Út menti javításból világmárka: a Chevrolet 100 éve
Így lett a világ egyik legnagyobb márkája a Chevrolet
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Louis Chevrolet életútja, illetve a márka megalapítása igazi, mesébe illő, de nem teljesen happy enddel záruló történet.
Ekkor figyelt fel rá a Buick akkori vezetője, William Durant, aki versenyzőként szerződtette Chevrolet-t, aki ezután sorra nyerte a futamokat. A bátorságával és győzelmeivel hírnevet szerzett Louis Chevrolet 1910-re nemzeti hős lett, s ennek meglovagolása érdekében Durant felkérte őt, hogy hagyja abba a versenyzést, segítsen inkább számára egy új, elfogadható áru, a nevét viselő autó megtervezésében. Így jegyezték be 1911. november 3-án a Chevrolet Motor Company of Michigan autómárkát, s született meg az első és egyetlen olyan autómodell, melynek tervezésében Louis Chevrolet részt vett, azaz a 4,9 literes, hathengeres motorral hajtott, 105 km/órára képes Classic Six. A gyártást már 1912-ben elkezdték, Louis saját maga is éjjelente dolgozott az autón, melynek tesztelése közben egyszer állítólag nem csak gyorshajtásért, hanem "egy ismert autóvezető nevének jogszerűtlen használatáért" is meg akarták bírságolni, a rendőrök nem akarták elhinni, hogy maga Louis Chevrolet próbálgatta az autót.
Hiába lett sikeres a Classic Six, a cégalapítók, Durant és Chevrolet már 1913-ban sokat vitatkoztak, Durant a Ford T modellel szeretett volna konkurálni új modelljükkel, míg Chevrolet előkelő, sportos autó gyártásában gondolkozott. Míg abban az évben Louis Chevrolet családjával a jól megérdemelt európai nyaralását töltötte, Durant átstrukturálta a céget, nyilvánvalóan a tömegtermelés irányába mozdítva. Chevrolet októberben tért vissza, s mindez ez olyannyira kiakasztotta, hogy ő felháborodottan közölte Duranttal: "Eladtam neked az autóm, a nevem, de a lelkemet nem fogom! Kilépek!". Louis nem a levegőbe beszélt, meg is tette, s onnantól kezdve maradt számára hobbija a versenyzés - 1914-ben saját márkát is alapított Frontenac Motor néven, s versenyautó-építésbe kezdett, az alumínium széleskörű alkalmazásával, dupla vezérműtengellyel, mindössze 3 literes motorral kívánt szembeszállni a korabeli 7-8 literesekkel, hol máshol, mint az Indy 500 versenyen. A győzelem azonban kezdetben elmaradt, majd 1920-ban összejött. Az öröm nem tartott sokáig, hiszen Louis testvére, a fejlesztésben és a versenyzésben is partner, s az Indy 500 győzelmi szalagját is átszakító Gaston fél évvel később egy körversenyen, Beverly Hills-ben halálos balesetet szenvedett, ami olyannyira megrázta Louis-t, hogy vissza is vonult a versenyzéstől, a versenyautó-építéstől azonban nem, ám a Frontenac Motor az első autó megalkotása előtt csődbe ment. Ekkor következett a Chevrolet Brothers Manufacturing Company, mely Frontenac-hengerfejeket és jelentős teljesítmény-növelést kínált a Ford a T-modellhez, majd repülőgépmotorokkal is foglalkozott, és végül szintén csődbe ment. Louis Chevrolet az 1929-es tőzsde-krachhal mindenét elvesztette, s élete utolsó éveiben a Chevrolet-gyárban egyszerű szerelőként kényszerült dolgozni, mígnem 1941-ben rövid nyugdíjas évek és egy láb-amputáció után elhunyt. Testvére, Gaston mellé az indianapolis-i versenypálya közelébe temették.
A Chevrolet azonban közben virágzott, az 1915-ben bevezetett "490-es" a nevének megfelelő, dollárban mért, a korábbi Classic Six árának negyedét sem kitevő vételárával a Ford T-modell igazi konkurense lehetett. 1917-ben a Chevrolet bevezette első V8-as motorját, és ez a felépítés gyakorlatilag a márka jellemzője lett. Egy évvel később a vállalat a General Motors divíziója lett, s ugyanakkor kijött az első kisteherautójával. E húzásoknak is köszönhetően 1919-re Amerika második legnagyobb autógyártójává lépett elő, milliomodik járműve 1922-ben készült el.
A cég a húszas években Európát is célba vette a dán születésű elnök, William S. Knudsen hatására. Nem meglepő, hogy Dániában létesült a Chevrolet első európai gyára, amelynek kapuján 1924-ben gurult ki a kezdetet jelentő teherkocsi. Az igény azonban hamarosan meghaladta a kapacitást, így további gyáregységek létesültek Svájcban – elvégre ott született Louis Chevrolet! –, Lengyelországban, Németországban és Angliában. Miután pedig beindult a termelés Dél-Amerikában és Ausztráliában is, még a húszas évek alatt világcég lett a vállalatból. Rekordév volt 1927, amikor a Chevrolet az értékesítési listán megelőzte a Fordot, és egyedül ebben az évben egymilliónál több autót állított elő, holott két évtizedes múltra sem tekinthetett még vissza. A siker egyik kulcsa volt állítólag, hogy autóikat változatos színekben kínálták, de még többet számított nyilván, hogy már akkor széles modellpalettájuk volt.
A tömeggyártók közül 1950-ben elsőként kínált automata váltót a Chevrolet, a legnagyobb dobás viszont minden idők legragyogóbb Chevrolet-ja, a Corvette volt. Az európai roadsterek által inspirálva Harley Earl a nagy amerikai márkák első telivér sportkocsiját hozta létre, acél helyett újdonságnak számító üvegszálas műanyag karosszériával. Nagyszerűsége ellenére eleinte nem volt kelendő a Corvette, majdnem törölték is a programból, de a V8-as motor 1955-ben és egy finom áttervezés 1956-ban meghozta az áttörést. Azóta pedig nincs megállás, ez az egyetlen folyamatosan gyártott amerikai sportkocsi, most a hatodik nemzedéke készül. A 'small block', magyarán 4,3 literes (!) V8 más Chevrolet modellekben is elterjedt, minden idők egyik legjelentősebb és legkedveltebb motorja lett. Mindmáig gyártják, mint a legtovább élő motorkonstrukciót.
A Chevrolet legragyogóbb éve 1959 volt, emblematikus típusként az Impalával, amely az 1958-as bemutatótól kezdve nagy sikert jelentett. Designja, pompázatos hátsó sárvédőjével, mindenkit lenyűgözött. A következő évtizedben lecsengett ez a divat, új következett. Kijött a kompakt és gazdaságos Corvair (1960); egy európai stílusú, farmotoros kocsi, mely jóval kisebb volt az addigi Chevrolet modelleknél. Ez utóbbi radikálisan szakított a vállalat normáival, megmutatta, hogy van készség más földrészekről származó ötletek alkalmazására. Az extrém járművek kedvelői pedig 1963-ban megkapták az áttervezett Corvette Sting Rayt, amelynek pengeéles vonalai jelentősen különböztek az elsző nemzedékétől. A márka következő jelentős modellje a Camaro volt, 1967-ben; egy kompakt és megfizethető izomautó, az ikonszerű „pony cars” jelleg megtestesítője, amelyet nemrég visszahozott a Chevrolet, holott 2002-ben már ejtette ezt a típusnevet.
A hetvenes években már jöttek a modern kor változásai, a kormányzati szabályozások, az olajválságok és a pénzügyi nehézségek, nehéz időszak köszöntött az autóiparra is. Cirkálók helyett kisebb kocsikra lett igény, ennek felelt meg a Chevrolet Vega. A skála másik végét a Caprice képviselte, a prémiumautót kívánóknak. Noha ekkor már jelentősen szorongatták a japán modellek a Chevrolet eladásait is, 1979-ben elkészült a márka százmilliomodik autója.
A nyolcvanas években aztán megint felívelt az autógyártás, a Chevrolet 1983-ban rukkolt ki a Corvette új nemzedékével, amely már korszerű elektronikai rendszerrel volt felszerelve. A sportkocsi egymilliomodik példánya 1992-ben készült el, és ekkorra esett a Camaro 25. születésnapja is, majd 1997-ben következett a Corvette, azaz a C5.
A 21. század sikertörténete a Chevrolet számára a márka visszatérése Európába. Autóit ugyan mindig is kapni lehetett az óceán innenső oldalán, de nem valami nagy darabszámban vették őket. Amikor aztán a General Motors 2001-ben megvette a Daewoo Motorst, hozzájutott annak jól bevezetett európai hálózatához és erős gyártókapacitásához. 2005 eleje óta a Chevrolet új értelmet nyert Európában, bár lényege az amerikai filozófiával egyező: megfizethető, jó ár/érték arányú autókat kínálnak. Az Amerika helyett a Távol-Keletről származó Chevrolet modellpalettát mondjuk pont a márka korábbi rajongói nem túlzottan ismerik el - hogy mást ne mondjunk, autós találkozókon akár azok szétverése is rendszeresen szerepel a programpontok között.
Már azt is értem, hogy bár annak idején, ‘sevrolett’-nek ejtettük ki a márkanevet (úgy ötven évvel ezelőtt), de ezek szerint a francia kiejtés alapján tényleg a ‘sevrolé’ a helyes kiejtés.
Nem semmi történet. Nem is tudtam hogy lényegében csak a nevét adta a márkához Chevrolet.
Köszönöm az észrevételt, persze, hogy 1878, csak elütöttem. Hiszen így jön ki, amit írtam is, 133 éves lenne. Javítottam, és még egyszer köszönöm!
Jó cikk.De Chevrolet nem 1798-ban született,hanem 1878-ban.(Szép kort megért volna)Mondjuk lényegtelen a cikk szempontjából a születési dátum.