Űrtechnika a Ford EcoBoost motorjaiban
Ford Ecoboost kontra űrrepülő
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Ford az űrrepülők hajtóművének tulajdonságaival vetette össze az EcoBoost motorok jellemzőit: öncélúnak hangzó, mégsem teljesen alaptalan összehasonlítás.
[kepallojobb=391631]Űrrepülő kontra EcoBoost[/kepallojobb]
Hogy kerül a csizma az asztalra, avagy miért hasonlítja az új Fusion kétliteres turbómotorját az űrrepülőgép fő hajtóművéhez a Ford? A válasz a két erőforrásban található turbófeltöltők anyagában rejlik - ami mindkét esetben azonos. A MAR M246 kódjelű, nikkel-kobalt-tungsten szuperötvözetet ugyanis eredetileg az űrrepülőgép hajtóművében található nagynyomású turbószivattyúhoz fejlesztették ki, és a Ford mérnökei a beszállító BorgWarner szakembereivel egyetértésben úgy döntöttek, hogy ugyanebből a nagy hőtűrésű anyagból alakítják ki a Fusion és Focus ST modellekbe kerülő EcoBoost motorcsalád 2 literes tagjain található turbófeltöltőt.
Az Edge és Explorer modellek által alkalmazott turbókban 970 Celsius fok a felső hőmérsékleti határ, de a pörgősebbre vett Fusion és Focus ST modellekben a tungsten és a kobalt hozzáadásának köszönhetően akár 1050 Celsiust is elvisel a feltöltő. A tulajdonosok ennek köszönhetően abban a tudatban pörgethetik a turbót, hogy ellenálló ötvözetének köszönhetően az a kitartó, nagy fordulatszámú haladást is károsodás nélkül vészeli át. Ebben a BorgWarner K03 feltöltők kettős hűtése is szerepet játszik, járó motornál főképp az olajrendszer gondoskodik a hőmérséklet kordában tartásáról, amikor pedig leállítjuk, akkor a vízzel dolgozó hűtőkör veszi át helyét, és hatékonyan elvonja a felesleges hőmennyiséget a kényes szerkezettől.
2 literes EcoBoost motor | Űrrepülőgép főhajtómű | |
Max. fordulatszám (1/perc) | 190 000 | 28 120 |
Max. hajtóerő | 237 LE (Focus ST 255 LE) | ~19 500 000 LE |
Fogyasztás | 10 l/100 km | 1325 l/másodperc (28 000 km/h-s sebességnél) |
Legnagyobb töltőnyomás | 1 bar | 303 bar |
Egy tankkal teljesíthető üzemidő | 467 perc | 8,5 perc |
Legnagyobb sebesség | 218 km/h | 28 000 km/h |
Maximális üzemi hőmérséklet | 1050 Celsius | 3315 Celsius |
Földkerülés időtartama | kb. 356 óra (112 km/h-s sebességgel) | kb. 90 perc (192 km-es magasságban) |