Urak sportja
Alfa Brera 2.4 JTDM
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Dízelmotorral teszteltük az egyre inkább magára találó milánói márka csúcs-sportkocsiját.
Lássuk hát a kocsit!Érdekes dolog a műelemzés, kibogozni, milyen eszközökkel kelt bennünk érzéseket egy műalkotás: egy festmény, egy szobor vagy a szóban forgó mobil térplasztika, amit alkotói nyilván nem véletlenül neveztek el a képtárnak és művészeti akadémiának otthont adó milánói Brera palotáról. Az elemzést tehát engedelmükkel most kihagynám, legyen elég a száraz ténymegállapítás: az autó formája már álló helyzetben is annyi dinamizmust sugároz, mintha 120-szal menne. És nem lehet másnak, mint mesterinek nevezni, ahogyan egy teljesen önálló autót hoztak létre a 159-es orrának - és részben szerkezeteinek - felhasználásával.
A Brera egyébként valójában nem négyszemélyes, inkább 2+2 üléses, ami magyarul elöl két embert, hátul két táskát jelent. Persze a huncut olaszok a hátsó tárolóhelyeket is ülésformájúra szabták, jól is mutat nem csak a fotókon, de életben is. Pedig a 300 literes csomagtartó nagyobb a megszokottnál, és még variációs lehetőséget is kínál, előre döntve 600 liternél is több helyet kapunk, de a fene tudja, mit lehet átbújtatni a hátsó ülés közepén kinyitható ajtócskán?
De ne ragadjunk le megjelenésnél és a stílusnál, hanem induljunk végre! Az első kilométereken csalódást kelthet a Brera, hiszen a dinamikus látványához képest mozgása kifejezetten nyugodt, semmi dögös, sportos reakció. Kevés lenne a motor ereje az 1,6 tonnájával tényleg nehéz kocsi mozgatásához? És elfelejtettek az olaszok futóművet hangolni? Aztán leesik: a Brera nem utcai versenyzésre való, hanem kényelmes és gyors autózásra - ez a Gran Turismo érzés. A futómű feszessége ellenére határozottan kiszűri az útegyenetlenségek ütéseit, a kormányzás nagyon precíz és kiegyensúlyozott, de egy árnyalatnyit kevés visszajelzést ad. A fék viszont hatásossága mellett sem adott pedálérzetet, mintha elkoptak volna a betétek - ami egy sokat szenvedett tesztautónál nem volna meglepő...
Apropó, 12 millió. Brerát egy jó százassal tízmillió alatt a benzines JTS motorral kaphatunk, melynek hangja, ereje és karaktere is a mitikus benzines Alfa négyhengereseket idézi. Kilencszázezerrel drágábban, 10 770 000-től kínálják a dízellel, ami nem csak észérvekre hallgatva jó választás, de még az érzelmek sem szorulnak háttérbe. A jó alapfelszereltséget a látványos és finom bőrkárpittal plusz egy-két finomsággal kiegészítve emelkedik a vételár a 12 millió közelébe, ám hasonló autók árához képest ez nem vészesen sok. Nagyjából egy szinten mozgunk az Audi TT-vel, az inkább vetélytársnak tekinthető A5, illetve a BMW 325d Coupé már alapáron is ennyibe kerül, de egy hasonlóan motorizált és felszerelt Peugeot 407 Coupé is nehezen jön ki az Alfa árából. Természetesen nem fogják a Brerák ellepni útjainkat, de egy komolyan vehető Alfa Romeo sportkocsi létezéséből az összes alfás profitál: egyrészt van miről álmodozniuk, másrészt javítja a márka elismertségét.
Mi az Gran Turismo?
Életben nemigen látott sportkocsit az autóskártyán meg a Liener könyveken szocializálódott harminc feletti korosztály. Honnan is tudhatnánk, mi az a Gran Turismo? De felmentésül elmondom, a 928-as bevezetésekor a Porsche hívők és a közvélemény is hasonló értetlenséggel fogadta a nagy, nehéz autót, amely vízhűtéses V8 orrmotorjával a 911-es ellentéte: kényelmes, halk, de mégis nagyon megy! Hogy is van ez? Legjobb példa a nálunk Minden lében két kanál címen futott, lassan negyvenéves tévésorozat, amelyben Tony Curtis és Roger Moore vérgazdag életművészként forgolódtak az úri körökben. Persze, mindig belefutottak valami disznóságba, rablásba, és az epizód végére mindig rendet csináltak. Volt eszük, kibogozták a szálakat, de oda is csaptak, ha kellett. Curtis egy bunyós-trükközős new york-i vagány csávó volt, Moore meg egy lord. Mindkettőnek piros sportkocsija volt, hatalmasakat autóztak, mindenhová egyszerre értek oda. A különbség az volt, hogy Tony felpörögve, kicsit izzadtan pattant ki, Roger meg urasan előlépett, belőtt séróval, élére vasalva, épp csak a mandzsettagombját igazította meg. Az egyiknek Ferrarija volt, az a perverz 206-os Dino, a SPORTKOCSI, a másiknak meg Aston-Martin DBS, a GRANTURISMO.
Egyetlen dolog biztos,a Brera akár egy szobornak is kiváló lenne,de nam az persze:-).Csodálatos autó,amikor először láttam,a szavam is elállt.Szerintem ez a forma örökzöld marad,és klasszikusként fogunk rá emlékezni.