Ez a Golf is dízelként kezdte, ma már helyi emisszió nélkül üzemel (Fotó: e-Revolt)
Az új villanyautók drágák, a régiek pedig gyakran nem rendelkeznek megfelelő hatótávval, méretekkel és kényelmi színvonallal ahhoz, hogy valóban átvegyék egy benzines vagy dízel modell helyét. Erre kínál átmeneti megoldást egy német cég, az e-Revolt: mindösszesen 8 óra alatt átépítenek egy hétköznapi, belsőégésű motorral szerelt autót elektromossá. Nyilván nem ők az első cég, akik ehhez hasonló átalakítással foglalkoznak, ám a legtöbb hasonló átépítés időigényes, teljesen egyedi munka, éppen ezért leginkább ritka veteránautók restaurálásakor jöhet szóba. Az e-Revolt azonban kimondottan a hétköznapi járművekre specializálódott, így viszonylag olcsón tudnak egy komolyabb, használt autóba egy új, tisztán elektromos hajtásláncot szerelni.
A motortérben egy univerzális beépítőkerettel kapnak helyet az elektromos hajtás komponensei (Fotó: e-Revolt)
Mindez így néz ki a valóságban (Fotó: e-Revolt)
Az átalakítás 12 és 15 ezer euró között mozog az autó típusától függően, ami 4,6, illetve 5,7 millió forint közötti összeget jelent. A művelet az autó típusától függetlenül egy teljesen egységesített módszerrel készül: a motor és az egyéb felesleges alkatrészek eltávolítása után egy beépítőkeretet raknak az autó orrába, amelynek külseje több járműtípus eredeti motortartó bakjaihoz csatlakoztatható. A komplikációk elkerülése érdekében az autó elektromos rendszerét nem bontják meg a szükségesnél jobban, a legtöbb funkció az átépítés után is az eredeti kábelköteggel üzemel. Hogy az autó ne vegye észre az eredeti motor hiányát, a hajtáslánc különböző csatlakozóit egy extra számítógépbe kötik be, ami a cég állítása szerint úgy kommunikál az autó rendszereivel, mintha mi sem történt volna. Az autó saját rendszerein ennek ellenére nem lehet minden új adatot megjeleníteni, ezért egy extra infotainment érintőképernyőt is beépítenek, amelyen a töltési és töltöttségi adatokat, a hajtáslánc állapotát és az egyéb, a motor hiánya miatt nem megjeleníthető információkat is elérheti a sofőr.
Az átalakítás után a hatótáv is függ a típustól, a jelenlegi akkumulátortechnikával 250 és 300 kilométer közötti értékekre számíthatunk.
Ez azonban a moduláris technikának köszönhetően állítólag később akár bővíthető is. A hajtáslánc maximális teljesítménye és nyomatékértéke viszont nem derül ki a vállalat weboldaláról, ahogy az sem, hogy milyen módon és mennyi idő alatt lehet feltölteni az akkumulátorokat, illetve hogy ezek az egységek pontosan hol kapnak helyet az autóban.
Az átalakítás során a belteret is modernizálják: az elektromos hajtás funkcióit egy új érintőképernyőn lehet kezelni (Fotó: e-Revolt)
Ezen információk hiányában, és a csekély hatótáv ellenére is sokaknak lehet vonzó egy ehhez hasonló átalakítás, akár egy új villanyautó vásárlása helyett is. Egy alapáras Dacia Spring ugyanis jelenleg 230 kilométeres hatótávot kínál, összesen négyen férnek el benne, ők is szűkösen és korlátozott kényelemmel. Mindemellé minimális a csomagtartó, a hajtáslánc pedig 44 lóerős. Ezért a csomagért 8,8 milliót kér el a francia-román márka, ami azt jelenti, hogy szinte bármilyen méretű autóból olcsóbban készül hasonló tudású elektromos modell a német cégnél. A Használtautó.hu jelenlegi kínálatát felcsapva 2 millió forint környékén 2016-os Volkswagen Golf VII kombit, 2018-as Opel Astra K kombit, illetve 2019-es Hyundai i30 kombit is találhatunk motorhibásként, de minden más téren remek állapotban. Az e-Revolt átalakítási áraival számolva tehát még ennyire új és tágas modellek esetén is alá lehet menni a legolcsóbb, új villanyautó árának. Te mit gondolsz az ilyen átalakításokról? Választanál hasonló megoldást egy új, vagy netán egy használt villanyautó vásárlása helyett? Írd meg a véleményedet kommentben!
A prototípusként használt Volkswagen Golf kombi kiváló szemléltetőeszköz: egy fiatal, de motorhibás példány átalakítása a cég állításai szerint olcsóbbra jön ki, mintha vennél egy új Dacia Springet (Fotó: e-Revolt)
Szerintem annak, aki villanyban gondolkodik teljesen jó megoldás lehet. A nagy kérdés az, hogy ezt hogy lehet papírozni, vizsgáztatni? Pláne Magyarországon, mert azt el tudom képzelni, hogy Németországban egyszerűbben megy.
Minden további nélkül.