Ünnepi év a Skodánál – 60 éves az ős Felicia
Még Amerikába is eljutott az ős Felicia!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Skoda Popular Roadster mellett talán az ős Felicia a legszebb a márka kabrióinak sorában. Persze a két típust 30 év választja el, de már a Felicia is a hatvanadik évét töltötte be idén.
Ha szigorú akarok lenni, akkor még idősebbnek tekinteném a Feliciát, hiszen a Skoda 450 szinte ugyanaz az autó. Legalábbis kívülről. Márpedig a 450-est már 1957-ben bemutatták. Akkoriban egy négyhengeres, 50 lóerős motor hajtotta a kabriót, amelyből 1010 darabot gyártottak. Ezek közül jutott a brit és az amerikai piacra is, így már nem is olyan meglepő, hogy az utódját is megmutatták az Atlanti óceán túlpartján élőknek. Méghozzá New Yorkban állították ki 1959. április negyedikén, ám most már a szebben csengő Felicia néven. Persze Európában már egy kicsit korábban, a márciusi Genfi Autószalonon debütált.
A Felicia lemezei alatt azonban végrehajtottak néhány változtatást a cseh mérnökök. Például a Feliciába már előre is már tekercsrugókat építettek, miközben a 450-ben elöl laprugók teljesítettek szolgálatot. A tekercsrugókkal azonban sokkal kényelmesebbé vált az autó, amelyhez a vászontető helyett, üvegszálas műanyagból készült keménytetőt is rendelhettek a vásárlók. Alapváltozata egyébként 930 kilogrammot nyomott a mérlegen és 300 kilogrammal lehetett terhelni. Emellett a hivatalosan 2+2 üléses, 2390 milliméteres tengelytávolságú és 4065 milliméter hosszú kabrió csomagtere is egészen használhatónak bizonyult, hiszen 320 liternyi csomagot tudott elnyelni.
Motorfronton nem történt változás. Maradt az 1089 köbcentis, négyhengeres OHV (felülszelepelt) benzinmotor az 50 pacival, amit 5500-as fordulatnál adott le. A 74,5 Nm sem tűnik túl izmosnak 3500-as fordulatnál, de mégis működött a dolog, hiszen akár a 130 km/h tempót is elérte a Felicia a 15 colos kerekin, míg az átlagfogyasztása 9 liter körül mozgott száz kilométeren.
Csinossága meghozta a nemzetközi elismerést a Kvasinyban gyártott modellnek. Az 1959-ben készült 3251 darab Felicia 70 százalékát külföldön értékesítették. Még olyan távoli városok autókiállításaira is eljutott, mint például Mexikóváros és Johannesburg! Egyik leghíresebb tulajdonosa egy kanadai jégkorong játékos, Maurice „Rocket” Richard volt. A Montreal Canadiens csapatkapitánya a történelem első NHL játékosa, aki 50 gólt szerzett 50 mérkőzés során az 1940-es években.
Később azonban érkezett egy nagyobb motor is a Feliciába, de csak egy évvel az 1961-es típusfrissítés után. A Genfi Autószalonra időzített ráncfelvarrás során módosítottak a hűtőrácsán és csepp alakú hátsó lámpákat kapott, amelyek így még ha csak picit is, de a hatalmas „fecskefarkú” amerikai nagyvasakhoz tette hasonlóvá (egyesek szerint meg a Trabant 601-hez, pedig az később debütált).
Szintén a frissítés hozadéka volt a teljesen elfektethető első üléstámla, ami igencsak romantikus pillanatokat eredményezhetett a csillagos ég alatt kabriózva.
Az utastérben az üvegszálas műanyagból készült középkonzol műbőr borítással gazdagodott, a keménytetős változatokon pedig nyithatóvá váltak a hátsó ablakok. Szintén látványos változás volt, hogy a kormánykerék mögötti váltókartól megváltak és a kardánalagútra helyezték, a manapság megszokott helyre. Így gyorsabban és kényelmesebben lehetett a sebességfokozatok között váltogatni, ráadásul ekkorra megjelent a kutakon a 70 oktános benzin, amellyel 2 lóerővel többet tudott nyújtani az 1,1 literes motor.Viszont 1962-ben megjelent a négyhengeres motor, 1221 köbcentiméteres hengerűrtartalommal, kettős karburátorral, amit a Jikov nevű csehszlovák gyártó készített. Ennek és néhány más változásnak az eredményeként immár 55 lóerővel gazdálkodhatott a Felicia Super vezetője és ezt már 5100-as fordulatnál leadta a motor, valamint a 82 Nm forgatónyomaték is megérkezett 3000-es fordulatnál. A nagyobb motor szerencsére nem hozott jelentős tömegnövekedést, ugyanis csak 10 kilogrammal nyomott többet ezzel az erőforrással a Felicia, amelynek végsebessége így 135 kilométer/órára nőtt.
Kvasinyban a Felicia mellett készült még az Octavia Combi is, amely a Feliciával együtt korszakzáró típusnak számít. A szépséges kabrió utolsó gyártási éve 1964 volt, ekkor 14 863 darab készült belőle, ám ugyanebben az évben megjelent az 1000 MB és lezárult a klasszikus, csővázas, orrmotoros, illetve hátsókerék-hajtású Skodák kora.
Hatvan évvel a típus bemutatása után, még mindig nagy népszerűségnek örvend a Felicia. A gyűjtők egyik kedvence és ők szerencsére féltő gonddal őrzik meg az utókor számára. Ha nyitott szemmel jártok, itthon is láthattok felbukkanni közülük egy-egy példányt az utakon, de a nagyobb veteránautós találkozókon biztosan összefuthattok vele. Sőt, állítólag még Kínában is egyre nagyobb rajongótábort szerez magának az ős Felicia.
Kiváncsi leszek az esseni standjukra. Eddig mindig remek standot épített a cseh gyári múzeum…
Skodában nekem a 100s, 105,120,favorit tetszett a többi felejtős