Elsőre talán fel sem tűnik, hogy mennyire különleges ez a Toyota Celicának látszó tárgy
A középmotorossá alakított autónak rengeteg eredeti karosszériaelemét tartották meg, meglepően gyárias külleműre sikerült
A Celica a Toyota középkategóriás kupéja volt 1970 és 2006 között, összesen hét generáció készült belőle. A legtöbben talán onnan ismerik, hogy a 90-es években a rali-világbajnokságon ez a típus taszította le a trónról az addig egyeduralkodó Lancia Deltát, és két gyártói vb-cím mellett hozzásegítette egy-egy világbajnoki címhez Carlos Sainzot, Didier Auriolt és Juha Kankunnent is 1992 és 1994 között. A Celicáról egyébként részletes anyaggal is készültünk még 2020-ban, amikor az 50. évforduló alkalmából az összes generációt végigfutva megemlékeztünk a modellről. Ha szereted a Celicát, akkor mindenképp ajánljuk figyelmedbe,
ide kattintva olvashatod el. Hasonlóan szomorúan zárult a Toyota középmotoros roadsterének története, az MR2 sem kapott újabb generációkat. Bár a japán gyártó a GT86, majd később a GR86 miatt nem maradt megfizethetőbbnek szánt sportmodell nélkül, egyesek még ma is reménykednek a klasszikusok újjáélesztésében.
Hátulról már jóval látványosabb, hogy ez egy teljesen egyedi autó
Valószínűleg közéjük tartozik a képeken látható, hetedik generációs Celica angol tulajdonosa is, aki úgy döntött, hogy orrmotoros, fronthajtású kupéját - az utolsó MR2-höz hasonlóan - középmotoros, hátsókerék-hajtású roadsterré alakítja át, elsősorban versenypályás használatra. Az eBay-en található hirdetés leírása szerint a jobbkormányos autó ugyanis jelenleg csak zárt pályán használható, de elméletileg kaphat Q-jelzesű, kimondottan az egyedi építésű, ám műszaki vizsgán megfelelő autóknak szánt rendszámot.
Bizony, a Briteknél ilyen is van: ha műszakilag biztonságos, akkor lehetséges közúton is legálisan közlekedni akár egy ennyire egyedi szerzeménnyel is.
A Celica roadster ugyanis az eredeti padlólemez helyett acélcsövekből épített, egyedi térvázra épül, a motor pedig a nyitottá átalakított utastér mögé került át. A Yamahával közösen fejlesztett, 2ZZ-GE kódú, 1,8 literes, 192 lovas VVTL-i négyhengeres benzinmotor megmaradt, a gyári, hatfokozatú váltót viszont átalakították, hiszen jelenleg hátul teker az autó. A kezelhetőség javítása érdekében a tulajdonos előre kettős keresztlengőkaros, hátra pedig többlengőkaros felfüggesztéseket épített be állítható rugókkal és kanyarstabilizátorokkal. Arról nincs szó, hogy a tető merevítő funkcióját mennyire tudja pótolni a bukókeret, így ez még tönkreteheti az amúgy igen korrektnek hangzó kezelhetőséget.
A gyári erőforrás hátra került a második üléssor helyére, egy légbeömlőkkel teli gépháztető alá
A motor mögött csomagtartót, az autó elejében pedig a mankókeréknek szánt helyet alakítottak ki
Kívül a középmotoros Celica megtartotta az eredeti első karosszériaelemeket, a szúrós tekintetű fényszórókat, az ajtókat, a szélvédőt, a hátsó lökhárítót és a hátsó lámpákat is, de ezeken kívül minden más teljesen egyedi gyártású rajta. A hátsó sárvédők az eredeti formaterv szellemében, de üvegszálas műanyagból készültek, és egy-egy Ferrari F40 stílusú légbeömlőt is kaptak, hogy a motorhoz eljusson a friss levegő. Vászontető sincs, az utasteret kétülésessé alakították. Ahol korábban a hátsó ülések voltak, ott most egy szintén egyedi gépháztetőt találunk, a rajta lévő szellőzőnyílások az oldalsókhoz hasonlóan ugyanúgy a motorhoz engedik be a levegőt. Ezeken kívül említésre méltó még a fix hátsó légterelő, a lökhárítótoldatok, a középen kivezetett két kipufogóvég, az oldalsó küszöb- és szoknyatoldatok, a kékre festett féknyergek és a Toyota Racing Development (TRD) logók is.
A beltér is igényes, tényleg figyeltek a részletekre az átalakítás során
Akik figyelmesen olvastak, azok már tudják: a Celica roadster eladó, hiszen az eBay-ről származnak az információink. Aki kedvet kapott, azt viszont sajnos el kell keserítenünk: valaki elvileg máris foglalózza a járművet. Az egyedi Toyota 4500 fontért, azaz nagyjából 2,1 millió forintért kelhet el, ami egy ilyen egyedi átalakításhoz képest kedvezőnek hangzik, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy mennyi munkaórát kellett beleölni, mire elkészült. Ennek ellenére egy eladó terméknél hiába a rengeteg munka, a végeredmény színvonala legalább ilyen fontos, ezért sajnos látatlanban nem lehet megállapítani, hogy megéri-e az árát a különlegesség. A hirdetésben egyébként az eladás okát is feltüntették: a nyugdíjas tulajdonost állítólag az orvosa szólította fel, hogy hátproblémái miatt hagyjon fel az autózással és a szereléssel egyaránt, így nincs értelme megtartani a korábbi szabadidős projektet. Az is kiderül a leírásból, hogy a különleges Celica sajnos egyszer sem jutott ki még a versenypályára, de az új tulajdonos, aki már letette az előleget, remélhetőleg kideríti, hogy tényleg olyan király-e a középmotoros Celica, amilyennek látatlanban hangzik.
Te meg mernél venni egy ehhez a Toyotához hasonló, teljesen egyedi autót?