Újra ezres nagyságrendben támadnak a kátyúk
Rohamosan nő a kátyúk és a kátyúkárok száma. Utóbbiakra is fizethet a biztosító
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A keményebb fagyok beköszöntével megnőtt a kátyúk és persze a kátyúkárok száma is. Óvatossággal és külön biztosítással védekezhetünk ellenük.
Az elmúlt hetek enyhe, tavaszias időjárásának egyik pozitív hatása volt, hogy az autósok viszonylag kevés kátyúval találkozhattak. A legutóbbi hétvégén beköszöntő téli időjárásnak, valamint a fagyos éjszakák és a melegebb nappalok váltakozásának hatására azonban hirtelen megnőtt az úthibák száma. A kátyúk miatt keletkező károk komolyabb esetben több százezer forintos kiadást is okozhatnak az autótulajdonosoknak, ám az adott útszakasz kezelője csak szigorú feltételek teljesülése esetén fizet kártérítést – így az igények mintegy felét elutasítják. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) bemutatja a legfontosabb buktatókat, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy továbbra sem késő az idei szezonban megkötni egy kátyúbiztosítást.
Kihez tudunk fordulni?
Magyarország különböző útszakaszait különböző intézmények kezelik. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétől függően hová fordulhatunk kárigényünkkel
Kihez forduljunk kátyúkár esetén?
Útszakasz | Kezelő | Érdemes tudni |
Lakott területen kívüli út, 2013 novemberétől az autópályákat is beleértve | Magyar Közút Zrt. | www.kozut.hu címen tennivalók és letölthető kárbejelentő lap |
Lakott területen belüli útszakasz | Az illetékes önkormányzat | |
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalai | Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. | www.fkf.hu oldalon elérhető a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ (útvonaltérkép, kárbejelentő, stb.) |
Hogyan igazoljuk a kárt?
A káresemény megtörténtét a kárigénylőnek kell igazolnia. Ha ez a bizonyítás nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja a kártérítést. (Becslések szerint az igények 40-50 százalékának ez a sorsa.) Ennek esélyét a következő lépésekkel csökkenthetjük:
- Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken!
- Komolyabb kár esetén ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, egyéb esetekben a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni.
- A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (gyufásdoboz, golyóstoll, stb.) helyezni, természetesen ideális esetben mérőszalag is kéznél lehet.
A visszautasítás további okai
A beazonosíthatóság hiánya mellett az útkezelők a legtöbbször az alábbi indokokkal utasítják vissza a kártérítési igényeket:
- A károsodott jármű az engedélyezettnél gyorsabban haladt
- Figyelmeztető tábla jelezte az úthibát
- A vezető elhajtott a helyszínről – utólag már nehéz hitelesen dokumentálni, illetve megfelelő tanúkat, hatósági jegyzőkönyvet szerezni
Milyen biztosítás jó kátyúkárok ellen?
„Az igazi kátyúszezon még előttünk áll, hiszen minden évben legalább áprilisig tart eltüntetni a téli fagyok okozta útkárokat” – magyarázza Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – „Ezért most még semmiképpen nem késő kátyúbiztosítást kötni.”
A kátyúbiztosítás előnye, hogy az ügyfélnek nem az adott útszakasz kezelőjével kell a kártérítést intéznie: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóság természetesen a biztosító felé is fontos követelmény. A kátyúbiztosítás önállóan is köthető már, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelező biztosítás kiegészítő elemeként, kedvezményesen is biztosítja. Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá: a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű.
Kárenyhítési tanács: Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet! Amikor viszont a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált! Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.
Tisztelt Szakemberek!
Valaki mondja már meg, hogy az úthibák közül miért csak a kátyúkkal foglalkoznak, és miért csak az anyagi kár lehetőségével számolnak? Ha anyagi kárral járó balesetet szenved egy jármű, majd ugyan abba a kátyúba hajt bele egy másik, ugyan olyan tipusú, kategóriájú, sebességű, időjárási, forgalmi és látási körülmények között egy másik jármű, de most személyi sérüléssel jár az eset. Az a biztosító, amelyik biztosítóval a kátyú kár biztosítást kötötték, mit térít meg? A könnyű, súlyos, vagy halálos balesetet is? Ilyen baleseteket soha nem lehet megtéríteni! A biztosítók a kátyúk és más úthibák megszüntetésére kössön biztosítást! Ha kevesebb az úthiba, kevesebb a baleset, kevesebbet kell a biztosítóknak fizetniük! A közlekedés biztonságba miért nem kapcsolódnak bele Ők is? Jó meg lehet élni ebből nemigaz?