Újra ezres nagyságrendben támadnak a kátyúk

Rohamosan nő a kátyúk és a kátyúkárok száma. Utóbbiakra is fizethet a biztosító

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A keményebb fagyok beköszöntével megnőtt a kátyúk és persze a kátyúkárok száma is. Óvatossággal és külön biztosítással védekezhetünk ellenük.

Az elmúlt hetek enyhe, tavaszias időjárásának egyik pozitív hatása volt, hogy az autósok viszonylag kevés kátyúval találkozhattak. A legutóbbi hétvégén beköszöntő téli időjárásnak, valamint a fagyos éjszakák és a melegebb nappalok váltakozásának hatására azonban hirtelen megnőtt az úthibák száma. A kátyúk miatt keletkező károk komolyabb esetben több százezer forintos kiadást is okozhatnak az autótulajdonosoknak, ám az adott útszakasz kezelője csak szigorú feltételek teljesülése esetén fizet kártérítést – így az igények mintegy felét elutasítják. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) bemutatja a legfontosabb buktatókat, egyben felhívja a figyelmet arra, hogy továbbra sem késő az idei szezonban megkötni egy kátyúbiztosítást.
Kihez tudunk fordulni?
Magyarország különböző útszakaszait különböző intézmények kezelik. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétől függően hová fordulhatunk kárigényünkkel
Kihez forduljunk kátyúkár esetén?
Útszakasz Kezelő Érdemes tudni
Lakott területen kívüli út, 2013 novemberétől az autópályákat is beleértve Magyar Közút Zrt. www.kozut.hu címen tennivalók és letölthető kárbejelentő lap
Lakott területen belüli útszakasz Az illetékes önkormányzat
Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalai Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. www.fkf.hu oldalon elérhető a kárbejelentéshez szükséges valamennyi információ (útvonaltérkép, kárbejelentő, stb.)

Hogyan igazoljuk a kárt?
A káresemény megtörténtét a kárigénylőnek kell igazolnia. Ha ez a bizonyítás nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja a kártérítést. (Becslések szerint az igények 40-50 százalékának ez a sorsa.) Ennek esélyét a következő lépésekkel csökkenthetjük:
  1. Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken!
  2. Komolyabb kár esetén ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, egyéb esetekben a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni.
  3. A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (gyufásdoboz, golyóstoll, stb.) helyezni, természetesen ideális esetben mérőszalag is kéznél lehet.


A visszautasítás további okai
A beazonosíthatóság hiánya mellett az útkezelők a legtöbbször az alábbi indokokkal utasítják vissza a kártérítési igényeket:
  1. A károsodott jármű az engedélyezettnél gyorsabban haladt
  2. Figyelmeztető tábla jelezte az úthibát
  3. A vezető elhajtott a helyszínről – utólag már nehéz hitelesen dokumentálni, illetve megfelelő tanúkat, hatósági jegyzőkönyvet szerezni


Milyen biztosítás jó kátyúkárok ellen?
„Az igazi kátyúszezon még előttünk áll, hiszen minden évben legalább áprilisig tart eltüntetni a téli fagyok okozta útkárokat” – magyarázza Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – „Ezért most még semmiképpen nem késő kátyúbiztosítást kötni.”
A kátyúbiztosítás előnye, hogy az ügyfélnek nem az adott útszakasz kezelőjével kell a kártérítést intéznie: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóság természetesen a biztosító felé is fontos követelmény.
Hirdetés
A kátyúbiztosítás önállóan is köthető már, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelező biztosítás kiegészítő elemeként, kedvezményesen is biztosítja. Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá: a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű.
Kárenyhítési tanács: Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet! Amikor viszont a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált! Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 22:03
    Permalink

    Tisztelt Szakemberek!
    Valaki mondja már meg, hogy az úthibák közül miért csak a kátyúkkal foglalkoznak, és miért csak az anyagi kár lehetőségével számolnak? Ha anyagi kárral járó balesetet szenved egy jármű, majd ugyan abba a kátyúba hajt bele egy másik, ugyan olyan tipusú, kategóriájú, sebességű, időjárási, forgalmi és látási körülmények között egy másik jármű, de most személyi sérüléssel jár az eset. Az a biztosító, amelyik biztosítóval a kátyú kár biztosítást kötötték, mit térít meg? A könnyű, súlyos, vagy halálos balesetet is? Ilyen baleseteket soha nem lehet megtéríteni! A biztosítók a kátyúk és más úthibák megszüntetésére kössön biztosítást! Ha kevesebb az úthiba, kevesebb a baleset, kevesebbet kell a biztosítóknak fizetniük! A közlekedés biztonságba miért nem kapcsolódnak bele Ők is? Jó meg lehet élni ebből nemigaz?

Vélemény, hozzászólás?