Újabb nyomós érvek a használt téligumik ellen

Használt téligumik tesztje: véreztek a koros abroncsok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kevéssé lehetne aktuálisabb a téma: e héten már ajánlott téligumira váltani, nem mindegy azonban, hogy milyenre. Nem csak a profilmélység, a gumi kora is számít - bizonyítja egy újabb hazai, független teszt.

Nem egész egy hete jelentettük meg saját, a nonstopgumi.hu portállal közösen, és a Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum közreműködésével, jelentős segítségével végzett téligumitesztünket. Mi elsősorban az új abroncsok közötti különbségekre voltunk kíváncsiak, de bevontunk két korosabb abroncsot is, hogy kiderüljön, mit tudnak a hazai autókon nem ritkán látható idősebb gumik. Hóban - egyelőre - nem tudtunk mérni, a Vezetéstechnikai Centrum azonban az év elején, még a „tavalyi” hóban végzett méréseket, februárban készítette ugyanis a Használt téligumik tesztjét. Az indíttatás kézenfekvő volt, a tanpálya munkatársai, instruktorai a téli szezonban hozzájuk érkező „tanulóktól”, hóban és fagyban is biztonsággal közlekedni kívánóktól szinte nap mint nap találkoznak a kérdéssel: „Jó lesz még erre a szezonra?”, vagy úgy egyáltalán „Meddig jó egy téli gumi?
Tanácsok, vélemények eddig is bőven voltak, a csúszós felületeken – például a mesterséges öntözéssel a jégéhez hasonló műgyantán – dolgozó instruktorok évek óta látják, miként hanyatlik egy téligumi teljesítménye újkori önmagához képest. Hogy a felvetett kérdésekre egzakt választ adhassanak, nagy fába vágták fejszéjüket – még az év elején, ám mivel a téma, a gumicsere, a téli abroncsok vásárlása ősszel aktuális, most húzták elő érdekes adataikat, melyeket a használt téligumik csúszós felületeken, méréseken alapuló tesztelése során szereztek.
Ezúttal kétféle csúszós felületen szerzett tapasztalatokat is láthatunk, ugyanis a jéghez hasonló nedves műgyanta adott volt, de februárban még tartós hideg és friss hó is bőven volt. Az idő – ha annyira nem is volt szoros, mint a saját, egyetlen fél éjszaka, este 10-től hajnali 3 óráig lebonyolított tesztünkön – itt is viszonylag rövid volt, de csapatmunkával, jó szervezéssel, helyszíni szerelőkkel, náluk a Hungaroring területén működő Racing System Kft csapatával ezúttal is gyorsan cserélődhetett a szintén 14 abroncsgarnitúra a tesztautókon. Az MKB Leasing parkjából származó, frissen szervizelt exrendőr Ford Focusokra (nem az általunk is használtakra, hanem még egy korábbi, többet futott garnitúrára) kerülő 14 garnitúrából 3 volt új, (2011-es gyártású, 1000 km-en belüli futású), 1 nyári, a maradék 10 pedig különböző kopottságú és márkájú. Az Arval és a Leaseplan flottakezelők, valamint a mogyoródi Karrier94 Bt gumiforgalmazó segítségével összeverbuvált mezőnyben 3-8 éves, 3,5-6 mm közötti profilmélységű, prémium, másodvonalbeli (általunk korábban kommersznek nevezett) és kifejezetten olcsó abroncsok is szerepeltek. A teszt szándékosan nem kívánta nevükön nevezni az abroncsokat, itt ugyanis nem azok – mintázatból és keverékből is adódó – különbségei álltak a középpontban, hanem az, hogy kiderüljön, felveheti-e a versenyt bármelyik használt abroncs az újjal. Egyáltalán meddig érdemes megtartani egy használt abroncsot?
Fékezés havon 70 km/óráról
Abroncs Kor [év] Profil [mm] Fékút [m] Fékút [%]
1 Új1 0 9 53,66 100,00
2 Új2 0 8 57,81 107,73
3 Új3 0 7,5 58,66 109,32
4 Használt1 3 6 60,85 113,4
5 Használt2 7 5 62,21 115,93
6 Használt3 5 5,5 63,6 118,52
7 Használt4 4 6 64,34 119,90
8 Használt5 8 5 66,00 123,00
9 Használt6 7 6 66,09 123,16
10 Használt7 6 3,5 71,54 133,32
11 Használt8 5 3,5 72,28 134,70
12 Használt9 4 4 73,56 137,09
13 Használt10 6 4,5 74,2 138,28
14 Nyári 5 6,5 86,28 160,79
Az elsőként a Hungaroringen, a célegyenesben fékezéssel, gyorsulással és a 14-es kanyarban ívmenettel vallatott abroncsok letaposott, viszonylag kemény, minimális besüppedést adó, tapadási szempontból a legjobbnak számító (hógolyózáshoz vagy hóember építéséhez alkalmatlan) havon bizonyíthattak. A táblázatokban nem csak a mért értékek, hanem a legjobb mérthez tapasztalt fékút többlet is látható. Nem hoz meglepetést, hogy az új abroncsok a legjobbak, az talán már igen, hogy egy 8 éves téli abroncsnál is rosszabb a nyári, utóbbival még előbbihez képest is 20 méterrel (!) nagyobb fékút adódott 70 km/óráról, a legjobb újhoz mérten pedig több mint 40 méter a többlet. A téli gumi ellen ágálók számára már ez kellő érv lehet, a táblázatból pedig jól látható, hogy hóban elsősorban az abroncs profilmélysége számít, ötödik legjobb eredményt ért el egy 7 éves, de még 5 mm-rel rendelkező garnitúra, míg egy 4 éves, csupán 4 mm-es a 12. helyen áll.
Fékezés műgyantán 40 km/óráról
Abroncs Kor [év] Profil [mm] Fékút [m] Fékút [%]
1 Új1 0 9 17,95 100,00
2 Új2 0 8 18,67 104,01
3 Új3 0 7,5 19,29 107,47
4 Használt1 3 6 25,02 139,39
5 Használt3 5 5,5 26,83 149,47
6 Használt5 8 5 27,97 155,82
7 Használt4 4 6 30,37 169,19
8 Használt6 7 6 31,25 174,09
9 Használt2 7 5 33,16 184,74
10 Használt7 6 3,5 42,19 235,04
11 Használt9 4 4 45,19 251,75
12 Használt8 5 3,5 48,19 268,47
13 Nyári 5 6,5 57,31 319,28
14 Használt10 6 4,5 60,79 338,66

Még nagyobb szórást hozott az eredményekben a havas útnál is csúszósabb és egyenletesebb, süppedésmentes műgyanta. Itt már a legjobb használt abroncs is nagyobb mértékben maradt el a legjobb újtól, mint havon a legrosszabb: az etalonnál közel 40 százalékkal nagyobb fékútra volt szüksége a 40 km/óráról megálláshoz. Voltak abroncsok, amelyek háromszoros fékutat adtak, ilyen a nyári, de nem is az, hanem egy 6 éves, 4,5 mm-es – sokak szerint a „még elmegy” kategóriába tartozó garnitúra hozta a legrosszabb, a legjobb új 17,95 méteresének 338 százalékát adó, 60,79 méteres fékutat. Ilyen abroncsot tehát – jeges út szempontjából – egészen egyszerűen nincs értelme felrakatni, nem lesz jobb, mint a nyári.
Gyorsulás havon - 201 m, vízszintes
Abroncs Idő Idő [%] Max. sebesség [km/h] Max. sebesség [%]
1 Új1 16,52 100,00 82,43 100,00
2 Új3 16,98 102,78 78,88 95,69
3 Új2 17,09 103,45 76,31 92,58
4 Használt6 17,70 107,14 78,00 94,64
5 Használt5 17,94 108,6 71,47 86,70
6 Használt4 18,06 109,32 75,50 91,59
7 Használt2 18,76 113,56 71,06 86,21
8 Használt1 18,83 113,98 71,71 87,00
9 Használt3 18,86 114,16 70,84 85,94
10 Használt10 19,53 118,89 66,65 80,86
12 Használt9 19,86 120,22 66,63 80,83
13 Használt8 19,94 120,70 67,41 81,78
14 Nyári 20,85 126,21 64,07 77,73
Bár a leginkább szembetűnő és ijesztő eredményeket egyértelműen a fékutak adják, a Vezetéstechnikai Centrum az abroncsok gyorsítási képességét – havon sík úton és műgyantán emelkedőn – is vizsgálta. Fontos szempont ugyanis, hogy mennyire lehet elindulni az autóval. Jól látható, hogy nyári gumival a legkevésbé, míg 201 méteren a legjobb új gumival 82 km/óra fölé lehetett gyorsítani, nyárival csupán 64 km/órás tempó volt elérhető. Még rosszabb a helyzet műgyantás (jeges) emelkedőn: nyári gumival el sem lehetett indulni. A teszt leginkább meglepő eredményét egyébként utóbbi versenyszám hozta, az egyik 4 éves, 6 mm-es abroncs az újaknál is jobbnak bizonyult, úgy látszik ezen abroncsot a jeges kapaszkodóképességre optimalizálták.
Hirdetés
Gyorsulás műgyantán - 50 m, emelkedő
Abroncs Idő Idő [%] Max. sebesség [km/h] Max. sebesség [%]
1 Használt4 7,45 100,00 42,88 100,00
2 Új1 7,59 101,88 43,73 101,98
3 Új2 7,95 101,88 43,73 101,98
4 Új3 8,03 107,89 41,58 96,97
5 Használt2 8,3 111,41 39,29 91,63
6 Használt1 8,38 112,48 36,77 85,75
7 Használt5 8,54 114,63 36,03 84,03
8 Használt3 8,67 116,38 35,95 83,84
9 Használt6 8,71 116,91 35,49 82,77
10 Használt9 8,75 117,45 35,33 82,39
11 Használt10 8,89 119,33 37,66 87,83
12 Használt7 9,65 129,53 32,42 75,61
13 Használt8 11,84 158,93 24,28 56,62
14 Nyári N N N N
Megállás, elindulás kipipálva, kérdéses azonban még, hogy melyik abronccsal mennyire lehet kanyarodni. Hóban, a Hungaroring 14-es kanyarjában keresztirányú gyorsulási értékeket, műgyantán pedig kanyarsebességet mértek az autókba telepített – az Inventure Kft és a győri Széchenyi István Egyetem által biztosított – XL Meter Pro műszerek. E versenyszámokban is megmaradt az új abroncsok fölénye, ahol a legjobb új abroncs még 50 km/órával képes stabilan fordulni, ott a használtaknak nem is a rosszabb képviselői, hanem középmezőnye is csupán 20 százalékkal mérsékeltebb, 40 km/órás tempóval képes erre. Utóbbi ugyanúgy vezethet komoly balesethez, mint a nagyobb fékút.
Keresztirányú gyorsulás havon
Abroncs Gyorsulás [m/s2] %
1 Új1 4,19 100,00
2 Új2 3,8 90,69
3 Új3 3,76 89,74
4 Használt6 3,54 84,49
5 Használt4 3,5 83,53
6 Használt2 3,47 82,82
7 Használt10 3,41 81,38
8 Használt3 3,34 79,71
9 Használt8 3,3 78,76
10 Használt1 3,28 78,28
11 Használt5 3,19 76,13
12 Használt9 3,12 74,46
13 Használt7 3,07 73,27
14 Nyári 2,67 63,72

Egy szó, mint száz az új és használt téli gumik közötti tudásbeli különbség csúszós felületen erősen kimutatható” – összegzi a tesztet Kőrös András, a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrium instruktora. „Ez leglátványosabban éppen a fékezéseknél figyelhető meg. Tudva azt, hogy zömmel már a lökhárító többe kerül, mint 4 új téli gumi, erősen megfontolandó, hogy elmerészkedjünk-e 4 mm alá, vagy 4-5 év fölé a régiekkel. Ebben a tesztben az általános alapelveket kívántuk a középpontba állítani. Láttuk, hogy az alanyok közötti sorrend milyen rapszodikusan ingadozott, így megesett, hogy bizony prémium márkák is erősen lecsúsztak a listán a Használt kategóriában. Megfigyelhető, hogy a profilmélység csökkenése mellett az öregedés hatásaival is számolni kell.
Kanyarsebesség műgyantán
Abroncs Gyorsulás [m/s2] %
1 Új1 33,3 100,00
2 Új3 32,5 97,6
3 Új2 32,2 96,7
4 Használt4 31,0 93,09
5 Használt2 28,5 85,59
6 Használt5 28,0 84,08
7 Használt1 27,7 83,18
8 Használt3 27,7 83,18
9 Használt6 27,2 81,68
10 Használt10 27,0 81,08
11 Használt7 26,2 78,68
12 Használt9 25,5 76,58
13 Használt8 24,5 73,57
14 Nyári 22,8 68,47

Utóbbi miatt a már sok abroncsot látott vezetéstechnikai oktató nem ajánlja a használt abroncsok vásárlását. Tapasztalatai szerint gyakran a tesztben szereplő abroncsoknál idősebb (9-12 éves) és kopottabb (2 mm-es) gumikat is eladásra kínálnak. Hiába nagy úr a pénzszűke, érdemes tudni, hogy ezen abroncsok éppen ott nem fognak többletet adni, ahol számítanánk rájuk, azaz a téli, csúszós úton.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

47 thoughts on “Újabb nyomós érvek a használt téligumik ellen

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Nekem 38 évvel ezelőtt azt tanították, hogy a látás és út viszonyoknak megfelelően közlekedjek.
    Van esetleg arról is statisztika, hogy téli vagy nyári gumival mennyi baleset történik?

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Hát, ha jól látom, egy 8 éves-gondolom márkásabb-téli gumi is nagyságrenddel jobb, mint egy nyári..
    Szóval nem látom be, miért ne vehetne az ember használtat.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Az tény,hogy a használt gumik elöregednek!Most raktam fel a kocsimra:225/45 17-es goodyear téli gumit,felnivel együtt vettem,mivel kellett hozzá tehermentesítő gyűrű,és 20 csavarka belekrült 50rugóba a 4db:)tudom jó üzlet volt!!Ja még annyit,2010es a gumi,és 6-6.5mm runonflat!!(defekttűrő)Eme gumi új ára 40-50rugó,ez szorozva 4-el+a 17-es felni,akkor nem érte meg????Ha szakszerűen tárolják a gumikat,simán kibírnak 4-5-6 évet is!

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    „Újabb nyomós érvek a használt téligumik ellen ”
    hangzatos cim! de 1 nagy faxot!
    a cikkből az jön le hogy nyárit ne használjunk mert majd akármilyen téli is jobb,de ez igy is van valójában.
    az ugyan nem jön le hogy az 1-s uj tipusra márkára ua-e mint a használt 1-s.
    mert azért az nem mindegy hogy milyen a „használhatósága ” 1-2 év mulva.
    ja és még az jön le aki sokat megy télen is az vegyen minden télre ujgumit és 1 telet futottként adja el az 5.5mm -re kopott gumijátD:)))
    én használtam már Comfort téli futózottat is aminek 93-s Conti mintája van és nem rosszabb mint a közepes kategória szerintem.
    az ADAC tesztben volt 1 év mikor a kinti futózott téli bizony jégen igen jól teljesitett.

    kinek mire kell a téli milyen utviszonyok közt megy vele ugy válasszon hóba? ótópályán nedves uton?
    nekem most is használt van épp ma raktam fel.
    occó benzint széles utat mindenkinek.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    régebben nem volt téligumi, baleset is kevesebb volt.Igaz akkor kevesebb kocsi volt, most meg ugye egy családban van 3-4 is…szerintem %-osan megmaradt a régi szinten a gumik miatti balesetek száma..Akkora hülyeség 5 évente lecserélni az újan megvett gumikat.Ha annyira balesetveszélyes lenne a KRESZ is tiltaná.Van értelme a téliguminak, ezt nem vitatom, mert tapasztaltam.Pláne egy hátsókerék hajtású autóval számít, ahol hátul nem igazán van súly sem…De hogy 5 évente cserélni..ennyi erővel a nyárira is ajánlhatnák nem?5 év alatt talán 5-7 ezret hajtok bele egy téligumiba.Ha elmegyek lecserélni a gumis utána röhögve eladja 8-10 ezerért darabját.
    Ott van értelme ennek ahol előírás a profilmélység télen.Pl ugye Ausztriában a 4mm-nél kisebb profilú téligumiért igencsak büntetnek,és ellenőrzik is.Magyarországon én még olyan szituációba nem kerültem hogy az ócska 10-15 éves téligumival nem tudtam volna biztonságosan haladni, megállni.Csak tudni kell az autó határait…Aki száguldozni akar télen is, tegye, valaki úgy is vár a veséjére..

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Nagyon tetszett a cikk, le is heggesztettem az ajtókat, véletlen se vegyem elő télen az autót, amíg ki nem dobom a több mint 1000km-t futott téligumikat.
    Főleg a hatásvadász szavak fogtak meg, a szomszéd is gyűjti már az új gumira valót, teljesen beparáztattam, amikor megmutattam neki a cikket, ( vettem neki koszorút mellé).
    Elképzeltem magam, amint 80-al tépek a jeges úton a Grand Canyon felé a használt gumikkal, a biztos tudattal, hogy új gumikkal pont megúsztam volna…

    Egy apró dolog zavart azért a teljes életszerűséghez. Belevettem volna a tesztbe, hogy egy vatta új minőségi téligumis bömös k*va áll meg hamarébb sms-ezés közben nyalós kutyával a kezében, vagy egy bambuló csoffadt fastrás tükörsima nyári gumival?
    xD

    Egyébként szép és kemény munka volt, elismerésem, nekem is csak a tálalás volt nemtetsző…

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Akkor hát Uraim, szezononként 2 garnitúra minimum, a cikk szerint.
    (belegondolni is rossz, hogy az elmúlt 18 évben telente csak egy paraszthajszálon múlott az életem, mert az egy dolog, hogy alantas módon csak 5 évente cserélek gumit [kopástól függően], na de a forgalomban résztvevő többi autós? Hogy mennyire szerencsés vagyok…)

    Már a Kiskegyedből is átvesznek cikket?

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Ha jól értem, 2-3 évente új gumit kell vennem télre (igazándiból kb 1000 km-enként, mert akkor már igen-igen használt a gumim – és tök mindegy, milyen márka). Beleborzongok a gondolatba, hogy eddig garnitúránként 2-2 telet életveszélyben autóztam. A párom is. Sőt. Apámék, Apósomék, testvéreim, kollégáim is.., Hogy mi mind mennyire szerencsések vagyunk, hogy egyszer sem találkoztunk senkivel a forgalomban, akinek még ennél is öregebb téli szettje volt és mennyire szerencsések vagyunk, hogy minket sem hagyott cserben egyszer sem az éppen aktuális, már akár 4 éves gumink. És hogy ez a mázli széria 18 éve tart (hja, és hogy akkoriban a telepen csak nekem volt téligumim, dupla mák)…
    ….
    Ez a „cikk” itt így most komoly? Vagy érkezett egy túlzottan is bulváros a csapatba?

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Nehezen tudom elképzelni, hogy 47k-ból meg tudsz élni, és még mellette fenntartani egy autót, még ha trabant is. De legyen. Nem ismerem, hogy élsz, és közöm sincs hozzá, de én ha ennek a dupláját keresném, még akkor sem tartanék autót, semmilyet.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Egyetértek. A 100ezer Ft még túlzó is, mert akinek nincs pénze, az nem hiszem, hogy 16-17-es felniken gurul télen. Egy hétköznapi autóra ennél olcsóbban megúszható a gumi, az én esetemben 4 db Continental TS810 szállítással együtt kerek 70ezer Ft volt 195/65 R15 méretben. Most megnézve amit már meg szabad venni, az 14-15000 Ft/db, a prémiumok pedig 17000-18000 Ft/db áron vehetők meg. Itt a prémium felár még teljesen vállalható, gyakorlatilag rosszabb esetben is max. egy tank benzin a felár.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Azt hiszem elég világosan leírtam!
    Kár belém kötni.
    Három tél (ha nem futott eleget!) és csere, de ezt a másodikos unokám első olvasásra megértette 🙂

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    A „DOT-számot” sokan félre értik, illetve csak részben igazat állítanak róla, a DOT egy certifikációt jelent – hogy a gumi megfelel a standardnek., szerintem az nélkül nem is lehetne feltenni (Európában sem) a gumit. Az egy dolog, hogy sokszor melléírják a gyártási időpontot is – mint teljes azonosító szám, de a kettő különbözik. Pl. a „DOT-számmal” be lehet azonosítani egy esetlegesen visszahívott gumiabroncsot, ami azért is fontos, mert ha kiadsz 150-250 ezer Ft-ot egy garnitúrára, ha hibás a széria, visszahíváskor kapsz értesítést a cserére.

    Nyári gumival közlekedni pedig nem csak élet- és közveszélyes, hanem sokkal drágább is – 100ezer Ft vagy esetlegesen 500ezer – x milliós kár (autótól függ ugye) plusz egy autó hiánya, esetleges emberi sérülés, idő, stb. Tudom, sok embernek 100ezer Ft megterhelő, de azokat nem tudom sajnálni akik drágának tartják, meg „minek az, mikor gyerek voltam szüleim is megéltek nélküle”, viszont simán kiad 200ezer Ft-ot egy totál gáz majd’ vágódeszka méretű „Endrojdra”. Mondjuk, 4 téligumival nem lehet buliban villantani.

    Véleményem szerint, ha kicsi a büdzsé, az autó pedig napi használatban van – ha pénzt keresnek vele, nem kérdés – inkább egy jó állapotú téli használt mint nyári, VAGY ha nincs pénz prémiumra, egy alacsony áron vett téli – azért ne kínai – gumi összehasoníthatatlan a nyárival szemben. Már csak azért is, hogyha az ember nekem jön és összetöri az autómat télen nyári gumival – a biztosítója, nem vagyok benne biztos, hogy fizetni fog – bár ezt egy társaságnál dolgozó / vezető megerősíthetné. Aztán az pedig többe fog neki kerülni, mint 4 db téligumi, mint ahogy írtam fentebb.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Elhiheted, hogy stimmelnek a mért féktávok. Anno volt szerencsém olyan cégnél dolgozni, ahol minden olyan kollégát, aki céges autót kapott, kötelezően elküldték pont erre a pályára, egy egynapos vezetéstechnikai tréningre. Vadonat új kocsikkal (én is az enyémet egy héttel korábban vettem át 10km futásteljesítménnyel), vadi új nyári gumikkal vonultunk ki a pályára. Száraz úton 30-40Km/h sebességről mindenki 10m-en belül megállt! Majd következett ez a műgyanta….. 60m hosszú a pálya, amin SENKI sem tudott megállni. Azon versenyeztünk végül, ki mennyivel csúszik tovább. A legjobb Michelin gumis Opeles vezető is az első tengellyel még „lecsúszott”, de volt aki az egész kocsival túlcsúszott a pályán a kis Fiestájával.
    Sokáig én is csak nyári gumikkal autóztam. De voltak izgalmas estéim. Például amikor szinte lépésben haladva próbáltam befordulni a jeges úton, de a kocsim szó szerint tö……g betekert kormány mellett csak szépen ment egyenesen tovább. Volt, hogy az emelkedő tetején lévő garázsomba nem tudtam a letaposott hó miatt beállni.
    Mostani autómat használtan vettem pár éve, és az eladó volt olyan rendes, hogy ideadta a téli szettet is felnire szerelve. Mostanság az előzőekben leírt problémákkal nem találkoztam eddig. A gumik igaz már 5-6 évesek, kíváncsi leszek, hogy észreveszek-e majd erőteljes romlást a tapadásban, és esetleg előjönnek-e a nyárigumis ex-eseteim is.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Hol az a sok a gazdag autós aki kétévente 6,5-7mm gumit lecserél divatból, pár éve még 4 év volt a sláger? Olvasd el a Continental mérnökének nyilatkozatát „4 évig megfelelő körülmények közt tárolt téli gumi tökéletes. Sajnos ebben a kis országban nem lehet kiautózni még 4év alatt sem egy garnitúra gumit

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Hol az a sok a gazdag autós aki kétévente 6,5-7mm gumit lecserél divatból, pár éve még 4 év volt a sláger? Olvasd el a Continental mérnökének nyilatkozatát „4 évig megfelelő körülmények közt tárolt téli gumi tökéletes. Sajnos ebben a kis országban nem lehet kiautózni még 4év alatt sem egy garnitúra gumit

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Hol az a sok a gazdag autós aki kétévente 6,5-7mm gumit lecserél divatból, pár éve még 4 év volt a sláger? Olvasd el a Continental mérnökének nyilatkozatát „4 évig megfelelő körülmények közt tárolt téli gumi tökéletes. Sajnos ebben a kis országban nem lehet kiautózni még 4év alatt sem egy garnitúra gumit

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Az, hogy megvetetik velünk a téli és a nyári gumigarntúrát is, leginkább marketing kérdés. Azt azért nem hiszem el, hogy ne tudnának olyan 4 évszakost gyártani, ami az átlag autósnak megfelelne. Pl. a feleségem évente megy kb. 5 ezer km.-t nem feszegeti a határokat, sőt egy erősebb kigyorsítása sincs, általában lakóhelyünk 20 km.-es körzetében jár.
    Van egy ismerősöm, akinek a felesége egy 15 éves Swifttel jár, ő is kb. 5-6 ezer km-t megy évente, ő megveszi az új téli gumikat, és azzal járnak télen-nyáron.
    Általában én is használtat szoktam venni, és ha jól belegondolok, akkor a családomban szinte mindenki. Egyszer volt, hogy szálszakadásos volt a gumi, felrakáskor kiderült, de egy „komolyabb gumineppertől” vettem (ez azt jelenti, hogy egy elég nagy raktárat bérel az Ausztriából behozott gumiknak), és szó nélkül azonnal cserélte párban.
    Egyszer vettünk egy kocsit téli gumival decemberben, február körül fél füllel hallottam, hogy egyik kollégámnak a rokona gumikat ajálgat, a télen eladott kocsija megmaradt nyári készletét. Szerencsére nem volt jó a méret neki, nekem igen, így lett 4 db 2 nyári szezont futott Michelin Energy-m 5 ezer Ft/ db áron. Azzal jobban jártam, mintha újat vettem volna egy gyengébb típusból.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Nem értem ezt hogyan lehet összehasonlítani…. Ha miután a nejed nem tudott behajtani, Te átültél volna és simán behajtasz akkor mi van? Lehet h a nejed simán leugrott a kuplungról. így a Te autóddal sem tudott volna behajtani…..

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Valami nem stimmel ezzel a teszttel. Nem akarom elhinni, hogy 40 km sebességnél 60 m alatt lehet megállni nyári gumival. Ha semmit nem csinálsz csak leveszed a lábad a gázról, a motorfék miatt szerintem 30-40 m alatt megáll a gép az tuti. Ez egy szar teszt lehetett……..2011-es tesztekben láttam olyan eredményeket is, ahol a nyári gumik télen nedves aszfalton, jobban teljesítettek a téli guminál. Márpedig a legtöbb esetben a pálya fekete 1-2 órán belül. Akkor most mi van? Szerintem túl van lihegve a téligumi téma. Télen lassabban kell menni, előbbre nézni…..

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    A „gazdaságos” áruház polcain láttam egyik télen újként kínált, 5 (!) éves téli gumit. Barna színű volt, és olyan rideg mint az üveg. Szóval az újjal is tessék vigyázni, mindig meg kell nézni a DOT – számot.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Nem kell eldobni a régi gumikat sem, csak nem kell annyira nyomni a gázt. Kb.: 10 évvel ezelőtt még azt sem tudták szinte hogy mi az a téli gumi, mégis ugyanúgy ment a forgalom, csak a sebesség volt kisebb. A jó gumi egyébként meg hamis biztonság érzetet ad, azzal sem lehet gyorsan menni, mert kockáztatjuk a saját és mások életét, testi épségét. Ez a cikk is csak arra jó, hogy ösztönözzék a hatóságokat, hogy bírságoljanak a gumi kora miatt is, ne csak az állapota miatt. Lassan szabálysértés lesz tavalyi téli gumi használata is az idén. Ennyire nem vagytok ti bugyuták!!!:)
    P É N Z B E H A J T Á S!

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Ez csak az én személyes véleményem!Szerintem mindegy hogy az Amerikaiak vagy a Kanadaiak mit használnak.Két autónk van az egyiket 4 évszakos gumival vettük át. A másikat nyárival vettük át,Continental téli gumikat tettem a sajátomra.És mikor leesett az első hó jött meglepetés, feleségem nem tudott beállni a garázsba.A 4 évszak nem tudta leküzdeni a nagyon pici emelkedőt a garázsig.Én viszont minden probléma nélkül behajtottam.És a 4 évszakos,sima napi közlekedésben sem állta meg a helyét.Szerintem ez pont az a kategória ami semmire nem jó.Vagy téli,vagy nyári!Amikor még nem nagyon volt lehetőség a választásra persze bármi megfelelt.De most azt vallom ezen nem szabad spórolni!A saját és a mások biztonsága érdekében is érdemes minőségi abroncsot választani.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    A 4 évszakosnak van jövője.
    Én tavalyi vagy előtti tesztben olvastam hogy egyedül a Good Year-nak van még megfelelő tesztértékű 4 évszakosa, a többié, amiből nincs sok Európában nem ajánlott minősítést kaptak.
    A tengerentúlon más gumikat forgalmaznak, ottani tesztek is biztosak vannak, de ott nincs Európai besorolása azoknak az abroncsoknak, (nincs E betű) és itthon hivatalosan régen nem is lehetett volna használni őket. De azokkal nem foglalkoztak a hatóságok, úgy ahogy szerintem egy import autónál most sem, csak a szimmetrikus lámpákat kell asszimetrikus világításura cserélni meg sárgán villogó index ami alaphelyzetben nem világíthat.
    Az amerikai kontinensen az ottani teljesen más összetételű aszfaltra tesztelik gyártják az ottani 4 évszakos gumikat. kinti rokonom aki autókkal foglalkozik, azt mondja csak szögeket szoktak a gumikba ágyazni.
    A 4 évszakos gumikkal kapcsolatban számomra is csak egy kérdés merül fel, melyik európai országokban nem lehet őket használni télen?
    Józan ész szerint mindenhol, de nem tudom biztosan.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Ekkora blődséget ritkán olvas az ember. A jelenlegi anyagi körülmények között nem javasolják a hsznált téli gumit. Kérdezem én, kinek van pénze (esze) minden télre új szett gumit vásárolni ? Nem beszélve arról, hogy, ha mindenki ezt tenné hová tennénk a rendeteg eldobott gumiabroncsot ? Ja és ha már a használt téli gumi nem jó, akkor a nyári se. Egy évben 2 új szett gumi az egy autóról évente 10 db. ez ám a reklám !

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Zsoltika 007-el értek egyet! Ennek a cikknek semmi értelme csak akkor lenne releváns, ha meg lennének adva a gumik pontos típusai. Mert nem mindegy, hogy egy használt prémium kategóriás gumit hasonlítok össze egy új no name -el vagy fordítva. Egy azonos márkán és típuson belüli elöregedéssel járó teljesítmény vesztésre én is kiváncsi lennék. De így Típus megjelölés nélkül az egész cikk csak levegőbe beszélés! És csak arra ösztönöz ész nélkül ,hogy dobd ki a régit és fuss az újért, mint egy reklám.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Én nem mondtam, hogy használtat kell venni, és nem is szoktam. És nem is vitatom, hogy a használt és régi gumi veszéllyes. De ami a fenti táblázatokban szerepel semmit sem mutat.
    Ja és azt sem mondtam, hogy a fejlesztések miatt van a különbség, hanem azt hogy eltérő típusokat teszteltek. Egyébként egyetértek veled.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    OK, hogy nagy a verseny, és mindenki fejleszt, de nem gondolhatod komolyan, hogy ilyen mértékű javulás érhető el 5-6 év fejlesztéssel. A régebbi típus valószínűleg újonnan is rosszabbul teljesítene, de ezzel szerintem a rossz teljesítmény kis része magyazható, a többiért a gumi anyagminőségének romlása felelős. Nézz meg közelről egy új és egy 6-8 éves éves használt gumit, nyomkodd meg a lamellákat az ujjaddal. A régi gumi felülete repedezett, rideg és kemény, ami nagyon rontja a tapadást.
    Attól függetlenül, hogy mi okozza, akkor sem éri meg használt abroncsot venni, mert mindenképp messze elmarad egy új gumitól. Nem mindegy, hogy miért rossz? Fillérb*szás, ami adott esetben nagyon sokba kerülhet. Állítólag ki lehet fogni jó használt gumit is, egy időben én is keresgéltem, de kiábrándító volt, amit láttam. Az alufelnit használt gumival vettem, az elsők olyan zajosra voltak kopva, hogy kibírhatatlan volt, a hátsónak pedig minimális tapadása volt, pedig mindkettő prémium gumi volt, csak használt. Elmentem a gumishoz, hogy milyen használt gumijai vannak. Megmutatta, aztán megkérdeztem, hogy milyet tud újban. 5 tank benzin áráért vettem 4 db új 17-es prémium abroncsot, és nem bántam meg.
    Apám Toledoján voltak öreg, négyévszakos gumik. Miután majdnem bezúztam esőben a zebrán átkelő gyalogosok közé, gyorsan lecseréltettem vele. Városban, 50-et betartva volt vagy 20-25m a féktávolsága esőben.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    A téli gumis információs forrásom:
    Reifen und Reifenservice: Pirelli Deutschland GmbH in Sandbach Stadt Breuberg, Höchster Str. 48
    Az egyik mérnökükkel beszéltem (2008-9?) és kértem infót, tehát nálam hozzáértőbb szavait írom.
    Három évig megfelelő a téli abroncs a negyedik évtől már elindul a bomlási folyamat, mert ma már az is elvárás, hogy az abroncs „elrohadjon” azaz alkotó elemeire hulljon.
    Én bizonyosan nem tennék használt abroncsot az autómra, mert semmi nem biztosít a belső sérülésmentességről!

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Többnyire egyetértek az előttem szólókkal, nem úgy mint a cikk szerzőjével. Elvileg a megállapítások lehetnének helyesek de azok alátámasztására az elvégzett tesztek teljesen alkalmatlanok. Ha veszek egy új ferrarit és egy 10 éves swiftet fogom és tesztelem a gyorsulásukat az eredmény az lesz hogy a ferrari jobban gyorsul ergo az új autók jobban gyorsulnak. Ilyen megállapítást nyilván nem lehet tenni. Mindamellett természetesen igaz hogy a használt gumik nem teljesítenek úgy mint az új, de a fent felsorolt eltérések nem a valóságot mutatják (pl.: 4 éves gumi 251% ???). Bármennyire is nézem nekem a számok azt mutatják hogy az eltérések inkább a gumik típusából mintsem a korából adódik. Ha megnézzük a legjobb három használtgumi átlagéletkort és a legrosszabb hármat azt látjuk, a legjobb átlagéletkora: 5,6 és míg a legrosszabbaké: 5,3 tehát az idősebbek jobban teljesítettek. Remélem idén télen végeznek eegy tesztet ahol ugyanazok a gumik új és használt példányát vetik össze.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Én pár évig használtam 4 évszakos gumit, és a tapasztalatom az volt, hogy télen egész jól működött (értelmes közlekedés mellett), de nyáron katasztrófa volt.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Jó kompromisszum lehet a 4 évszakos csak egy évszakban sem lesz olyan jó, mint annak aki váltogatja – sztereotípia. Emiatt mindenki más jobban nyomulhat, keményebbet fékezhet, ez pedig fokozott balesetveszélyt jelent ebben a kombinációban. Tehát a heterogén tulajdonság az utakon nem kedvező.
    Az ár pedig magasabb, kicsi a választék és mindig meg kell gondolni minden ‘lépést’, mert ugye egy 4 évszakos gumin vagyunk. De az átlagon aluli tempójú vezetésnél mindegy milyen a gumi, így is úgy is torlódik a mögöttes forgalom. 😉
    Kanadában meg mivel mindenki egyenrangú 4 évszakoson van, ott a homogénia által biztonságos marad a megszokott, azonos tempó.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Két kocsink van, és mindegyikre 8 kerék 8 gumival (sőt mindegyikre 9 a pótkerékkel). Korábban gondoltam rá, hogy simán elég lenne egy garnitúra jobb fajta 4 évszakos gumi, pláne arra a kocsira, amivel kb. 5-6 ezret megyünk évente. De korábban „szakértő” ismerősök és a gumisok lebeszéltek a „…. se téli, se nyári…” szöveggel.
    Nemrég azonban egy másik autós oldalon olvastam, hogy az USA-ban, meg Kanadában nem tudják, hogy mi az a téli, meg a nyári gumi, mert mindenki 4 évszakossal jár, és ez a cserélgetés csak Európában divat. Nem tudom mennyire lehet ez igaz, de ha Kanadában sem használnak télit, mert elég a 4 évszakos, az azért elég meggyőzőnek tűnik.
    És e szerint a cikk szerint az sem igaz, hogy a téli – nyári váltva kétszer annyi ideig jó, hiszen öregszik. Másrészt nem kellene annyi felni, nem kellene évente kétszer vagy otthon játszani vele, vagy a gumisnál időpontot kérni, nagy nehezen kapni és a végén fizetni.
    Szerintetek a 4 évszakos jó megoldás lehet?

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Nekem UG 7+-os van a sógoromnak UG 7-es nem pluszos.
    Vezetés közben nem vettem észre különbséget de:
    A Good Year gyártó mikor megjelentek az új konkurens abroncsok talán 2007-telén de nem vagyok biztos a dátumban azt közölte hogy a konkurencia elhagyott volna minket ha nem lépünk és nem fejlesszük ki a 7+-osat.
    Nem teljesen új fejlesztés ez hanem a sima 7 az alapja felzárkózni a konkurenciához, ez volt a cél, ezért is nem 8-as lett a neve.
    (A 8-as az idén jelenik, jelent meg ami már teljesen újnak mondható fejlesztés.)
    Ezt én is a neten olvastam.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    A 6. szezont kezdtem el immár szeptemberben (!) a téli gumimmal. Különösebb teszt nélkül eléggé hasonlónak tűnik mint új korában (40k km, 7mm). Semmivel sem kezelem, enni sem lehet róla a pincés tároláskor (csak a felniről), viszont jó puha és csendes. Olajnyom természetesen nincs rajta, honnan is kerülne rá! Az első hóesésben pedig meglesz a többhetes száraz „teszt” után a nedves is. A téli gumit – nem is annyira furcsa mód – a nyári tároláskor is téli körülmények közt kellene tartani, azaz sötét, hideg és száraz helyen (fanatikusoknak akár rendszeresen forgatva, nyomást beállítva, észak-déli irányba helyezve, majd 2 naponta fordítva, szelepet lehetőleg 12 óránál lógatva, recéket/lamellákat egyenként elválasztva egymástól, stb. 😉

    Főként nyári guminál megfigyelhető a sárga kénesedés a gumi újabb korában, ami a tervezett avultatással távozik a gumiból, egyben öregítve azt, minden jó tulajdonságával együtt. A télinél pedig a ‘finom puha’ kaucsuk szublimálodhat el…

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Amikor kevesebbet autoztam anno es volt kedvem ezzel vacakolni, tavasszal ugy raktam el a teligumikat hogy lemostam oket es es lefujtam szilikonos spray-vel. Artani biztos nem art. 5 ev utan meg mindig egesz ujszerunek es rugalmasnak tuntek a gumik, azzal egyutt adtam el az autot. A tarolasrol mar linkeltek be idevago cikket. Az alpin egyebkent nagyon jo gumi, erdemes vigyazni ra.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Ami nagyon fontos még a tárolásnál(az előttem megemlített helyes dolgokon túl) hogy mindenképp lehetőleg sötét és nem túl meleg helyen próbáld tárolni. A gumi legfőbb ellensége a napfény, a hőhatás és a különféle oldószerek, olajok, zsírok. Ezeket kell kerülni. A pince kiváló hely(ha van) és ahogy előttem remekül leírták alaposan meg kell tisztítani, így az olajos, zsíros szennyeződésektől sem kell majd tartani.

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Örülünk, ha tudtunk segíteni! A használaton kívüli abroncsokat ne kezelje semmivel, csupán arra figyeljen, hogy tisztán rakja el őket. Korábbi cikkünkben ([url]http://www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/gumitarolas_okosan_-_mire_kell_odafigyelni-6360[/url]) olvashat részletesen arról, hogy mire kell figyelni!

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Akkor mindenki veszélyben van, aki 2 évig-vagy tovább megtartja a téli gumiját? Mert a 3 éve vásárolt új téli gumi most már használtnak számít, hiába 7-7.5mm profilja van..

    kisfarkas: ha felnire van szerelve akkor mosás-gumiápolás- nyomásellenőrzés- és egymásra fektetve lehet tárolni.Ha külön van a gumi akkor mosás, gumiápolás, és állítva tárolni

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    Akkor ezekszerint mindenki veszélyben van, aki 2 évig- vagy tovább megtartja a téli gumiját? Mert a 3 éve vásárolt új téligumi most már használtnak számít..

    kisfarkas: ha külön felnire van szerelve, akkor lemosva-gumiápolózva, legalább a gyári nyomásértékre felfújva egymásra fektetve tárold.. ha külön vannak a gumik, akkor lemos-leápolóz, és állítva tárol

  • 2017.10.30. at 12:28
    Permalink

    azért arra kíváncsi lennék hogy a techológia, és a fejlesztések mennyiben befolyásolják a tesztet…
    gondolok itt arra hogy nekem 4db Good Year Ultra Grip 4+-os téligarnitúrám van 6.5mm-es profillal, jelenleg ebből a legújabb az Ultra Grip 7+, tehát már azóta eltelt 3 szériaváltás..
    Próbáljunk ki egy régi technológiával újonnan legyártott 4+-ost, egy legújabb technológiás 7+-ossal…szerintem ugyanezt az eredményt kapjuk, hiába lenne zsir új mindkettő…4-4.5mm-es profil alatt meg nem érdemes téligumiról beszélni, hiába is az…

Vélemény, hozzászólás?