Ezt az arcot kapja majd meg a legtöbb Toyota, az új Crown modellcsalád sem kivétel
Lassan két éve már, hogy
a Toyota hosszú évekre előre megmutatta, milyen modellekkel kívánja megerősíteni pozícióját a villamosított mobilitás piacán. Ekkor láthatta először a világ azt a futurisztikus formai koncepciót, amelynek változataival azóta a márka egyre több, új generációs típusán találkozhattunk,
a Priustól kezdve
a C-HR-en át a sorozatgyártás előszobájában álló bZ Sport Crossover tanulmányig. A lapos, sportos orr és a horog alakú, keskeny nappali lámpatestek – amit a Toyota csak „pörölycápa-dizájnként” emleget – egészen különleges, széles és lapos megjelenést kölcsönöznek az érintett modelleknek.
Az autó oldala is kapott némi extra törést a sportosabb megjelenésért
Elég megnézni egymás mellett a most bemutatott Crown Sport modellt és a szériát eredetileg felvezető Crown Crossovert: utóbbi majdhogynem konzervatívan mutat többlencsés fényszórójával. Ehhez a különbséghez persze a visszafogottra formázott ajtók és a diszkrét domborulatú hátsó kerékdob is hozzájárul, miközben a Crown Sportot szinte szétveti a feszültség. Az újonc optikai fókuszpontja a hátsó tengely magasságában összpontosul, azt sugallva, hogy vérbeli hátsókerék-hajtású sportautóról van szó. Ez sajnos azonban csak részben igaz, hiszen bár a Crown Sport mindkét választható konfigurációjában hajtott a hátsó tengely, a főszerep mégis az első kerekeké.
Akár 300 lóerőnél is erősebb lehet a zöld rendszámos csúcsváltozat
A modell novemberi bevezetésekor piacra lépő hajtáslánc vélhetően teljes egészében megegyezik a Crown Crossover öntöltő hibrid rendszerével, azaz a 184 lóerős benzinmotor mellett egy 120 lóerős első és egy 54 lóerős hátsó villanymotor hajtja a járművet; a rendszerteljesítmény így 239 lóerő. A Toyota által megelőlegezett átlagos üzemanyag-fogyasztás 4,7 liter lesz 100 kilométerenként. A másik, idén decemberre ígért variáns egy konnektoros hibrid. Ennek ugyanaz a 2,5 literes, soros négyhengeres szívómotor adja az alapját, mint a full hibridnek, így a Crown Sport a Toyota RAV4-hez is kínált PHEV egységgel lesz rendelhető. Azonos benzinmotor és hátsó villanymotor mellett a zöld rendszámos változatban egy 192 lóerős villanymotor hajtja az első tengelyt; a rendszerteljesítmény így 306 lóerőre nő. Fontos újdonság a DRS hátsókerék-kormányzás, amely – akárcsak az ugyanerre a padlólemezre épülő, bár jóval nagyobb Toyota Century SUV esetében - kis sebességnél jobb manőverezhetőséget, gyors menetben pedig stabilabb irányváltást eredményez.
A műszerfal modern és letisztult
A hatféle egyszínű és öt különböző kéttónusú fényezéssel rendelhető Crown Sport persze mindenekelőtt a vezetőre koncentrál, és a vezetés élményét tartja a középpontban. Ezért a belső tér aszimmetrikus kidolgozást kapott. Az utas előtt húzódó műszerfalszakaszt speciális anyag- és színhasználat teszi dinamikussá, barátságossá, a légbeömlő kontúrjai az első karakterfények vonalvezetését idézi. A vezetői környezet ezzel szemben egyszerű fekete kialakítású, ami a vízszintesen egymás mellé rendezett, klasszikus rajzolatú műszerezettséggel együtt a lehető legcsekélyebb mértékben tereli el a figyelmét az útról. Biztonsági felszereltség terén is megkapja majd a japán márka csúcsát, a Proactive Driving Assist rendszer például aktívan segít a lassításban és a kormányzásban, így az autó finoman tudja követni az előtte haladó járművet, illetve a kanyar ívét. Emellett dugókövető funkciót, valamint távvezérelhető automata parkolást is kínál a Crown Sport, amely kamerákkal és egyéb szenzorokkal figyeli környezetét, így elkerülve az ütközést a holttérben haladó vagy utunkat mögöttünk keresztező járművel, megelőzve, hogy az utasok rányissák az ajtót egy közeledő kerékpárosra, illetve körkörösen figyelik a Crown Sport környezetét, ügyelve az esetleges balesetveszélyes helyzetekre.
A helykínálat első ránézésre rendben van, kérdés, hogy a kupés tető mennyire szól bele a hátsó fejtérbe
A Crown Sport értelemszerűen online kapcsolatban áll a Toyota-felhővel, ahonnan aktuális navigációs adatokat kap – ezt a biztonság kedvéért hagyományos, fedélzeti navigációs funkció egészíti ki.Bár a Toyota most a Crown Sport részleteit tette közzé, a terepkupénak piaci bevezetésekor meg kell majd osztoznia a reflektorfényen testvéreivel. Idén novemberben érkezik a Crown Sedan, méghozzá legjobb tudomásunk szerint hidrogénüzemanyag-cellás, villanymotoros hajtással, illetve még az év vége előtt bemutatkozik az emelt hasú kombi, a Crown Estate is.
Az új Crown változatok csoportosan érkeznek, hamarosan kiderülnek a részletek a további verziókról is