A Toyota és a Panasonic közös akkugyártó vállalata kapja a komoly beruházást
A Toyota és a Panasonic által 2020-ban alapított Prime Planet Energy & Solutions vegyesvállalat sokrétű küldetést teljesít: amellett, hogy akkumulátorokat gyártanak hibrid és elektromos járművekbe, intenzív kutatás-fejlesztési tevékenységet végeznek. A Toyota a Prime Planet 51 százalékát birtokolja, míg a Panasonicé a fennmaradó 49%. A Prime Planet az akkumulátorgyártás minden fázisát házon belül végzi el, a tudományos kutatásoktól kezdve a technológiai fejlesztéseken át a prototípusok és előszériás akkumulátorok legyártásáig. A termék és a termelés tervezése egyaránt itt zajlik; továbbá a vállalat intézi a kész akkumulátorok marketingjét és értékesítését. A Toyota és a Panasonic vegyesvállalata a jelenleg használatos lítium-ion akkumulátorok továbbfejlesztése mellett az új generációs szilárd elektrolitos akkumulátorokon is dolgozik. Ezek nagyobb kapacitásuknak és gyorsabb tölhetőségüknek köszönhetően néhány éven belül forradalmasíthatják az autóipart.
A legmodernebb akkumulátorok fejlesztése, tesztelése és gyártása is házon belül történik
Tavaly szeptemberben a Toyota 400 milliárd japán jent (937 milliárd forint) különített el arra, hogy kibővítse belföldi akkumulátorgyártó kapacitását. Ezt az összeget különböző létesítmények, köztük a Prime Planet egyik üzemének a fejlesztésére fordították. Ez utóbbi bővítésére szavazott meg további 100 milliárd jenes (235 milliárd) beruházást a Toyota: a jelentős tőkeinjekció nyomán a termelőkapacitás több mint 40%-kal nő, így a vegyesvállalat 23 gigawattórára növelheti éves akkumulátor-termelését. Ez a mennyiség 290 ezer Toyota bZ4X tisztán elektromos crossover gyártásához elegendő; nem mellékesen a beruházás több ezer munkahelyet teremt.
A modernebb akkucsomagok gyorsabb töltést és nagyob hatótávot tesznek lehetővé
Az idén áprilisban elindult 2024-es pénzügyi évben a Toyota 200 ezer darabra kívánja növelni a tisztán elektromos gépjárművek globális eladásait. Ezzel párhuzamosan a hibrid járművekből 3,84 millió darab forgalmazását tervezi – ez 34,9 százalékkal haladja meg a 2023-as pénzügyi év teljesítményét. Ami a villamosított modelleknek a Toyota teljes forgalmán belüli hányadát illeti, a tavalyi 29,6 százalék helyett idén már 37 százalékkal számol a gyártó. A Toyota elektromos modellpalettájának további fejlődéséhez elengedhetetlen az akkumulátorok házon belüli fejlesztése és gyártása. Erre globálisan 2 billió jent (4,68 billió, azaz 4680 milliárd forint) fordít az autógyártó; a cél, hogy a Toyota észak-amerikai és japán akkumulátorgyártó létesítményeinek éves össztermelése elérje a 40 gigawattórát.
Íme a Toyota bZ4x, a gyártó első, tisztán elektromos modellje: ebből kellene jóval többet eladni jövőre
Ennek a hatalmas összegnek, illetve az általa megvalósuló, szerteágazó tevékenységeknek a koordinálására, a döntéshozatali folyamatok nélkülözhetetlen felgyorsítására különálló akkumulátor-részleget hozott létre a Toyota. Mindez kulcsfontosságú ahhoz, hogy a Toyota Motor Corporation a közelmúltban bejelentett stratégiai terveivel összhangban 2035-re felére tudja csökkenteni az általa gyártott gépkocsik átlagos károsanyag-kibocsátását. Ennek érdekében 2026-ra másfél millióra emelik az akkumulátoros elektromos járművek éves gyártási darabszámát, miközben a hibrid modellek eladásait 30 százalékkal kívánják növelni.
Forás: Smarter Media