Új zászlóshajó: bemutatkozott a Kia Sorento
Hazánkba is megérkezett a Kia új zászlóshajója, a Sorento
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A tavaly Párizsban debütált új Kia Sorento hazánkban is bemutatkozott. A legmagasabb felszereltségi szinttel és a csúcsdízellel próbáltuk ki.
A koreai autógyártó 2002-ben mutatta be az akkor még alvázas Sorento szabadidő-autót. A modell 2009-ben megújult, modernebb, önhordó karosszériát kapott, tavaly ősszel pedig a harmadik generációját is bemutatták a Párizsi Autószalonon. A tél utolsó hónapjában hazánkba is megérkezett az újdonság és elsők között sikerült kipróbálni. A legmagasabb, EX Premium felszereltséggel és a legerősebb, 200 lóerős CRDi motorral vezettük. Az élmények előtt azonban vegyük jobban szemügyre, hogy miben is változott az új Sorento.
Röviden: sok mindenben. A külső teljes egészében megújult, kifinomultabb, sportosabb és agresszívabb lett. A Sorento vadállatok keveréke, a tigris és a farkas jegyei fedezhetők fel benne. A tervezők csak "utcai farkasként" emlegették az autó ihletadó forrását, a lámpák formáit szemből nézve valóban visszaköszön a farkasos tekintet. A lámpatestek benyúlnak egészen a hűtőmaszkig, ami a Kia szokása szerint a "tigrisszáj" elnevezést kapta. A jellegzetes, háromdimenziós rombusz alakú mintázattal először két éve, a Kia Cross GT tanulmányautónál találkozhattunk.
Kia Sorento 2015 - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4780 | 1890 | 1685 | 2780 | 605-1732 |
Továbbhaladva hátrafelé, egy nagyon praktikus újítás tűnhet fel, miután kinyitunk egy-egy ajtót. A küszöbök teljes egészében védve vannak az ajtók által, ennek köszönhetően pedig nem piszkolódnak össze. Nem kell tehát attól tartani, hogy ki vagy beszálláskor sáros lesz a nadrágunk. Az autó hátuljánál még egy praktikus kényelmi extra vár minket, mégpedig az automatikus csomagtérnyitás. Amennyiben nagy pakkal érkezünk meg a bevásárlásból és mindkét kezünk tele van, elegendő, ha megállunk 3 másodpercre az autó mögött (az okoskulccsal a zsebünkben) és szezám tárulj, már nyílik is a csomagtérajtó.
A fejlesztések során tovább javítottak a mérnökök a karosszéria merevségén, ezen felül az új Sorento zaj- és rezgésszintje is jobb, mint az elődmodellben. Az új karosszéria torziós szilárdsága 14 százalékkal nőtt, míg az utastér zajszintje menetkörülményektől függően 3-6 százalékkal csökkent. Az utazási komfort és a jobb vezetési élmény érdekében a futóművet is áttervezték. Az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztést a második generációs Sorentóból vették át, ám több helyen is továbbfinomították. Az elektromos szervokormány motorja a korábbi modellnél még a kormányoszlophoz csatlakozott, az új Sorentoban már közvetlenül a fogasléchez építették be. A reakció ezáltal gyorsabb lett és pontosabbá vált a kormányzás is.
Az utastérbe pattanva prémium érzetet kapunk. Az ülések finom, akár kétféle színben pompázó perforált bőrből készültek, a kényelemre sem lehet panasz. Az ülőlap hossza állítható, az ülőlap dönthető, négy irányban elektromosan tologatható a gerinctámasz és maga az ülésállítás is elektromos, memóriás. A kormány jó fogású, a multifunkciós gombok jól átláthatók és könnyen kezelhetők. Középen 7 vagy 8 colos kijelző fogad, két oldalon egy-egy funkcióhoz tartozó dedikált gombot találunk. Mindezeket természetesen a csúcs, EX Premium felszereltségi szint nyújtja, ezen kívül még két csomag, az LX és az EX közül választhatunk.
Az "alap", LX változatban is megtalálhatók már olyan extrák, mint ködfényszóró, kanyarfényszóró (halogén kivitelben), 6 hangszórós rádió, multifunkciós bőrkormány, Bluetooth telefonkihangosító, tempomat, parkolóradar hátul, fűthető első és hátsó ülések, kormány- és első szélvédőfűtés, LED-es helyzetjelző lámpák és nappali menetfény, valamint 17 colos könnyűfém kerekek.
Az eggyel magasabb szint, az EX már tartalmazza a Xenon fényszórót, a kétzónás automata klímát, az automatikusan sötétedő belső tükröket, a parkolóradart elöl, a 7 colos kijelzővel ellátott navigációt és az automata sebességváltót. A csúcs EX Premium pedig ezen felül adaptív Xenon fényszórókat, sávelhagyásra figyelmeztető, holttérfigyelő és táblafelismerő, automata páramentesítő rendszert, 10 hangszórós hifit, 8 colos navigációt, intelligens csomagtérajtó nyitást, elektromosan állítható vezető- és utasülést, bőrkárpitot, fém pedálokat, Supervison műszeregységet, a hátsó oldalablakokon napfényvédő rolót, hővédő üvegezést és panoráma napfénytetőt is kínál. A Sorento csúcsváltozatában minden olyan biztonsági és kényelmi extrát megkapunk, amelyre ma szükség lehet egy autóban.
Kia Sorento 2015 - műszaki alapadatok
Motor | 2.0 CRDi | 2.2 CRDi | 2.4 GDI |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1995 | 2199 | 2359 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||
Váltófajta/-fokozat | automata/6 | kézi (automata/6) | kézi (automata/6) |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 185 (4000) | 200 (3800) | 188 (6000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 402 (1750-2750) | 441 (1750-2750) | 241 (4000) |
Végsebesség [km/h] | 200 | 203 | 202 (195)* |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,4 | 9,0 (9,6)* | 10,4 (10,5)* |
Saját tömeg/ megengedett össztömeg [kg] | 1844/2510 | 1821/2510 | 1735/2510 |
Az új Sorento összesen három motorral érhető el. A népszerűbb minden bizonnyal a két CRDi dízelmotor lesz, a benzines Sorentóból hazánkban eddig a 13 év alatt egyet sem adtak el a Kia Magyarország információi szerint. A gázolajos változatok 2,0 és 2,2 literesek, 185, illetve 200 lóerővel. Nyomatékuk 402, illetve 441 Nm, amely mindkét motornál 1750-2750 1/perc fordulatszám tartományban áll rendelkezésre. A 2,4 literes benzines 188 lóerővel és 241 Nm nyomatékkal gazdálkodik, utóbbit 4000 1/perc fordulatszámon adja le. A dízeleket 6 fokozatú kézi és automata váltókkal szerelik. Előbbi az LX változatban érhető el, az EX és EX Prémium felszereltség szériaként tartalmazza az automataváltót. Az LX és EX alapesetben elsőkerékhajtású, 500 ezer forintos felárért az összkerékhajtás, amely az EX Premium esetében mindenképp jár. A Sorento alapesetben ötüléses és felszereltségi szinttől függetlenül hétüléses változatban is rendelhető, a plusz két ülés 300 000 forint többletet jelent.
A hazai bemutató során a csúcsdízelt csúcskivitelben sikerült kipróbálni. Az EX Premium tartalmazott még egy Techno csomagot 580 ezer forintért, utóbbi 19 colos könnyűfém kerekeket, 360 fokos kamerarendszert, távolságtartós tempomatot és intelligens parkoló rendszert tartalmaz. Az egyes kamerák képei egyenként is megjeleníthetők, továbbá egy felülnézeti képet is kaphatunk. A parkolórendszer segít a jobb és baloldali párhuzamos és merőleges parkolóhelyek kiválasztásában, természetesen be is áll helyettünk, ha úgy akarjuk. A 200 lovas dízelmotor kívülről is kulturáltan jár, belül pedig minimálisra csökken a hangja. Menet közben nem is igazán hallani, hogy gázolaj ég a motorban, kivéve ha komolyabban a gázpedálra lépünk. A dízelmotor már 2000 1/perc fordulat alatt is jól húz, érezni, hogy megvan a közel 450 Nm-nyi nyomaték. A váltó gyorsan és jól kapcsol, egy-egy nagyobb gázadásnál minimális a visszakapcsolási idő. A futómű is kulturált, a rossz budapesti utakon sem érződik keménynek. A kormány könnyen jár, maga a kormányzás precíz, nagyon könnyű és élvezetes vezetni a Sorentót.
A különböző extrák árairól már volt szó, lássuk, mennyibe kerül az új Sorento, és megéri-e a pénzét. A jelenleg rendelkezésre álló árlista alapján kizárólag a 2.2 CRDi, 200 lóerős változat ára ismert. Az LX 9 400 000 forintról indul, az EX 10 350 000 Ft-ba kerül, a csúcs, EX Premium pedig 12 750 000 Ft-ot kóstál. Választható extra a metálfény 130 ezer forintért, az extra belső kárpit (csak EX Premium esetén) 100 ezer forintért. A hétszemélyes csomag 300 ezer Ft, a Techno csomag pedig 580 ezer Ft. Az LX és EX kivitelhez rendelhető összkerékhajtás pedig 500 ezer Ft. Természetesen egyik modell ára sincs a hazánkban megszokott átlagos autóvásárló szintjén, azonban a nagyméretű SUV kategóriában a konkurensekhez képest igencsak versenyképes az ár. Lehet, hogy a Sorento itt-ott elmarad a német vetélytársakhoz képest, ugyanakkor kérdés, hogy megéri-e az a több millió forint többletkiadás. Azt gondolom, hogy a ma SUV-val autózni kívánók igényeit a Sorento tökéletesen kielégíti. A 7 év garanciát pedig szintén érdemes szem előtt tartani, mielőtt végleges döntést hozunk!