Új úr a háznál – SEAT Tarraco menetpróba
SEAT Tarraco nemzetközi menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A spanyol gyártó 2020-ig tartó modelloffenzívájának legújabb tagjaként mutatkozott be a Tarraco, amely házon belül a legnagyobb SUV-ot testesíti meg. Kipróbáltuk!
Megérkezett a nagy testvér. A SEAT 2016-ban úgy döntött, hogy az egyre népszerűbb SUV szegmens tortájából ők is ki akarnak hasítani egy darabot. Elsőként az Ateca debütált a kategóriában, azt követően pedig elindult a modelloffenzíva. A spanyol gyártó tavaly nyár közepén, az Arona leleplezésekor beszélt arról, hogy 2020-ig egy tucat új modell érkezik a piacra, köztük több SUV is. Utóbbit tekintve az újdonság idén sem maradt el, a kis és közepes SUV után megérkezett a nagy, amely akár hét üléssel is rendelhető. Az új és egyben legnagyobb úr a palettán ezzel a Tarraco lett.
Nem bízta a véletlenre a gyártó a névválasztást sem. A Skoda Kodiaq alapjaira épülő szabadidőautó elnevezését a neten szavaztatták meg. Az Alboran, az Aranda, az Avila és a Tarraco közül végül az utolsó nyert, a név Tarragona városára utal. Vajon elég lesz a több, mint 146 ezer fő által megválasztott név a sikerhez? Kiderítettük, ugyanis a napokban tettük próbára Barcelonában, nevének őshazájától mintegy 100 km távolságra. Nem véletlen a helyszínválasztás, ugyanis a katalán fővároshoz szintén közel fekszik Martorell, ahol a modell tervezése és fejlesztése zajlott. A gyártás ugyanakkor országon kívülre, a németországi Wolfsburgba került.
SEAT Tarraco - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4735 | 1839 | 1658 | 2790 | 760-1775 |
Az MQB-A plaformra épülő SUV a testvérmodell Kodiaqtól minden dimenzióban némileg kisebb, tengelytávjuk között viszont csupán 1 mm különbség van. A külső méretkülönbség ellenére a csomagtartó viszont alapestben is 40 literrel több rakteret ad, mint a Skoda esetében.
Nem kérdés, hogy a VW konszernen belül a Kodiaq legnagyobb kihívója a Tarraco lesz.
Külsejét tekintve lényegesen más arcot ölt a spanyol SUV. Agresszív, ugyanakkor a többi SEAT-hoz képest kevésbé éles vonalakból álló orr-része látványosra sikerült köszönhetően a szabálytalan, háromszög alakú LED-es nappali menetfénynek és a méretes, V-minta berakású króm hűtőmaszknak. Oldalról ránézve első blikkre sokan VW Tiguannak gondolhatják, a hátsó, két lámpatestet összekötő LED-es fénycsíkról pedig azonnal az Audi Q8 juthat eszünkbe.Odabent tágas belső és akár hét ülés várja az utazókat. Az anyagok minősége megfelelő, az ülésekből maximum szövet/Alcantara kombót választhatunk, a bőr egyelőre nem rendelhető. Nincs is ezzel baj, hiszen így is kényelmesek és jó az oldaltartásuk. A vezetői pozíció megfelelő, a kormány jó fogású, összességében kellemes az ergonómia. Akárcsak kívül, belül is teljes LED-es világítás uralkodik. A kormány mögött 10,25 colos digitális műszerfal lapul, amely igen látványos is tud lenni. Lényegében ugyanazt kapjuk már itt is, ami néhány éve még csak az Audinál volt elérhető. A központi infotainment rendszer 8 colos, gesztusvezérléssel is kezelhető, ezen felül pedig Andorid Auto és Apple CarPlay támogatással is bír. A hátsó üléssorban fejedelmi a lábtér, ülésfűtés és pohártartós kis asztal is rendelkezésre áll az ott helyet foglalóknak. Amennyiben hétüléses kivitelt választunk, akkor számolni kell azzal, hogy a harmadik sorban már csak korlátozott lábtér és kényelem áll majd rendelkezésre egy-egy felnőttnek. Nem meglepő ez, az utolsó két szék inkább csak gyereknek lehet opció hosszabb távon.
Vezetést támogató extrákból sincs hiány a Tarracóban. A Front Assist kerékpáros felismerést is magában rejt, az ütközésre figyelmeztető 0,2 másodperces reakcióidővel bír, borulás esetén automatikus vészhívást hajt végre az autó, miközben leállítja a motort, kinyitja az ajtókat, lehúzza az ablakokat. A Park Assist helyettünk képes parkolni, a sávtartó automatikusan korrigál a kormányon, hogy mindig sávon belül maradjunk. Közúton és autópályán tökéletesen kiegészíti ezt a távolságtartós tempomat, amellyel még kényelmesebb lehet az utazás. Ha pedig városban autózunk, akkor a dugóasszisztens lesz hasznunkra. A közlekedési táblafelismerőn és a holttérfigyelő rendszeren kívül 360 fokos kamera is segít, amely főként terepezés közben jön majd jól.
A motorokat illetően két számot kell megjegyezni. 150 és 190. Ennyi lóerő szabadulhat a talajra, legyen szó akár benzinesről, akár dízelről. Előbbinél a belépő szintet az 1.5 TSI képviseli, míg a nagyobb teljesítményű motorházteteje alatt már a 2.0 TSI dolgozik. A 150 lovast fronthajtással és hatgangos kézi váltóval szerelik, míg az izmosabbat hétfokozatú DSG-vel és 4Drive összkerékhajtással. A dízelekben egységesen 2.0 TDI-k ketyegnek, a 150 lovas szintén elöl hajt, de itt már kérhető hétfokozatú DSG is a hatos kézi helyett. A 190 lóerősnél ugyanaz a helyzet, mint benzines csúcsnál: 4Drive összkerékhajtással és hetes DSG-vel érhető el.
SEAT Tarraco - műszaki adatok
Motor | 1.5 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TDI | |
Emissziós norma | Euro 6 | |||
Hengerűrtartalom (cm3) | 1498 | 1984 | 1968 | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |||
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | DSG/7 | kézi/6 vagy DSG/7 | DSG/7 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 150 (5000-6000) |
190 (4200-6000) |
150 (3500-4000) |
190 (3500-4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 250 (1500-3500) |
320 (1500-4100) |
340 (1750-3000) |
400 (1750-3250) |
Végsebesség [km/h] | 201 | 211 | 202 (198) | 210 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 9,7 | 8,0 | 9,8 | 8,0 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 7,3-8,0 | n/a | 5,7-6,4 | n/a |
CO2-kibocsátás [g/km] | 165-182 | n/a | 148-167 | n/a |
Saját tömeg [kg] | 1599 | 1773 | 1687 (1803) |
1816 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2220 | 2520 | 2290 (2540) |
2550 |
A menetpróba során a csúcs dízelt kivéve sikerült hosszabb-rövidebb időre megkaparintani mindegyiket. Az 1.5 TSI a kis lökettérfogat ellenére jól mozgatja a bő 1,5 tonnás autót, a 2.0 TSI nem is feltétlen szükséges. Valószínű, hogy az összkerékhajtás, a hétgangos DSG és a plusz kilók miatt nem éreztünk eget verő különbséget. Előbbi fogyasztása 9 liter, utóbbié 11 liter körül állt meg 100 km-re vetítve. Tömegéhez, méretéhez és ahhoz képest, hogy javarészt dinamikusan vezettünk, ez teljesen elfogadható érték.
A 2.0 TDI 150 lóerős kivitele jól indul el és 70-80 km/h-ig jól mozog, afelett már kissé veszít erejéből, hiába a 340 Nm forgatónyomaték. Fogyasztása 8 l/100 km körül mozgott, többnyire ez is dinamikus vezetési stílus mellett.
Vezetési élményre a Tarraco is hozza a SEAT szintjét.
Sportos áttételezésű kormány, jól adagolható fékek, feszes, de kanyarban jól tartó futómű jellemzi. Meglepő volt tapasztalni, hogy a spanyol szerpentineken milyen jól mozog, és milyen tempóval lehet fordulni vele a kanyarokban. Egyetlen dolog sínyli meg a környezetvédelmi normákat, ez pedig a motorhang. Oké, hogy csak négy henger, de a benzinesek szólhatnának szebben, főleg amikor magasabb fordulaton hajtjuk őket.Összességében pozitív élmény a Tarraco. Szép, belül tágas, kényelmes, jó vezetni, sok extra segít bennünket, és kényelmi ellátmányból sincs hiány.
Hazai árlista egyelőre nincs, annyit tudunk, hogy az alapmodell 9 millió környékéről indul.
Jelenleg Style és Xcellence felszereltséggel érhető el, később érkezik az FR is, 2020-ban pedig konnektoros hibrid is elérhető lesz. Előrendelést már most felvesznek rá, a piacra 2019 februárjában érkeznek az első modellek. Azok, akik hétüléses SUV-ban gondolkodnak, mindenképpen várják meg a Tarracót, mert lehet hogy ebben az autóban találják meg a számításukat!