Új úr a háznál – SEAT Tarraco menetpróba

SEAT Tarraco nemzetközi menetpróba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A spanyol gyártó 2020-ig tartó modelloffenzívájának legújabb tagjaként mutatkozott be a Tarraco, amely házon belül a legnagyobb SUV-ot testesíti meg. Kipróbáltuk!


Megérkezett a nagy testvér. A SEAT 2016-ban úgy döntött, hogy az egyre népszerűbb SUV szegmens tortájából ők is ki akarnak hasítani egy darabot. Elsőként az Ateca debütált a kategóriában, azt követően pedig elindult a modelloffenzíva. A spanyol gyártó tavaly nyár közepén, az Arona leleplezésekor beszélt arról, hogy 2020-ig egy tucat új modell érkezik a piacra, köztük több SUV is. Utóbbit tekintve az újdonság idén sem maradt el, a kis és közepes SUV után megérkezett a nagy, amely akár hét üléssel is rendelhető. Az új és egyben legnagyobb úr a palettán ezzel a Tarraco lett.
Hirdetés


Nem bízta a véletlenre a gyártó a névválasztást sem. A Skoda Kodiaq alapjaira épülő szabadidőautó elnevezését a neten szavaztatták meg. Az Alboran, az Aranda, az Avila és a Tarraco közül végül az utolsó nyert, a név Tarragona városára utal. Vajon elég lesz a több, mint 146 ezer fő által megválasztott név a sikerhez? Kiderítettük, ugyanis a napokban tettük próbára Barcelonában, nevének őshazájától mintegy 100 km távolságra. Nem véletlen a helyszínválasztás, ugyanis a katalán fővároshoz szintén közel fekszik Martorell, ahol a modell tervezése és fejlesztése zajlott. A gyártás ugyanakkor országon kívülre, a németországi Wolfsburgba került.
SEAT Tarraco - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4735 1839 1658 2790 760-1775


Az MQB-A plaformra épülő SUV a testvérmodell Kodiaqtól minden dimenzióban némileg kisebb, tengelytávjuk között viszont csupán 1 mm különbség van. A külső méretkülönbség ellenére a csomagtartó viszont alapestben is 40 literrel több rakteret ad, mint a Skoda esetében.

Nem kérdés, hogy a VW konszernen belül a Kodiaq legnagyobb kihívója a Tarraco lesz.

Külsejét tekintve lényegesen más arcot ölt a spanyol SUV. Agresszív, ugyanakkor a többi SEAT-hoz képest kevésbé éles vonalakból álló orr-része látványosra sikerült köszönhetően a szabálytalan, háromszög alakú LED-es nappali menetfénynek és a méretes, V-minta berakású króm hűtőmaszknak. Oldalról ránézve első blikkre sokan VW Tiguannak gondolhatják, a hátsó, két lámpatestet összekötő LED-es fénycsíkról pedig azonnal az Audi Q8 juthat eszünkbe.

Odabent tágas belső és akár hét ülés várja az utazókat. Az anyagok minősége megfelelő, az ülésekből maximum szövet/Alcantara kombót választhatunk, a bőr egyelőre nem rendelhető. Nincs is ezzel baj, hiszen így is kényelmesek és jó az oldaltartásuk. A vezetői pozíció megfelelő, a kormány jó fogású, összességében kellemes az ergonómia. Akárcsak kívül, belül is teljes LED-es világítás uralkodik. A kormány mögött 10,25 colos digitális műszerfal lapul, amely igen látványos is tud lenni. Lényegében ugyanazt kapjuk már itt is, ami néhány éve még csak az Audinál volt elérhető. A központi infotainment rendszer 8 colos, gesztusvezérléssel is kezelhető, ezen felül pedig Andorid Auto és Apple CarPlay támogatással is bír. A hátsó üléssorban fejedelmi a lábtér, ülésfűtés és pohártartós kis asztal is rendelkezésre áll az ott helyet foglalóknak. Amennyiben hétüléses kivitelt választunk, akkor számolni kell azzal, hogy a harmadik sorban már csak korlátozott lábtér és kényelem áll majd rendelkezésre egy-egy felnőttnek. Nem meglepő ez, az utolsó két szék inkább csak gyereknek lehet opció hosszabb távon.

Vezetést támogató extrákból sincs hiány a Tarracóban. A Front Assist kerékpáros felismerést is magában rejt, az ütközésre figyelmeztető 0,2 másodperces reakcióidővel bír, borulás esetén automatikus vészhívást hajt végre az autó, miközben leállítja a motort, kinyitja az ajtókat, lehúzza az ablakokat. A Park Assist helyettünk képes parkolni, a sávtartó automatikusan korrigál a kormányon, hogy mindig sávon belül maradjunk. Közúton és autópályán tökéletesen kiegészíti ezt a távolságtartós tempomat, amellyel még kényelmesebb lehet az utazás. Ha pedig városban autózunk, akkor a dugóasszisztens lesz hasznunkra. A közlekedési táblafelismerőn és a holttérfigyelő rendszeren kívül 360 fokos kamera is segít, amely főként terepezés közben jön majd jól.

A motorokat illetően két számot kell megjegyezni. 150 és 190. Ennyi lóerő szabadulhat a talajra, legyen szó akár benzinesről, akár dízelről. Előbbinél a belépő szintet az 1.5 TSI képviseli, míg a nagyobb teljesítményű motorházteteje alatt már a 2.0 TSI dolgozik. A 150 lovast fronthajtással és hatgangos kézi váltóval szerelik, míg az izmosabbat hétfokozatú DSG-vel és 4Drive összkerékhajtással. A dízelekben egységesen 2.0 TDI-k ketyegnek, a 150 lovas szintén elöl hajt, de itt már kérhető hétfokozatú DSG is a hatos kézi helyett. A 190 lóerősnél ugyanaz a helyzet, mint benzines csúcsnál: 4Drive összkerékhajtással és hetes DSG-vel érhető el.
SEAT Tarraco - műszaki adatok
Motor 1.5 TSI 2.0 TSI 2.0 TDI
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom (cm3) 1498 1984 1968
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 DSG/7 kézi/6 vagy DSG/7 DSG/7
Teljesítmény [LE (1/min)] 150
(5000-6000)
190
(4200-6000)
150
(3500-4000)
190
(3500-4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 250
(1500-3500)
320
(1500-4100)
340
(1750-3000)
400
(1750-3250)
Végsebesség [km/h] 201 211 202 (198) 210
Gyorsulás 0-100 km/h 9,7 8,0 9,8 8,0
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 7,3-8,0 n/a 5,7-6,4 n/a
CO2-kibocsátás [g/km] 165-182 n/a 148-167 n/a
Saját tömeg [kg] 1599 1773 1687
(1803)
1816
Megengedett össztömeg [kg] 2220 2520 2290
(2540)
2550


A menetpróba során a csúcs dízelt kivéve sikerült hosszabb-rövidebb időre megkaparintani mindegyiket. Az 1.5 TSI a kis lökettérfogat ellenére jól mozgatja a bő 1,5 tonnás autót, a 2.0 TSI nem is feltétlen szükséges. Valószínű, hogy az összkerékhajtás, a hétgangos DSG és a plusz kilók miatt nem éreztünk eget verő különbséget. Előbbi fogyasztása 9 liter, utóbbié 11 liter körül állt meg 100 km-re vetítve. Tömegéhez, méretéhez és ahhoz képest, hogy javarészt dinamikusan vezettünk, ez teljesen elfogadható érték.

A 2.0 TDI 150 lóerős kivitele jól indul el és 70-80 km/h-ig jól mozog, afelett már kissé veszít erejéből, hiába a 340 Nm forgatónyomaték. Fogyasztása 8 l/100 km körül mozgott, többnyire ez is dinamikus vezetési stílus mellett.

Vezetési élményre a Tarraco is hozza a SEAT szintjét.

Sportos áttételezésű kormány, jól adagolható fékek, feszes, de kanyarban jól tartó futómű jellemzi. Meglepő volt tapasztalni, hogy a spanyol szerpentineken milyen jól mozog, és milyen tempóval lehet fordulni vele a kanyarokban. Egyetlen dolog sínyli meg a környezetvédelmi normákat, ez pedig a motorhang. Oké, hogy csak négy henger, de a benzinesek szólhatnának szebben, főleg amikor magasabb fordulaton hajtjuk őket.

Összességében pozitív élmény a Tarraco. Szép, belül tágas, kényelmes, jó vezetni, sok extra segít bennünket, és kényelmi ellátmányból sincs hiány.

Hazai árlista egyelőre nincs, annyit tudunk, hogy az alapmodell 9 millió környékéről indul.

Jelenleg Style és Xcellence felszereltséggel érhető el, később érkezik az FR is, 2020-ban pedig konnektoros hibrid is elérhető lesz. Előrendelést már most felvesznek rá, a piacra 2019 februárjában érkeznek az első modellek. Azok, akik hétüléses SUV-ban gondolkodnak, mindenképpen várják meg a Tarracót, mert lehet hogy ebben az autóban találják meg a számításukat!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?