Új trend: villanyautó-töltők kábelét lopják le a réztolvajok

Megéri egyáltalán ellopni azt a néhány méter rézkábelt?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az USA-ban egyre gyakoribb jelenség, hogy tőből levágják a villanyautó-töltők kábeleit az éj leple alatt, egyre több ilyen esetet rögzítenek a biztonsági kamerák. Közel sem biztos azonban, hogy anyagilag jövedelmező az ilyen jellegű vandalizmus.

Az elmúlt másfél évben ugrásszerűen emelkedett az Egyesült Államokban a villanyautó-töltők ellen elkövetett vandalizmus népszerűsége. A hirtelen felkapottá vált bűncselekmény hátterében azonban egy egészen új motiváció áll. Amíg régen főként villanyautó-ellenes vandálok tiltakozásaként lehetett felfogni az eseteket, manapság már főként tolvajokról beszélhetünk, akik anyagi javak reményében tesznek kárt a töltőoszlopokban.

A tolvajok célpontja nem más, mint a töltőkábelben található réz.

A biztonsági kamerák felvételein jól látszik - a tolvajok arca mellett - a recept is: az éj leple alatt egy benzines jármű áll be a töltőre, általában két ember száll ki belőle. Az egyik egy nagyobb csapszegvágóval levágja a kábeleket, a másik pedig leakasztja és bepakolja őket az autóba. Alig pár perc alatt már el is tűntek a kábelekkel együtt.

Felmerül viszont a kérdés: Megéri-e a kockázatot a vastag kábelekben megbújó színesfém?

A válasz nem lesz meglepő azoknak, akik ismerik a színesfémek eladási árait. Az Associated Press vonatkozó riportjából kiderül, hogy kábelenként nagyjából 15-20 dollárt lehet "keresni" egy ilyen mutatvánnyal Amerikában, ami nagyjából 5000 és 7000 forint körüli összeget jelent. Ebből még lejön a lopáshoz használt autó üzemanyagköltsége, a szerszámok ára, a kábelekből a réz kinyerésének az ideje, és ugyebár utána még osztozkodni is kell, ha párban dolgoztak a tolvajok. A végeredmény tehát elenyésző összeg ahhoz képest, hogy mennyi az okozott kár, ráadásul a kockázat is igen magas, tekintve hogy a villanyautó-töltőket szinte minden esetben kamerák őrzik.
Egy ilyen lopás továbbá tipikus esete annak, amikor ezért a minimális bevételért cserébe több tízszerese az okozott kár. A töltőkábeleket újragyártani és kicserélni is lényegesen többe kerül, mint amennyit a hozzájuk felhasznált színesfém ér, ám ez még csak az okozott kár egyik oldala. Ezek a töltők ugyanis rengeteg ember napi munkájához elengedhetetlenek, akiknek további, akár még a töltők javítási költségénél is komolyabb károkat okoznak a tolvajok.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?