Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy független szervezet tesztjének köszönhetően objektíven összehasonlíthatók a több gyártó által kínált, sok szempontból különböző vezetési asszisztensek.
Tíz modellt pontozott az Euro NCAP
Az Euro NCAP több mint 20 éve nyújt független tesztekkel alátámasztott értékelést az Európában kapható autómodellek biztonságáról, főleg a balesetek esetében. Az új technológiák megjelenése azonban megköveteli új tesztelési rendszerek bevezetését, a szervezet 2018-ban vizsgálta először az egyre inkább elterjedő vezetéssegítő rendszereket. Ezt újították most meg, egy új, objektív és valóban hasznos szempontrendszer alkalmazásával. A pontrendszer két fő összetevőből áll: vezetéssegítő képességek és biztonsági mechanizmusok, előbbi pedig külön számításba veszi a jármű önvezető funkcióit és azt, hogy ezek mennyire teszik a vezetés aktív részévé a sofőrt. Ez utóbbi kifejezetten fontos, hiszen ameddig az asszisztens rendszerek nem értek el egy magas fejlettségi szintet, illetve ameddig megbízható módon nem lehet rögzíteni a vezető felelősségét a kérdéses helyzetekben, addig nem volna szabad az önvezetésre hagyatkozni. A vezetéssegítő rendszereknek pontosan azt kellene tenniük, ami a nevükben is benne van: segítsék a vezetést, ne helyettünk tegyék azt.
Éppen ez volt az a kritikus szempont, ami miatt a Tesla egyébként piacvezetőnek gondolt önvezető rendszere végül a négyes skálán gyengén szerepelt: a Belépő, Mérsékelt, Jó és Nagyon jó közül a másodikat kapta. Hiába ajánlja valószínűleg a leginkább autonóm vezetési technológiát, az Euro NCAP szerint túl keveset tesz azért, hogy bevonja a sofőrt a vezetésbe. Más kérdés persze, hogy a Tesla eredeti célja valószínűleg pont ez volt, hiszen ők a teljesen önvezetés megvalósítását szerették volna elérni már a kezdetektől, ugyanakkor az Euro NCAP érve is megfontolandó, talán tényleg nem kellene az ilyen rendszerekre hagyatkozni addig, ameddig nem működnek teljesen megbízhatóan.
Hirdetés
Számos szempontot figyelembe vettek a teszt során
Ebben a tesztben tehát elvérzett a Tesla Model 3, a 3-as BMW, az Audi Q8 és a Mercedes-Benz GLE is megelőzte, ezek mind Nagyon jó osztályozást kaptak. Adaptív tempomatjuknak és sávtartó asszisztensüknek köszönhetően kifejezetten jól teljesítenek az autópályán, kanyarodáskor a sáv közepén maradnak, de akár az álló helyzetű akadályokat is kikerülik - eközben viszont a sofőr figyelmére is szükség van, enélkül a nem veszélyhelyzetet elhárító rendszerek lekapcsolnak. További jó pontot jelentett, hogy incidens esetén, ha a vezető olyan állapotba kerül, amiben nem tudja irányítani a járművet, ezek a kocsik kiváló biztonsági mechanizmusokat léptetnek életbe, például az út szélére kormányozva megállítják magukat, de súlyos időjárási körülmények között is megfelelően tájékoztatják a vezetőt, hogy ne számítson a segítségükre. A franciák már kevésbé jól teljesítettek az autópályás vezetéssegítő rendszerek tesztjén, a Renault Clio és a Peugeot 2008 csak Belépő osztályozást kaptak, ami csak a legalapvetőbb tempomat és sávtartó jelenlétére utal, gyenge biztonsági mechanizmusok mellett. A Teslával megegyező eredményt ért el a Volkswagen Passat, a Nissan Juke és a Volvo V60, ezek mind valamivel jobb önvezető funkciókkal vannak ellátva, a baleseti protokollok pedig sokkal jobbak. A Ford Kuga Jó értékelést kapott, ebben a vezetéssegítő funkciók bonyolultabb szituációkban is jól működnek, és a sofőr is megfelelően be van vonva az autó irányításába. A pontozások alább láthatók, az egyes szempontokra lebontott értékelést itt lehet megtekinteni modellenként.
Az Euro NCAP első 2020-as sofőrsegéd értékelése
Vezetéssegítő képességek
Biztonsági mechanizmusok
Audi Q8, Adaptive Cruise Assist
78%
84%
BMW 3-as sorozat, Driving Assistant Professional
82%
90%
Mercedes-Benz GLE, Active Distance Assist DISTRONIC és Active Steering Assist