Új parlament, új javaslatok autós szabályzásokra

Szinte még össze sem ült, máris autós javaslatcsomagot kapott a parlament

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete számos ponton szabályozná az autópiacot. Kiskapukat zárna be, és élhetőbbé tenné.

Bár folyamatosan növekszik mind az új, mind pedig a használt autók piaca, az iparág még mindig nem tart ott, ahol tartott 10 évvel ezelőtt, s a törvények adta játékszabályokat betartók bizony nehéz helyzetben vannak. Az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) számos aktuális témát terjeszt a friss parlament 2014. évi tavaszi ülésszaka elé. Később roncsautó-programot indítana be és egyben korlátozná az átlagosnál környezetszennyezőbb autók importját. Már most központi járműtörténeti adatbázissal fogná vissza a nem hivatalos autószervizek működési lehetőségét, a teherautók és a cégautók kapcsán (azaz a termelőeszközökre) ugyanakkor adókedvezményt kínálna, a veszélyes hulladékokat pedig minden forgalmazóval visszavetetné, s a robogókat is regisztrációhoz - ha nem is rendszámhoz - kötné.
Hirdetés
A teljes magyarországi autós szakma képviseletét hirdető ANK és MGE két javaslatcsomagot is nyilvánosságra hozott, egy szűkebb, 5 pontos lista már teljesen kidolgozott, amelyet a tavaszi ülésszakra javasol, de már most előrevetíti az őszi ülésszakra kidolgozandó javaslatait, sőt, még továbbiakat is, hogy legyen idő velük barátkozni.
A tavaszi ülésszakra még csak 5 pont vár, az első ráadásul egy már meglévő rendszer, a központi járműtörténeti adatbázis továbbfejlesztését jelenti. Ma már minden műszaki vizsgán rögzítik az óraállásokat, s azok bárki számára lekérdezhetőek. Nyilvánvaló ugyanakkor, hogy az adatfelvétel nem elég gyakori, nem elég hatásos még az óratekerés visszaszorítása. Sokkalta jobb lenne, ha az összes szervizlátogatáskor bejegyzésre kerülne az óraállás, s az is, hogy aktuálisan milyen műveletet végeztek az autón. A nem hivatalos szervizek nyilván nem rendelkeznének bejegyzési joggal, így működésük új akadályba ütközne. Azt pedig félve jegyezzük meg, hogy csak bízni tudunk abban, hogy amennyiben a rendszer bevezetésre kerül, akkor a vásárlók lesznek annyira bölcsek, hogy csakis igazolható múlttal rendelkező autót vesznek majd, s így valóban háttérbe szorulhat a feketegazdaság. Utóbbi egyébként az ANK-MGE javaslatcsomag második pontja, azaz olyan egységes működési feltételrendszer kialakítása, amely csökkenti a legális javítói szakma versenyhátrányát, természetesen egységes ellenőrző-rendszerrel, hogy az előírásokat nem teljesítő műhelyek ne kaphassanak működési engedélyt, számla (és garancia) nélkül ne javítson senki sem autót.
A tavaszi javaslatcsomag további pontja a forgalomból való kivonás rendszerének átalakítását kéri annak érdekében, hogy a rendszer áttekinthető legyen és a biztosítási csalások elkerülhetők legyenek, sem lopások fedezésére, sem már nem létező, elbontott autók bujtatására ne legyen alkalmas a rendszer, azaz már nem létező autók ne legyenek a forgalomból ideiglenesen kivont állapotban. Ma ugyanis 10 évig is nyújtható az átmeneti kivonás, így az állami ellenőrző szerep pontosan ennyi ideig nem tud érvényre jutni. Miként azt Erdélyi Pétertől, az MGE ügyvezető elnökétől megtudtuk, az MGE feltételezése szerint a forgalomból átmenetileg kivont járművek nagy része nem létezik vagy már nincs Magyarországon. Az MGE javaslata csakis legfeljebb 1 évre engedélyezné (egyszeri alkalommal) az ideiglenes kivonást, bevezetné ugyanakkor a 8 hónapra, március 1-től október 31-ig érvényes szezonális forgalmi engedélyt és rendszámot időarányos KGFB-vel és teljesítményadóval. Várjuk!

Az őszi parlamenti ülésszakra további 9, még későbbre pedig 3 egyéb javaslatot tett az MGE-ANK páros az autózás, illetve az autópiac élhetőbbé tételére. Hogy ezekből bármi is megvalósul-e, az már a kormányzat döntése lesz. A képlet nem csak arról szól, hogy szeretne-e kevesebb adóbevételt, hanem arról is, hogy a kevesebb adóbevétel mellett szeretne-e több embernek munkát adni, szeretne-e még több üzemanyagot, még több adóbevételt termelve eladni. Szeretne-e előnyt adni a hivatalos javítóknak azzal, hogy 100%-ra emeli az áfakörbe tartozó tulajdonosoknál a javítási anyagköltség és munkadíj kapcsán visszaigényelhető áfát? Szeretné-e felpörgetni a motorpiacot a regisztrációs adó kiigazításával? Szeretné-e a termelőeszközök frissítését elősegíteni a tehergépjárművek vagyonszerzési illetékének eltörlésével és a cégautók áfájának visszaigényelhetőségével? Szeretne-e tisztább levegőt, szerényebb emissziót az Euro3-asnál rosszabb környezetvédelmi normájú autók importjának tiltásával. Szeretné-e támogatni a tisztán elektromos és a konnektorból tölthető (plug-in) hibridek vásárlását és üzemeltetését? Szeretné-e ellenőrizhetőbbé tenni a közlekedést a rendszám nélkül futó robogók azonosíthatóságának megoldásával? Szeretné-e a veszélyes hulladékok kezelését rendezni azzal, hogy az összes forgalmazó (a hipermarketek, de még a webáruházak) is vegyék vissza megsemmisítésére az általuk forgalmazott termékeket? Szeretné-e támogatni azt, hogy a gyártók és a forgalmazók alkalmazottai kedvezményesen vásárolhassanak autót? Ma ezt ugyanis a listaárnál alacsonyabb vételár esetén csak szja fizetésével tehetik meg. Az év végére bizonyára megtudjuk, hogy az őszi ülésszakra javasolt – elsősorban, de nem kizárólag -, az adójogszabályokat érintő javaslatokból megvalósul-e bármi.
Még távolabbi célként, illetve lehetőségként említi az ANK-MGE páros, hogy a forgalomból való kivonás kereteinek átdolgozása kapcsán célszerű lenne egy új autók vásárlását ösztönző roncsautó-programot is bevezetni, illetve a teljes gépjárműadó-rendszer környezetvédelmi szempontok alapján átgondolása is, valamint a vegyes használatú kishaszonjárművek fogalmának újragondolása és bevezetése. Mindez azonban még nagyon a jövő zenéje. Változtatások egyelőre még tervben sincsenek, a cikkben említett módosítások csak javaslatok.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

16 thoughts on “Új parlament, új javaslatok autós szabályzásokra

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    Lassítsál csak!
    Hülyeséget itt te beszélsz, nem anyukám. Ő nem ír ide. Te viszont sajnos igen, de nem érted amiről a cikk szól. Hőbörögsz, okoskodsz, de sajnos nem arról beszélsz, amiről szó van. Erről édesanyám nem tehet. A tiedtől kérdezd meg, hogy miért nem érted meg, amit a cikk íróka leírt. Ő talán tudja a választ. :-DDDD

    Pillanatnyilag te nem érted, amit a cikk ír….ne kend rám 🙂

    Pl. ez a hőbörgő posztod sem szól semmiről. :-DDD

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    Kempelen! Ostoba alak az anyád!

    Honnan veszed a jogot, hogy itt mindenkibe beleköss és mindenkit sértegess?

    Próbálj meg a való életben élni, nem pedig az interneten kiélni beteg elméd kényszereit!

    A baj veled az, hogy soha meg sem próbálod megérteni, hogy mit is írnak itt az emberek. Egyszerűen csak mindenkinek nekitámadsz.

    Súlyosan beteg ember vagy. Javaslom kérj mihamarabb segítséget szakembertől. Vagy inkább szakorvostól.
    Nem lesz egyszerű dolga az biztos.

    Tudod: szarból várat építeni nehéz.

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    És ezzel mi a bajod?

    Tőlem mindent kritizálhatsz és annak az ellenkezőjét is. csak nem tudom mi a bajod? Azon kívül, hogy vegy nem olvastad, vagy nem értetted meg a cikket? Jó hőbörgést.

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    Mellesleg ne essünk tévedésbe! Az MGE és az ANK lobbitevékenysége kizárólag saját érdekeket szolgál.

    Ha ezen érdekek netán egyeznek az egyszerű autós érdekével, hát jó! De ha nem, az sem baj!
    Olvassátok csak végig az előterjesztéseket! Némelyik jó nekünk, de elég sok nem.
    Viszont mindegyik hasznot hajt a hivatalos gépjárműimportőröknek és a szakszervizeknek!

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    Hál’ istennek már nem azt a korszakot éljük ahol lobbitevékenységgel, néhány nokiásdoboz megmozgatásával bármit el lehet érni. Legalábbis remélem.

    Szakszervizek? Fáj, hogy az emberek csak addig hordják szakszervizbe az autójukat, amig a garancia tart (vagy még addig sem)?
    Vajh miért?
    Gigászi rezsióradíjak, hajmeresztő számlák…és mit is kapsz érte?
    Egy huszonéves, 100 eft-ot kereső srác „javítja” az autódat. Az alulfizetések miatt nagy a fluktuáció, jönnek-mennek a dolgozók…és bizony nem kizárt, hogy igyekeznek lehetőségeik szerint kiegésziteni a jövedelmüket.

    Így aztán olyan ügyfelekkel „gazdagodnak” mint Mágus, akinek a bal első ablakcserére 60 ezret számláznak és mindezért egy tökéletesen igénytelenül végzett, retek munkát kap.

    Az én személyes tapasztalataim ennél sokkal lesújtóbbak!

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    Nem csak márkakereskedők a hivatalos szervizek!
    Pl a Marso,az Unix,a Kovács Auto stb,…,ezeknek már most is joguk van pecsételni a szervizkönyvbe,mert fejlett gépparkkal és szakembergárdával rendelkeznek.
    Bár az Orbán kormánynál óvatosan bánok a lehetetlen szóval de kizártnak tartom,hogy csak márkaszervizben lehet majd autókat javíttatni….,ha mégis akkor itt a román határ 30 kilóméterre!

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    Ez nem autós érdekvédelmi szervezet!
    Azért ne köpködjetek rájuk, mert kenyeret adnak pár tízezer magyar családnak. Ezt szokás elfelejteni a kollektív okádás közepette.

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    Elolvasva a bemutatkozásukat, minden világos! 🙁

    „Az Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesület (rövid nevén Autós Nagykoalíció) fő célja, hogy a gépjármű életciklus mentén a hazai gépjárműgyártás, kereskedelem, szolgáltatás, finanszírozás, biztosítás, gépjármű bontás konszolidálása céljából közös ajánlásokat fogalmazzanak meg a tagok számára.”

    „Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete

    A hazai autókereskedelem 1989-et követő liberalizálása szükségessé tette a gépjárműimporttal foglalkozó cégek érdek-képviseleti szervezetének megalakítását, és ez indokolta a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének 1990-ben történő megalapítását. Az alapító vállalatok képviselőinek ma is érvényes célkitűzése szerint az Egyesület – az érdekképviselet keretében -érje el, hogy a piacot és kereskedelmi tevékenységet szabályozó törvények és rendeletek, egyaránt vonatkozzanak a kereskedelem valamennyi résztvevőjére és ez alól ne lehessen kivétel, ami így azonos feltételeket biztosít a vásárlónak. Ezen túlmenően a jogszabályoknak el kell érniük a környezet fokozottabb védelmét, a forgalomban lévő gépkocsik műszaki állapotának javulását, a gépkocsik átlagéletkorának csökkenését.”

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    Én azt kérdezném, hogy ezek kit képviselnek?
    Megkérdezték az autósokat is? Hol, mikor? Én nem láttam, hallottam! Esetleg lehet szavazni is, vagy hagyjuk már a demokráciát?

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    Egy látott hamis szervizkönyv alapján minősíted az összes szervizkönyvet….derék.
    Az autód annyit ér, amennyit adnak érte.Nem olvastam olyat, hogy ezt akarnák szabályozni.

    Azt azért lásd be, hogy a dokumentált előélet az egyetlen, ami támpont. Minden más lehet hazugság. Magad is ebből indulsz ki, akkor miért kellene bárkinek elhinnie azt, amit te mondasz, állítasz az autódról? Miért lennél te különb, mint azok, akiket ismeretlenül, látatlanban az irományodban lefikázol?

  • 2017.10.29. at 09:21
    Permalink

    Megint csak az autósokat szipolyozó egyesületi bürokraták féjében születhettek meg ilyen képtelen ötletek. Ilyen nyilvántartásra, amihez a sima ügyfél csak díjazás esetében férhetne hozzá, semmi szükség nincs ! Ugyan miért érne majd kevesebbet a használtautó piacon, az autószerelő mesterként, és szervizmérnökként saját magam által szervizelt, és agyonkényeztetett gépkocsim, mint amit bármilyen regisztrált szervizben „javítanak”, de lehet, hogy csak papíron cserélnek utángyártott alkatrészeket ?
    Ma már ezért semmit nem érnek a hivatalos márkaszervizek által vezetett, vagy utólag kiállított szervizkönyvek sem. Találkoztam olyan szervizkönyvvel, amiben öt különböző időpontú szerviz ugyanazzal a tollal, ugyanazzal az aláírással volt biztosan hamisítottan bejegyezve.

Vélemény, hozzászólás?