Új munkahely – próbán a hatodik Ford Transit
Nemzetközi bemutatója alapján meggyőző az új Ford Transit
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Világverő teherautónak szánják a Ford Transit legújabb generációját. A kis furgon már nagy, és minden esélye megvan a sikersztori folytatására.
Az új, hatodik generációs Ford Transitot hűtőmaszkja kellően egyedivé teszi.
Stílusa kicsit amerikaias, de jellegzetesen fordos
A Ford a kishaszonjárművek nagyobbjai között mérkőző Transitját az idei évre teljesen megújította. A korábban bemutatott Transit/Tourneo Custom párostól elválasztott, annál nagyobb hatodik generáció nem ígér kevesebbet, minthogy egyszerűen mindenben jobb lesz az elődjénél. Ezzel kívánják tovább élezni a Volkswagen Crafterrel és a Mercedes-Benz Sprinterrel szemben a piaci versenyt. A körülbelül háromórányi vezetés alapján azt mondhatom, hogy a sikere nem fog elmaradni, de ne szaladjunk ennyire előre. A 2014 nyarától megvásárolható új évjáratot nem nehéz a korábbitól megkülönböztetni. A 2000-ben bemutatott negyedik generáció erős frissítéseként értelmezhető ötödik 2006-óta volt a piacon, és nagyméretű műanyag hűtőmaszkjáról lehetett felismerni. Ez az autó viszont nem egy botoxkezelésen átesett, hanem teljesen új széria.
Hosszú tengelytávval, magas tetővel, de még szimpla hátsó kerékkel 3,5 tonna lehet a Transit megengedett össztömege
A már 2012 óta kapható egy mérettel kisebb Transit Customhoz hasonlóan csinos külsőt rajzoltak az új Transitnak is, de a nagyobb változat megjelenése a méretéhez igazodva eggyel komolyabb is lett. A családfő legyen komoly, a legnagyobb Transit épp ezért széles és fényes lamellákat kapott a hűtőmaszkjára, amikkel még nagyobbnak tűnik, és tekintélyt parancsoló lesz a kiállása. A frontrész itt is rímel a többi Ford kinetikus dizájnjára, a hűtőmaszk formája, a felhúzott lámpák a személyautókéra hasonlítanak, az összkép engem mégis a Ford tengerentúli modelljeire emlékeztet - több kolléga is ezen a véleményen van. Nem a véletlen műve ez, globális modellként három helyen is gyártják, Európában az egykori Otosan műveknél a török Kocaeliben, Észak-Amerikában, Kansasban és 2014 őszétől a nagy Oroszországban is. A Transit teherautó lévén elsősorban a funkcionalitásról szól, így a formai játéknak a praktikum kell, hogy megszabja a határt, és az is fontos szempont, hogy több földrészen is meg kell nyerje a vásárlókat. A tervezőket a cargo repülőgépek felnyíló orra inspirálta, de a Transitnak azért nem billen a fülkéje, hiába várnánk. Kell, hogy szép legyen egy teherautó? Amennyire igen, annyira szép ez a Ford is, és új arcával elsőre felismerhető lesz, az biztos.
Műszerfala a Customból ismerős, raktere nagyobb, mint eddig. Az új Transitban növelték a nagy és extra nagy szilárdságú acél komponensek arányát, ami jót tesz a merevségnek
Az előszériás példányokba 11 millió kilométert raktak bele, ebből több mint félmilliót gyakorló transitosok tettek meg, az ő véleményükre is támaszkodtak a fejlesztéskor. Nekik van szükségük a LED-es, tehát nagy színhőmérsékletű, több fényt adó raktérvilágításra, a professzionális felhasználók igénylik, hogy a modellkínálat a most bemutatott extra hosszú Jumbo változattal 450 tagúra nőjön. Az autót munkaeszközként használó cégek, vállalkozók igényei szerint nőtt a maximális önsúly 4,7 tonnáig. Az ennél kisebb méretosztályban a csak alacsony tetővel kapható Custom meccsel a Mercedes Vitóval és a VW Transporterrel. A Transit legújabb generációja elérhető lesz 12, 15 és 18 személyes kisbusz kivitelben is, még több komfortot nyújtva az iskolás és kiránduló csoportoknak, illetve az agglomerációba ingázó nagyvállalati dolgozóknak is. Mivel a Ford célja az volt, hogy a Transit ne csak egy jó, hanem A haszonjármű legyen, ezért a fenntartási költségek minimalizálásában egy sor változtatást vezettek be az elődhöz képest.
Ez a munkakörnyezet szinte személyautós kényelmet ad. A Trend felszereltséghez járó bőrkormány puhább, mint sok személyautóban
Lámpatestei feljebb kerületek, hogy egy koccanásos balesetet jobb eséllyel éljenek túl. A lökhárítók amúgy is energiaelnyelő anyagból készültek, rugalmas felépítésűek, de a bódét körbevevő műanyag csík is sok apró káreseményt tud kivédeni. Ugye milyen egyszerű, szakállas trükk? Az, de hasznos, ahogy a relatíve sprőd, de a legkönnyebben tisztítható utastér is. Az autógyártók manapság ilyenben már nem tévednek, ha egy műanyag kopog, az direkt kopog. A Transit olcsóságuk ellenére is ízléses, feltétel nélkül funkcionális burkolatai is ilyenek. Ami ennél komolyabb műszaki megoldásokat követel, az az, hogy a karbantartására fordított időt is igyekeztek minimalizálni a fejlesztők. Ha valaki nem ulibuli transitos, hanem fuvaros, értékelni fogja, hogy például a hátsó fék cseréje 2,6 helyett épp csak a feléig, 1,3 óráig tart. A munkafolyamatnak nem csak a normaideje csökkent felére, már nem kell hozzá spéci szerszámkészlet sem. Hogy a két évre vagy 50 ezer kilométerre kitolt szervizintervallum a gyakorlatban beválik-e, még nem lehet tudni, bízunk benne, hogy nem fog gondot okozni.
L2 H2 Van | L2 H3 Van | L3 H2 Van | L3 H3 Van | L4 H3 Van | |
Hosszúság [mm] | 5531 | 5531 | 5981 | 5981 | 6704 |
Szélesség [mm] | 2474 | 2474 | 2474 | 2474 | 2474 |
Magasság [mm] | 2550 | 2789 | 2547 | 2786 | 2781 |
Tengelytáv [mm] | 3300 | 3300 | 3750 | 3750 | 3750 |
Raktér [m3] | 10 | 11,2 | 11,5 | 13 | 15,1 |
Az oldalnézet nagyon sprinteres lett
Hatodik generációs Transitot vezetni szinte gyerekjáték. Beülve a korábbihoz mérten egy teljesen más beltér fogad, ami ha nem is adja egy Mondeo kényelmét, de a kategóriában biztos kiemelkedő. Maga a műszerfal kialakítása a kisebb Customéra hasonlít, attól csak pár részletben különbözik. A sofőr 30 milliméterrel hosszabb úton állíthatja ülését hosszirányban és 20-szal hosszabb úton föl és le. Langaléták és tökmagok előnyben, de a hossz- és tengelyirányban is szabályozható, a korábbinál jóval személyautósabb érzetet adó kormánykerék meg minden testmérethez jól jön - alapáron. Személy szerint én egy kissé közel szoktam ülni a kormányhoz, és ha nem kifejezetten sportos autót vezetek, akkor fel szoktam emelni az ülést az egészséges maximumig – tudják a kakasülő (hamis) biztonságérzetet ad. A Transitban bezzeg olyan erős az „utak királya” érzés, hogy nem akartam fölfelé törekedni. Rossz szokásomtól eltérített a Transit teherautós, de teherautósan kellemes pedálrendje is. Mivel túl nagyot kellett átlépjek a gázról a fékre, hátrébb csúsztattam a természetesen nagyon jól felszerelt tesztautó elektromosan állítható, kényelemes ülését. A kormányzás városi tötymörgéskor könnyű, manőverezéshez ideális. Autópálya-tempónál felkeményedik, és ilyenkor is kiszámítható vele a kocsi viselkedése. A bemutató szervezői kicsit csaltak, mert a fronthajtásúakba 400, a hátsósokba 500 kilogramm jól rögzített súlyt raktak, amivel a lehető legkellemesebb lett az alapvetően terhelésre méretezett autók rugózása. Így nem volt annyira leterhelve, mint egy lógó fenekű kőműves Wartburg, de nem is pattogott az úton. Ilyen konfigurációban a Transit kellemesen viselkedik, ezt autópályán, országúton és városban is volt alkalmunk próbálni.
Transit 350 ECOnetic, L2 H2 | Transit 350 ‘Jumbo’, L4 H3 | Transit 350 ‘Jumbo’, L4 H3 | Transit 350 ‘Jumbo’, L4 H3 | |
Motor | Duratorq TDCi 2.2 (ECOnetic) | Duratorq TDCi 2.2 | Duratorq TDCi 2.2 | Duratorq TDCi 2.2 |
Felépítés | elsőkerékhajtás, keresztben beépített motor | hátsókerékhajtás, hosszában beépített motor | hátsókerékhajtás, hosszában beépített motor | hátsókerékhajtás, hosszában beépített motor |
Hengerűrtartalom [cm3] | 2198 | 2198 | 2198 | 2198 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | kézi/6 | kézi/6 | kézi/6 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 125 (3500) | 100 (3500) | 125 (3500) | 155 (3500) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 350 (1450-2000) | 310 (130-2000) | 350 (1450-2000) | 385 (1600-2300) |
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] | 7,3/5,9/6,4 | 8,9/7,4/8,0 | 8,6/7,3/7,8 | 8,6/7,3/7,8 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 169 | 210 | 204 | 204 |
Saját tömeg (legkisebb érték) [kg] | 1972 | 2312 | 2312 | 2312 |
A célszerűség változatlan, maradt a merev híd és a laprugó hátul. A Transit két tengelytávval, két tetőmagassággal és három hosszúságban kapható. A Transittal vált teljessé a Ford folyamatosan megújuló haszonjármű-kínálata
A Transitban dolgozó 2,2 literes Duratorq TDCI motornak a 125 és a 155 lóerős változatát is vezettük, előbbit középhosszú, középmagas tetős furgonként (L2 H2 Van), utóbbit ugyanilyen, de nagyobb teherbírású és össztömegű hátsókerékhajtású kivitelben. A 125 lóerős verzió is megfelelő erővel mozgatta az autót, erejét a hatfokozatú kéziváltóval jól be lehet osztani. Bár zajt nem mértünk, de a dízel hátsókerékhajtással fülre hangosabbnak tűnt a személyautósabbnak érződő fronthajtásúnál. Vegyes üzemben az elsőkerekes 125 lóerős stop-start rendszerrel a katalógusban szereplő 7,2 literes adat helyett 8,8 litert fogyasztott az első próbán, de ebben benne volt az is, hogy gyakran nagy svunggal közlekedtünk és hegyi szerpentin is jutott bőven.
A fellépő segíti a rakodást, a méretes, kétrészes tükör elengedhetetlen. A belső utasülés lábterébe betüremkedik az erőátvitel
Az új Transit forgalmazása nyáron indul itthon is, a furgon mellet busz, platós és alváz-kabin változatban is megvásárolható lesz. A sorozat hírnevére majd' 50 éves története alapján joggal rászolgált. Hogy az új beváltja-e a hozzá fűzött reményeket, csak a gyakorlat igazolhatja, de a rövid próba alapján a Ford sikere biztosnak tűnik. Az ára nettó 5,849 millió forinttól (bruttó 7,428 millió) indul. Ez az 1 tonnás teherbírású, 2,9 tonnás össztömegű furgon verzió az elérhető legrövidebb tengelytávval és a legszerényebb Economy felszereltséggel. Egy, a próbált változatokhoz hasonló erősebb és nagyobb teherbírású verzió listára nettó 7 millió körüli, persze a flottakedvezménnyel mérsékelhető.
Legszebb,legjobban használható kisteherautó…
Drága…
Drága…