Új Honda Norbinak, új autó mindenkinek – na ebből mi lesz?
WTCC: hétvégén rajtol az izgalmasnak ígérkező szezon
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Marokkóban indul a túraautó-világbajnoki évad, új technika van, bukótér nincs. Elveri a mezőnyt a Citroën? Mire lesz képes Loeb? És Norbi?
Startol a WTCC, továbbra is van magyar induló, mit induló, sztár a mezőnyben, és megint lesz futam a Hungaroringen. Május első hétvégéjén. De addig lemegy két versenyhétvége, addigra már kirajzolódhatnak az erőviszonyok. Kiderülhet, hogy az elképesztő offenzívát mutató újonc Citroën valóban elveri-e a régi motorosokat, vagy azért a Hondának (és a Chevrolet-nek, akár a Ladának) is lesz keresnivalója. Kiderülhet, hogy Loeb mester azonnal győzelemre hajthat-e, vagy azért át kell rázódnia a ralizásból. És mások, erősebbek, gyorsabbak lettek az autók, van változás bőséggel!
Címszavakban a TC1-es technikai újdonságok: 50-60-nal izmosabb, kb. 380 lóerős 1.6-os turbómotor, komolyabb aerodinamika (sima padlólemez, 80-ról 60 mm-re csökkentett hasmagasság, sík hátsó szárny), szélesebb nyomtáv és szélesebb, legfeljebb 1950 mm-es karosszéria, nagyobb, 17 helyett 18 colos kerék, nagyobb leszorítóerő, erősebb fék, több állítási lehetőség menet közben a kormányról, kisebb, 1100 kg-os minimumsúly, kötelezően MacPherson felfüggesztések, új futómű-geometria.
A 2014-es szabályzatnak megfelelő TC1-es technikák mellett régebbi TC2-es autókkal is rajthoz lehet állni, lesz is (nagy hátrányban) pár ilyen gép. Volt róla szó, hogy a Ford visszatér két Focusszal az Onyx csapat révén, de mégsem. A Chevrolet már nem gyári alakulat, gyári istállóval vesz részt a Honda, a Citroën és a Lada. Gyári Honda kettő lesz, a két másik – gyári támogatású – privát Civic egyikével Michelisz Norbert versenyezhet. Az újonc Citroën négy autóval támad (az egyik csak pár futamon megy a szezon második felében), míg a Lada háromautósra nőtt.
WTCC 2014 – csapatok, autók, pilóták
TC1 | ||
Castrol Honda WTCC Team | Honda Civic WTCC | Gabriele Tarquini, Tiago Monteiro |
Citroën Total WTCC | Citroën C-Elysée WTCC | Yvan Müller, Sébastien Loeb, José María López, Ma Csing-Hua |
Lada Sport Lukoil | Lada Granta 1.6T | Rob Huff, James Thompson, Mihail Kozlovszkij |
Zengő Motorsport | Honda Civic WTCC | Michelisz Norbert |
Proteam Racing | Honda Civic WTCC | Mehdi Bennani |
ROAL Motorsport | Chevrolet RML Cruze TC1 | Tom Coronel, Tom Chilton |
Campos Racing | Chevrolet RML Cruze TC1 | Hugo Valente, Dusan Borkovic |
ALL-INKL.COM Münnich | Chevrolet RML Cruze TC1 | René Münnich, Gianni Morbidelli |
TC2 | ||
Liqui Moly Team Engstler | BMW 320 TC | Franz Engstler, Pasquale Di Sabatino |
NIKA Racing | Honda Civic WTCC | Tanigucsi Jukinori |
Campos Racing | SEAT Leon WTCC | Pepe Oriola, Petr Fulín, John Filippi |
A hétvégenkénti két-két verseny távja egységesen 60-60 km, minden futam állórajtos. Változik az időmérő edzés lebonyolítási rendje is: a kvalifikáció már háromrészes, a Q3-ba a Q2 öt leggyorsabbika kerül be egy gyors kör erejéig és 1-5 bónuszpontért. A versenyeken továbbra is 25 pont a legtöbb, ami gyűjthető. A fordított rajtrácsos rendszer ugyanakkor marad, tehát az első 10 fordított sorrendben kezdi a második viadalt. Marad a súlykompenzációs rendszer is.
A szezon idén Marokkóban kezdődik, ami két szempontból sem ideális. Nem ideális, mert a szűk marrákesi utcai pályán gyakori a baleset, s emiatt a biztonsági autós fázis, gyakori a tehetetlen vonatozás is. A másik, hogy sokan itt először vezethetik igazából az új autót, így lesz ezzel Michelisz is, és hát extrán kell vigyázni, nehogy azonnal törjön a kocsi. „Arra számítok, hogy Marokkóban az egész mezőny óvatosabb lesz, hiszen mindössze egy héttel később a Paul Ricard-on folytatódik a szezon. Tehát ha valaki esetleg összetörné a kocsiját, veszélybe kerülne a franciaországi indulása. Alkatrészhiány miatt ránk ez hatványozottan igaz” – olvasható Norbi véleménye a michelisz.hu[/url] oldalon.
A marokkói program
Péntek
Szombat
Vasárnap
Péntek
- 13:30 – Teszt, 30 p
Szombat
- 10:00 – Első szabadedzés, 30 p
- 12:15 – Második szabadedzés, 30 p
- 15:00 – Időmérő edzés, 20 p +10 p +Q3
Vasárnap
- 17:00 – Első futam, 26 kör
- 18:00 – Második futam, 26 kör
"Az első hétvégén a legfontosabb az épségben való célba érés lesz számunkra, mert a harmadik, hungaroringi hétvégéig szeretnénk eljutni egy versenyképes szintre. Ahhoz pedig nemcsak a marrákesi, hanem a franciaországi kilométerekből fakadó információmennyiségre is szükségünk lesz, tesztelni ugyanis nem fogunk a hazai versenyek előtt. Magyarán: Marokkóban nem törhet az autó! Persze ésszerű kockázatvállalás mellett azért szeretnék minél több pontot gyűjteni, mert nem lenne jó olyan tetemes hátrányból kezdeni a szezont, mint tavaly. A 2013-as idényünket is meghatározta, hogy amikor már beindult a szekér, minden energiánkat felemésztette, hogy megpróbáltuk ledolgozni az első két versenyhétvégén összeszedett lemaradást.”
A Zengő Motorsport üdvöskéje nehéz nyitányra számít nem is feltétlenül azért, mert nem ismeri tökéletesen az autót (alig 200 ismerkedő km-t tehetett meg vele), sokkal inkább azért, mert számos alkatrész egyszerűen még nem áll rendelkezésre: „Ez nemcsak ránk vonatkozik, hanem a Honda gyári pilótáira ugyanúgy. A JAS Motorsport a teszteken látott lemaradás következtében az utolsó utáni pillanatig fejlesztgette a futómű egyes elemeit, így a homologizációra később került sor, ami magát a gyártást is késleltette.”
WTCC 2014 - versenynaptár
1-2. | Marokkó, Marrákes | Április 12-13. |
3-4. | Franciaország, Le Castellet | Április 19-20. |
5-6. | Magyarország, Mogyoród | Május 3-4. |
7-8. | Szlovákia, Dióspatony | Május 10-11. |
9-10. | Ausztria, Salzburg | Május 24-25. |
11-12. | Oroszország, Moszkva | Június 7-8. |
13-14. | Belgium, Spa-Francorchamps | Június 21-22. |
15-16. | Argentína, Termas de Río Hondo | Augusztus 2-3. |
17-18. | USA, Sonoma | Szeptember 13-14. |
19-20. | Kína, Sanghaj | Október 11-12. |
21-22. | Japán, Szuzuka | Október 25-26. |
23-24. | Makaó | November 14-16. |
A narancs-fekete helyett piros-fekete-szürke hondás Norbi szerint a nagy esélyes a Citroën, irtó nehéz lesz őket megfogni: „Abban is hiába reménykedünk, hogy Loeb és López hátrányban lesz, amiért még sosem versenyeztek itt korábban, hiszen a marokkói pálya vonalvezetése nem bonyolult, az első szabadedzés végére szinte teljesen kiismerhető. Tehát nemcsak Muller, hanem mindhárom Citroën-pilóta nyeregben lesz várhatóan. Arra számítok, hogy mi a Chevrolet-vel leszünk azonos szinten, mivel a Ladának akármilyen jó a pilótafelállása, még az utolsó teszteken sem tudtak sokat foglalkozni az autóval. Tehát reális esélyünk lehet az első tízben, azaz pontszerző helyeken végezni.”