Új fejezet – 30 éves az Opel Astra F
Változást hozott - Már OT rendszám kerülhet a korai F Astrákra is!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Gondolhatunk úgy az F Astrára, mint egy sikeres korszak lezárására és egy még sikeresebb kezdetére. Számunkra még inkább fontos, hiszen ez volt az első Magyarországon gyártott autó is. Idén 30 éves a modell.
Idén 30 éve van velünk a népszerű F Astra
A Kadett utolsó két generációja Vauxhall emblémával már Astra néven futott, egységesítették az elnevezéseket, így lett belőle az Opelnél és a Holdennél is Astra, de az F követte az E-t
A Kadett sorozat hat generációt élt meg, de nem múlt el nyomtalanul, sőt, csupán névváltoztatáson esett át.
Ezzel igaz, hogy valami elmúlt, de mára az Astra név sem kevésbé fontos az Opel történetében. A brit piacon szereplő Vauxhall kínálatában már a Kadett utolsó két generációját is Astrának hívták, a nevek globalizálása érdekében pedig az Európába és Ausztráliába szánt új generáció nevét is erre változtatták az Opel és a Holden kínálatában. A sorozat azonban folytatódott, hiszen a Kadett E után az első Astra F utótaggal került a piacra 1991 szeptemberében, vagyis idén éppen 30 éves, az első darabok Magyarországon már oldtimer rendszámot is kaphatnak.Az ötajtós mellett háromajtós, kombi, kabrió és szedán is készült, valamint a kombiból kétajtós teherszállító
Modernebb és kényelmesebb autónak készült a Kadett E-nél, mégis több alkatrészét is használták rajta, mint a tükrök, kilincsek és emblémák
Az új Astra F gyártásának kezdete előtt egy évvel került magyar szál is a történetbe.
Miután az Opel már a ’80-as évek végén kitűzte új motorgyárának helyszínét Szentgotthárdon, a hazai kormány vetette fel az autók gyártásának lehetőségét is 1990-ben. Az Opel vezetősége sem tartotta rossz ötletnek, ezzel a megállapodással pedig komoly fejezet kezdődött a hazai autóipar számára; az F Astra lett az első Magyarországon gyártott személyautó.A szedán is népszerű volt az F Astrából
Új fejezetet nyitott az Opelnél és nekünk, magyaroknak is.
A korabeli importadó mellőzésével az itthon gyártott Astra elhozta a nyugati autót a magyar vásárlók számára. Modern formáival, kényelmes üléseivel és tágas utasterével óriási változást jelentett a KGST autói után. Készült különkiadás a magyar piac számára is ananász sárga színnel, az új Astrákhoz pedig VHS kazettán mellékelt a gyártó magyar szinkronos kezelési útmutatót is.A magyar személyautógyártás úttörője volt, 1992-ben az F Astra volt az első nálunk összeszerelt autó
Modern keresztmotoros konstrukció, 1,4-től 2,0 literes motorokig terjedt a skála, a csúcsot a 150 lóerős, C20XE motoros GSi jelentette
Számos alkatrészt használtak fel hozzá a leköszönt Kadett E-ről, mint például a visszapillantó-tükrök, vagy az emblémák, de motorok tekintetében is volt átfedés.
Az Astra F-ben 1,4-2,0 literes benzinmotorok és 1,7 literes dízelmotorok szerepeltek. A benzinesek 60 lóerőtől kezdődően többféle verzióban készültek, piactól is függően, de volt karburátoros 1,4-es is. A GSi sportváltozatok orrába kerültek a 2,0 literes motorok első körben SOHC hengerfejjel 115 lóerővel, majd később dupla vezérműtengelyes DOHC hengerfejjel 150 lóerővel is. A C20XE motor, vagyis a piros szelepfedeles a korai sportmodellek között naggyá emelte az Astra F GSi-t, de a fejlesztések és a szigorodó károsanyag kibocsátási normák miatt fejleszteniük kellett a motorokon. Bár minden új Astra katalizátoros kipufogórendszerrel készült, ez nem volt elég, 1993-ban érkezett meg az új Ecotec motorcsalád alacsonyabb emisszióval, de a korai modellek esetén jellemző hibákkal, mint a magas olaj- és benzinfogyasztás.Sokat változtatott a '94-es frissítés, új tükrök, hűtőrács, lámpák, indexek, emblémák és lökhárítók kerültek rá, alapáras lett a két első légzsák, kérhető volt ABS és kipörgésgátló is, valamint elektromos ablakok, tetőablak és még sok apróság
1998 után már csak Lengyelországban készült az F Astra - Classic néven, miután piacra került az új G Astra.
A párhuzamos gyártással sem hagyták hanyatlani a modellt, kerültek új opciók is a kínálatban, mint a szervokormány, a légkondicionáló, vagy a fedélzeti számítógép fogyasztásmérővel. Ebben az időszakban is változtak az utastér kárpitelemei, de már csak kisebb mértékben, az utolsó F Astra pedig 2002-ben gördült le a gyártósorról, így már a legfiatalabb is elmúlt 18 éves. Kétség kívül jelentős modell az autótörténelemben és a hazai autópiac számára is. Egyetlen nagy ellensége a rozsda, mely a kerékjárati íveket, az ajtók alját és sokszor közepét, valamint az üzemanyagbetöltő nyílást támadja főként, de kombiknál jellemzően a csomagtérajtót is. Sokak számára ma is fontos modell, a korai modellek nyolcszelepes motorjaikkal addig mennek, amíg a karosszéria egyben van körülötte, így még ma is szerves része az utcaképnek, miután a szükségből autózóknak is lehetőséget ad. Hazai gyártása miatt kicsit magunkénak is érezzük az F Astrát, és épp ezért lóg ki nálunk kicsit a sorból. Pedig az Astra története előtte és utána is meglehetősen sikeres, jelenleg a K szériánál tart, a következő pedig már francia alapokon fog elkészülni.Utolsó éveiben együtt készült az utódjával, az átfedések jellemzőek voltak az Astránál, így lehet, hogy a legidősebb már 30, a legfiatalabb pedig 19 éves idén
„az F Astra lett az első Magyarországon gyártott személyautó.” Ez nem csak a II. világháború után igaz? A M.Á.G. és MARTA is készített autókat Magyarországon előtte, csak hogy a hazainál maradjunk.
Azért azok a személyautók manufakturális körülmények között készültek és távolról sem voltak tömegtermékek. 🙂
Inkább építgették azokat, mint gyártották.
Hát szerintem azért nem kéne az 1991,1992 és az 1993-ban gyártott Astráknak „OT” rendszám mert az úgy már nagyon réginek tűnne,pedig azért még nem olyan régi,mert „OT” rendszámot inkább hetvenes,hatvanas,vagy annál régebbi évjáratú autóknak adnak.Az én véleményem szerint nem kéne „OT” rendszámot adni nekik!
Butaságokat beszélsz. 30 év kell az OT-rendszámhoz, sőt, nyugat-európai országokban a 25 is elég. Veteránná értek-érnek a műanyag-lökhárítós korszak autói, el kell fogadni. A mindennapi, őrült rohanás miatt gyorsabbnak érezzük az idő múlását, ennyi az egész…
Meg azért, mert az autógyártás az elmúlt 30 évben külsőleg nem ment át olyan fejlődési ugráson, mint az azt megelőző 30 év alatt.
Opelnél maradva elég csak összehasonlítani a Rekord P2-t és az F-Astrát…