Az egyik legnépesebb piac a kompaktoké, így meglehetősen sok vetélytárs közé érkezett a Renault Megane új kombija, még akkor is, ha csak a 100 lóerő alatti dízelmotoros modelleket nézzük
Közvetlen vetélytársai közül mi most hármat választottunk a kiváló ár-értékarányú, új, francia
Renault Megane 1.5 dCi Grandtour mellé. A
Peugeot 308 SW-t azért, mert szintén francia, a
Kia cee'd kombit azért, mert szintén kiváló ár-értékarányú modellként ismert. Az
Opel Astra Sports Tourert pedig azért, mert szintén a piac egyik legújabb képviselője, ráadásul az Év Autójaként biztosan méltó kihívója a Megane-nak (ötajtósként amúgy már mérkőzött egymással
e két típus). A Megane Life alapverziója pont azt adja, amire az átlagvevőknek szükségük van. Tehát emelkedőn indulást segítő rendszert, tempomatot, LED nappali menetfényt, változó rásegítésű szervokormányt, fedélzeti számítógépet, kihangosítót és kormányról vezérelhető USB-csatlakozós rádiót. Igaz, olyan tételek nem is rendelhetők hozzá, amelyek vetélytársaihoz alapáron járnak, így például automata vészfékező asszisztens, klimatizált kesztyűtartó és tetősín. Lássuk, melyik adja a legkedvezőbb ajánlatot.
A Kia cee'd kombi a négyes legkönnyebbje, gazdag alapfelszereltséggel, de a Komfort csomagot azért meg kell venni hozzá 220 ezerért, ahhoz, hogy tempomat, változó rásegítésű szervokormány és kihangosító is legyen benne, mint a Megane-ban. Így viszont már fűthető első ülésekkel és kormánnyal, ködfényszóróval és bőrbevonatú kormánnyal többet is ad, mint a Megane - kedvezőbb áron - de LED nappali menetfény így sem kerül bele
Hiába tartoznak egy kategóriába, már méreteik alapján is jelentős eltérés mutatkozik a négy típus között. Kis túlzással, minél fiatalabbak, annál nagyobbak ezek a kompakt kombik. Hiszen a legrövidebb - és legkorosabb - Kia közel 20 centivel rövidebb az idei Év Autója díjas kombi Astránál, ami igencsak komoly különbség. Ahogy az elvárható, szintén a Kia a legkönnyebb a kvartettből, ám utána az Astra következik, alig 40 kilóval nehezebb csak nála - a gyári adatok szerint. Mindez megmagyarázza, hogyan lehet - a nulla-százas gyorsulási adatok alapján - az Astra a legfürgébb e csapatban. Korábban, ötajtós karosszériában és automata váltóval, igaz erősebb kivitelében is
tetszett már ez a motor.
E négy kombi közül a leggyengébb és legszerényebb nyomatékú Megane-dízel is meggyőzött már arról, hogy nem feltétlenül kell több 90 lóerőnél és 220 newtonméternél egy 1400 kilós autóba. A vetélytársak néhány alapfelszereltségű tétele - a klimatizált kesztyűtartó, a tetősín és a vészfékező asszisztens - felárért sem érhetők el a Life alapkivitelhez
Kifejezetten egyszerű a Renault Megane Grandtour alapváltozatának koncepciója, hiszen szinte semmilyen extra nem rendelhető hozzá, vagyis, akinek tetszik az alapfelszereltség és megfelel az ár, az viheti úgy, ahogy van. Mintha csak a flottásokra szabták volna a Life felszereltséget, nincs vele sok tennivaló, csak az a kérdés, hogy belefér a keretbe, vagy sem. Egyik másik konkurens sem tud most ilyet, vagyis a vetélytársak alapfelszereltsége a szokott módon bővíthető, bár természetesen mindegyiknél akad több olyan tétel is, ami csak az erősebb, drágább modellek kiváltsága. A Renault alapváltozatánál alkalmazott nemes egyszerűség éppen a dúsan felszerelt csúcskivitelek jellemzője, amihez már semmi egyéb nem rendelhető, hiszen minden benne van, csak az árat kell „megemészteni”. Hasonló filozófiával, esetleg a Renault szerint a Life felszereltségben is minden benne van, ami alapszinten kell? Elképzelhető, táblázatunk mindenesetre csak a különbségeket mutatja a négy típus alapfelszereltsége között.
A legtöbb extra az Opel Astra alapváltozatához rendelhető, illetve általában is a legdrágább Astra adhatja a legtöbb kiegészítőt. LED nappali menetfény, emelkedőn indulást segítő rendszer és vészfékező asszisztens így sem rendelhető az alapváltozathoz, míg fedélzeti számítógép 35 ezerért, tempomat és hifi-távirányító együttesen 40 ezer forintért rendelhető hozzá
A biztonsági kellékek közül valóban mindent tartalmaz a Megane Life, csak az asszisztensrendszerek hiányoznak, ám azok még a következő szinthez sem rendelhetők, csak afölött. A Kia viszont a legolcsóbb cee'd kombihoz is kínál veszély esetén automatikusan fékező asszisztenst, le a kalappal. Ezenkívül szintén sok minden rendelhető csomagban a Kia alapváltozatához, miközben az alapfelszereltség is hasonló a Renault-éhoz. Csak például a légkondicionálót megfejeli hűthető kesztyűtartóval, a központi zárat riasztóval, az audiorendszert pedig plusz két hangszóróval, azon túl, hogy még CD-lejátszót is tartalmaz, ami manapság már kimarad az újonnan érkező típusokból. A jelenlegi cee'd viszont koros, és érződik, hogy többletfelszereltséggel (is) igyekszik piacképessé tenni a Kia. A Megane-hoz képest hiányzó tételek pedig úgy pótolhatók a 220 ezer forintos Komfort csomag megrendelésével, hogy azzal már ködfényszórót, valamint a Megane Life esetében elérhetetlen ülés- és kormányfűtést, illetve bőrbevonatú kormányt is ad.
A Peugeot 308 SW a használt autójukat becserélni vágyók választása, mert úgy jelentős kedvezményt ad. Viszont emelkedőn indulást segítő rendszert, vészfékező asszisztenst, hifi-távirányítót és tetősínt csak a gazdagabban felszerelt modellek kaphatnak, az USB-csatlakozó és a kihangosító pedig együttesen 110 ezer forintba kerül a Peugeot-hoz
A Renault extra-filozófiájához a Peugeot-é áll a legközelebb, amely szintén alig néhány rendelhető extrát kínál az alapfelszereltségű 308 SW Accesshez. Az Opel viszont csomagban és tételesen egyaránt bőven ad extrát a Selection kivitelhez, ám alapfelszereltsége még a Megane-éhoz képest is hiányos. A Peugeot azonban szintén ad némi pluszt a Renault Life ellátmányához, például nem csak a vezetőoldali, de az utasoldali ülés magassága is állítható, a légkondicionáló pedig a kesztyűtartót is klimatizálja. Igaz, emelkedőn csak a gazdagabb felszereltségű modellek segíthetik az elindulást, USB-csatlakozót és Bluetooth telefon-kihangosítót pedig csak felárért ad a Peugeot - nem is olcsón, 110 ezer forintért.
2 évig mindegyik márkánál kilométer-korlátozás nélkül értendő a garanciális időszak, a Renault-nál viszont csak 100 ezres futásteljesítményig érvényes az 5 éves garancia, a Kiánál pedig 150 ezerig a 7 éves
Összességében a 308 SW és az Opel tűnik a legkevésbé kedvező ajánlatnak, a Kia pedig a legjobbnak - pusztán az árak alapján ítélve. A Kia 500 ezer forintos kedvezményt ad egyébként is legalacsonyabb alapárából, így már 5 millió forint alatt hazavihető egy dízelmotoros kombi Kia cee'd. A Peugeot is majdnem ennyire olcsó lehet, hiszen 800 ezer forintos kedvezményt kínál, de ez csak használtautó-beszámítással vehető igénybe. Az Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI alapára 5 870 000 forint, ami az akciós ötmilliós ajánlatokhoz képest bizony jelentősen több, és a Renault Megane Grandtour 1.5 dCi 5 499 000 forintos alapára is csak árnyalatnyival kedvezőbb további kedvezmény nélkül. Ráadásul a felszereltségek közel azonos szintre hozásával és a kedvezmények levonásával már közel egymillió forint adódik a legolcsóbb Kia és a legdrágább Opel között. A képet árnyalhatják még a garanciális feltételek, amiből megint a Kia jön ki jól, hiszen 7 évet ad alapáron. A Renault is jónak számít az alapáras 5 évével, míg a Peugeot és az Opel 2-2 évet ad ingyen.
Nagyon egyet tudok érteni azzal, amit írsz. Mi tavaly vettünk egy új Cliot, egy 1.2 16V-t 73 LE-s motorral. Volt tapasztalatunk, mert a korábbi II-es Cliot is ugyanezzel a motorral használtuk 10 évig nagy megelégedéssel. Sajnos a két motor korántsem ugyanaz, mert erősen belenyúltak, lebutították, hogy megfeleljen az Euro 6 előírásnak, míg a korábbi Euro 2 volt. Nem lehet összehasonlítani, míg a régi egy fickós, pörgős kis gép volt, addig ez az új lassan reagál a gázra, nem gyorsul, inkább hangja van, mint ereje. Az a baj, hogy az EU által vállalt káros anyag kibocsátási normák miatt az autógyártók sajnos rá vannak kényszerítve erre az útra. Így is nehezen tudják produkálni a jó értékeket (lásd VW). Egyébként épp tegnap olvastam utána a kettős tömegű lendkerék kérdésnek, és valahol azt írták, hogy az 1.6 Hdi motoroknál (ez van a Fordokban is TDCI néven) a 90 LE-s motorban nincs kettős tömegű, csak a 110 LE-sben. A Renault féle 1.5 dCi-nél pedig nincs a 75 és a 90 LE-sben, csak a 110 LE-sben van.
Ezeknek az alulmotorizált szutykoknak betiltanám a gyártását, én egy céges 1.6tdci 95LE III-as Focussal járok, de életveszélyesek az előzési szituációk, ráadásul majdnem 1literrel többet eszik mint az erősebb kivitele mert azzal is jártám egy ideig! Milliós különbségekről beszélünk egy erősebb verzióhoz képest, holott tunning műhelyek ezeket a vezérlőszoftvereket 80-100ezer forintért töltik fel garanciával! Miért jó ez az autógyártóknak??? Szerintem a gyengébb kiviteleket hamarabb kinyírja az ember, hiszen én is állandóan rommá pörgetem hogy menjen… Bár így sem akar 🙂 Gyorsabb kettőstömegű és kuplung elhasználódás,stb…Egyébként azok az emberek az agyhalottak akik megveszik… Ha nem lenne kereslet iránta akkor nem lenne kínálat sem belőle!!!
Ezek közül én egyértelműen az Astrat választanám. A cik szerint az a legdrágább, bár éppen most olvasom, hogy van 500 ezer Ft kedvezmény, úgy már egész baráti.
A Megane-t is láttam élőben, igaz nem a kombit, hanem az 5 ajtóst, nagyon tetszett. A Renault az 1.6 dCi 130 LE motorral lenne jó, de annak majdnem 7 millió az alapára, igaz az már az Intens felszereltség.
Annyit segítek, hogy az összes Astra K-nál szériafelszereltség a LED-es nappali menetfény, alapból jár 500.000 Ft kedvezmény mindenkinek a listaárból, a garancia pedig 4 év vagy 120.000 km futás.
Ezek az utolsó középkategoriás dízelek. Jövő évtől jönnek az RDE mérések, 3 év mulva az Euro 7-es norma.
Az új modeleknél ki kell várni a jó árakat. Ha nem mennek az eladások, jönnek a limited, style bőségesen felszerelt modellek. Viszont szokni kell, hogy még a légkondi is érintőképernyőről irányítható.
Egyébként be kell ülni mindegyikbe, belül a férjnek, kivül a feleségnek kell tetszedjen. Aki villantani akar, ezekre rá se néz.