Új bukási lehetőség a műszaki vizsgán

Hasznos tudnivalók a TPMS-ről, azaz a guminyomás-szenzorról

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Idén novembertől minden új autóban kötelező a guminyomás-szenzor. Szükség van-e rá egyáltalán, és mi vár a TPMS-sel felszerelt autókra?


Korábban már írtunk arról, hogy idén novembertől minden újonnan forgalomba helyezett autónak rendelkezni kell TPMS-sel, azaz guminyomás ellenőrző rendszerrel. A következőkben annak járunk utána, miért szükséges, kell-e egyáltalán, mire számíthat az a tulajdonos, akinek autója ezzel a rendszerrel is fel van szerelve. A TPMS alkalmazásának célja kettős: elsőként növeli a biztonságot, hiszen a kimutatások szerint sok baleset történik amiatt, hogy rossz guminyomással közlekednek az autósok. A másik cél pedig a fogyasztás megfelelő szinten tartása és a környezetvédelem. Nem mindegy ugyanis, hogy a gyárihoz képest pl. 30 százalékkal kisebb guminyomással autózunk. Ebben az estben nemcsak több üzemanyagot égetünk el, hanem a gumi is intenzívebb kopásnak van kitéve.

A guminyomás ellenőrző rendszereknek két típusa létezik, az indirekt és a direkt. Kezdetben főként az indirekt guminyomás ellenőrző rendszert alkalmazták, mára pedig már egyre nagyobb teret hódítanak a direkt, külön szenzorokkal felszerelt rendszerek. Az indirekt a kerekek fordulatszámát figyeli. Ha csökken az egyik abroncsban a nyomás, akkor annak a kerülete kisebb lesz, ezáltal gyorsabban forog, mint a többi kerék. Ezt a központi egység érzékeli és figyelmezteti a vezetőt. A rendszer előnye, hogy az ABS-szenzor jeleit használja, emiatt nincs szükség külön érzékelőre. Ezzel jelentős összegeket tudunk megspórolni, ahogy azt a későbbiekben látni fogjuk.

A direkt rendszer felépítése komplexebb, ugyanakkor részletesebb és pontosabb adatokat szolgáltat. Ez a konstrukció a következők alapján épül fel: minden egyes kerék tartalmaz egy nyomás- és egyes típusoknál hőmérsékletérzékelő-szenzort. A mért adatok 0.1 bar pontossággal rádiófrekvencián kerülnek továbbításra a központi egység felé. Bizonyos autóknál elő is tudjuk hívni a mért adatokat: ellenőrizhetjük a pontos nyomást és akár az abroncshőmérsékleteket. Ez a rendszer természetesen már nem a kerék fordulatszáma alapján jelez, hanem egy küszöbértékre van beállítva, amit ha elér a guminyomás, akkor a műszerfalon megjelenik a TPMS sárga ikonja.
Hirdetés

Ez valóban mind szép, jó és hasznos, nem véletlenül vált szériatartozékká ez a korábban még csak extraként rendelhető biztonsági rendszer. Az ABS, ESP után a TPMS is a mindennapi autózás részévé válik az új autók tulajdonosainak az életében. Azonban amíg a blokkolásgátló és az elektromos stabilitás kontroll nem igényel különösebb törődést, addig a TPMS igen, sőt időnként pénzbeli ráfordítást is megkövetel. A direkt szenzorokkal szerelt TPMS esetében a következő gondok adódhatnak. Számos autómárka gyári nyomásszenzorai egybe vannak építve a szeleppel. Gumiteszt-partnerünk, a nonstopgumi.hu tapasztalatai alapján elmondható, hogy ezek a szenzorok a tervezetthez képest rövidebb időt bírnak ki. A téli és nyári gumi cserénél ugyanis rendszeresen fedeznek fel korróziót a felni és a szelep találkozásánál. A szenzorok további hátránya, hogy bizonyos időközönként cserélni kell a tömítésért felelős alkatrészeket. Egy korrodált szelep esetében sokszor nem lehet megoldani a tömítés cseréjét. Ilyenkor a teljes szelepet cserélni kell, azonban mivel az fixen egybe van építve a szenzorral, ezért új szenzorra van szükség. Ez autómárkától függően akár 15-20 ezer forintba is kerülhet. Ilyenkor csak reménykedhetünk, hogy ne kelljen több darabot kicserélni. Bosszantó a dolog, hiszen a szenzor hibátlan, mégis kuka az egész egység a szelep miatt.

Ezt a problémát többen is felismerték, és elkezdték gyártani az utólagosan is beszerelhető és programozható szenzorokat, melyeknek szelepei csavarkötéssel kapcsolódnak a szenzorhoz. Hazánkban az Alcar Hungária Kft. kínálatában megtalálhatók ezek a szenzorok. A jelenlegi palettájuk a teljes európai piac kb. 80 százalékát fedi le. A módosított TPMS szenzorok különálló szelep és szenzor konstrukciójának köszönhetően jóval kedvezőbbek hosszútávon, mint a korábban említett gyáriak. Lehetőség van ugyanis arra, hogy itt csak a szelepet cseréljük, ami lényegesen olcsóbb, mint a komplett szenzor. Egy-egy TPMS szenzor nagyjából 4-5 évig működőképes, ezt követően mindenképpen cserélni kell.

Sajnos a csere nem egyszerű művelet, megfelelő műszer szükséges hozzá. Abban az esetben, ha utólagos, tanítható szenzort szereltetünk be, akkor klónzoni kell a gyári szenzort, továbbá egyes márkáknál az autó tanítása is szükséges lehet. Klónozáshoz elegendő egy külső vagy OBD-s diagnosztikai eszköz használata. Amennyiben "forgatjuk" is (eltérő helyre tesszük) a kerekeket, akkor újra is kell tanítani az autóval, hogy melyik felni/szenzor hova került, ez további programozgatást igényel. Mivel ezek az eszközök komolyabb összegbe kerülnek, és kezelésükhöz szakértelem is szükséges, emiatt nem lehetséges az, hogy otthon végezzük el ezeket a műveleteket.

Végezetül pedig fontos megemlíteni, hogy 2015 júniusától a műszaki vizsgákon is ellenőrzik a TPMS szenzorok működését. Abban az esetben, ha 20 százalékos guminyomás csökkenésnél nem jelez a rendszer, akkor elméletileg sikertelen a vizsga. Azok, akik nemrég vettek új autót, még nem kell emiatt aggódjanak. Viszont azoknak, akiknek a fenti dátum után lesz esedékes a műszaki és TPMS-sel szerelt az autójuk, érdemes odafigyelniük a szenzorra. Egy 4 éves autónál már lehetséges, hogy az egység az élettartamának a végénél jár - feltéve, ha direkt módon módon méri a guminyomást.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Szia mindenki !
    szeretném megtudni milyen tpms kell az 1.6 benzines Opel Mokkába,2014-es évjárat és a gumi méret 215/65/r16 a felni meg 16×6,5 J
    Érdekelne olyan link is ahol ilyent lehet látni mert én nem sokat találok a magyar oldalakon :9)
    Előre is köszönöm :)))
    Száp napot mindenkinek !

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    A C-Max esetében a központi kijelzőn a “Settings” menüpontra kell navigálni, majd megnyomni az “OK” gombot.
    Itt a “Driver assist” menüpontig navigálni és újra az “OK” gomb.
    Itt addig megyek a menüben lefelé amíg a “Tyre monitor” menüpontot megtalálom. Itt addig kell az “OK” gombot nyomva tartani amíg a törlésről megerősítést nem kapsz.
    Ebben az esetben alaphelyzetbe állt a guminyomás-felügylő rendszer.
    Nálam csak az a baj, hogy kb 10 km megtétele után újra hibát érzékel. Tehát csak töröltem a hibaüzenetet, de a fedélzeti számítógép nem kalibrálta újra a felügyelőrendszert.
    g

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Hogyan tudja törölni a hibaüzenetet, legyen szíves megírni? Nekem 3-as Focus-om van, hátha tudom használni. Előre is köszönöm!
    Nálam viszont szarul működik, vagy az indirekt típus van. Kicseréltem a nyári gumit a gyári felnivel, azon nem tudom van-e érzékelő vagy sem. A téli gumi felnijén tudom, hogy nincs. Csere után egy héttel kezdett el jelezni.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Ha valami elromolhat az megteheti úgy is, hogy induláskori ellenőrzéskor még minden OK, de útközben már ‘ölni fog’!

    Vajon miért lehet elindítani a kocsikat, akkor is, ha kiégett pl. a tompított vagy a hátsó helyzetjelző izzója? Vagy akár fel sem kapcsolta a jóképességű este és ‘láthatatlanul’ suhan, pl a skoda fabiában! Ilyet minden nap látni! Ez legalább olyan fontos, ha nem fontosabb mint ez a marhaság, hogy ne nézzem meg feltétlenül a gumi állapotát, mert majd jól visszajelzi a rendszer. A gumi felületi sérülését amit az emberi szem nagyon jól lát, mi fogja itt időben visszajelezni? Semmi!

    Azonban a lassan leresztő gumit egyszer majd kijelzi, de a szokásos és előírt ellenőrzés ugyanúgy. Amikor pedig belemegyek a Flórián felüljárón a 4 sávról 1 sávra történő Demszky-Tarlós-Bús nyomvonalon a diletációs hézagba, mert rendszeresen kiverődnek tömbszerűen az aszfaltdarabok, akkor magam is realizálom a hatalmas csattanásokból, hogy 2-4 abroncs megint kárba veszett.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Valószínüleg ha összehasonlítjuk, hogy hányan közlekednek nem megfelelő nyomású gumival a meghibásodott nyomásérzékelők számával, szerintem hülyéből többet fogunk találni.
    Hamis biztonságérzetet tudtommal azért nem okoz, mert minden indulásnál leellenörzi önmagát, tehát tudok róla, ha elromlott.
    De félreértések elkerülése végett számomra ez nem életbevágó probléma. Ha benne van egy kocsiban, akkor lehetnek olyan helyzetek amikor jól jöhet, a világ meg arra tart, hogy minden egyre bonyolultabb lesz.
    Az első Ladámban nem volt szervókormány, ABS, ESP, GPS, elktromos ablak, klíma, stb. mégis elmentem vele mindenhova. A mai kocsikban ez már természetes és igen mindegyik plussz meghibásodási lehetőség.
    Ha egy számítógépet nézünk, amin éppen írok, egy régi asztali gépbe még simán kicseréltünk egy videokártyát, vagy egy vinyót. De próbáld meg ezt egy iMac-en. Még nagyon régen Izlandon meghibásodott a fényképezőgépem. Két csavarhúzóval egy vágódeszkán megjavítottam. Most egy ilyen munkára vihetek 2-3 gépet, mert ha bedöglik, hozzá sem tudok nyúlni. Ez van.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    OK, OK, ez kiragadott eset, de itt egy másik kiragadott, mi van ha a nyomásérzékelő hibásodik meg? Van ott mégegy nyomásellenőrzőt ellenőrző újabb műszer, ésígytovább? 🙂 Ha nincs máris meglehet a baj! Persze modható, hogy, ha már egy lépést megtettünk, akkor máris beljebb vagyunk a biztonság felé. Szerintem az elbonyolítás újabb problémákat szül, de majd tapasztalja mindenki.
    Vajon hány potenciális veszély van még az autózásban? Ott vannak pl. azok az őrültek, akik szintén vezetnek, akár guminyomás ellenőrzővel, így sokkal magabiztosabban gyorshajthatnak, és persze jogosítvány nélkül is! Paff, ennyit a biztonságnak! 😉

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Nem tudom hány ember nézi meg meg minden nap a guminyomást az autóján, de ha valaki nagyon precíz se biztos, hogy észreveszi ha a kerék belső oldalán dudorodik ki a gumi szálszakadás miatt.
    Vessél meg, de én csak kb hetente nézem körbe a járgányt, egyébként meg beülök és megyek. Ez sajnos akkor is igaz volt, amikor még nem volt nyomásérzékelő az előző kocsimban.
    Egyébként simán lehet, hogy a városban beülsz a kocsidba, belemész egy kátyúba, vagy egy parkolásnál megpadkázod és utána már mész is ki az autópályára. Ha nincs a kocsiban nyomásérzékelő tutira nem veszed észre, hogy szálszakadásod van.
    Nem mondom, hogy nem lehet élni nélküle, plussz problémákat is okoz, de néha megelőzhet baleseteket is.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Itt is kiderült, hogy nem sok értelme van; mert amikor nincs baj nem jelez, ami kütyü nélkül is teljesül, amikor meg jelez, akkor meg ugyanúgy nem oldódik meg a dolog. Ráadásul a kresz előírja!! az ellenőrzést, ergo nem a német autópályán kell kiderülnie menet közben…
    (Nem beszéve a hamis biztonságérzetről, amikor azért nem jelez 250 km/h alatt, de felett sem, mert már elötte elromlott benne valami…)

    Non plus ultra ez a kalibrálás és a márkaszervizbe hordás!!! Minek?
    Megint csak lehúzzák a hülyéket és gazdagodnak az okosak! 😉

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Nekem direkt rendszerű van. 135 000km alatt egyikkel sem volt még gond. Egyszer jelzett de azt éreztem is mert egy fémdarab keresztbe átvágta a 235-ös defektmentes gumimat. Viszont most télen gyorsan levittem az utca végébe lecserélni a nyári kerekeket. Majd elindulás után jelzett a jeladó. Na akkor kattant be, hogy persze, a nem programozták át a kocsi komputerét. Mehettem tovább a márkaszervizbe. A gumiszervizbe azt mondták, hogy egyenlőre nem is tervezik, hogy vegyenek olyan műszert amivel a programozást meg tudják csinálni.
    Viszont a múltkor együtt jöttünk haza egy Audi A8-assal. Szólt a kocsi vezetője, hogy jelez a guminyomás érzékelője. Beálltunk egy benzinkúthoz, ahol észrevettem, hogy szálszakadás van a gumiban. Szép nagy dudor volt a gumiabroncs oldalán.[b] Most mindenki gondolja végig, ha nem jelez a szenzor milyen izgalmas a német autópályán mondjuk durrdefektet kapni az első keréken 200-220km-es sebességnél.[/b] Az már más kérdés, hogy sehol sem tudtak adni rá egy 275/35 R21-es gumiabroncsot, még Bécsben sem, így 80km/órás tempóban gurultunk hazáig.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Hát nekem nem kalibrál. Ki tudom a hibaüzenetet törölni, de néhány kilométer után újra megjelenik.
    Voltam vele szervizben, de ott is csak ezt a törlést csinálták meg és közölték, hogy ha újra kiírja, akkor rá kell hogy csatlakozzanak a számítógépükkel és azzal kell újra kalibrálni. 🙁
    Ja, egy Ford C-Max 2014-es évjáratról beszélek.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Különböző műszaki megoldások a közlekedés biztonság érdekében, csak hibátlan útfelület esetén érvényesülnek! A kölcsönhatás elmélete mutat rá arra, hogy akár gumi (eltérő nyomás, mintázat, kopottság)miatt, de akár úthiba, főleg (nyomvályús, mart felületű út) ugyan azt az eltérő súrlódási erőt hozza létre, ami váratlanul megváltoztatja a jármű haladási irányát, okoz balesetet! Használd már végre az eszed! Tájékozódjatok a rosszutak.hu közlekedés biztonság írásaiból.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Nekem is indirekt rendszer van az autómon, de a kalibrálásért nem kellett szervizbe mennem. A központi kijelzőn lehet elindítani. A rendszer figyelmeztet, hogy ellenőrizzem a nyomást mindegyik kerékben, és ha megvan, el kell indulni. Ugyanis a kalibrálást valójában az autó számítógépe fogja megcsinálni menet közben. Viszonylag hamar – kb. 2-3 km alatt kész.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    A problémát nekem az indirekt rendszer jelenti.
    Kicseréltem a gumit, nyáriról télire. Nyári 215/55*16″ a téli 205/55*16″ most állandóan alacsony nyomást jelez a rendszer. Vihetem szervizbe, hogy újra kalibrálják a fedélzeti komputert.
    Tavasszal pedig viszont.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Előző autómban volt ilyen kütyü, és én nagyon kedveltem. Ugyan egyszer sem kellett riasztania, mert az azzal az autóval megtett nem egészen 5 év és 138 ezer kilométer alatt nem volt defektem, de menet közben is sokszor ellenőriztem a gumi nyomást. Engem megnyugtatott. A jelenlegi autómban nincs és bevallom, hiányzik.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Ekkora hülyeség mint ez a szenzor! 1.000.000 autóból egynek néha leereszt egy kereke (a nemtörődöm autós baleset esetén pedig ráfogta az abroncsra – de majd ezután is!) ezért mindenki szívjon minden téren, mert várható a
    – fals hibajelzés,
    – előregedő elemek,
    – előregedő szenzorok,
    – hamis jelek vétele,
    – más kütyük zavarása,
    – gumiszerelés költségei,
    – balesetveszély, amint a megjelenő vészjelzésre reagálunk az út helyett,
    – vizsga bukásveszély és még más előre nem látható szívás…

    Mondom, orbitális baromság, és ráadásul nem “Darvin-barát”! 🙂

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Valóban nem vagyok nagy hozzáértője a guminyomás érzékelő rendszereknek, de a te általad említett indirekt rendszernél a cikk szerint is a “direkt rendszer felépítése komplexebb, ugyanakkor részletesebb és pontosabb adatokat szolgáltat.”

    Valószínűsítem, hogy az újabb autókban ezt fogják alkalmazni (bár ne így lenne), mert pontosabb és hosszú távon többet kell rá költeni, sőt minden egyes gumicserekor kalibrálni kell. Több bevétel a szervizeknek.
    Mivel én otthon saját magam cserélem a téli-nyári garnitúrát, ez a rendszer egy új autónál nagyon felbosszantana.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Ezt azért írod, mert tájékozatlan vagy. Egy csomó nyomás ellenőrző az ABS jeladóról veszi a jelet, s a lapos abroncsot nem szelep szenzor, hanem a kerék kerületi sebességét érzékelő ABS jeladó továbbítja.
    Mindenhol van értelme. Az autósok döntő többsége láma, nem autóbuzi, mint mi. Naponta látom a defektes kerékkel masírozókat, ami városban még nem gond, de ezek kint vannak a gyorsabb útszakaszokon is!

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Ez is olyan dolog, ami elméletileg jó, de gyakorlatban nem az.
    Sérülékeny, drága a cseréje és nem akkora a fontossága mint amekkora gondot tud okozni.
    Tömören fogalmazva teljesen feleslegesnek tartom.
    Azoknál az autóknál amelyek defekttűrő erősített oldalfalú gumival vannak felszerelve lehet komolyabb értelme (előírás is), hiszen ott nehéz észre venni a levegő vesztést. Ez komoly problémát okozhat egy nagy sebességű kanyarvételnél.

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Ezek szerint nem volt defekted. Ezért ne a kütyüt okold.
    Nagy márkáknál sem több a felára pár ezer Ft-nál. Az igen kis talicskát tölt meg. Mondjuk 5 Ft-osban azért már jobb az esélyed a közepes méretű homokozó vödör megtöltésére…
    :-DDD

  • 2017.10.28. at 23:44
    Permalink

    Kár, hogy eme csodás “életmentő” szerkezeteket csak téli-nyári gumicserénél láttam eddig jelezni.
    Tök jó dolog lehetne… dehát szokás szerint ostoba, semmitérő hulladék a megvalósítás. Sebaj a nagyátlagnak így is teljesen jó lesz, erre is kitalicskázhat egy halom pénzt az ablakon.
    🙂

Vélemény, hozzászólás?