A Suzuki még mindig olcsó márkaként él az emberek emlékezetében. Valóban így van?
Természetesen kicsit túlzó a cím. Olcsón nincs új autó, durván elszaladtak az árak több okból is. Ezeket itt most nem fogjuk feszegetni, helyette elképzeltük, milyen választás elé kerülhetnek az új autóra vágyók. Persze léteznek még a most vizsgált két típusnál olcsóbb autók is a piacon. Ám most az alapfelállás az, hogy egy kisebb családnak is kényelmes méretű, divatos, lehetőleg szabadidő-autós kinézetű modellt találjunk, amelyek alkalmasak a telekjárásra könnyebb földutakon is.
A Dacia egy picit jobban hangsúlyozza a szabadidő-autós jelleget
Nem kellett sokáig gondolkodni. Jól ismert név a hazai piacon a Suzuki SX4 és a Dacia Sandero is, hiszen megfizethető tartományban kínálják mindkét típust. Nincs hát mit csodálkozni rajta, hogy az új autó után nézelődők listáján előkelő helyet foglalnak el. De egyik sem olcsó. A Suzuki SX4 S-Cross egy év alatt legalább egymillió forintot drágult, (emellett az is meglepő, hogy a Vitara alapára magasabb). A Sandero Stepway viszont új generációt kapott nemrég, így könnyebben védhető az ára. A két autót egymáshoz viszonyítva pedig az látható, hogy bő egymillió forint a különbség a Dacia javára. A Sandero Stepway indulóára 4 449 000 forint, az SX4 S-Cross pedig kedvezménnyel indul 5 670 000 forintról, tehát egészen pontosan 1 221 000 forint a különbség. Ha a Suzuki listaárát néznénk, akkor ez a különbség jóval nagyobb lenne. De a két ár ugye merőben más motorizáltságot és méreteket takar.
A Dacia orrában háromhengeres, a Suzukiban 4 hengeres motor dolgozik
Kezdjük is a méretekkel. A Dacia Sandero ugyanarra a platformra épül, amelyre a Renault Clio, tehát lényegében kisautó, de a tengelytávolsága még néhány milliméterrel hosszabb is az SX4-esénél. A Stepway egyébként egy hangyányit még hosszabb is, mint a sima Sandero, ami a terepjárós hangulatot árasztó kasztnidíszeknek tudható be. 4099 milliméter hosszú, viszont az SX4 S-Cross (innentől, ha nem haragudtok, csak simán SX4-ezni fogom) kerek 4300 milliméteres. Magyarán 20 centivel hosszabb, ami természetesen a belső helykínálaton is érződik. Szélességben ugyan a Sandero nyer 9 centivel, illetve magasságra is, de csak 7 milliméterrel. Természetesen mindkét autó kényelmes bent ülve, erről tesztjeinkben olvashattok
itt és
itt.
Jogosan vetődhet fel a kérdés, hogy a Suzuki 20 centi hosszelőnyéből vajon mi profitál? A hátsó lábtér, vagy a csomagtér? Szerencsére mi mindig pontosan lemérjük a tesztautók belső méreteit is. A hátsó lábteret 180 centis vezetőhöz beállított első ülés mögött. Az adatokból pedig kiderül, hogy a Suzukiban 1 centivel nagyobb a hátsó lábtér. Nézzük akkor a csomagtereket! Bizony, itt mutatkozik meg az SX4 előnye, hiszen alaphelyzetben 430 literes a csomagtere, szemben a Sandero 328 literjével, tehát 102 literrel többet ad a Suzuki. Mindkét autóban bővíthető persze a csomagtér az osztva dönthető hátsó üléseknek hála. Így a Suzukiba 1296 liternyit lehet pakolni, míg a Daciába 1108 litert, így már 188 liter a differencia.
Érintőképernyő csak a magasabb felszereltségekhez jár mindkét modellben, de a Sandero esetén 100 ezer forintért külön is kérhető (6 hangszórós, vezeték nélküli okostelefon-kapcsolatos hifivel és telefontartóval)
Elérkeztünk a motorizáltsághoz, amelyről fentebb említettük, hogy merőben eltér a két autónál. Ez azt jelenti, hogy a Dacia mindenképp háromhengeres, a Suzuki pedig nem lehet más csak négyhengeres, lágy hibrid. A Sandero Stepway orrában az alapmotor a TCe 90, ami a 999 köbcentis, 3 hengeres turbós, 90 lóerős benzinmotort jelöli, 160 Nm forgatónyomatékkal. Bár papíron picinek tűnik ez a szerkezet, nincs nehéz dolga, hiszen a Sandero Stepway üres tömege nem éri el az 1,1 tonnát, szóval könnyedén mozgatja az autót. A Suzuki sem sokkal nehezebb a maga 1150 kilogrammjával. Így kimondottan dinamikusan lehet közlekedni az SX4-essel, ráadásul az 1,4 literes, négyhengeres turbómotorjának működése rezonanciamentesebb a háromhengeresnél, kicsit halkabb is. Ráadásul a 48 voltos lágy hibrid rendszer indítógenerátora 53 további newtonmétert ad az amúgy 235 Nm nyomatékú motorhoz. Igaz a lóerők számából egy kicsit leadott, most már csak 130 lovas az SX4, de a mindennapi közlekedéshez akár úgy is mondhatnám, több mint elegendő, mert már a Sandero 90 lóereje is elég hozzá. Mindkét autóban 6 fokozatú manuális sebességváltó továbbítja az erőt az első kerekekhez, de a Suzukinál rendelhető összkerékhajtás és automata váltó is, vaskos felárért. A Dacia viszont LPG-vel is üzemelő motort kínál felárért, ami – persze felhasználási módtól függően - hasznosabb, de mindenképp megtérülőbb beruházásnak tűnik.
Fronthajtásúak alapból, a Suzukihoz rendelhető összkerékhajtás is
Végül nézzünk a felszereltségi listáról néhány tételt. Alapáron járnak mindkét modellhez a full LED fényszórók, ám a Suzuki automata, kétzónás légkondit is ad, a Dacia csak manuálist. Távirányítós központi zár alap mindkét autóhoz, viszont érintőképernyőt egyik modell sem kap a középkonzolra, ködfényszórókat pedig csak a Suzuki ad alapáron. Közös még a két modellben, hogy alapáras a vészfékasszisztens és a visszagurulásgátló, viszont a Suzuki alapárába belefért még az adaptív tempomat is, illetve eggyel több légzsák (a térdlégzsákkal együtt 7, míg a Dacia hatot ad). Garanciában a Dacia 5 év/100 000 kilométert ígér, de csak Renault Credit finanszírozás esetén, alapból 3 évet. A Suzuki a 3 év általános garanciája mellett a motorra, a turbófeltöltőre, a váltószerkezetre és a hibrid rendszere 10 év/200 000 kilométert vállal.
A Suzukinál nagyot emelkedtek az árak
Szóval összességében a Suzuki magasabb árát a négyhengeres, rásegítős motor, a jóval nagyobb csomagtér és a kicsit gazdagabb felszereltség okozza. Hogy ez megér-e ennyit, az persze a vásárlók egyedi igényeitől függ.
Megéri az Scross magasabb ára?
Szerintem meg, de nem az én véleményem számít, hanem a piacé.
Megkell vizsgálni, hogy idén eddig mennyi Scrosst és mennyi Dákót adtak el itthon, vagy akár évekre visszamenőleg és akkor kiderül mi mennyit ér meg az embereknek.
Persze kiindulhatunk a hazai piacból, ahol kétségtelen a suzuki fölénye, ha viszont az európai összeladásokat nézzük akkor nagyon más a helyzet, a suzuki marginális szereplő még ezzel a kettő viszonylag sikeres esztergomi modellel is, a sandero viszont az élmezőnybe tartozó, sikeres modell. A sandero 2019-ben 223 ezer (az általánosan, sok országban sikeres Skoda octavia-t megelőzi) , 20-ban 167 ezer darabot tudott, S-cross pedig 36 illetve 21 ezer db-ot, nagyságrendileg más, persze olcsóbb kategóriában is játszik, az nem vitás. Jogosan a saját kategóriatársaihoz nézve is nagyon elmarad mennyiségben, nálunk kevésbé jellemző Seat Arona is 100 ezer db feletti darabszáma áll az s-cross 36 ezréhez.
Ehhez hozzájárul az is, hogy csak nálunk olcsó, másutt brutálisan magas árszintre pozícionálják. Tehát hiába jobb pár dologban a Sanderonál, mégis lényegében kisautós alapja van. A kisautós alap egyáltalán nem rossz, csak akkor legyen olcsó.
9 centivel lenne szélesebb a Sandero? Ezt vakon cáfolom. Kizárt.
Belső szélesség elöl: Stepway 1410, S-cross 1470 mm
Belső szélesség hátul: Stepway 1395, S-cross 1430 mm
Egyéb:
Stepway átrozsdásodás elleni garancia 6év,
S-Cross átrozsdásodás elleni garancia 12év,
Egyéb:
Stepway 3 hengeres kávédara.. tipikus 5 évre gyártott autó aztán vegyél újat.
Scross 4hengeres turbósmotor, repíti az 1300kg-os testet, már a fapad adja a led fényszórókat, már a középszintnél kapod a tolatókamerát, ülésfűtést miegymást.
A két autót csak egymás mellé kellett volna állítani egy közös fotóra -hamár összehasonlítás- és ordított volna a különbség:
a Sandero jóval kisebb mint a Sx4 kb. minden szempontból…
kisautó vs kompakt
‘gyászhuszár 3hengeres 90Le/160Nm motor vs. mildhybrid, 4 henger, 130Le/235Nm
Teljesen más dimenzió, na ez kerül +1 millióba !
Ez tényleg két különböző kategória. Nekem az SX4 S-cross soha nem tetszett ránézésre, így soha nem vennék ilyen autót. Ha Suzukit vennék, akkor inkább Vitara, még ha kisebb is. A Sandero egész pofás lett. A Suzuki nagyobb, nagyobb a csomagtere. Azon azért meglepődtem, hogy a Sanderonak nagyobb a tengelytávja, vagyis az utastérben nem nagyobb a Suzuki. A motorok terén egyértelműen előnyben van a Suzuki, ezt tükrözi az árkülönbség is. A Suzuki kicsit régebbi, elavultabb, a Sanderoban ott az új technika, itt most elsősorban a központi kijelzőre gondolok. Szóval mindenki vegye, ami neki jobban tetszik. Ha belegondolok, hogy alig egy éve egy jól felszerelt Renault Capturt vettünk 6,25 millióért az 1,33-as 4 hengeres turbó motorrral, ráadásul 0% THM-mel, akkor ismét meg kell állapítanom, hogy határozottan jó vétel volt. Most ez már 8 millió fölött van sajnos.