Szolid frissítéssel kezdi a 2020-as modellévet a Lexus RX. Elöl laposabbak lettek, teljesen új technikát bevetők az adaptív Bi-LED fényszórók, a ködfény a módosított lökhárító aljára került, csupán a szolidan átrajzolt hűtőmaszkon mintegy fél évet dolgoztak
Már az első RX (azaz a Lexus első, Európába is hozott SUV-jának) megjelenése is több mint 20 éve, 1998-ban volt, s ne feledjük el, maga a márka idén ünnepli
30. születésnapját. Mindezt úgy, hogy évről évre több elsőséget is felmutathatott (a legfontosabbakat
itt mutattuk meg), ma pedig nem mellesleg a Toyotával együtt mintegy 24 ezer olyan szabadalommal rendelkezik, amelyek az elektromos hajtásrendszerekkel (így a hibrid hajtáson túl az elektromos és az üzemanyagcellás autókkal is) kapcsolatosak, egy szóval
azt célozzák, hogy a közlekedés szerényebb emisszióval járjon, a világ tovább életképes maradjon.
Hibrid már a Lexus RX második generációjából is készült, az RX 400h ráadásul ma már viszonylagos elérhetősége miatt a hazai, 14,2 éves átlagéletkorú autóparkban is egészen gyakori, hiszen épp 14 évvel ezelőtt, 2005-ben jelent meg – a világ első hibrid szabadidő-autójaként. 2009-ben érkezett aztán a harmadik generációs RX (hibridként már 450h), 2015-ben negyedik generációjába lépett az RX, majd 2018-ban, azaz tavaly érkezett a nyújtott L változat, most pedig mindkettő megújult.
Tavaly jelent meg, de most a 11 centivel nyújtott RX L is megújult
Tologatható hátsó üléssorával 9,5 centivel nagyobb lábhelyet adhat az RX L
Hátul is újak a lámpák és a lökhárító is, az egyik új szín a Terrán Khaki (ejtsd: keki)
A frissítések kötelező elemeként elöl-hátul újak a lökhárítók, elöl talán annak alsó része és a hűtőmaszk a leginkább árulkodó, pedig a lényeg a fényszóró, ami egyrészt alacsonyabb lett, másrészt a világítótest a világon elsőként ad (a Luxury és az F Sport csúcsváltozatoknál) fokozatmentes kanyarkövetést egy úgynevezett BladeScan technológiával. Míg a korábbi adaptív fényszóró 1-2 fokos lépésekkel dolgozott, ez tizedfokos, az emberi szem által észrevehetetlen lépéseket tesz, a másodperc tört része alatt, ezáltal a szemet és a sofőrt kevésbé fárasztva ad a közlekedés többi résztvevője számára is vakításmentes távfényt. A menetpróbából az éjszakai vezetés kimaradt, de a Lexus azt ígéri, hogy
a gyalogosok felismerhetősége korom sötétben is 32 méterről 56 méterre nőtt!
Jelentősen nagyobb fényerőt és fokozatmentes kanyarkövetést, valamint távfény-maszkolást ad az új fényszóró
Működése során a LED fényszóró egy penge formájú tükröt világít meg, amely 6000/perces fordulatszámmal forog. A tükörből visszaverődő fény egy lencsére vetül, majd onnan kifelé. Ez a rendszer önmagában elég sokat elmond arról, hogy a Toyota prémiummárkája milyen alapossággal dolgozik. A technológiát a Lexus az elmúlt 13 évben fejlesztette ki a Koito Manufacturing céggel közösen. A kutatás során meghatározták a legyező formájú penge optimális kialakítását, amely elég tartós ahhoz, hogy elviselje a rendkívül gyors forgást. Ehhez a forgató motor golyóscsapágyainak is különleges kialakításúaknak kell lenniük, tartósságot több mint 10 ezer órás teszten bizonyította.
Csak kicsit változott a beltér, az új érintőképernyőhöz új, érintésérzékeny vezérlő került a váltó mögé
Az ülésvázak módosításával az alap hosszúságú RX-ben is nőtt a hátsó lábtér. Nem kérdés, hogy az ülések kényelmesek, ahogyan a bőséges helykínálat is megvan
A beltér legfontosabb és rég várt újdonsága az Apple CarPlay, illetve Android Auto kompatibilis, akár 12,3 colos és immár érintésérzékeny, a kezelhetőség érdekében az utastér felé mozdított központi kijelző. Az új kijelzőhöz az érintésérzékenységen túl új, érintőpados kezelőfelület is érkezett. Maga a kijelző felbontásával éles képet ad, azon pedig nem érdemes rugózni, hogy a gyári (amúgy menürendszerével és hangutasításaival is magyarul tudó) navigáció grafikája nem kellően naprakész, hiszen végre kitehetjük a Google Navigációt vagy a Waze-t, hallgathatunk Spotify-t telefonunkról. Személy szerint azt sem élem meg tragédiának, hogy nincs vezeték nélküli kapcsolat, hiszen az okostelefonokat érdemes tölteni menet közben, s az amúgy már az alapverziónál is meglévő vezeték nélküli töltésnél hatásosabb a kábeles, adatkapcsolatot is adó, kábeles töltés.
Az Apple CarPlay és az Android Auto végre itt is elérhető
Mostantól az RX elérhető lángvörös beltéri színkombinációval is a fekete és a fehér, a krémszínű, az elefántcsont, a gyömbér és a barna mellett. Bár a menetpróbán hosszított L verzióhoz nem jutottunk, esetében fontos újítás, hogy a harmadik üléssor elektromos tologathatóságával 9,5 centivel nagyobb lábtér alakítható ki, nem mellesleg a normál RX-ben is nőtt a lábtér az első (akár hűthető és fűthető) ülés szerkezetének módosításával. A nyújtott RX L további újdonsága, hogy esetében immár felármentesen kérhető a hétüléses kialakítás helyett 6 személyes, „kapitányüléses” változat, amelynél a második sorba is két egymástól független fotel kerül – ezt azonban csak annak érdemes választania, aki nem kívánja kihasználni a legalább 7 üléses autókhoz igényelhető
nagycsaládos szerzési támogatást.
Négy éves már a negyedik generációs RX, de a forma még nem öregedett meg
Mivel most generációváltás helyett csak frissítés (Lexus/Toyota nyelven minor change) történt, a hajtáslánc nem változott. RX továbbra is létezik 2,0 literes turbós benzinmotorral (RX 300) és 3,5 literes V6-ossal is (RX 350), hozzánk azonban csakis a hibrid érkezik, az RX 450h, aminél a 3,5 literes, közvetlen befecskendezésű V6-os benzinmotor önmaga 262 lóerőt ad, hozzá pedig elöl 167 lóerős (335 Nm nyomatékú), hátul 68 lóerős (139 Nm-es) villanymotor társul. Ez egyébként még a Lexus/Toyota harmadik generációs rendszere, míg a UX és az ES már a negyedik generációst alkalmazza. 20 év alatt a villanymotorok mérete 50 százalékkal csökkent, teljesítményük 200 százalékkal nőtt, az akkumulátorok tömege 30-50 százalékkal, méretük 60 százalékkal apadt, míg felére csökkent méretű inverter energiavesztesége 80 százalékkal apadt. Az összteljesítmény itt 313 lóerő, ami 7,7 másodperces 100-as sprintre elegendő. Van az RX-nél fürgébb SUV, de ez is elég jól tud menni, javult a zajszigetelés, azaz a fokozatmentes (e-CVT rendszeres) nyomatékosztással sincs túlzott motorhang, még erősebb gyorsításkor sem, persze a sokáig azonos fordulaton pörgő motor megszokást igényelő.
Két F Sport találkozása a tengerparton...
Ha a hajtáslánc nem is változott, az RX vezethetőségét több módosítással is fokozták. A karosszériát 14 új ponthegesztéssel és a korábbiakon túl 4,2 méternyi szerkezeti ragasztóval tették merevebbé, a felfüggesztésekbe egyebek mellett erősebb kerékcsapágyak kerültek, hátul az üreges stabilizátorral csökkent a rugózatlan tömeg, ugyanakkor a vastagabb, merevebb stabilizátorokkal a rugók lágyabbak lehetnek. Újak, egy új gumiperemes rezgéscsillapítót is bevetők a lengéscsillapítók, az F Sport és a Luxury verziók ráadásul adaptív, karakterisztikájukat másodpercenként 650-szer változtatni tudó, gombnyomásra is hangolható lengéscsillapítókat és az oldaldőlést csökkentő aktív stabilizátoros felfüggesztést kapnak. Precízebb lett a kormányzás is, továbbá egy aktív kanyarodást segítő rendszer is szerepel már: kanyarban gázt adva a menetstabilizáló elektronika az ívbelső kerekek fékezésével csökkenti az alulkormányozottságot, magyarán segít az autót a nyomvonalon tartani. Mindezek eredményeként az RX méretéhez és tömegéhez képest kifejezetten jól vezethető, persze egy nem kis monstrum.
A 453 literes csomagtér nem kategóriarekorder, de bőven elegendő méretű, jól pakolható
A mostani modellfrissítések sajátja, hogy a korábbiaknál érezhetően jelentősebb fogyasztási értékekkel találkozunk, ennek oka pedig az új WLTP norma bevezetése a korábbi, sokszor citáltan nem valóságközeli NEDC helyett. Az RX 450h WLTP értéke 7,7 l/100 km, ami a valóságban, normál üzemben és különösebb odafigyelés nélkül is hozható. Az említett adat a több mint 300 lóerős, tágas SUV-tól egyáltalán nem rossz. Ugyanez mondható el a vételárról is, ami már az RX alapváltozatánál is 21 millió forint, de itt is erőteljesen nézni kell, hogy mit is kapunk ennyiért.
A műszerblokk alapjaiban változatlan, japán autós
Ahogyan motorizáltságból sincs alap az RX-ből a hazai piacon, csakis a 313 lóerős hibrid, úgy már a 21 millió forintos Comfort alapváltozat is nagyon erősen felszerelt. Sok más mellett szintetikus bőr kárpitozást, navigációs rendszert, LED fényszórókat, tolatókamerát, 12 hangszórós hifit és vezeték nélküli telefontöltőt, Bluetooth kihangosítót, kétzónás automata klímát, elöl elektromos, fűthető üléseket, távolságtartós tempomatot és sávtartó rendszert, 18 colos alufelnit is kapunk. 1,8 millió forint az egyebek mellett már valódi bőr kárpitozást, holttérfigyelőt és mögöttes forgalomra nem csak figyelmeztető, vészfékezést is tudó rendszert, elektromos csomagtérajtót, hátsó ülésfűtést és első szellőztetést is adó Executive szint felára. Utóbbinál már a nagyobbik, 12,3 colos központi kijelzőt kapjuk Apple CarPlay és Android Auto funkcióval, CD és DVD lejászóval. Ha a konkurenciához mérjük, a Lexus bizony olcsónak számít, még akár a sok más mellett Mark Levinson hifis, anilin bőr üléses, 26,3 milliós Luxury, vagy a 26,83 milliós F Sport verzióval is. A nyújtott L verzió Comfort és F Sport szinttel nem, csak Executive és Luxury ellátmányokkal, a sima RX-hez mérten 700 ezer forintos felárral (23,5, illetve 27 millió forinttól) érhető el. Már most, hiszen a frissített RX már rendelhető.
Az F Sport méhsejtes légbeömlőket, króm helyett sötétített keretes hűtőmaszkot kap
„A zajszigetelés fokozódott”
Szerintem vegyetek fel egy lektort, aki tud magyarul. Vagy ne írjatok cikket angol nyelvű sajtóanyagból tükörfordításal.
Köszi az észrevételt. Ilyen becsúszik, amikor az ember hazafelé a repülőn, az angol nyelvű sajtóanyag olvasása után írja a cikket, ami ennek ellenére messze nem tükörfordítás.