Üdítően semmilyen – Opel Combo

Kombi? SUV? Praktikumban még mindig az MPV az ász! – Opel Combo Life

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Meggyőződésem, hogy egy egyszerű autó, melynek a lényege a használat és a helyváltoztatás, akkor jó, ha nem vált ki szinte semmit az emberből. Ha nem zavar, az különösen nagy erény, a Combo hibátlanul tudja ezt.

Számos egyszerű, de tökéletesen használható modellt tüntetett el az SUV láz. Valóban vagányabb, csinosabb, jobb megjelenésűek a mai új autók, de a praktikumot megsínylette a stílusváltás. Idézzük fel bátran a Renault Espace, vagy Scenic modelleket, melyeknél a legtöbb jó tulajdonságot dizájnnal helyettesítették. A 2000-es évek elején tomboló nagy MPV hullám hirtelen tűnt el és csak egy maroknyi modell maradt mára, ami őrzi az egyszerű, dobozos felépítést, a kiváló helykínálatot és a szemtelenül nagy rakteret. Az Opel életében történt változás az elmúlt években óriási hatással volt a modellekre, a GM termékeket lassan teljesen felváltják a PSA alapokra épülő autók, amik sok szempontból nagyon is jól jönnek a márkának. A Combo esetében igazából ez azt jelentette, hogy az olasz (Fiat Dobló) alapok helyett mostantól az is az EMP2 moduláris padlólemezre épüln.

A PSA még őrzi ezt a csúnyácska, de a maga nemében nagyszerű kategóriát, ami közben igencsak sokat fejlődött.

Lényegében elvesztette leginkább hátráltató tényezőjét, a teherautós jelleget, opciós hétülésessége miatt pedig jelenleg a hazai piac egyik kedvence. A Combót felismerni messziről messze nem egyszerű feladat, hátulról igazából lehet Berlingo, vagy Partner/Rifter is, változást az orrán eszközöltek igazán. Az opeles jegyekkel kedves, jóságosan bamba arcot kapott, igazából ebben a formában nagyot alkotni nem igazán lehet. Az ablakok alsó éleit megtörték kicsit, ez egyébként jót tesz a dizájnnak, kevésbé pozitív a használat számára, miután ezzel a pár kicsi sarokkal is kevesebb az üvegfelület. Nagy újdonság, hogy a tolóajtókon – a Life mindenképp kétoldalit kap – elektromosan lehúzhatóak az ablakok, ezzel még inkább személyautós jellegű. A tetőlécek és a 17 colos felnik miatt is messzebb kerül a teherszállító kiviteltől, valamint az éjkék fényezésével és az első lökhárító kis ezüst betétével is látványosabb. Ennél sokkal többet sajnos nem tud dizájnban, de azt hiszem, ennél többet beszélni sem érdemes róla. Sokkal fontosabbnak tartom a megjelenésnél azt, hogy a dobozos teherautó jelleggel ellentétben mennyire jó vezethetőséget sikerült ezeknek az autóknak adni. Valójában az segít nagyot, hogy az EMP2 padlólemez alapjában véve személyautók alá készült, de ahogy a Combo, úgy a nagyobb Zafira Life is erre épül. Futóműve egyszerű, elöl McPherson, hátul sima csatoltlengőkaros, igazából ezt is lehet jól hangolni. Kormányzása elektromos rásegítésű, valójában rémesen szintetikus és annyira túlszervózott, hogy lassú fordításnál érezni egy fura darabosságot is benne, és ezt már korábban is tapasztaltuk. Az az igazság, hogy ez a szögegyszerű kormányzás ide tökéletes, annyira könnyű, hogy álló helyzetben is teljesen körbefordul a volán, ha az egyik irányba meglökjük. Ebben a környezetben valahogy még ez is rendben van, mert mégis kit érdekel egy ilyen dobozos családi autó kormányzása? Az a lényeg, hogy legyen stabil és valahogy még azt is sikerült elérniük, hogy a könnyedség ellenére ne tudjunk hirtelen mozdulatokkal kellemetlen billegést előidézni. A 17 colos felniken elég biztosan jár, szűk a fordulóköre is. Azt kell mondjam, hogy a manőverezhetősége meglepően felhőtlen, semmilyen, és ezzel mégis kiválóan alkalmas a használatra.
Hirdetés
A PSA-féle 1,5-ös dízelmotor franciásan karakteres, magyarul zörög és csattog melegen is. Ügyesen csinálják a hangszigetelést, mert ezt bent nem hallani, de amint kiszállunk, szörnyű élmény ér. De ez van, nem nagy meglepetés, ahogy az sem, hogy kellőképpen nyomatékos és a csúcsverziójával, vagyis a 130 lóerős kivitellel még nagyobb tempónál is belemehetünk egy előzésbe – a 100 lovassal már 90-nél halott ötlet volt megpróbálni üresen. A teszthét alatt 7 literes fogyasztást produkált tankolás szerint, ami a kiírt 6,8-6,9-es értékekhez képest elenyésző különbség. Hogy még inkább semmiféle behatás ne érjen vezetés közben, automata váltós kivitelt kaptunk.

Tisztelendő a PSA-ban, hogy a duplakuplungos bohóckodás helyett a bevált bolygóműves Aisin váltót használja.

Nyolc fokozat, ügyes és kellőképpen gyors váltások, semleges és ezáltal tökéletes elindulások jellemzik, egyszerűen jó, és már-már rosszul esik, hogy a BMW is inkább duplakuplungost alkalmaz, nagy kár. Egyedül a váltó kapcsolóját tudnám feledni, a forgótárcsa ritka kényelmetlen megoldás, ennyi erővel egy egyszerű gombsort is kaphatott volna a műszerfalra és akkor nem került volna egy indokolatlan szekrény a műszerfal közepére miatta. A középkonzol zárható rekeszei jól tudnak jönni, de feláras, ebbe az autóba most éppen nem került bele.

Utastere annyira tágas, amennyire egy SUV-é sosem lehet.

Három sornyi ülése lehet, minden helyen különálló ülésekkel, középen mindegyiken Isofix-szel, így három gyerekülés is beférhet egymás mellé. Most az alap karosszériás, ötüléses kivitelt próbálhattuk, így a csomagtér 597 literes és a vízszintesbe dönthető ülésekkel akár 2,7 méter hosszú raktér is kialakítható. A hátsó üléssor ledöntve majdnem sík padlót ad, pakolni különösen egyszerű és szerencsére mindenhol kárpitozott és szőnyegezett, sehol nem ordít az arcunkba pőrén hagyott fényezett lemez, ami kimondottan dicséretes. Lehet egy- és kétszárnyú is a csomagtérajtó, előbbin külön nyitható ablakot is kaphatunk, az egyszerűbb csomagokat így könnyebb bedobálni szűk helyen. Kényelmesen beállítható a vezetőülés, széles tartományban állítható a kormány viszont nagyon furcsa, hogy a két első ülést különböző módon kell előrecsúsztatni, egyiken a szokásos módon elöl, másikon oldalt kell keresnünk a megfelelő kart. Látványos megoldás a panoráma tetőablak, amihez egy középső, alulról majdnem átlátszó rakodópolc is jár, az ablakra pedig roló húzható. A kényelmi extrák közé kerülhet ülés- és kormányfűtés, utóbbi nagyon fájt, hogy hiányzott, ellenben megörültem az állófűtésnek. Ami hirtelen le is lombozott, mert bár a kapcsolója megvan, rajta a piktogrammal, de sajnos vak, mivel nem rendelték meg bele. A 8 colos érintőkijelzős fejegység Android Autóval és Apple Carplay-jel viszont helyet kapott, ahogy külön plexire vetítő head-up display is. Finom kormánymozdulatokkal segít a sávban tartani, ha picit elbambulnánk, a ráfutásra pedig először csak halk pittyenéssel figyelmeztet, de a ha kell, aktív fékezéssel be is avatkozik. Nem jön rosszul a tolatókamera sem, ennek érdekes trükkje, hogy hátrafelé haladva az autó oldalánál összerakja a területet a már látott képből, ami persze nem élő, így arra óvatosan hagyatkozzunk.

A zajkomfort remek, a futómű kényelmes, nem dübög a karosszéria sem, pedig minden oka meglehetne rá, valójában beleköthetetlen.

A célnak tökéletesen megfelel, már ha az a cél, hogy a család biztonságban és kényelemben utazhasson és a gyerekeket egyszerűen lehessen ki-be pakolgatni.
Értékelés
Pozitív
Helykínálat, komfort, praktikum, pakolórekeszek, futómű, kilátás, manőverezhetőség
Negatív
Egyszerű megjelenés, anyaghasználat, a motor hangja
Árak
Tesztmodell alapára
8 500 000 Ft (2019.12.19.)
Tesztautó ára
10 487 000 Ft (2019.12.19.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.80 s
Végsebesség:
175 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4.3-4.5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4403 mm
Szélesség:
1848 mm
Magasság:
1841 mm
Saját tömeg:
1505 kg
Össztömeg:
2105 kg
Terhelhetőség:
500 kg
Tengelytáv:
2785 mm
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Csomagtér:
597 l
Belső szélesség elöl:
1540 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
1010-1090 mm
Belmagasság hátul:
1025 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
280 mm
Ülőlap hossza elöl:
470 mm
Ülőlap hossza hátul:
430 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1200 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1150 mm
Csomagtér magassága:
600-1000 mm
Csomagtér hossza:
1080 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1800-2700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1200 mm
Raktérnyílás magassága:
1080 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (8 fokozatú tiptronic) sebesség
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
175 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.80 s
CO2-kibocsátás:
118 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4.3-4.5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
64 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2019.12.22. at 15:37
      Permalink

      Most lázadsz ellene, de te is így csinálnád, hidd el. Ha van egy jó alapod(platformod), akkor igyekeznél azt úgy kiaknázni, hogy az összes, a cégedhez tartozó almárka arra építse az egymással rokon modelljeit. Ez egy jó módja annak, hogy lehet sok autót eladni. És ha ezek az alapok kiugróan jók, akkor “külsős” gyártók is szemet vethetnek rá és kapóra jön nekik, mivel a fejlesztési költségek alapos lefaragásával lehet új modelljük. Nyilván nem fog a PSA teljesen a nulláról kifejleszteni egy Peugeot Partnert, aztán megint az alapoktól egy Citroen Berlingót, és szintén a semmiből egy Opel Combót, ha megvan egy jó műszaki alap, amire mindhármat(sőt, még többet is, ha külsősök is beszállnak) rá lehet húzni.

      Le kell lassan szoknunk arról(a sok összefonódás miatt), hogy gyártó nemzetekhez kötjük a márkákat, de ehhez még nagyon hosszú időnek el kell telnie pl. kis hazánkban. A fejlett világban jó ideje tudják, hogy nem gyártó nemzetek vannak már, hanem konszernek: VW-csoport, Toyota, GM, Hyundai-Kia, Ford és a többiek – és ezek alapján kapnak “cimkét” az autók aszerint, ki milyen tapasztalatot szerzett velük…

      • 2019.12.24. at 11:42
        Permalink

        Igen, ez igaz. Viszont ez az összeborulás nem egy jó nagy árcsökkenéssel kellene hogy járjon? Gyártók összes kiadása hatványozottan lecsökken minden téren. Ez a közel 10-Milliós ár kissé elrugaszkodott, nem gondolod?

  • 2019.12.22. at 09:46
    Permalink

    És nemsokára jön a Toyota Proace City, akkor már 4 teljesen egyforma felépítésű, csak designban különböző családi furgon közül lehet majd választani. (Berlingo/Rifter/Combo/Proace City)

Vélemény, hozzászólás?