Turbózta és felforgatta a nagycsaládos kedvezmény az autópiacot

Íme az autópiac 2019-es számai: a személyautók győztese a Suzuki

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tavaly is lassuló növekedés mellett, de tovább nőtt az autópiac. Bár a márkák dobogóján nincs változás, máshol azért akadnak érdekességek. Mutatjuk őket!

Rekord hónap volt a december az autópiacon, 16 139 személyautót helyeztek forgalomba akkor, 66,6 százalékkal többet, mint előző évben. Kevéssé meglepő módon 42 802 személyautóval a negyedik negyedév is rekorder volt, hiszen éves szinten is bővült 15,6 százalékkal a személyautók eladása. Nem mellesleg a júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatással vásárolt autókat épp a negyedik negyedévben kezdték el átadni a kereskedők. A pezsgődurrogtatás közepette azonban nem árt tudni, hogy lassul a piac növekedése, tavaly előtt még 17,5, 2017-ben még több mint 20 százalékkal nőttek az eladások.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2019-ben (Forrás: DATAHOUSE)
2019 2018 Különbség (%)
Személygépkocsi 157 906 136 601 15,6%
Kishaszonjármű 26 203 22 723 15,3%
Busz 709 667 6,3%
Nagyhaszonjármű 5308 6241 -14,9%
Motorkerékpár 4078 3022 34,9%
Összesen 194 204 169 254 14,7%
Hirdetés
Csökkent, 16,8-ról 14,7 százalékosra apadt a teljes járműpiac bővülése is, a kishaszonjármű szegmens a maga 15,3 százalékával és több mint 26 ezres volumenével még egészen tisztességes, ám a nagyhaszonjármű-eladások 14,9 százalékkal csökkentek, a buszoké marginálisan nőtt, jelentős, 34,9 százalékos bővülés egyedül az alacsony bázisról indult, ám így is a legkisebb szegmensnek számító motorkerékpároknál látható.
Személyautók márkasorrendje és eladásai (Forrás: DATAHOUSE)
2019-es hely 2018-as hely Márka 2019-es példányszám 2018-as példányszám Változás
1. 1. Suzuki 25 766 19 292 33,6%
2. 2. Ford 15 728 13 653 15,2%
3. 3. Skoda 12 637 11 841 6,7%
4. 4. Opel 11 265 11 345 -0,7%
5. 6. Toyota 10 963 10 280 6,6%
6. 5. Volkswagen 10 897 10 388 4,9%
7. 7. Dacia 10 589 8 038 31,7%
8. 9. Kia 7 949 5 461 45,6%
9. 8. Renault 7 559 6 465 16,9%
10. 13. Fiat 5 544 3 836 44,5%
11. 12. Hyundai 4 949 4 387 12,8%
12. 11. Mercedes-Benz 4 883 4 419 10,5%
13. 14. BMW 3 714 3 140 18,3%
14. 10. Nissan 3 384 5 054 -33,0%
15. 15. Peugeot 2 921 2 373 23,1%
16. 17. Audi 2 539 2 229 13,9%
17. 16. Mazda 2 536 2 333 8,7%
18. 18. Honda 2 467 2 097 17,6%
19. 19. SEAT 2 275 1 887 20,6%
20. 20. Volvo 2 202 1814 21,4%
21. 21. Citroën 1591 1 286 23,7%
22. 22. Jeep 1405 1048 34,1%
23. 24. Lexus 771 751 2,7%
24. 26. SsangYong 519 274 89,4%
25. 23. Lada 504 794 -36,5%
26. 25. Mitsubishi 491 607 -19,1%
27. 27. Mini 424 267 58,8%
28. 28. Alfa Romeo 273 256 6,6%
29. 32. Land Rover 195 151 29,1%
30. 31. Porsche 178 160 11,3%
31. 30. Subaru 130 175 -25,7%
32. 34. smart 123 43 186,0%
33. 29. Jaguar 122 183 -33,3%
34. 33. Infiniti 109 142 -23,2%
35. 35. Tesla 100 18 455,6%
36. 36. DS 47 16 193,8%
37. 37. Maserati 19 14 35,7%
38. 38. Ferrari 13 10 30,0%
39. 39. Bentley 9 7 28,6%
40. 40. UAZ 5 2 150,0%

A személyautó-eladások kettős tendenciát mutatnak. Változatlan a dobogósok sorrendje, a piaci növekedés több mint kétszeresével stabilan őrizte meg első helyét a Suzuki, a Ford nagyjából a piaccal, a Skoda enyhébben nőtt, míg a negyedik helyét őrző Opel veszített eladásából és még inkább piacrészéből. Mérföldkő a hazai piacon, hogy a legtöbb hibridet értékesítő Toyota a Volkswagent megelőzve az ötödik helyen végzett. A Suzuki után a hetedik helyen álló Dacia tudta legtöbb autóval felülmúlni 2018-as eladásait, ők is a piaci átlag csaknem kétszeresét hozták növekedésben. A Kia pedig annak szinte háromszorosát, hiszen előző évi eladásait 45,6 százalékkal múlta felül, így a kilencedikről a nyolcadik helyre lépett, helyet cserélt a Renault-val. 44,5 százalékos bővüléssel került be a top 10-be a Fiat.
A piaci átlagnál jobban nőtt a BMW, a Peugeot, a SEAT, a Volvo, a Citroën, a Jeep és a Land Rover is. A Mini több mint másfélszer, a SsangYong csaknem kétszer annyi autót értékesített tavaly, mint egy évvel korábban. Jelentős, 30 százalék feletti mínusz látható a Nissan és a Lada esetén, de a Mitsubishi, a Subaru, a Jaguar és az Infiniti sem zárt jó évet. A márkák sorát egy pozitívummal zárva a legjelentősebb százalékos bővülést a Tesla érte el: több mint ötször annyit helyeztek belőle forgalomba, mint 2018-ban.
Modellek népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
2019-es hely 2018-as hely Modell 2019-es eladások 2018-as eladások Változás
1. 1. Suzuki Vitara 12106 11 127 8,8%
2. 3. Suzuki SX4 S-Cross 9246 4982 85,6%
3. 2. Skoda Octavia 6960 6157 13,0%
4. 4. Dacia Duster 4376 3613 21,1%
5. 6. Ford Kuga 3909 3100 26,1%
6. 20. Kia Ceed 3348 1708 96,0%
7. 11. Fiat 500 3248 2283 42,3%
8. 22. Ford Tourneo Custom 3156 1436 119,8%
9. 33. Toyota Corolla 3080 1206 155,4%
10. 7. Opel Astra K 2943 2956 -0,4%
11. 5. Ford Focus 2838 3575 -20,6%
12. 8. Renault Clio 2838 2764 2,7%
13. 12. Opel Corsa 2708 2120 27,7%
14. 30. Suzuki Swift 2692 1302 106,8%
15. 49. Dacia Lodgy 2254 687 228,1%
16. 15. Volkswagen Golf 2211 1937 14,1%
17. 17. Dacia Sandero 2052 1786 14,9%
18. 24. Renault Captur 2023 1420 42,5%
19. 9. Toyota Yaris 1766 2693 -34,4%
20. 14. Toyota C-HR 1759 1953 -9,9%
21. 10. Nissan Qashqai 1748 2670 -34,5%
22. 19. Kia Sportage 1674 1720 -2,7%
23. 29. Toyota RAV4 1656 1308 26,6%
24. 26. Volkswagen Polo 1486 1336 11,2%
25. 21. Volkswagen Passat 1430 1612 -11,3%
26. 28. Hyundai i30 1392 1329 4,7%
27. 34. Skoda Superb 1376 1202 14,5%
28. 31. Ford Ecosport 1312 1255 4,5%
29. 46. Hyundai Kona 1284 731 75,6%
30. 36. Volkswagen Tiguan 1260 1086 16,0%
31. 27. Dacia Logan 1247 1333 -6,5%
32. 35. Hyundai Tucson 1230 1173 4,9%
33. n.a. Skoda Kodiaq 1225 605 102,5%
34. 38. Ford Mondeo 1201 1064 12,9%
35. 23. Opel Mokka X 1147 1426 -19,6%
36. 16. Opel Astra J 1097 1936 -43,3%
37. 43. Jeep Renegade 1034 756 36,8%
38. 41. Suzuki Baleno 989 765 29,3%
39. 32. Renault Megane 970 1230 -21,1%
40. 44. Volkswagen T-ROC 962 753 27,8%
41. n.a. SEAT Arona 940 669 40,5%
42. 13. Toyota Auris 850 1973 -56,9%
43. n.a. Fiat Tipo 831 647 28,4%
44. n.a. Honda CR-V 807 534 51,1%
45. 18. Skoda Rapid 804 1757 -54,2%
46. n.a. Honda Civic 801 640 25,2%
47. n.a. Mazda CX-3 799 528 51,3%
48. 25. Skoda Fabia 791 1356 -41,7%
49. 42. Skoda Karoq 791 765 3,4%
50. 48. Opel Crossland X 761 691 10,1%

A modellek közül továbbra a Suzuki Vitara a hazai vásárlók kedvence, ám a második helyre elképesztően jelentős, 85,6 százalékos plusszal feljött a vele egy soron készülő SX4 S-Cross.

Ezzel nem csak a Skoda Octaviát sorolta hátrébb a népszerűségi listán, hanem a "legjelentősebb példányszámbővülés" díjat is elvitte. Ha a két Suzukit SUV-nak vesszük, a top 10 modell közül 4 szabadidő-autó, ami passzol is ahhoz, hogy az eladások 37 százalékát adják, a szegmensen belül nem mellesleg 20,4 százalék a Vitara részesedése, tehát minden ötödik eladott szabadidő-autó egy Vitara.
Kia Ceedből csaknem kétszer annyi fogyott, mint 2018-ban, ezzel a dél-koreai márka Zsolnán gyártott modellje a huszadikról a hatodik helyre ugrott. Csaknem másfélszeresére nőtt a Fiat 500 regisztrációja, a Ford Tourneo Customé pedig több mint duplájára, a Toyota Corolláé az új, az Aurisokat is nygudíjazó nemzedékkel két és félszeresére, amivel a modell ismét bekerült a top 10-be. Nem mellesleg a kifutó Aurisból is fogyott még idén 850 példány, azokkal együtt a kompakt Toyoták az ötödik legnépszerűbb modellek voltak. Érdekesség, hogy a hagományosabb kompaktok, mint az Opel Astra, a Ford Focus vagy a Renault Megane, mind-mind a korábbinál szerényebb eladást értek el, zsugorodott is a szegmens, ahogyan a kisautóké vagy a középkategóriásoké is.

Az európai trendekkel szemben nálunk tavaly nőtt az egyterűek eladása, piacrészük 5,1-ről 7,2 százalékra, ennek pedig a nagycsaládosok 2,5 millió forintos, 7-9 üléses modellekre élő autóvásárlási támogatása a magyarázata.

Alighanem ebből is profitált a Ford Tourneo Custom is, de a legjelentősebb bővülést e szegmens legolcsóbbjánál láthatjuk: Dacia Lodgyból több mint háromszor annyit regisztráltak tavaly, mint egy évvel korábban, a modell ezáltal a 49. helyről a tizenötödikre ugrott előre. A vevők ráadásul még többet is vettek volna, ha tudtak volna többet szállítani, ám a hirtelen jött pozitív, de piactorzító tényezőre egyik márka sem volt felkészülve. Érdekesség, hogy a Tourneo Custom és a Lodgy után a Skoda Kodiaq a harmadik legnépszerűbb hétüléses, a Skoda legnagyobb SUV-ja is duplázta eladásait a támogatásnak köszönhetően. A piac egyéb szegmenseit nézve a kisautóknál a Renault Clio, Opel Corsa, Suzuki Swift sorrend látható, utóbbi modell tavaly előtti eladásainak több mint duplájával szorította hátrébb a Skoda Fabiát vagy a (kifutó) Toyota Yarist. A kompakt modellek körében a Suzuki SX4 S-Cross, Skoda Octavia, Kia Ceed dobogó, vagy ha az SX4 S-Crosst "SUV-nak" vesszük, akkor harmadik helyen a Toyota Corolla látható. A SUV-oknál, az esztergomi modelleket a Dacia Duster, a Ford Kuga és a Renault Captur követi. A középkategória nagyágyúi a Volkswagen Passat, a Skoda Superb és a Ford Mondeo, őket jelentős lemaradással követi az eladásaiból sokat veszített Opel Insignia. A nagyautóknál a Mercedes-Benz E-osztál, BMW 5-ös, Audi A6 trió után igazolt a Lexus ES, míg a luxusautóknál a Mercedes-Benz S-osztályt és a 7-es BMW-t már a Porsche Panamera követi, csak utánuk következik az Audi A8 és a Lexus LS. A legnépszerűbb sportkocsi továbbra is a Mustang, ám őt a méregdrága Mercedes-AMG GT és a szegmens másik véglete, a kvázi megfizethető Mazda MX-5 követi. Nagy kérdés, hogy meddig tart az autópiac növekedése, hogy a tavaly már 194 ezer példányos gépjármű-eladás eléri-e idén a bűvös kétszázezres szintet. Ha a gazdasági előrejelzéseket nézzük, akkor nem feltétlen, ám ha a piac, főként a személyautó-piac jelenlegi - lassuló növekedése ellenére is meglévő - lendületét, akkor jó eséllyel.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?