Turbózta és felforgatta a nagycsaládos kedvezmény az autópiacot
Íme az autópiac 2019-es számai: a személyautók győztese a Suzuki
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tavaly is lassuló növekedés mellett, de tovább nőtt az autópiac. Bár a márkák dobogóján nincs változás, máshol azért akadnak érdekességek. Mutatjuk őket!
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2019-ben (Forrás: DATAHOUSE)
2019 | 2018 | Különbség (%) | |
Személygépkocsi | 157 906 | 136 601 | 15,6% |
Kishaszonjármű | 26 203 | 22 723 | 15,3% |
Busz | 709 | 667 | 6,3% |
Nagyhaszonjármű | 5308 | 6241 | -14,9% |
Motorkerékpár | 4078 | 3022 | 34,9% |
Összesen | 194 204 | 169 254 | 14,7% |
Személyautók márkasorrendje és eladásai (Forrás: DATAHOUSE)
2019-es hely | 2018-as hely | Márka | 2019-es példányszám | 2018-as példányszám | Változás |
1. | 1. | Suzuki | 25 766 | 19 292 | 33,6% |
2. | 2. | Ford | 15 728 | 13 653 | 15,2% |
3. | 3. | Skoda | 12 637 | 11 841 | 6,7% |
4. | 4. | Opel | 11 265 | 11 345 | -0,7% |
5. | 6. | Toyota | 10 963 | 10 280 | 6,6% |
6. | 5. | Volkswagen | 10 897 | 10 388 | 4,9% |
7. | 7. | Dacia | 10 589 | 8 038 | 31,7% |
8. | 9. | Kia | 7 949 | 5 461 | 45,6% |
9. | 8. | Renault | 7 559 | 6 465 | 16,9% |
10. | 13. | Fiat | 5 544 | 3 836 | 44,5% |
11. | 12. | Hyundai | 4 949 | 4 387 | 12,8% |
12. | 11. | Mercedes-Benz | 4 883 | 4 419 | 10,5% |
13. | 14. | BMW | 3 714 | 3 140 | 18,3% |
14. | 10. | Nissan | 3 384 | 5 054 | -33,0% |
15. | 15. | Peugeot | 2 921 | 2 373 | 23,1% |
16. | 17. | Audi | 2 539 | 2 229 | 13,9% |
17. | 16. | Mazda | 2 536 | 2 333 | 8,7% |
18. | 18. | Honda | 2 467 | 2 097 | 17,6% |
19. | 19. | SEAT | 2 275 | 1 887 | 20,6% |
20. | 20. | Volvo | 2 202 | 1814 | 21,4% |
21. | 21. | Citroën | 1591 | 1 286 | 23,7% |
22. | 22. | Jeep | 1405 | 1048 | 34,1% |
23. | 24. | Lexus | 771 | 751 | 2,7% |
24. | 26. | SsangYong | 519 | 274 | 89,4% |
25. | 23. | Lada | 504 | 794 | -36,5% |
26. | 25. | Mitsubishi | 491 | 607 | -19,1% |
27. | 27. | Mini | 424 | 267 | 58,8% |
28. | 28. | Alfa Romeo | 273 | 256 | 6,6% |
29. | 32. | Land Rover | 195 | 151 | 29,1% |
30. | 31. | Porsche | 178 | 160 | 11,3% |
31. | 30. | Subaru | 130 | 175 | -25,7% |
32. | 34. | smart | 123 | 43 | 186,0% |
33. | 29. | Jaguar | 122 | 183 | -33,3% |
34. | 33. | Infiniti | 109 | 142 | -23,2% |
35. | 35. | Tesla | 100 | 18 | 455,6% |
36. | 36. | DS | 47 | 16 | 193,8% |
37. | 37. | Maserati | 19 | 14 | 35,7% |
38. | 38. | Ferrari | 13 | 10 | 30,0% |
39. | 39. | Bentley | 9 | 7 | 28,6% |
40. | 40. | UAZ | 5 | 2 | 150,0% |
A személyautó-eladások kettős tendenciát mutatnak. Változatlan a dobogósok sorrendje, a piaci növekedés több mint kétszeresével stabilan őrizte meg első helyét a Suzuki, a Ford nagyjából a piaccal, a Skoda enyhébben nőtt, míg a negyedik helyét őrző Opel veszített eladásából és még inkább piacrészéből. Mérföldkő a hazai piacon, hogy a legtöbb hibridet értékesítő Toyota a Volkswagent megelőzve az ötödik helyen végzett. A Suzuki után a hetedik helyen álló Dacia tudta legtöbb autóval felülmúlni 2018-as eladásait, ők is a piaci átlag csaknem kétszeresét hozták növekedésben. A Kia pedig annak szinte háromszorosát, hiszen előző évi eladásait 45,6 százalékkal múlta felül, így a kilencedikről a nyolcadik helyre lépett, helyet cserélt a Renault-val. 44,5 százalékos bővüléssel került be a top 10-be a Fiat.
A piaci átlagnál jobban nőtt a BMW, a Peugeot, a SEAT, a Volvo, a Citroën, a Jeep és a Land Rover is. A Mini több mint másfélszer, a SsangYong csaknem kétszer annyi autót értékesített tavaly, mint egy évvel korábban. Jelentős, 30 százalék feletti mínusz látható a Nissan és a Lada esetén, de a Mitsubishi, a Subaru, a Jaguar és az Infiniti sem zárt jó évet. A márkák sorát egy pozitívummal zárva a legjelentősebb százalékos bővülést a Tesla érte el: több mint ötször annyit helyeztek belőle forgalomba, mint 2018-ban.
Modellek népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
2019-es hely | 2018-as hely | Modell | 2019-es eladások | 2018-as eladások | Változás |
1. | 1. | Suzuki Vitara | 12106 | 11 127 | 8,8% |
2. | 3. | Suzuki SX4 S-Cross | 9246 | 4982 | 85,6% |
3. | 2. | Skoda Octavia | 6960 | 6157 | 13,0% |
4. | 4. | Dacia Duster | 4376 | 3613 | 21,1% |
5. | 6. | Ford Kuga | 3909 | 3100 | 26,1% |
6. | 20. | Kia Ceed | 3348 | 1708 | 96,0% |
7. | 11. | Fiat 500 | 3248 | 2283 | 42,3% |
8. | 22. | Ford Tourneo Custom | 3156 | 1436 | 119,8% |
9. | 33. | Toyota Corolla | 3080 | 1206 | 155,4% |
10. | 7. | Opel Astra K | 2943 | 2956 | -0,4% |
11. | 5. | Ford Focus | 2838 | 3575 | -20,6% |
12. | 8. | Renault Clio | 2838 | 2764 | 2,7% |
13. | 12. | Opel Corsa | 2708 | 2120 | 27,7% |
14. | 30. | Suzuki Swift | 2692 | 1302 | 106,8% |
15. | 49. | Dacia Lodgy | 2254 | 687 | 228,1% |
16. | 15. | Volkswagen Golf | 2211 | 1937 | 14,1% |
17. | 17. | Dacia Sandero | 2052 | 1786 | 14,9% |
18. | 24. | Renault Captur | 2023 | 1420 | 42,5% |
19. | 9. | Toyota Yaris | 1766 | 2693 | -34,4% |
20. | 14. | Toyota C-HR | 1759 | 1953 | -9,9% |
21. | 10. | Nissan Qashqai | 1748 | 2670 | -34,5% |
22. | 19. | Kia Sportage | 1674 | 1720 | -2,7% |
23. | 29. | Toyota RAV4 | 1656 | 1308 | 26,6% |
24. | 26. | Volkswagen Polo | 1486 | 1336 | 11,2% |
25. | 21. | Volkswagen Passat | 1430 | 1612 | -11,3% |
26. | 28. | Hyundai i30 | 1392 | 1329 | 4,7% |
27. | 34. | Skoda Superb | 1376 | 1202 | 14,5% |
28. | 31. | Ford Ecosport | 1312 | 1255 | 4,5% |
29. | 46. | Hyundai Kona | 1284 | 731 | 75,6% |
30. | 36. | Volkswagen Tiguan | 1260 | 1086 | 16,0% |
31. | 27. | Dacia Logan | 1247 | 1333 | -6,5% |
32. | 35. | Hyundai Tucson | 1230 | 1173 | 4,9% |
33. | n.a. | Skoda Kodiaq | 1225 | 605 | 102,5% |
34. | 38. | Ford Mondeo | 1201 | 1064 | 12,9% |
35. | 23. | Opel Mokka X | 1147 | 1426 | -19,6% |
36. | 16. | Opel Astra J | 1097 | 1936 | -43,3% |
37. | 43. | Jeep Renegade | 1034 | 756 | 36,8% |
38. | 41. | Suzuki Baleno | 989 | 765 | 29,3% |
39. | 32. | Renault Megane | 970 | 1230 | -21,1% |
40. | 44. | Volkswagen T-ROC | 962 | 753 | 27,8% |
41. | n.a. | SEAT Arona | 940 | 669 | 40,5% |
42. | 13. | Toyota Auris | 850 | 1973 | -56,9% |
43. | n.a. | Fiat Tipo | 831 | 647 | 28,4% |
44. | n.a. | Honda CR-V | 807 | 534 | 51,1% |
45. | 18. | Skoda Rapid | 804 | 1757 | -54,2% |
46. | n.a. | Honda Civic | 801 | 640 | 25,2% |
47. | n.a. | Mazda CX-3 | 799 | 528 | 51,3% |
48. | 25. | Skoda Fabia | 791 | 1356 | -41,7% |
49. | 42. | Skoda Karoq | 791 | 765 | 3,4% |
50. | 48. | Opel Crossland X | 761 | 691 | 10,1% |
A modellek közül továbbra a Suzuki Vitara a hazai vásárlók kedvence, ám a második helyre elképesztően jelentős, 85,6 százalékos plusszal feljött a vele egy soron készülő SX4 S-Cross.
Ezzel nem csak a Skoda Octaviát sorolta hátrébb a népszerűségi listán, hanem a "legjelentősebb példányszámbővülés" díjat is elvitte. Ha a két Suzukit SUV-nak vesszük, a top 10 modell közül 4 szabadidő-autó, ami passzol is ahhoz, hogy az eladások 37 százalékát adják, a szegmensen belül nem mellesleg 20,4 százalék a Vitara részesedése, tehát minden ötödik eladott szabadidő-autó egy Vitara.Kia Ceedből csaknem kétszer annyi fogyott, mint 2018-ban, ezzel a dél-koreai márka Zsolnán gyártott modellje a huszadikról a hatodik helyre ugrott. Csaknem másfélszeresére nőtt a Fiat 500 regisztrációja, a Ford Tourneo Customé pedig több mint duplájára, a Toyota Corolláé az új, az Aurisokat is nygudíjazó nemzedékkel két és félszeresére, amivel a modell ismét bekerült a top 10-be. Nem mellesleg a kifutó Aurisból is fogyott még idén 850 példány, azokkal együtt a kompakt Toyoták az ötödik legnépszerűbb modellek voltak. Érdekesség, hogy a hagományosabb kompaktok, mint az Opel Astra, a Ford Focus vagy a Renault Megane, mind-mind a korábbinál szerényebb eladást értek el, zsugorodott is a szegmens, ahogyan a kisautóké vagy a középkategóriásoké is.
Az európai trendekkel szemben nálunk tavaly nőtt az egyterűek eladása, piacrészük 5,1-ről 7,2 százalékra, ennek pedig a nagycsaládosok 2,5 millió forintos, 7-9 üléses modellekre élő autóvásárlási támogatása a magyarázata.
Alighanem ebből is profitált a Ford Tourneo Custom is, de a legjelentősebb bővülést e szegmens legolcsóbbjánál láthatjuk: Dacia Lodgyból több mint háromszor annyit regisztráltak tavaly, mint egy évvel korábban, a modell ezáltal a 49. helyről a tizenötödikre ugrott előre. A vevők ráadásul még többet is vettek volna, ha tudtak volna többet szállítani, ám a hirtelen jött pozitív, de piactorzító tényezőre egyik márka sem volt felkészülve. Érdekesség, hogy a Tourneo Custom és a Lodgy után a Skoda Kodiaq a harmadik legnépszerűbb hétüléses, a Skoda legnagyobb SUV-ja is duplázta eladásait a támogatásnak köszönhetően.