Turbómotort kapott a Lexus NX, kipróbáltuk
Menetpróba: Lexus NX 200t, avagy az első turbós Lexus SUV
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A tavaly debütált vadonatúj NX széria eddig kizárólag a 300h hibrid hajtásláncot kínálta, mostantól elérhető kétliteres turbómotorral is.
Ismerős külső vadonatúj hajtáslánccal. A Lexus tavaly októberben dobta piacra az NX szériát, amely a márka SUV szegmensét hivatott erősíteni. Az agresszív, karakteres külső, a prémium belső és a hibrid hajtáslánc is nagyot szólt. Annak ellenére, hogy a bevezetést követően csupán három hónap maradt a 2014-es évből, a tavaly Magyarországon eladott 202 db Lexusból 51 db - azaz az autók negyede - NX volt. Mindezt úgy sikerült összehozni, hogy tavaly még csak a hibrid 300h volt elérhető a piacon. Már akkor tudtunk, hogy idén tavasszal érkezik a 2,0 literes turbós benzines 200t. Eljött az idő, mi pedig kipróbáltuk, hogy mit tud az új hajtáslánc az NX-ben.
Lexus NX 200t - méretek
Hosszúság (mm) | Szélesség (mm) | Magasság (mm) | Tengelytáv (mm) | Csomagtér (l) |
4630 | 1845 | 1645 | 2660 | 580-1625 |
Merész húzásnak tűnik ez a japán prémiummárkától, hiszen a D-SUV szegmensben viaskodó versenytársak döntő többségét dízelmotorral vásárolják az ügyfelek. A Lexus ennek ellenére határozottan kijelentette, hogy az NX-ből nem fognak gázolajost gyártani. Aggodalomra nincs ok, a hibrid még mindig egy jó választás a dízellel szemben, az előrejelzések szerint idén a hazánkban értékesített NX-ek kb. 20 százalékát fogja kitenni a most bevezetett 200t. A 300h-val szemben a 200t kizárólag összkerékmeghajtással lesz itthon elérhető. A Lexus új turbómotorja elsőként az NX szériában mutatkozott be, később az IS, GS és RC modellek is megkapják a kétliteres turbós benzinest.
Lexus NX 200t - műszaki adatok
Motor | Soros, négyhengeres benzinmotor, twin-scroll turbófeltöltővel |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1998 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | automata/6 fokozatú |
Hajtási mód | összkerékhajtás (AWD) |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 238 (4800-5600) |
Forgatónyomaték [Nm (1/min)] | 350 (1650-4000) |
Végsebesség (km/h) | 200 |
Gyorsulás 0-100 km/h (s) | 7,1 |
Vegyes fogyasztás (l/100 km) | 7,9 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 183 |
Saját tömeg (kg) | 1735 |
Mit nyújt nekünk az újdonsült erőforrás és milyen vezetési élményt kapunk tőle az NX-ben? Az 1998 köbcentis, négyhengeres turbómotor twin-scroll kétlépcsős feltöltésű, melynek köszönhetően lényegében nincs turbólyuk és alacsony fordulatszámon is kellően nyomatékos. Teljesítménye 238 lóerő, nyomatéka 350 Nm, amely 1650-4000 1/perc fordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. A motorhoz csatlakozó hatsebességes automata váltóval és összkerékhajtással 7,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az NX 200t. Végsebessége elektronikusan 200 km/h órában van korlátozva, amely számunkra is érthetetlen, egy ilyen motortól nagyobb végsebességet várna az ember. Az már más kérdés, hogy hazai körülmények között még ezt a 200 km/órát sem lehet tartósan kihasználni, kivéve, ha valaki százezreket szeretne fizetni a hatóságnak.
A gyár 7,9 l/100 km vegyes fogyasztást ígér, a menetpróba során normál tempóban 9-10 liter körül alakult az átlag, amikor pedig komolyabban tapostuk neki, akkor 16 litert égetett el az NX 200t 100 km-re vetítve. A motor a valóságban halk, szinte alig hallani a hangját, kövérebb gázt nyomva a hatsebességes automata visszakapcsol és megjön a motorhang is, ami inkább sportos, mint zavaróan üvöltő. Mellé megfelelő dinamika tartozik, ahhoz képest, hogy 1735 kg az autó tömege, a km/óra mutatója tempósan kúszik felfelé. A kormányzás pontos, egy picit lehetne direktebb. A futómű hangolása az F Sport kivitelben jól eltalált, szűkebb kanyarokba nagyobb tempóval beesve is stabil. A Luxury már kevesebb vadulást enged meg, érezhetőbben lágyabb és komfortosabb a futómű karakterisztikája. A francia Riviéra elsőosztályú aszfalt útjain nem igazán tudtuk megtapasztalni, hogy milyen az utazási komfort a hazánkra jellemző minőségű utakon, ez majd a hazai teszt során kiderül. Az NX-be adaptív lengéscsillapító rendszer is került, amely 20 milliszekundum alatt az út és vezetési stílushoz igazítja a futóművet.
Az NX 200t, akárcsak a 300h, csomagokkal bővíthető ellátmánnyal érhető el. Összesen hét felszereltségi szint közül választhatunk. A Comforttól az Executive-ig három áll rendelkezésre, itt pedig kettéválik a kínálat. Az F-Sportból háromfélét választhatunk, míg a Luxuryból kettőt. A magasabb kategóriákban minden olyan extra rendelkezésre áll, amely manapság szükséges lehet és a versenytársak kínálatában is megtalálható. Az NX 200t alapesetben is gazdag felszereltséget kínál. Ennek része az összkerékhajtás, a teljes biztonsági csomag, amely tartalmaz mindenféle három- és négybetűs aktív biztonsági extrát. Ezen felül jár még a nyolc légzsák, a riasztó, a kulcs nélküli nyitás és indítás, az üzemmódválasztó, a Bluetooth-os telefonkihangosító és Aux, valamint USB csatlakozás.
A csúcs extrák közül pedig elég csak megemlíteni a vezeték nélküli telefontöltőt, amihez persze megfelelő okostelefonnal kell rendelkezni. Elérhető a ma divatos 360 fokos nézetű kamerarendszer, mely madártávlatból is megmutatja nekünk az autót parkolás során. A 6,2"-os Head-Up-Display kiváló felbontással és megfelelő méretben vetíti elénk a legfontosabb információkat. Aki pedig koncerttermi hangzásra vágyik, annak ott van a 12 hangszórós 835 watt teljesítményű Mark Levinson Prémium hangrendszer. Utóbbira lehet is szükség, hiszen 120 km/h órától eléggé hangossá válik az NX. A méretes tükrök és a magas felépítmény ezzel jár, az ezt a kategóriát képviselő egyéb autóknál is hasonló szélzajt tapasztaltunk.
Amin viszont tovább lehetne reszelni, az a gázpedál és a váltó kapcsolata. A hatsebességes automatát ugyan lehet kézi módban is használni, de ha D-ben hagyjuk, akkor a gázpedállal tudunk neki üzenni, hogy mit is várunk el tőle. Ez nem mindig történt úgy, ahogy szerettem volna. Ha finoman nyomtam mélyebbre a pedált, akkor volt, hogy vissza se kapcsolt, holott szerettem volna, máskor pedig ha hirtelen 50%-os gázpedálállást adtam neki, akkor túlzottan is visszaváltott és egészen 6000-re ugrott a fordulatszámmérő, és forgatta el a 6500-as piros tartományig, ami ismételten nem volt célom. A Luxury kivitelben csak a váltókarral tudunk manuálisan kapcsolni, az F-Sportban viszont a kormány mögött is találunk füleket, ami időnként jobb választás lehet, mint ráhagyni az algoritmusokra, hogy találják ki, mikor hova kellene kapcsolni.
Lexus NX 200t - listaárak (Ft)
Comfort | 11 900 000 |
Comfort&Navigation | 14 050 000 |
Executive | 15 350 000 |
F Sport | 15 200 000 |
Luxury | 18 450 000 |
Luxury Panoramic | 18 450 000 |
F Sport Top | 17 900 000 |
Ezeket az apróságokat leszámítva az NX 200t és maga az NX széria egy nagyon jól összerakott, minőségi prémiumautó. A belső anyagok hibátlanok, az ülések kényelmesek, a kormány anyaga, fogása is pazar. Ha valaki a kétliteres turbósra vágyik, 11,9 milliótól hazaviheti az alapverziót. Az Executive 15,35 milliótól, a két csúcs felszereltség, a Luxury Panoramic 18,45 milliótól, az F-Sport TOP pedig 17,9 milliótól érhető el. A 200t 4WD egységesen 550 ezer forinttal drágább, mint a 300h 4WD. Hogy ezek után érdemes-e választani a 100 km/órára 2,1 másodperccel jobban gyorsuló, ugyanakkor többet fogyasztó turbómotort, azt mindenki döntse el, a Lexus haza viszonylatban az idei évre 20 százalékos megoszlást jósol a 200t-nek. Bármelyik modellt is választjuk, azzal számolni kell, hogy jelenleg akár 5 hónapot is várni kell az autó megérkezésére, ugyanis egész Európa komolyan rákapott a Lexus új SUV-jára.
Az biztos hogy ez a motor tud enni, jó lesz ez a hibrid mellé mutatónak hogy az európai méretcsökkentési mánia miatt hátha tudnak pár vevőt a prémium németautó vásárlóktól is elcsábítani.
neked milyen szép autód van?
…a sok munkával eltalált ‘jól elcsípett’ formát!”[b]MEGNEVETTETTÉL.:-D[/b][url]http://www.autonavigator.hu/autosvilag_hirei/toyota_mirai_-_a_jovo_mar_elkezdodott_a_japanoknal-13523[/url]
Természetesen nem vonom kétségbe a japán mérnökök technikai tudását de az 1-3 évvel ezelőtt elindított design vonal valami katasztrófálisra sikeredett.Amikor megláttam a Mirai-t….Hát öszintén szólva majdnem elsírtam magam.Az etalon számomra a Mazda mellett a Kia, aki távolkeleti gyártóként európai modelleket ALKOT.Mazda6,Optima,Carens,és talán a Sportspace.De ezek a baltával faragott karosszériák a Toyotától méltatlanok és borzalmasak.Azért a minőség nem minden!!!
Ez mekkora…
…hülyeség. :-DDD 10 pont!
De mennyi, de mennyi munkaóra van abban az ‘elnagyolásban’! Éppen ez a nehéz, elnagyoltnak láttatni a sok munkával eltalált ‘jól elcsípett’ formát! 😉
Valahogy a Mazda konszolidáltabb megjelenése jobban bejön.A kerékjárati ívek is túl nagyok.Olyan elnagyolt az egész mint az új Honda Civic Tourer.Ez már nagyon futurisztikus.Szemből olyan mint egy birodalmi rohamosztagos.
Butaságot beszélsz ember!
Mivel kizárt, hogy a GT 86 motorját beletegyék az Aurisba, így már csak ez ad reményt, pedig az szimpatikusabb lenne.
Azt a hibrid hajtásláncot nem fogják beletenni, de egyébként sem szeretem azt a fokozatmentes váltót.
Egy igazi TS, ha lesz egyáltalán az benzines (sajnos most már valószínűleg turbóval) és kézi váltós. 🙂
Turbós Auris? Nocsak… 🙂 Mégis mi a bajod a 300h hajtáslánccal? 🙂
Talán van remény, hogy ezek a töketlenek beleteszik ezt a motort az Aurisba és kihoznak egy komoly TS változatot.
Egy vevőjük már biztos lenne, ha megállna 7 milliónál.
Kb 3 hete láttam egy 300h-t ismét életnagyságban az egyik Tesco parkolóban szerintem kifejezetten ronda autó . Jelvény cserével simán elmenne egy Koreai Ssangyong förmedvénynek .