Túrázó Transit – Ford Tourneo Custom teszt
Ford Tourneo Custom Titanium teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Vezető pozíciót vívott ki magának a Tourneo a piacon, amelyet a friss arculattal felruházott modellek tovább erősíthetnek.
„Mi az, hogy Tourneo?” – kérdezték sokan a tesztben szereplő járműről. „Hiszen ez egy Transit!”. Jól mutatja ez a jelenség, hogy hiába kapnak más nevet a furgonokból kialakított kisbuszok, a köznyelvben nem feltétlenül jut el az emberekhez ez az aprócska névváltoztatás. Ugyanígy a VW Transporterből kialakított Multivan vagy épp a Mercedes-Benz Vito alapjain létrehozott V-osztály neve is balladai homályba vész. Pedig kiváló autó mind! Ahogy azt már a Multivan Bulli tesztben kifejtettem, egyáltalán nem csodálkozok, hogy ezeknek a kisbuszoknak is kialakult a maga rajongótábora, ráadásul a dizájn területén a Ford az izgalmasabb vonalat képviseli.
Igazából csak a tesztidőszak utolsó napján tudatosult bennem, hogy a Tourneo vonalvezetésére a sportos jelzőt is használhatom. Ez egyben arra is bizonyíték, hogy nagyon szerettem benne ülni, így kevesebb ideig vizslattam kívülről, de maradjunk még kicsit a dizájnnál, hogy elmagyarázhassam miért látom sportosnak. Lényegében egyetlen vonalon múlik a dolog, és ezért is tartom zseniális húzásnak az övvonal emelkedését. Ha azt kitakarjuk, akkor egy szimpla téglalapot kapunk, ami persze a furgonoknál előny és nem hátrány ugye.
De az az egy vonal, az autó orrától hátrafelé emelkedve egyértelműen a sportautókat juttatja eszembe. Sőt, kimondottan a versenyautókat.
Gondoljatok csak az F1-es gépek rake-jére, magyarul az autó hosszanti irányú dőlésére. A Tourneo alváza ugyan nincs magasabban hátul, mint elöl (a talajhoz viszonyítva), viszont az övvonal emelkedése mégis valami ilyesmit próbál elhitetni a szemünkkel. Továbbá az autó orra is társ a sportos érzet felkeltésében. Főleg a lökhárítóban látható trapéz alakú sáv emlékeztet egy első vezetőszárnyra, de jól áll a Tourneónak a hatalmas hűtőrács és a fekete műanyag betétekkel körülvett ködfényszórók is, ahogyan a nappali menetfény LED-csíkja is a fényszórók burái alatt. Hátul már visszafogottabb a dizájn, hiszen ott nincs sok lehetőség a játszadozásra, ám a lényeg amúgy is bent rejtőzik. Azonban mielőtt folytatnám a gondolataim kifejtését, minden kedves olvasó figyelmébe ajánlom az alábbi rövid kis videót, amelyben Transitok versenyeznek, igaz korábbi generációk. Szóval tényleg tökéletes versenyautóalap a Ford furgonja?Az utastérben a vezető akár egy kisebb személyautóban is érezheti magát, ahogy azt már a Transit tesztjében is említettem. A fontosabb funkciók kezelése logikus és minden kézre áll, ráadásul a bőrborítású kormánykerék és a szintén bőrkárpittal szerelt ülések a komfortérzetet is nagyban növelik. Hatalmas pohártartók várják az akár literes palackokat, illetve a váltó melletti rekeszben is elfért két „standard” pohártartó, illetve egy nagyobb mélyedés az apró-cseprő tárgyaknak. Összesen egyébként 25 liternyi tér áll rendelkezésre a műszerfalban! Emellett az ajtóburkolatokon is három nagyméretű rekesz kapott helyet, szóval tárolóhelyből tényleg nincs hiány elöl. A friss Tourneóban újdonság még a 8 colos érintőképernyő, amelyről a Ford SYNC 3 multimédiás rendszer kezelhető.
Hátul érdekes a helyzet. Hat személy foglalhat helyet akár egymással szemben is, bár ezeket a szerkezeteket elég macerás kiszedni a helyükről. Persze a helyükön maradva is variálhatók, hiszen a háttámlájuk ledönthető, vagy akár az egész ülés előredönthető, ha nagyobb rakteret szeretnénk kialakítani. Az egyes sorok három ülése közül a középsők háttámláját lehajtva ráadásul egy asztalkát kapunk pohártartókkal, szóval panaszra semmi ok, nagyon jól használható a hátsó rész az utasok számára. Akik a légkondit saját maguk szabályozhatják, kapnak még négy USB-bemenetet és több pohártartót is. Továbbá alaphelyzetben is használható méretű csomagteret rejt az 5,34 méter hosszú kisbusz, ami tovább gyarapítja pirospontjainak számát.
A Transithoz képest abban is különbözik a Tourneo-család, hogy utóbbiak kizárólag elsőkerék-hajtással rendelhetők. Viszont a kétliteres dízelmotorból háromféle is rendelhető. A tesztautóban a legerősebb, 170 lóerős változat dolgozott, hatfokozatú automatikus sebességváltóval. Ez az erő lendületesen mozgatja városban a vasat, könnyű felvenni és tartani vele az urbánus ritmust, ám országúton meglepett, mert a váltó mintha tétovázott volna.
Valójában azonban a gyorsulásszabályozó lépett működésbe, amely segít alacsonyabban tartani a fogyasztást.
Mivel nem volt teltház az autóban, ezért nem engedett olyan vehemensen száguldozni, persze a rendszer működése szabályozható. Autópálya tempónál sajnos már hangosan üvölt a motor, ám ez legalább elnyomta elöl a jobboldali ülés folyamatos nyöszörgését, ami egyébként csak akkor jelentkezett, ha valaki ült benne. Az utasok kényelmét még légrugós felfüggesztés is szolgálta a tesztgépben, ennek felára 596 900 forint. Egy egri kirándulás során, zömében autópályán haladva 9,8 literes fogyasztás jött ki száz kilométerre, már megpakolt csomagtérrel és több személlyel. Az egész tesztidőszak alatt pedig – amely során, zömében városban cirkáltam a testes Tourneóval - tíz és fél litert nyakalt be.Hiába hosszú és magas a Tourneo, könnyű boldogulni vele a városban. Természetesen megvannak a sajátosságai egy kisbusz/furgon vezetésének, amelyet a Transit tesztjében kifejtettem, de nem okozott gondot a mélygarázsok és a szűk utcák, valamint parkolóhelyek használata sem. Pedig egy tolatókamera (114 300 forintért) azért sokkal könnyebbé tehette volna a dolgot, de a radar is megfelelő visszajelzésekkel szolgált a boldoguláshoz. Ugyanígy a többi vezetést segítő asszisztens is tökéletesen helytállt. A friss Tourneo a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, illetve az oldalszél-stabilizátor mellé már intelligens sebességhatárolót is kínál, amely a táblafelismerő közreműködésével automatikusan hozzáigazítja az autó sebességét a szabályban foglalthoz. De van még holttérfigyelő és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is a személyszállító Transitban.
Végül eljutunk a nagyon fontos kérdéshez. Mennyibe kerül? A Ford Tourneo Custom alapára 10 993 500 forint, a gazdagon felextrázott, Titanium felszereltségű tesztautó viszont már 12 295 250 forintot kóstál. Összevetve a konkurencia áraival ez egy versenyképes ajánlat, és még faragható belőle néhány extra kicserélésével, bár ez természetesen igényektől függ.
Árak
Tesztmodell alapára
10 993 500 Ft (2018.09.23.)
Tesztautó ára
12 295 250 Ft (2018.09.23.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
125 kW (170 LE) 3500 1/min-nél
Nyomaték:
405 Nm 1750-2500 1/min-nél
Végsebesség:
170 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
5340 mm
Szélesség:
1986 mm
Magasság:
1954 mm
Saját tömeg:
2397 kg
Össztömeg:
3140 kg
Terhelhetőség:
743 kg
Tengelytáv:
3300 mm
Karosszéria-kivitel:
kisbusz
Csomagtér:
1900 l
Belső szélesség elöl:
1680 mm
Belmagasság elöl:
940-1000 mm
Ülőlap hossza elöl:
480 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1351 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1220 mm
Csomagtér magassága:
1300 mm
Csomagtér hossza:
860 mm
Raktérnyílás szélessége:
1420 mm
Raktérnyílás magassága:
1460 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
hatfokozatú automatizált
Nyomaték:
405 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
125 kW (170 LE) 3500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
170 km/h
CO2-kibocsátás:
183 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
10,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
72 dB(A)