Túlélte saját magát – 50 éves a Peugeot 504
Az 504-es 50 éves történetét most az új modell viszi tovább
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Azt mondták, elpusztíthatatlan, mára viszont alig maradt Európában az 504-esből. Tudtad, hogy a legfiatalabb 12 éves? Pedig 50 évvel ezelőtt mutatták be a Peugeot sikermodelljét.
Forradalmian új technológiát nem hozott, mégis egészen új világ jött el Franciaország és Európa számára is 1968-ban. Az évek óta készülő, majd májusban kirobbant tüntetések miatt Franciaország a forradalom fővárosa lett, miközben a Peugeot éppen készült bemutatni vadonatúj középkategóriás modelljét, ám a júniusi bemutatót halasztaniuk kellett. Az 504-gyel megvárták, míg a nagy vihar lecsendesül és a nemzetközi sajtó szusszanhat egy csöppet, szeptember 12-én viszont megmutatták az újdonságot. Azonnal tarolt, bár még mindenki csak a formáját ismerte, szerelem volt első látásra, ahogy az a legtöbb francia autónál megtörténik.
Az 504 filigrán formáját a mai napig szinte bárki azonnal le tudná rajzolni.
Az 504 formája látszólag egyszerű, ám a szokványos szedán forma helyett kicsit trükköztek a dizájnnal. Felépítésében nincs semmi ördöngösség, így az érdekesség felé húztak a ceruzák, a lecsapott farra semmilyen ésszerű magyarázat nincs.
A csomagtérre negatív hatással van, ám ennyit megért a franciáknak egy szexepil, és bejött!
Új középkategóriás modelljük olyan különleges alapfelszereltségekkel mutatkozott be, mint a hatalmas nyitható tetőablak, vagy épp a négy tárcsafék. Modern motorokkal nem szolgáltak, kezdetben a 404-ből maradt 1,8-as sornégyes benzinmotor került az orrába karburátoros üzemanyag ellátással 82, a feláras befecskendezős rendszerrel pedig 97 lóerővel. A kor mércéjéhez képest ez elég volt, üresen 1,2 tonna volt csupán, teljes terhelhetősége sem érte el az 1,7 tonnát, amit még a gyengébbik motor is vígan repített.
Bemutatkozása után egy évvel, 1969-ben Év Autójának választották.
Ugyanebben az évben pedig bővült a kínálat is, megérkezett a kupé és a kabrió, átrendezett orral és különleges farkialakítással. A kupé első verziójának különlegessége a háromfelé osztott izgalmas hátsó lámpák, hajtása viszont a kétajtósoknak is ugyanaz volt első körben. Vagyis az 1,8-as 82/97 lóerős benzinmotor, később elérhetővé vált a Renault-val és a Volvóval közösen fejlesztett V6-os benzines is. A négyfokozatú kézi váltó utolsó fokozatát hosszabbra áttételezték a magasabb végsebesség érdekében.A kézi váltó kapcsolója kezdetben a kormányoszlop mellé került, a későbbi modelleknél már a padlóra, ám a háromfokozatú ZF automata váltó karja mindenképp oda került. 1970-ben jött az első nagy megújulás, az 1,8-as motort alaposan átdolgozták, 1971 köbcentire növelték a lökettérfogatot, a teljesítményt pedig 97 és 105 lóerőre, továbbra is karburátoros volt alapból. Megérkezett a kombi, amitől nagyot ugrottak az eladások, nyújtott tengelytávolsága mellett magasított tetőt és akár hét ülést is kínált. Szintén dobott a modell népszerűségén a 2112 köbcentis szívó dízelmotor megjelenése, mely 66 lóerejével kellő dinamikát kínált. Az 504 futóműve a korabeli francia autókkal ellentétben inkább feszes, mint ringatózó, hátul keresztstabilizátoros, ami jót tett a hátsókerekes szedán úttartásának. Utastere viszont nagyon is hű volt származásához, alapáron puha szövetborítású kartámaszokat kapott az összes ajtó, a süppedős plüss ülésekről nem is beszélve, de lehetett akár elektromos ablak is a fedélzeten.
A ’70-es évekbe érve az olajválság egyszerűbb modelleket kívánt, előkerült egy gyengébb motor, ami a kezdetekhez hasonlóan 1,8-as volt, ám 80 lóerős, 82 automatával. Az 504 L egyszerűbb hátsó futóművet kapott, amivel nyertek egy kis helyet a csomagtérben, valamint hátra dobfékeket, ám ezután már látványosan változott a francia szedán. A korai részletgazdag utastéri megoldások helyét egyre több műanyag vette át, az anyagok is egyszerűbbek lettek, érkezett új kormány is. Időközben a haszongépjármű piacra is betört a modell, szimplafülkés pickupot faragtak belőle, aminek szerepe igazán csak később lett fontos, miután 1983-ban leállt a franciaországi gyártás, helyét a technikájában sokban osztozó 505 vette át.
A francia gyártási idő során több mint három millió 504 készült és kelt el saját, és Európa többi piacain.
Az 504 gyártása viszont nem volt ilyen egyszerű, a kenyai gyártósor kezdetektől fogva ontotta magából a francia szedánt. Egy évvel később Argentínában, majd Észak-Afrikában, Nigériában, Spanyolországban, Taiwanon és Kínában is beindult a gyártás. Afrikában imádták, az 504 egyszerű technikája miatt rendkívül strapabírónak bizonyult, a szélsőséges meleg és száraz időjárásban alig produkált hibákat. A több helyen primitív, túlméretezett, egyszerű alkatrészek cseréjére ritkán volt szükség, legendásan erős kuplungtárcsája több százezer kilométeres futást is kibírt. Afrika nem is engedte el egyhamar igáslovát, Kenyában 2004, Nigériában 2006-ig gyártották,
a legutolsó darabok tehát alig 12 évesek, míg a legidősebbek épp most érik el az 50 éves kort.
A Peugeot joggal lehet büszke csinos szedánjára, a félévszázados történelmet pedig idén új középkategóriás modellel ünnepli. A pár hónapja érkezett, kategóriájában szintén csinos és különc formatervet hozó új 508 pedig azzal tiszteleg igazán a nagyapó előtt, hogy ő is az orrán hordja számozását.
Jó visszaemlékezni, hogy a franciák ilyen minőséget is tudtak valamikor. És ezt az autót tényleg ismerték a világon mindenhol. Magukért beszélnek az Afrikában szolgáló példányokat ábrázoló képek, sokszor szanaszét, elemjeire szakadva, mégis üzemszerűen használva:
https://www.google.hu/search?q=peugeot+504+africa&client=opera&hs=mIu&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwittoKosP3bAhViCZoKHcapCzwQ_AUICigB&biw=1024&bih=658#imgrc=_
Ha ügyesek/mázlisták, az 508-ból még lehet Év Autója.
Jók ezek a cikkek, köszi. Klassz visszagondolni egyik másik régi verdára. Ez a kocsi nem pont kimaradt az érdelődésből pedig mennyi jó film statisztája volt. ezek az autók amennyire sikeresek voltak, anyira kikoptak (ezek szerint jó része inkább délra távozott, mint keletre), amúgy a Peugeot hozott is egy szép darabot a Retrmobile-ra, de nekem fel se tűnt hogy évfordulós, az egy 76-os darab volt).