Túlélési tippek a téli időszakra

13+1 pontos ellenőrzőlista téli autózáshoz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hazai viszonylatban téli útviszonyok között viszonylag ritkán autózunk. Éppen ezért érdemes kellően felkészülni és megfelelő szemlélettel vezetni a hideg, havas hónapokban.

Nem csak az alacsonyabb fűtésszámla miatt örülhetünk a szokásosnál enyhébb időjárásnak, az autózás is kényelmesebb és biztonságosabb, ha nincsenek zord út- és időjárási viszonyok. Hamarosan azonban végérvényesen beköszönt a hideg téli időjárás, már e héten megjelennek az éjszakai fagyok. Azt sajnos nem tudjuk, hogy idén is olyan enyhe és komolyabb havazásoktól mentes tél lesz-e, mint tavaly, ezért nem árt kellően előre felkészülni, ebből ugyanis nem adódhat baj. Összeszedtem egy ellenőrzőlistát, továbbá néhány hasznos tanácsot is leírok, hogyan és milyen kiegészítőkkel érdemes útnak indulni.
A téli szezon beállta előtt az alábbiakat mindenképpen érdemes ellenőrizni, ellenőriztetni. Amennyiben valamelyik kimarad, akkor tudd, hogy nem tettél meg mindent a kellő biztonság és balesetmentes közlekedés érdekében. Lehet, hogy csak az akkumulátort nem ellenőriztük, mert azt gondoltuk, hogy kibírja még ezt a telet. Azonban amikor egy erősen fagyos éjszaka után akksi problémák miatt nem indul az autó és oda kell érni időben egy fontos tárgyalásra, akkor csak magunkat okolhatjuk, hogy nem voltunk kellően figyelmesek korábban. Nem ciki, ha nem értesz az autó minden apró részletéhez, nem született mindenki autótechnikai gurunak. Ezt tudják a szervizek is. Éppen ezért érdemes felkeresni a hozzánk legközelebb esőt, és rájuk bízni azokat a feladatokat, amelyeket önállóan nem tudunk elvégezni.
Tudjunk nemet mondani, ez a legfontosabb. A téli közlekedés során tanuljunk meg lemondani egy-egy útról, ha az túl kockázatos lenne. Szerencsére az utóbbi években már a téli hónapokban is alig esett hó az országban, azonban időnként előfordul, hogy a legváratlanabb időben ér minket meglepetés. Másfél éve ki gondolta volna, hogy egyeseknek március közepén méteres hóban kell majd az autópályán órákon át vesztegelniük. Az előrejelzések szerint tudni lehetett, hogy komoly mennyiségű hó és itthon nem megszokott szélsőséges idő várható. Ennek ellenére mégis sokan elindultak, mert hosszú hétvége jött, és a wellness hotelben a szoba már le volt foglalva. Ilyen és ehhez hasonló esetben kell tudni lemondani arról, hogy útnak induljunk. A legtöbben túlértékelik saját és autójuk képességét. Mit nekem egy kis márciusi havazás? - gondolták sokan. Van téli gumi és én jól vezetek. A természetet ez azonban nem érdekli. Jön, és embert, gépet, életet nem kímélve csap le. Tanuljuk meg időnként tiszteletben tartani a természetet, szélsőséges esetben sokkal erősebb, mint mi vagyunk. Inkább nézzük a meleg szobában fotelből a TV-ben, hogy mi történik odakint, minthogy a hó fogságában imádkozzunk, hogy de jó lenne már otthon lenni végre.
A mai világban már van olyan fejlett az időjárás előrejelzés, hogy 1-2 napra nagy megbízhatósággal meg tudják mondani, milyen idő várható az ország egyes részein. Az Internetnek köszönhetően olyan mértékben el vagyunk látva időjárási és útinformációkkal, hogy nem mondhatja azt senki, hogy váratlanul érte egy-egy időjárási esemény vagy útviszony. Időkép, Köpönyeg, Met.hu, metnet oldalak alapján kellő részletességgel mi is pontosan képesek vagyunk arra, hogy a várható időjárási viszonyokat fel tudjuk mérni magunknak. Felhő, szél és radarképek tanulmányozásával láthatjuk, hogy hol milyen az aktuális idő és a csapadék mennyisége. Az autópálya webkamerákon nyomon követhetjük, hogy havas időben milyenek az útviszonyok. A Google térkép és a Waze alkalmazásokkal valós idejű forgalmi információkat kaphatunk arról, hogy hol van dugó, baleset, traffipax. Minden, amiket felsoroltam ingyen állnak rendelkezésre. Tessék megtanulni, és használni őket akár az okostelefonon, táblagépen is.
A jó tanácsok után jöjjön a téli ellenőrzőlista, miket érdemes átnézni, átnézetni az autón.
Hirdetés

1. Téli gumiabroncs Nem kérdés, hogy kell. Olyan ez, mint a bekapcsolt biztonsági öv. Biztonságérzetet nyújt, ugyanakkor használatával nem vagyunk mindenhatók. Az autó ugyanúgy meg tud csúszni, csak később. Tartsuk szem előtt, hogy a téli gumi nem hó gumi, azaz nem csak hóban vesszük hasznát. Ellenőrizzük a profilmélységet. Ha 4 mm alatt van, akkor cserélni kell. Maximum 10 évig használható egy gumi, de 4-5 év után erősen ajánlott a csere. A DOT számból láthatjuk, hogy melyik héten, melyik évben (ilyen sorrendben) gyártották az adott gumiabroncsot. Ha csak a hajtott kerekekre szerelünk vagy egyéb módon keverjük a téli gumit a nyárival, az könnyen halálos lehet. Annyira felborul ilyenkor az autó egyensúlya, hogy csúszós útviszonyok között nem várt módon fog viselkedni a gépkocsi, az irányítás kontrollálhatatlanná válik. Ezt a mozgást pedig lehet, hogy egy szembe jövő kamion vagy egy út széli fa fogja megállítani.
2. Szélvédőmosó folyadék A nyári ablakmosó télen megfagyhat, emiatt mindenképpen cseréljük le télire. A legtöbb -25, -30°C-ig fagyálló, itthoni körülmények között várhatóan ezzel nem lesz gond, még a hidegebb napokon sem.
3. Ablaktörlő lapát Ha az utóbbi időben már csíkosan törölt, akkor cseréljük le. Jó egy friss gumilapáttal nekiindulni a télnek. Téli parkolásnál, ha havazás várható, a legjobb, ha felhajtjuk, mert egész biztosan le fog fagyni, emiatt a gumi sérülhet, és ettől kezdve ismét csíkosan fog törölni. Havazáskor időnként célszerű megállni és megtisztítani, hiszen a megfagyott hó könnyen a lapátok alá kerülhet. Ekkor előfordulhat, hogy szélvédő jelentős részét nem tudjuk kellően tisztán tartani, ami zavaró lehet hosszabb távon.
4. Hűtőfolyadék fagyállóság Ellenőriztessük, hogy hány fokig jó a hűtőfolyadék fagyálló tulajdonsága, és legyen megfelelő szinten a mennyisége is.
5. Akkumulátor A hideg idő eléggé megviseli az akkumulátorokat. Mérjük meg, hogy álló helyben illetve indítás közben mekkora a feszültségérték. Ha az előírtnál alacsonyabbak, illetve ha már koros az akku, akkor érdemes időben lecserélni. Nyílt cellás esetén az elektrolit szintjét is ellenőrizzük, ha alacsony, desztillált vagy ioncserélt vízzel töltsünk utána.
6. Pollenszűrő tisztasága Nézzük meg, szükség esetén cseréljük ki. Az eltömődött pollen-, más néven utastéri levegőszűrőn kevesebb levegő jut be az autóba. Ez különösen téli időszakban kerülendő, annak érdekében, hogy az ablakok párátlanítását kellő hatékonysággal tudjuk elvégezni.
7. Gázolaj minősége Dízel autóknál elsősorban extrém hidegben fontos a gázolaj minősége. Hazánkban kevésbé fordul elő -20 °C-nál alacsonyabb hőmérséklet. A szomszédos országokba való hétvégi sítúra alkalmával viszont érdemes a téli gázolajból tankolni, amely kemény fagyban is biztosítja, hogy nem fog megdermedni.
8. Látni és látszani Nem csak az elegendő, hogy mi lássunk. Ugyanilyen fontos, hogy minket is lássanak. A kulcstényező ennél a pontnál a világítás és a lámpák tisztasága. Ellenőrizzük, hogy megfelelően világítanak-e a tompított és távolsági fényszórók. Ellenőriztessük a tompított fényszórók magassági beállítását. A téli időszakban a rövidebb nappalok miatt sokkal többet autózunk sötétben. Nagyon sok rosszul beállított lámpával közlekedő autós van, akik vakítják a szembejövőket. A lámpaburák megfelelő tisztasága alapvető fontosságú. Mi is távolabbra látunk, és a többi közlekedő is hamarabb észrevesz minket. Legyen bekészítve papírtörlő és ablakmosó, hogy alkalomadtán indulás előtt azonnal meg tudjuk tisztítani a lámpákat. Az autó hátulja havas, vizes, latyakos úton a jármű mögötti turbulencia miatt magára szívja a havat és a sós, koszos vízpermetet, emiatt érdemes sűrűn ellenőrizni és tisztítani a hátsó lámpákat.
9. Ajtók szigetelése Az ajtókeretek szigetelőgumiját ápoljuk le erre használatos anyaggal, hogy ne váljon túl rideggé a hideg miatt, ne öregedjen el idő előtt.
10. Üzemanyag mennyiség A téli hideg időben nem tudni, hogy mikor jön közbe egy olyan baleset vagy útviszony, ahol órákat kell a hidegben állnunk egy helyben. A korábban említett mobilos alkalmazások már nagyban segítenek nekünk abban, hogy időben tájékozódjunk az esetleges fennakadásokról. Ennek ellenére nem árt, ha legalább háromszoros biztonsági tényezővel számolunk az üzemanyaggal. Azaz, ha pl. 200 km-nyi utat kívánunk megtenni, akkor legyen annyi a tankban, hogy 600 km-t is képesek legyünk megtenni. Ekkor biztosan marad arra is tartalék, hogy szükség esetén több óra várakozás mellett fűteni tudjuk az utasteret. A legegyszerűbb természetesen az, ha már akkor tankolunk, ha félig van az üzemanyagtartály.
11. Fagyban ne mossunk autót! Az ajtók, ablakok és a fékek befagyhatnak, kivéve, ha rövid időn belül fedett garázsba visszük, ahol legalább néhány fokkal 0 °C felett van a hőmérséklet.
12. Ne hagyjunk havat az autón Az autóra esett havat teljes mértékben távolítsuk el indulás előtt. Rengeteg olyan közlekedőt látni, aki a tetőn hagyott több centiméteres hóréteggel autózik. Ez egyrészt neki okozhat meglepetést, amikor egy erősebb fékezésnél az előre zúduló hó beteríti a szélvédőt. Másrészt pedig a mögöttes forgalmat is zavarja, ha nagyobb tempónál a hó folyamatosan porolódik az autóról.
13. Követési távolság Télen általánosan is fokozott követési távolság tartandó, különösen kamionok mögött fontos a kellő ráhagyás, mivel a pótkocsik tetején lefagyott hó jégdarabok formájában hullhat az autónkra vagy a szélvédőre.
+1. További kiegészítők A fentieken kívül néhány téli kelléket is érdemes bekészteni az autóba: jégkaparó, kis seprű, kesztyű, takaró, jégoldó, zár jégtelenítő (amit persze ne az autóban, hanem az azon kívül tartsunk), hólánc.
Remélhetőleg enyhe lesz a tél, és nem lesznek extrém szélsőséges körülmények és útviszonyok. Ennek ellenére vezess óvatosan, légy türelmes a volán mögött ezekben a hónapokban. Balesetmentes téli közlekedést kívánok!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

18 thoughts on “Túlélési tippek a téli időszakra

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    Jó dolog a blokkolásgátló ABS, a kipörgésgátló ASR, és az elektronikus menetstabilizáló ESP. De nem mindenhatóak persze. Nem árt megnézni a téli gumi teszteket sem, és azok alapján vásárolni téli gumit. Ez persze pénztárcafüggő is, de sokszor életeket is menthet, ami ugyebár pénzzel nem kifejezhető értékű. Persze nagy úr a gumi ára, kell másra is, Magyarország nem a fejlett Nyugat, de azért nem árt elgondolkodni azon, hogy milyen gumi van a kocsinkon.

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    Teleszkópos ásó, esetleg egy kis zsákban homok, vagy deszkák, lecek, hogy a csúszós felületről el tudjon indulni az autó. Ha fedetlen parkolóból akarunk kiállni, segíthet egy kis zsák kálcium-klorid. Hosszabb út elött nem árt magunkkal vinni vizet, löncsöt stb. Jó dolog a szivargyújtóról üzemeltethető vízmelegítő, lehet vele teát főzni, viszont meríti az akkumulátort. Nem rossz ötlet beszerelni a kocsiba akku aktivátort, ami állandóan karban tartja az akkumulátort.

    http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=201981

    Gyártó: http://www.panelectron.hu/akku_aktivator.html

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    Kicsi manó egyem lelked meggárgyultál végleg
    Közben persze nyomjad bátran hülyeséged kérlek.
    Oszd le az észt példálózzál kreténséggel bátran
    Terjesszed a tulokságot, tőled mást nem vártam.

    Vagánykodjál, példálózzál sorra kerülsz egyszer
    Majd felmossa nyomodat az aszfaltról a vegyszer.
    Mondták neked többen, többször légy szerényebb végre
    Mert különben jó anyád majd tekinthet az égre!

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    Azért annyira nem veszélyes az a kombináció, ha az ember számít rá és nem ész nélkül közlekedik.
    Én ’95-’97-ig télen így jártam egy Suzuki GTI-vel igen sportos stílusban. Nem volt gondom belőle.
    Mellesleg nem tudok róla, hogy tilos lenne ez a kombináció.

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    Kedves f&ä!

    A KRESZ azt írja elő, hogy tengelyenként a gumik MINTÁZATA(magyarul ugyanolyan gumi) kell, hogy egyezzen, DE mindkét tengelyen a gumik JELLEGE, (tehát téli, 4évszakos, nyári) kell, hogy egyezzen!
    Ez nem mindegy!
    Nézzük pl. a talán legveszélyesebb kombinációt: ha ELÖL TÉLI,HÁTUL NYÁRI van, akkor az autó hátulja havon és jégen nagyon könnyen elindul, és azt szinte lehetetlen megfogni, szinte biztos, hogy meg fog pördülni az autó.Én még kopasz koromban jártam így. Még csak nem is kanyarban pördültem meg!!

    Magyarul: vagy mind a 4 téli, vagy mind a 4 nyári kell, hogy legyen(vagy 4évszakos, de arról sokan azt mondják, hogy se télen, se nyáron nem jó:)

    Egy biztos, havon és főként jégen nagyon óvatosnak kell lennünk!
    Senki se bízzon a gumiban és túlságosan a saját képességeiben sem!

    Mindenkinek jó utat kívánok!
    Gábor

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    Én is szeretek télen autózni, most ha esne a hó mennék is csapatni úgyis olcsó a benzin 😀 Az egyes ponthoz hozzászólva. Ha csak két téligumija van valakinek az biztos, hogy rossz? Akkor miért van úgy a KRESZ-ben, hogy tengelyenként kell megegyező guminak lennie?

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    Hogy lehet leírni olyat,hogy „Szerencsére az utóbbi években már a téli hónapokban is alig esett hó az országban”??? Ez a gátlástalan környezetszennyezés miatt van. Nem vagyok grínpiszes, de azért a hó és a rendes tél hiányát ne pozitívumként értékeljük már…

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    Szia Tamás!

    Egy fontos kiegészítést tennék a 8. ponthoz: [b]az összes izzó állapotának ellenőrzése[/b]! Nagyon sok a kiégett izzókkal közlekedő „félszemű” autós. Ha egy helyzetjelző, vagy féklámpa-izzó nem világít, az is zavaró tud lenni, de sok olyat is látni, amikor több izzó sem világít.

    Az ellenőrzést a féklámpa kivételével egyedül, az autót körbejárva is el lehet végezni; a féklámpát pedig valamilyen fényvisszaverő tárgy elé állva a visszapillantó tükörből nézve, vagy valakit megkérni, az autó mögé állva ellenőrizze. Biztos, hogy mindenkinek van olyan ismerőse/családtagja, aki szívesen segít ezekben – ha pedig minden kötél szakad, a szervizek is.

    Üdv:
    Zoli

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    Alapvetően jó a cikk, de a gumi-téma nem pontos.

    „A téli gumi nem hógumi” -ez igaz, de azért szerintem száraz úton bőven elég a kb. 3mm minta.
    Miért kellene eldobni a 4 mm-nél kevesebb mélységűt? Ha jó minőségú a gumi anyaga, azzal a téligumival nyugodtan lehet menni akár még nyáron is, nem fog sem sodródni az autó, sem a fékút nem fog változni.(Most szeptemberben vettem egy F Astra sedant, amin 4 új AURORA márkájú téligumi volt. Mivel nem volt pénzem azonnal nyárigumikat venni, használtam másfél hónapig (4000km) a télivel. Volt, hogy 25C feletti hőmérsékletben, de nagyon jól viselkedett az autó velük.)
    Ezután felraktam 4 nyárigumit(Falken Sincera), azóta is azokat használom. Egyik reggel 7 C ALATTI(pszichólógiai pánikhatár!!) hőmérsékletnél az autópálya felhajtó kanyarját min.70-re gyorsulva vettem be és jól „feküdte” az utat az autó. Ennyit arról, hogy a nyárigumi veszélyes 7 C alatt..
    Van a Pirellinek egy Sotto ZERO nevű téligumija, ami azt jelenti, hogy 0 C alatt…
    A több, mint 200ezer km alatt azt tapasztaltam, hogy még minusz 7 C-nál is kezelhető az autó nyárigumikkal is.

    Persze vitathatatlan, hogy hóban nagyon veszélyes nyári gumit használni, vagy erősen kopott télivel próbálkozni.

    Mindenkinek balesetmentes közlekedést kívánok!
    Gábor

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    13 +2: Pl. a hétvégi szikrázó napsütésben szellőztessük ki a párás utasterű kocsit, mert másnap reggel belülről lesz jégvirágos, amit nem csak azért nehéz levakarni, mert konkáv a szélvédő görbülete, – ami elég bosszantó a „rossz” oldalt vakargatva -, hanem, mert mindenek előtt nem fog kinyilni a belülről befagyott ajtó!

    Amúgy is érdemes normálisan fűteni, hogy minden jól kiszáradjon az utastérben! Mondjuk ez elektromos autóval elég nehezen fog menni, diesellel is korlátozottan. Ez van! De benzinessel, HFC-vel (Toyota jövőre) elég könnyen megy…

  • 2017.10.29. at 00:32
    Permalink

    Nagyon tetszett az írás, ugyanis praktikus, a mindennapokban használható (használandó) módszereket ír le.
    Szerintem igen gyakorlatias és közérthető módon. A magam részéről köszönöm. Gyuri

Vélemény, hozzászólás?