Túl jó ahhoz, hogy Peugeot legyen! Vagy mégsem?
Peugeot 308 menetpróba - kipróbáltuk a franciák flottaautóját
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Stellantisnál a hibrideké a jövő, legalábbis ez maradt meg bennem a vadonatúj Peugeot 308 menetpróbája után, egyetlen apró kitétellel. Ötféle motorral próbáltuk a flottaeladásokra pályázó francia kompaktot, és akadtak - főként kellemes - meglepetések.
A franciák nem bízták a véletlenre, olyan jól sikerült a formaterv, hogy többen is utánafordultak Cannes-ban
Ügyesen megrajzolt részletek, felszereltségenként más hűtőrács- és fényszóródizájn: a full-LED alapáras, de a Mátrixért a drágább csomagot kell választani
Minden szín mást emel ki a formájából, ezzel a bordóval is igen mutatós
Ötajtós | Kombi | Különbség | |
Hosszúság (mm) | 4360 | 4636 | 276 |
Szélesség (mm) | 1852 | 0 | |
Tengelytáv (mm) | 2675 | 2732 | 57 |
Magasság (mm) | 1440 | 0 | |
Csomagtartó mérete | 470 - 1309 l | 608 - 1634 l | 138 - 325 l |
Csomagtartó mérete (PHEV) | 412 - 1185 l | 548 - 1574 l | 136 - 389 l |
A kombinak nem csak a csomagtartója, de a tengelytávja is nagyobb
A tervek szerint ezt a változatot 8 millió forint alatti áron tervezik piacra dobni, a kombi felára pedig minden esetben 350 ezer forint lesz.
Ezen az autón már a Peugeot új logója virít, de nem csak a küllemen mutatkozik meg, hogy egy új korszakba kíván lépni a gyártó, a beltér kütyüi és anyagai is bőven túlteljesítették az elvárásaimat.A kombi változat az autó legelejétől a leghátsó centiig elvitte a szögletes vonásokat, sokkal merészebb formaterv, mint az ötajtósé
A két új Peugeot-pajzs közé egy nagyon modern és letisztult autó került
Az i-Cockpit legújabb megtestesülése sem okoz csalódást: modern, ergonomikus és sofőrcentrikus a beltér
Technika és anyagminőség terén is hatalmas a lépés az utastérben, a 3D-s óracsoport inkább menő, mint hasznos, az új infotainment rendszer pedig gyors és könnyen kezelhető
Kombiként és ötajtósként is nagyobb a csomagtartó az elvártnál, így az alig kisebb puttonnyal szolgáló hibridek is tudják hozni a kellő méretet - balra a legnagyobb, jobbra a legkisebb csomagtér látható
1.2 Puretech 110 | 1.2 Puretech 130 | 1.5 BlueHDi | Hybrid 180 | Hybrid 225 | |
Emissziós norma | Euro 6 | ||||
Hengerűrtartalom [ccm] | 1199 | 1499 | 1598 | ||
Üzemanyag | benzin | dízel | Benzin/elektromos | ||
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 | |||
Váltófajta/fokozat | Manuális/6 | Manuális/6, automata/8 | Automata/8 | ||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 110 (5500) | 130 (5500) | 128 (3750) | 180 (6000) | 225 (6000) |
Nyomaték [LE (1/min)] | 205 (1750) | 230 (1750) | 300 (1750) | 250 (1750) | 360 (1750) |
Elektromos hatótáv | - | 60 km | 59 km |
Hátsó lábteret mindkét karosszériaváltozat ad bőséggel, még az olcsóbb fotelek is egyformán jók elöl-hátul, ráadásul már a belépő szinten is puha az első ajtókárpit
Tipikus jól extrázott, közepesen erős motorral szerelt, semleges autóknak tűntek, érzetre olyan volt, mintha egy kényelmesebb, prémiumabb Golfban ülnék.
A HDi motorba, ha akarnék, sem nagyon tudnék belekötni, csendes, kulturált és nyomatékos volt, de a Puretech ezzel a váltóval sajnos iskolapélda szintjén háromhengeresként viselkedik. Bár funkcióját maradéktalanul ellátja, alapjáraton elinduláskor és alacsony fordulaton gyorsításkor - a takarékosságra programozott váltó mindkettőt előszeretettel csinálja - zavaróan rázza a kasznit, ilyenkor a hangja sem túl kellemes.A hibridek egyértelműen a régi korok nagymotorjait idézik: erősek, kulturáltak, és hallatszik, hogy a hangélményre is figyeltek a mérnökök.
Már persze, ha épp nem teljesen elektromos módban használjuk őket, ekkor korrekt erőt és körülbelül 50-55 kilométeres valós hatótávot kapunk emissziómentesen. Mindkét hibrid egyformán viselkedik, a 225 lovas változat nyilván erősebb, de nekem a 180 lovas is bőven elég volt. Ami közös az összes motorváltozat esetén, hogy kellemesen puha, mégis stabil futóművet, vezetési módonként változó, mindig megfelelő visszajelzéssel szolgáló kormányt és meglepően kellemes vezetési élményt adnak. Egyedül a pedálok érzetét nem sikerült eltalálni szerintem, főleg a fék - és manuális váltó esetén a kuplung - igényel megszokást.A meglepetés mégis a hazánkban belépő Active Pack változat, ami dobja az összes flancot, és csak azt adja, amit kell, de azt maradéktalanul
Elöl-hátul egyszerűbb lámpák jutottak az olcsóbb verzióra, de ezekkel is jól mutat a 308, látszik, hogy tettek energiát a belépőmodellbe is
a csak később forgalomba kerülő Active Pack alapfelszereltség a leggyengébb, belépő motorral és manuális váltóval.
Messziről felismertem, hiszen kicsi acélfelniken gurult, műanyag hűtőrácsa volt a látványosan olcsóbb lámpái közt: a fullextrás hibridek nyugat-európaisága után egy amolyan szívmelengető "magyar utcakép érzet" fogott el. Gondolkodás nélkül csaptam le rá, és amint kihajtottam a parkolóból, már töröltem is a GPS-be táplált, több mint egy órás útvonalat, és indultam fotózni, videózni. A beltérben körül sem kellett nézni túlságosan, hogy feltűnjenek a különbségek, de akárcsak kívül, belül sem sütött róla, hogy hiányozna belőle bármi: vakdugók helyett például teljesen más beltérelemekkel oldották meg a hiányzó extrákat, amiért külön emelem kalapom a Peugeot előtt. Az autóban viszont tényleg minden benne volt így is: LED-fényszórók, digitklíma, gyors és könnyen kezelhető infotainment, korrekt hifi, mindezt bőven az alap Golfot meghaladó anyagminőségbe csomagolva. A gyors első benyomásaimat egy spontán videóba is megpróbáltam belesűríteni, alább megtekinthető.Dísztárcsás acélfelnik, krómozatlan műanyag hűtőrács, egyszerűbb LED menetfény és Peugeot pajzs nélküli első sárvédők? Nekem így is tökéletesen megfelelne!
Az egészben a legviccesebb, hogy a tesztkör végére a pörgősebb, forgatósabb használat ellenére ugyanúgy 7 literes fogyasztást írt a kijelző, mint az automatával.
A két konklúzióm tehát ezzel a felszereltségi szinttel és hajtáslánccal kapcsolatban, hogy 1,2 literes Puretech motort szerintem csak manuális váltóval érdemes venni, illetve hogy a 308 legalapabb változata nem egy olcsó, hanem egy egyszerű autó hatását kelti, a szó legpozitívabb értelmében.Alapáron bent is sokkal egyszerűbb minden, de ettől még rossz nem lesz az összhatás - sőt, aki a valódi gombokat preferálja, annak kimondottan ezt a verziót ajánlom
A manuális váltó pontos és kényelmes, a gombos klímavezérlő hibátlanul teszi a dolgát, hátra viszont a légbeömlők és USB csatlakozók helyére ennyiért csak két tároló jár
Engem inkább a 7 millió forintról startoló alapváltozat kiváló ár-érték aránya, valamint a hibridek ereje és komfortszintje fogott meg igazán, és persze motorváltozattól függetlenül a kombi dizájnja és praktikuma, ami szerintem bőségesen megszolgálja majd a 350 ezer forintos felárat.
Nem csak a márka híréhez képest kiemelkedő az új 308, kategóriája egyik legjobb autója is lehetne, ha nem lennének még mindig túl sokan, akik a logó alapján ítélkeznek.Az árnyékok jól kiemelik, hogy mennyire kreatív az ötajtós 308 hátulja is
Nem az a csoda, hogy az embert elkapja a művészhajlam, ha ezt a formatervet ilyen tájjal fotózza, hanem az, hogy egy hétmillióról induló autó váltja ki ezt az ingert
Csodálkozva olvasom, hogy az 1.2 Puretech + manuális váltó ajánlott párosítás. Saját autóban (’21-es gyártás) 50-70 között a differenciálmű rém kellemetlenül búg, mint anno az Ikrausok. Az importőr szerint nincs mit tenni, üzemszerű, így kell „szeretni” és mind ilyen !!. Lajtán túl is sokan szívnak vele, ott megesett, hogy többször is cseréltek váltót, de a zaj maradt. Érdemes rákeresni „1.2 whining noise” néven. Ha kell fórum link, szívesen megosztom. Nagyon csodálkozom, hogy az ex PSA, most már Stellantis, hogy tudja eltitkolni ezt a balfogását az internet korában. Remélem sűrűn csuklanak, amikor járok az autóval. Ha tényleg nem búgott a difi a tesztautóban, akkor igazán kíváncsi lennék a megoldásra.. Jelige: Mindenre is vevő vagyok…
Érdekes. Én egy bérautós cégnél dolgozom, napi szinten hozok-viszek 1,2-es motorral szerelt PSA autókat, de egyiket sem hallottam még búgni. Tudom miről lehet szó, egy időben a 4×4-es Suzukik adtak ki ilyen hangot, de abból mindegyik. De itt nem hinném, hogy annyira jellemző típushiba legalább 300 ilyen kocsit vezettem már, van hogy napjában többször. Olyanról viszont hallottam már, hogy valakinek a füle nagyon érzékeny bizonyos frekvenciákra, anyósom például sípolni hall minden adaptert és telefontöltőt, amit senki nem hall zajosnak vagy csak nagyon közelről. Pech.
Nekem nem túl jó a hallásom, az említett kapcsolóüzemi tápegységek búgását se hallom, szerencsére. Alapvetően azért, mert magas a frekvencia és ott sérül először a hallás.
A difi hangjával kapcsolatban: lehúzott ablak mellett hallani, rekkenő hőségben auto-ra állított ventilátor (->hangos) mellett is hallatszik, a rádió se nyomja el. Egyébként aláírom nem hangos, de semmi nem nyomja el. 15-40-között is van, ott hangosabb, de ebben a tartományban keveset használom. Itt annyira szar, hogy félek megállni a haverok mellett, mert félek, hogy lefikázzák az új autót..
Egyébként a kereskedő is hallja, elmondása szerint mindegyik 1.2-es kéziváltósban hallja. Mentünk egy kört az övével, abban is ott volt, kölcsönkaptam a kereskedés autóját, abban is ott volt.
Tipikus süketeknek való 3 hengeres. Én zenével elnyomnám a búgást.
Teljes elnyomás esetén már zavaró a zene hangereje. Illetve a zenében is vannak szünetek, rögtön hallatszik a vinnyogás.
Egyébként az 1,2-es szerintem egy jó kis motor, nyomatékos, jól húz, könnyen pörgethető és a fogyasztása is normális ha nem pörgetik szét. A jellemző 3 hengeres vibráció is minimális, újabb modellekben már alig érezhető, jól szigetelik már ezeket.
Tudtommal az előd (308 II) is EMP2-es, azért olyan könnyű.
Nekünk 2o8 van 1.2 szívóval, ott nincs búgás (a szerelők elkívántak minden autómnál melegebb éghajlatra hogy mikor miket hallok meg). Morgás van, 1900-2000rpm alatt, de az a DMF/motor/kipuf hangja.