Tükörcsere a vártnál olcsóbban, avagy egy kis csináld magad
Pórul járhat, aki pontatlanul parkol, van azonban menekülő út
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyedi eset, de sok benne a tanulság. Aki pontatlanul parkol, az pórul járhat, ám legtöbbször nem kell nagyon megijedni.
Legfrissebb történetünk, hogy testvéremék Focus II-esének egy teherautó elvitte a tükrét. Igen, a Focus valóban lelógott egy kissé a parkolósávról. Ahogyan a helyszínen készült fotón is látszik, messze nem egyedüliként, hiszen az utca másik oldalán is minden autó lelógott a parkolósra kijelölt vonalról, s ezen az oldalon is bőven volt még járgány, ami szintén nem fért el a kijelölt sávon. Itt viszont pont nem jöhetett ki az utcán elhaladó bútorszállító teherautó manővere, a Focus - amúgy fűthető és elektromos - tükre bizony letörött. Érdekesség, hogy rendőrségi feljelentés is lett belőle, hiszen a budapesti Zsidó Világkongresszus miatt azon a környéken épp minden sarkon állt egy rendőr, s az utcán rögtön többen is önkéntesen tanúnak jelentkeztek, az egyébként nem csak a Focus tükrét, hanem egyéb autót is leromboló teherautós ellen. Ez pozitív, az egyébként más kérdés, hogy arról nem vagyunk meggyőződve, hogy a papíron szabálytalanul parkoló autó(s) nem vétkes-e a neki okozott parkolási sérülésben.
Ki a hibás? Fizet-e a biztosító?
Kérdést vet fel, hogy ki a felelős a nem teljesen szabályosan parkoló autón okozott parkolási sérülésért, számíthat-e kártérítésre az autó tulajdonosa. Nem kívántunk találgatni, hanem szakértőt, a biztosítási ügyek specialistájának számító szakjogászt, Dr. Telek Zoltánt, a Telek & Vasenszki Ügyvédi Iroda ügyvédjét kérdeztük meg, állásfoglalása az alábbi:
A polgári jogviszonyokban úgy kell eljárni, ahogy az az adott helyzetben elvárható. Konkrétan tehát, ha a teherautó így is elfért volna a parkoló jármű mellett, akkor a parkoló autó minimális szabálysértése semmiféle okozati összefüggésben nincs a káresettel. Adott ügyben tehát a letört tükörnek 100 %-ban térülnie kell a tehergépkocsi kötelező felelősségbiztosítása alapján, kármegosztásnak nem látom helyét. Az más kérdés, hogy a szabálytalanul parkoló autós "megérdemelne" egy szabálysértési bírságot a rendőrtől. Tessék addig menni, amíg teljesen szabályosan le tud parkolni. Van járda is, lehet gyalogolni is, ha esetleg 100 méterrel arrébb kell megállni. A boltajtóban való szabálytalan parkolás nem alapvető állampolgári és emberi jog.
Dr. Telek Zoltán
ügyvéd
www.telek-vasenszki.hu
Kérdést vet fel, hogy ki a felelős a nem teljesen szabályosan parkoló autón okozott parkolási sérülésért, számíthat-e kártérítésre az autó tulajdonosa. Nem kívántunk találgatni, hanem szakértőt, a biztosítási ügyek specialistájának számító szakjogászt, Dr. Telek Zoltánt, a Telek & Vasenszki Ügyvédi Iroda ügyvédjét kérdeztük meg, állásfoglalása az alábbi:
A polgári jogviszonyokban úgy kell eljárni, ahogy az az adott helyzetben elvárható. Konkrétan tehát, ha a teherautó így is elfért volna a parkoló jármű mellett, akkor a parkoló autó minimális szabálysértése semmiféle okozati összefüggésben nincs a káresettel. Adott ügyben tehát a letört tükörnek 100 %-ban térülnie kell a tehergépkocsi kötelező felelősségbiztosítása alapján, kármegosztásnak nem látom helyét. Az más kérdés, hogy a szabálytalanul parkoló autós "megérdemelne" egy szabálysértési bírságot a rendőrtől. Tessék addig menni, amíg teljesen szabályosan le tud parkolni. Van járda is, lehet gyalogolni is, ha esetleg 100 méterrel arrébb kell megállni. A boltajtóban való szabálytalan parkolás nem alapvető állampolgári és emberi jog.
Dr. Telek Zoltán
ügyvéd
www.telek-vasenszki.hu
Mivel tükör nélkül, főként vezetőoldali nélkül autózni tilos és persze veszélyes, valamint borzalmasan zavaró is, a károkozó utolérése és a biztosítói macera lezárása előtt pótolni kellett a visszapillantót. Miután a márkaszerviz 40 ezer forintos ajánlatot tett a cserére, testvérem nem meglepő módon megkérdezett, hogy milyen alternatív forrásokat ajánlok. Két független, minden márkával foglalkozó autóalkatrész-központot, illetve a Cromaxot említettem neki, ami bennem Ford Cromaxként él, pedig ma már Opel, Skoda és Suzuki alkatrészekkel, illetve autókkal is foglalkoznak. Igazából nem hittem, hogy olcsóbb lesz, mint egy nagy alkatrész-áruház, pedig így lett. Náluk 10 705 forintért kínálkozott a fűtött, elektromos állítást is adó fényezetlen tükör. Már ez is kellő spórolást jelentett a gyárihoz képest, s a márkaszerviz is vállalta volna a cserét, nagyjából fél óra alatt, azaz egy szerelő nyilván ebédidőben is megcsinálta volna néhány ezer forintért.
Viszont barátunk a Google, szervizbe menni amúgy sem szeret senki, annyira nem is lehet bonyolult művelet a tükörcsere, így hamar lett is olyan oldal, ami kifejti, hogy miként lehet a frissített Focus, már oldalvillogós tükörházát felszerelni. Nyilván ugyanúgy, mint a tükröt kicserélni, s nekünk ezúttal csak az kellett. A művelet tényleg nem bonyolult, munka közben amúgy kiderült, hogy az utángyártott tükör természetesen nem volt pontosan a gyárival egyező, ám a baleset helyszínén szerencsére ott hevert a tükör azon sértetlen külső borítása, ami az új utángyártott esetében sokkal fényesebb az eredetinél. Annak érdekében, hogy a jobb és a baloldali tükör szimmetrikus legyen, utóbbival került fel a visszapillantó. Szerelés közben pedig arra is fény derült, hogy az ajtókeret és a tükör közötti habszivacs-betét az utángyártott esetén sokkal vastagabb az eredetinél. Viszont megvolt a gyári is, így azt is simán lehetett cserélni, az elektromos állításhoz és a fűtéshez pedig csupán a kábelek csatlakozóit kellett összekötni, az hibátlanul működik az utángyártottban is.
A tükör cseréje - a jó internetes leírásnak köszönhetően - tényleg nem volt több, mint fél óra, másodjára pedig gyorsabban is menne, az utángyártott alkatrész pedig olcsó volt, s ha nem is pont olyan mint a gyári, annak elemeivel egy kicsit sakkozva az eredetivel megjelenésében és funkcióiban is azonos tükröt kapott a Focus - a márkaszervizes árhoz mérten negyedáron, természetesen némi utánajárással és egy kis szereléssel. De kinek ne érne meg ennyi 30 ezer forintot?
Vlaki meg tudja estleg mondani, hogy ha a távollétemben szabják ki a helyszíni bírságot, és a csekket postán kapom mint üzembentaró, akkor is jár az előéleti pont?
Szabálytalanul parkoló járművek nem is értettem soha, miért kaphatnak kártérítést. Törik, legyen a saját baja, miért nem parkol szabályosan.
Megállni tilosban biztos kevesebben parkolnának.
A Síp utca és környékén (kocsma-negyed) ajánlatos behajtott tükrökkel parkolni az autóval, mert ha szabályosan parkolunk is, letörhetik a tükröket!