Leon, Formentor, Ateca - már három különálló modell, számos változat szerepel a három éve egyetlen modellel érkezett Cupra kínálatában
Sportos SEAT-modelleket készítő csapatként 1985-ig nyúlik vissza a Cupra múltja, önálló márka azonban csupán 3 éve, 2018-ban lett. Első modelljük az Ateca volt, az első önálló pedig a tavaly érkezett Formentor. Ha az eladásaikat nézzük, bámulatos felfelé ívelésnek lehetünk tanúi, hiszen míg tavaly hazánkban mindössze 4 autót értékesítettek, idén már május végéig 37 példányt, ami az előző év azonos időszakához mérten több mint tízszeres növekedés. Piacrészük persze még mindig marginális, a sportos modellek piacán ugyanakkor egyre inkább meghatározók. Számaikat globálisan nézve hasonló tendencia látható, már az első évben is legyártottak 4700 autót, tavaly, amikor befutott az Év Autója összevetésben harmadik, de az Év Magyar Autója versenyben kategóriájában második helyezett Formentor, már 27 ezer Cupra készült. 2025-re már évi 200 ezer példány szerepel a tervükben, s ez nem is olyan meglepő az egyre inkább bővülő paletta láttán.
Az Ateca továbbra is az, amiként 3 évvel ezelőtt megismerhettük: 300 lóerős crossover, 4,9 másodperces 100-as sprinttel
Az Ateca és a csakis a Cupra kínálatában elérhető Formentor mellett Leon (ötajtós és kombi) is létezik már kínálatukban, s érkezik a Volkswagen ID.3 Cupra átirataként a Born villanyautó is. A kínálat öregje, az Ateca csakis 2,0 literes, 300 lóerős TSI motorral, összkerékhajtással és 7 fokozatú DSG váltóval kapható. Adaptív lengéscsillapítói ugyanúgy hangolhatók, mint váltója és motorvezérlése, összesen 6 vezetői profil konfigurálható benne is. A 4,9 másodperces 0-100-as sprintet tudó autóhoz a VW-konszerntől ismert módon rengeteg extra, sofőrsegédek sora és Brembo fékrendszer is kérhető. Lehet élesen is vezetni, de ha éppen nem akarunk mi lenni a leggyorsabbak, egy tágas és jól használható családi autó, s bár a legelső modell, talán épp ezért van egy előnye a frissebb Leonhoz és Formentorhoz mérten: ebben még fizikai gombokkal és forgókapcsolókkal szabályozható a légkondicionáló.
Mindegyik Cuprán hatszögletű hűtőmaszkot láthatunk, az Ateca nem, de a Leon és a Formentor zöld rendszámos is lehet
A Cupra Leon ötajtósként már lehet az Atecából ismert 300 lóerős, továbbá Plug-in Hybrid, egészen pontosan e-Hybrid is, a VW-konszern Auditól Skodán át a Volkswagenig jól ismert PHEV hajtásláncával, 1,4 literes TSI motorral, 6 fokozatú DSG váltóval és 245 lóerős rendszerteljesítménnyel, valamint 13 kWh-s akkumulátora által 52 kilométeres emissziómentes hatótávval. Kombiként (ahogyan már teszteltük is,
lásd itt), csakis plug-in hybrid lehet a Cupra Leon. Én nem hiányoltam belőle az erőt, igaz leginkább elektromosan, emissziómentesen hajtottam szívesen a Cupra Driving Experience névre hallgató menetpróbán. Villanymotorja "csak" 116 lóerős, de a 245 lóerős rendszerteljesítmény mellé 400 Nm összesített nyomatékot ad az 1,4 literes turbómotorral. Érdekesség, hogy 13,787 millióról startoló e-Hybrid verzió a Leon esetén is többe kerül, mint a 300 lóerős (ami már 13,276 milliótól kapható), igaz kedvezőbb, papírforma szerint (nyilván csakis sok-sok áramtöltéssel hozható) 1,3-1,4 l/100 km fogyasztásával és zöld rendszámával hamar kitermelheti felárát. Ha akarunk és még módunk is van rá, 245 lóerővel is lehet dinamikusan és élvezetesen autózni, ugyanis a közvetlen kormányzás és a feszes, stabil futómű a Cupra Leononoknál mindenképp adott.
A Leon és a Formentor már a mai divat szerinti összekötött hátsó lámpákat kapta
A míves kipufogóvég a zöld rendszámos, jellemzően 50-52 kilométeres emissziómentes hatótávot tudó Cuprákról sem marad el
A legolcsóbb Cupra
Nem, nem a legrégebbi Ateca a legolcsóbb, hiszen az csakis 300 lóerősként kapható, nem mellesleg gazdag felszereltséggel, 18,68 millió forinttól. Az azonos teljesítményű Cupra Leon bő 5 millió forinttal olcsóbban kapható, s e-Hybridként sem sokkalta drágább, mégsem az a legolcsóbb. Az ugyanis a márka egyetlen önálló modellje, a Formentor. Ebből is két széria létezik, a "sima" és a "VZ", azaz a gyors. Utóbbiak között a 245 lóerős 2.0 TSI DSG a belépő, 7 fokozatú DSG váltóval és fronthajtással, 14,552 milliós alapárral. Bő 1,1 milliós felár az azonos teljesítményű, de az 1.4 TSI-n alapuló Plug-in Hybrid, majd további csaknem 3 millió forint a
már tesztelt 310 lóerős, összkerékhajtású csúcsváltozat. Még szélesebb a Formentor alapkínálata. Abban még kézi váltós is szerepel, az 1.5 TSI (150 LE) motorral, 10,684 milliós alapárral, az a legolcsóbb Cupra.
Balra az 1.5 TSI, igaz DSG váltóval, jobbra a Formentor e-Hybrid
Ha kézi váltóval nem is, de DSG-vel sikerült vezetni is az "alapmotoros" Formentort, s azt kell mondjam, bőségesen elég volt, fogyasztása is baráti, autópályán is 7 liter alatti volt. Ha viszont az élvezetes vezethetőség mellett a fogyasztás is fontos, a Formentor 150 és 190 lóerős turbódízellel, opcióként vagy az erősebbnél mindenképp DSG váltóval és összkerékhajtással, valamint 205 lóerős teljesítményével a kínálat legolcsóbb PHEV modelljeként is kapható. A gyors próba tapasztalata alapján közvetlen, a tömegmodellek körében sportos vezethetőség valóban minden Cuprában megvan, azt persze a márka is tudja, hogy ezt legjobb saját kezűleg megtapasztalni, ezért most 6 próbálható modellel járja az országot. Dízelt mondjuk maguk sem tettek a flottába, vevőik zöme úgy néz ki, inkább a benzines élményautókat keresi, az érdeklődők Budapest és Kecskemét után Kaposváron és Győrben találkozhatnak a Cupra Roadshow-val.
Míg a Formentor e-Hybrid 205, a Formentor VZ e-Hybrid 245 lóerős, normál menetben, például amikor a 116 lóerős villanymotorra támaszkodunk, nemigen érződik a különbség. Az 50 kilométer körüli emissziómentes hatótáv erejéig is élvezhető a közvetlen kormányzás és a remek úttartás
Korjellemző, hogy a Formentorban is érintőképernyőről állítandó már a klíma, márkavédjegy a jó tartású ülés