Tudósok szerint is veszélyes a sok érintőképernyő

Az új technológiák hátrányait még újabb technológiákkal kellene kompenzálni és kiküszöbölni

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A sok kütyü leginkább akkor hasznos, ha nem vonja el a sofőr figyelmét a vezetésről, éppen ezért kellene egyszerűsíteni az infotainment-rendszereket.

Visszafordíthatatlannak tűnik, hogy az új autók egyre több képernyővel vannak tele, amelyek sajnos egyre többet igénylik is a sofőr figyelmét. A rengeteg nagy autógyártó infotainment-rendszerét beszállító VNC Automotive vezérigazgatója szerint "a járművezető figyelméért folytatott verseny sosem volt még ekkora. Az utak sűrűbbek, mint valaha, az érintőképernyők elborítják az utastereket, és egyre inkább összekapcsolt életet élünk. Mindez azt jelenti, hogy sokkal több esély van a sofőr figyelmének elterelődésére."
Hirdetés
A járművek biztonsági fejlődése passzív rendszerekkel indult, például légzsákokkal, biztonsági övekkel, vagy a karosszéria gyűrődési zónáival. Ezek azonban mára elérték fejlődési lehetőségeik határát, így egyre több aktív biztonsági rendszer kerül az autókba - pláne amiatt, hogy az egyre vastagabb A-, B- és C-oszlopok, valamint az egyre magasabb övvonalak miatt beszűkült látótér negatív hatását kompenzálják. Ez persze pozitív fejlemény lenne, csakhogy egyes esetekben ezek is adhatnak fölösleges, figyelemelterelő vészjelzéseket és üzeneteket. Ezeken felül az egyre bonyolultabb infotainment-rendszerek, a rengeteg információ megjelenítésére alkalmas digitális műszerblokkok is egyre elterjedtebbek, mindez pedig arra készteti a sofőrt, hogy rövid időre, de gyakran levegye a szemét az útról, és a kijelzőkre pillantson. A vezetés közbeni, hosszú ideig tartó telefonnyomkodás veszélyeit már több kutatás is felmérte, de a sok apró, lefelé történő pillantás kockázataival még kevesen foglalkoztak. Érdekes, de a sok technológia ellenszere a még több technológia lehet. Persze nem úgy, hogy még több képernyőn még több információt kéne a sofőrre zúdítani. Épp ellenkezőleg, olyan megoldásra van szükség, ami a háttérben dolgozva biztosítja, hogy a sofőr kellő figyelmet fordít a vezetésre. Például hasznos lehet az olyan kamerarendszer, ami ellenőrzi, a sofőr az utat figyeli-e, és akkor is figyelmeztet, ha az autó saját központi képernyőjével babrálna túl sokat. Az ilyen asszisztens létét meg is fogja követelni az Euro NCAP 2023-tól, a releváns kategóriában csak ezzel együtt lehet majd maximális pontszámot szerezni. Ennek lehet egy továbbfejlesztett verziója az, amikor az útviszonyokat figyelembe véve aktívan változtatja a figyelmeztetés elindításához szükséges időt: autópályán például csak rövidebb időközöket engedélyez a félrenézéshez, vagy ha egyértelműen előre fókuszál a sofőr, akkor később játssza le a figyelmeztetést, hogy fölöslegesen ne zavarja meg. Ezzel párhuzamosan persze magukat az infotainment-rendszereket is érdemes átdolgozni: minél inkább le kell egyszerűsíteni a menüket, hogy a lehető legtöbb funkció csupán néhány kattintás - és pillantás - árán elérhető lehessen.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?