Tud ez menni végre! – Renault Espace 1.8 TCe
Renault Espace 1.8 TCe EDC Initiale Paris 4Control teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Zavarba ejtően kis motorjai után a Renault is rátért arra az útra, amin már elfogadható méretű motorok kerülnek az autóikba. Az 1,8-as Espace nem csak kényelmes, de menni is tud, hála a sportos léleknek.
Külsőre nem változott az Espace, még mindig az egyik legcsinosabb egyterű, ám most rendes motort kapott
Melyik szótól áll föl a szőr az újautó vásárló hátán? Downsizing, a divat, ami nagyjából kiirtotta a tisztességes méretű motorokat az autókból. Persze, a gyártóknak nem volt sok választásuk, a szabályzásokat követni kell, a Renault pedig az egyik legékesebb példa volt arra, hogy mennyire mélyre lehet menni hengerűrtartalomban. Ezer köbcenti alatt is kínálnak motort, jól ismerjük a 0,9-es benzinest, és valójában nincs is vele sok gond, erő van bőven, de ott a kényes turbó, amiről a legtöbb tulajdonos hallani sem akar, hiszen egyből hat számjegyű szervizszámlák kezdenek el hullani a szeme előtt.
A színe ametiszt fekete, ami szép fényben lilán csillan meg, nagyon ízléses és csinos, az Initiale Paris csúcsfelszereltség sajátja
Nagyon furcsán hangzott, hogy a hatalmas Espace-ba is csupa 1,6-os motor került. Na, most ez változott.
Alacsonyabb lett, magasabb hasmagassággal, nagyobb kerekekkel, mindent elkövettek, ami a beltért szűkíti, de így is maradt benne elég hely, igaz, nem vehetőek ki külön az ülések, mint korábban
Szerettük, és a mai napig úgy tűnik, hogy az 1,6-os dízel a legjobb választás az akár hétüléses Espace-hoz. Ellenben a dízelmizéria első hullámai között kapálózva a Renault egy olyan benzinmotort lógatott az egyterű orrába, amitől mindenki megnyalja a tíz ujját, azok meg pláne, akiknek mond az valamit, hogy Renault Sport.
A viszonylag kis térfogatok után most egy 1,8-as motort kapott az Espace, ami már leírva is egész jó összhangot sugall.
Ekkora motor már szívóként sem lenne rossz egy ekkora karosszériába, pláne turbóval. Ez a színtiszta rightsizing, se nem nagy, se nem túl kicsi, pont arra elég, amit várunk tőle, vagy még egy kicsit többre is. Az 1,6-os, 200 lóerős benzinessel nem volt túl mozgékony, lomhának sem nevezhető, de érződött, hogy egy kicsit kevés. Ez az 1,8-as csak 25 lóerővel erősebb, de 40 Nm nyomatékkal combosabb annál, ráadásul a sportrészleg finomhangolta.Hatalmas, a nagy ötödik ajtót motorok mozgatják, a hátsó ajtók óriásiak, bentről a kilátás sem rossz, bár bunkerszeűbb, mint a régi
Elöl-hátul LED-esek lehetnek a fényszórók, az elsők fényereje kiváló, éjszaka is tökéletesen világítanak és kanyarkövetősek
Ez persze nem azt jelenti, hogy az Espace-ból sportautót csináltak. Igaz, nagyjából ugyanez a motor került az Alpine sportautóba 252 lóerővel és a Megane R.S.-be, kezdésként 280-nal, azért a hangolása teljesen más. Míg a sportmodellekben a minél magasabb fordulaton leadott teljesítmény a cél, az Espace-nál az alacsony fordulaton elérhető legnagyobb nyomatékra hegyezték ki. 300 Nm a plafon 1750-es fordulatnál, ehhez egészen más turbót is használnak, más a szívósor, a kipufogó, meg úgy az összes kiegészítő egység, így erős túlzás, hogy ugyanaz az 1,8-as, pusztán ugyanazokra az alapokra építkezik.
Beindítva már az autó mellett állva is biztató, nem hangos, sem a motor, sem a kipufogó, mégis hallani, hogy nem egy kávédaráló dolgozik a meredek géptető alatt.
Elég rugalmas, szinte alapjárattól kezdve kellően húz, mindig van tartalék, ám kicsit zavaró, hogy a hajtás nagy gázra csavargatja a kormányt a kezünkben. Határozott indulásnál, főleg kikanyarodásnál az ívbelső kerék el is pörög, jóval hamarabb, mint várnánk.Vidám, világos, jó hangulatú az utastér, az anyagok is nagyon jók, persze, ezen a szinten az ajtókárpitok nagy része is bőrözött
A hangulatvilágítás tényleg hangulatos, a panorámatető nagyobbik része nyitható, a formák pedig néhol különösek, pláne a mindig ugyanabba a helyzetbe visszaálló váltókaré
Erőből tehát nincs hiány, a hetes duplakuplungos váltó teszi a dolgát, de a bizonytalan indulások miatt még mindig jobban szeretem a hagyományos bolygóműves automatát. Az 1,8-as fogyasztása hangyányit több papíron, mint az 1,6-osé, a vegyes érték 6,8 liter. A fedélzeti számítógép szerint alá is ment nagyrészt országúti szakaszon használva, 6,6 literrel kecsegtetett, városban 8,5 liter fölé nem ment a számláló. Próbálgatás, gyorsulgatás, egy-két tempósabb kanyarvétel mellett főleg óvatosan használtam, javarészt városban.
Tankolás után kiderült, most kapaszkodjanak meg, 9,9 liter folyt bele 100 kilométerenként.
Vigyáztam, esküszöm, ezért is letaglózó az adat, pláne, hogy ennyit egyszer sem írt a kijelzőn. Kicsit átverve érzem magam, de ha azt vesszük, hogy milyen dinamikusan is mozog vele az Espace, és hogy az 1,6-os is benyelt ennyit, akkor nincs több kérdésem.A harmadik sorban is lehet lábteret csinálni, középen annyi hely van, hogy bőven tolhatjuk előre az üléseket. Elöl masszíroznak is a fotelek, bár leginkább kényelmesek, tartásuk sem rossz, az ülőlap hossza állítható
Az összkerékkormányzás ezen a szinten már alapáras, a 4Control rendkívül hatékony, a mozgást szokni kell, határozottan érezni, mikor fordul a feneke
Furcsamód régóta vágytam már erre az autóra, pedig pazarlás egy ilyen pompás hétülésest egyedül használni. Ez az Initiale Paris csúcskivitel – mennyire szép már ez az elnevezés is – minden jóval megpakolva, színátmenetes bőrüléseivel, prémium hangszigetelésével és összkerékkormányzásával olyan, mint egy hatalmas, jóságos bálna, ami olyan finoman mozog, hogy a porcelánboltban rendet tudna tenni az elefánt után.
Ezen a szinten már alapáras a 4Control, amivel ekkora testtel is kompaktokat megszégyenítően mozog városban, szűk parkolóházakban.
A kormányzás könnyed, sportban kicsit keményedik, ami jót tesz neki. Ha mindent sportba kapcsolunk, kapunk jobb gázreakciót, később kapcsoló váltót, keményedő futóművet, meg hanggenerátort, amiből nem fontos mindegyik. Alapvetően úgysem sportolnánk, hisz azt a család nem feltétlenül élvezné, ellenben a kormányzásnak és a futóműnek jót tesz a keményítés. Utóbbinak azért, mert alapból egy fekvőrendőrről leérkezve hármat libben a feneke, számoltam. Sportban csak kettőt, így a tengeri betegség csak később érkezik.247 liter marad a hét ülés mögött, öttel közel 700, persze ha nem rendeljük meg a két utolsó ülést. Gombnyomásra fekszenek le az ülések
Minden tulajdonsága egyenként is állítható, a futóműnek és a kormányzásnak jót tesz a sport, a motornak az Eco üzemmód, de így is messziről látható adatokat produkál fogyasztás ügyileg
A futómű továbbra is a leggyengébb pontja, nagyokat szólnak a 19-es kerekek, így az úthibák kerülgetése szinte már rutinná kell váljon, ha nem akarjuk hallani a nyekkenéseket. A Bose hifi csodásan szól, az anyagok még engem is megleptek, mennyire kellemesek, az meg pláne, hogy mennyire praktikus az Espace.
Ritka, hogy egy ilyen mai divat szerint készült, crossovernek álcázott, kicsit emelt autónál még ezt is figyelembe vegyék a praktikumot.
Az Espace-ban volt hely kitalálni, hogyan is legyenek a tárolórekeszek. Amik többsége simán elnyel egy kétliteres palackot, vagy akár kettőt is, mint az érintésre kicsúszó kesztyűtartó, vagy az eltakart középkonzoli rekesz.A praktikum nem kérdés, így még a könyöklő is lehajtható, mindenhová elfér legalább egy, ha nem kettő kétliteres palack, a kesztyűtartó érintésre nyílik
Alapból rendkívül csöndes, a futómű hátul túl lágy, a kerekek nagyot szólnak. Jó útburkolaton rendkívül pihentető vele az utazás
A közel csúcsfelszereltségű Initiale Paris szinte mindent megkap kicsit több mint 13 millió forintért, ha kérjük a két hátsó ülést 300 ezerért, meg még pár apróságot, akkor sem érjük el a 15 milliót, amiért borzalmasan sokat kapunk az Espace személyében. Közvetlen konkurense talán épp házon belül, a Grand Scenic, hisz ilyen teljesítménnyel a Volkswagen csoportnál nem kapni benzinmotort, a Fordnál pedig épp eltűnt az S-MAX Vignale. Persze, ezek csak a katalógusárak, mint tudjuk, ezen lehet még faragni megrendeléskor, és nem is árt. Mindent összevetve az Espace ár-érték aránya elég meggyőző, az 1,8-as turbómotorral pedig a menettulajdonságok is sokat javultak.
Az 1,8-as turbós benzinmotor tökéletes párosítás a nagy testhez, 225 lóerejét a Renault Sport hangolta, nem kifejezetten sportos, de lendületes haladáshoz tökéletes
Szerintem a fogyasztás rendben van. Mit vártunk egy 1,7 t autótól? Ennyit simán a 2,0 l Lagunám is megeszik. Hát hogy a kijelző nem pontosat mutat, megszoktuk. Eddigi autóim egyike sem tudott pontos lenni, vagy alatta , vagy felette, a szórás: 0,5-1,8l/100 km (Civic, Laguna, Megane, R19, R5, Corsa). Az sem mellékes, hogy mennyi km volt az autóban, a fogyasztást az is befolyásolja (bejáratós időszak). Akármennyire is mondják a kereskedők, hogy lehet neki nyomni, azért kell pár ezer-esetenként 10-20e km mire beáll a fogyasztás. Na meg ahogy ez az autó használódik, azért 1 db tulajdonos teljesen más (főleg akinek saját zsebére megy az a 14 milla). Szóval nem kéne ennyire szörnyülködni, bocsánat kapaszkodni!