Trónok harca, márkák csatája – Egyesült Államok
Több ágyban az ellenséggel - autóipari együttműködések 2. rész
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Big Three és a haszonjárműveket gyártó PACCAR az amerikai piac urai.
Múlt héten az európai autógyártók együttműködéseivel, kooperációival indítottuk négy részes sorozatunkat, most pedig átruccanunk az Atlanti-óceánon, hogy szemrevételezzük az Egyesült Államok legfontosabb gyártóit. Ha azt mondjuk Big Three, mindenki tudja, hogy a Chrysler-Ford-General Motors triójára gondolunk, de van még egy csoport, amelyiket érdemes megjegyezni a tengerentúli autós cégek közül, bár nem személyautók, hanem kis, közepes és nagyméretű haszonjárművek gyártásával keresi kenyerét.
A PACCAR a Daimler AG és a Volvo után közel 18 000 alkalmazottal és 16,5 milliárd dolláros tavalyi árbevétellel a világ harmadik legnagyobb teherautó-gyártója. Az 1905-ben Seattle-ben alapított cég a második világháború alatt a hadi termelésből vette ki részét, ők építették a Sherman tankokat, valamint a tankszállításra kifejlesztett M25-ös Dragon Wagont. A háborúban keresett pénzt a cég bővítésére fordították, 1945-ben megvásárolták a Kenworth Truck Company-t, majd 1958-ban a Peterbilt Motorst és a Dart Truckot. 1981-ben a brit Foden Trucks-szal, 1996-ban pedig az akkoriban pénzzavarral küszködő holland DAF-fal bővítették portfóliójukat. Két évvel később a szintén brit Leyland Trucks is szárnyaik alá került, amit ezután a kis és közepes méretű haszonjárművek tervező, fejlesztő és gyártóközpontjává tettek, az újkori DAF teherautókat a lancashire-i cégnél tervezik.
Másik történet, hogy 1925-ben az 1904-ben létrehozott Maxwell Motor Company maradványaiból alapították a michigani Auburn Hillsben székelő amerikai óriást. Az alapítója, Walter Chrysler nevét viselő gyártó tavaly 55 milliárd dolláros árbevételt ért el, 2010 decemberében több mint 50 000 alkalmazottat foglalkoztattak világszerte. Jelenlegi márkái a Chrysler, a Dodge, a terepjárókról ismert Jeep, a haszonjárműveket fémjelző RAM, a cég modelleit kívül és belül egyaránt tuningoló MOPAR, valamint az idén külön márkává avanzsált, korábban a teljesítménymodelleket jelző SRT. Brutális sportkocsijuk, az eddig Chrysler és Dodge emblémával értékesített Viper következő generációja már SRT márkanév alatt kerül piacra, és a Chrysler foglalkozik új olasz anyacégük, a Fiat amerikai képviseletével is. Ezeken kívül még rengeteg, időközben megszűnt autómárka tartozott a cég alá, ezek közül ismertebbek a Sunbeam, az AMC, a DeSoto, a Plymouth és az Eagle. Az 1967 és 1979 között működő, angol, francia és spanyol márkákat tömörítő Chrysler Europe-ot annak idején a Peugeot vásárolta fel.
[kepallojobb=398236]Akinek a sorozatgyártást köszönhetjük, Henry Ford[/kepallojobb] A sorozatgyártást, azaz a futószalagon termelést kitaláló Ford születésnapja 1903. június 16., a márka ma is a világ egyik legjelentősebb autógyártója. A Henry Ford által alapított cég jelenleg a második legnagyobb hazájában, és az ötödik legnagyobb gyártó a világon, tavalyi évét 164 000 alkalmazott és több mint 136 milliárd dolláros árbevétel jellemezte. A Föld összes kontinensén jelen lévő gyártó rengeteg márkát fog össze, kisautóktól nagyméretű teherautókig mindent gyárt. Az Egyesült Államokon kívül Kanadában, Mexikóban, Kínában, az Egyesült Királyságban, Németországban, Törökországban, Brazíliában, Argentínában, Ausztráliában és Dél-Afrikában vannak gyáraik, ezek közül többen is más cégekkel együttműködésben folyik a termelés. A törökországi Kocaeliben a 70-es években alapított Ford-Otosan napjainkban Transit és Transit Connect típusokat gyárt, míg a Portugáliában található Setúbalban a Volkswagennel együtt építették a Galaxy-Sharan-Alhambra buszlimuzinokat, de a modell harmadik generációs változatát már a belga Genkben gyártják, a portugál üzemet otthagyták a Volkswagennek. Szomszédunkban, Craiovában (Románia) Transit Connectet, B-Maxot és kisebb teljesítményű motorokat állítanak elő.
A Fiattal az 500-as és a KA kapcsán kooperáltak, a Volvóban is van érdekeltségük, és a segítségükkel alapított orosz GAZ a mai napig együttműködő partnereik közé tartozik. A Toyotával hibridtechnológiát fejlesztenek közösen, s a Mazdánál és az Aston Martinnál is birtokolnak valamennyit a részvényekből. Hozzájuk tartozik a luxusautókról és limuzinokról ismert Lincoln, és a Ford do Brazil felügyeli az offroad járműveket gyártó Trollert. Az amerikai Navistarral a 80-as évek elején motorszállítói megállapodással kezdődött viszonyuk, idővel azonban szorosabbra fűzték a szálakat, és több közös modellel is előálltak. Együtt hozták létre a Ford F650 és F750 típusokat gyártó Blue Diamond Truckot is. Kínában személyautó fronton a Chang'an Automotive-val, haszonjárművek terén pedig a Navistarral dolgozó JAC-cal közösködnek.
A sorozat következő részében az ázsiai gyártókat vesszük sorra, hogy aztán a záró fejezetben a szintén ázsiai, de teljesen külön világnak tekinthető Kína autóiparát vegyük szemügyre közelebbről.