Transittal érkezik a Ford új motorcsaládja
Kisebb és takarékosabb dízellel, hamarosan automata váltóval is jön a Ford Transit és Transit Custom
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Lecseréli a 2.2 TDCi motorokat a Ford, a 2.0 EcoBlue a személyautókba is bekerül majd, a vele takarékosabb Transit/Transit Custom család pedig automata váltót is kap.
Egy új motor, pláne egy haszonjármű-sorozatnál talán kevéssé vérpezsdítő, ám itt jóval többről van szó! A nagyméretű Transit és a kompaktabb Transit Custom ugyanis Tourneo néven, személyszállítóként is létezik, utóbbiból is van kétféle tengelytávú verzió, a Transit/Tourneo pedig végeláthatatlanul sok kivitelben készül. Nem mellesleg a Tourneo Custom az egyik legjobb, ha nem a legjobb család-, illetve csapatszállító. Ez is fontos, a lényeg viszont most az új dízel!
A korábbi 2.2 TDCi motorokat teljesen új 2,0 literes Ford EcoBlue motor váltja - 105, 130 és 170 lóerővel. Ugyanakkor nem titok, hogy az idővel a Ford személyautóiba is bekerülő, a jelenlegi 2,0 litereseknél takarékosabb és jobb nyomatékkarakterisztikájú gázolajos a Mondeo, S-MAX, Galaxy, Edge sorozatokban izmosabb, akár 240 lóerős verziókban is elérhető lesz. Ha a 2.2 TDCi-hez mérjük, a nyomatékgörbe alsó pontján, 1250 1/percnél 20 százalékkal nagyobb nyomatékot láthatunk, ami csöppet sem mellékes az elindulási hajlam szempontjából. Mivel kevésbé kell pörgetni, a fogyasztási norma is sokkalta, akár 13%-kal kedvezőbb. Az opciós stop-start rendszerrel mindössze 6,1 l/100 km a Transit Custom furgon vegyes fogyasztási értéke. A sofőröket viszont bizonyára jobban fogja éltetni a jelentősebb alsó fordulati nyomaték, valamint az, hogy van automata gázadás, nyugodtan lehet csupán a kuplung felengedésével kúsztatni a Transitot, nem fog lefulladni, ha ez mégis összejönne, elég benyomni a kuplungot, a stop-start ilyenkor is automatikusan újraindít.
Nem feltétlenül megnyugtató, ám a sokat futó flottásoknak fontos tényező, hogy az új motorral akár 2 év/60 ezer kilométer is lehet a szervizperiódus - eddig 2 év/50 ezer km volt a maximális érték. Az EcoBlue égésterének optimalizálásával állítólag 50%-kal csökkent az alapjárati zaja, ami olyan adat, hogy még talán egy márkafantikus sem fogja alátámasztani, bár meg kell jegyezni, hogy az eleve logaritmikus zajmérő-szám és a zajosság kérdése igencsak fura, nehezen mérhető jelenséget vizsgál.
Naná, hogy említhető kisebb belső súrlódás, a korábbinál könnyebb, "rakétahajtóművek anyagából készített", kisebb tehetetlenségű a turbófeltöltő, a piezokristályos, 2000 bar csúcsnyomással dolgozó befecskendező-rendszer pedig egyetlen ciklus alatt akár 6 dózisban, injektoronként nyolc, egyenként 120 mikron átmérőjű (vagyis körülbelül az emberi hajszál vastagságával megegyező) lyukon keresztül küldi az égéstérbe az üzemanyagot. Hengerfejbe integrált a szívócsonk, a leömlő és az EGR-szelep is - ne legyen velük gond! Az idén szeptembertől a haszonjárművek körében is kötelező Euro 6-os emissziós normát pedig AdBlue adalékkal tudja a motor, ami fronthajtással keresztben beépítve, a Transit hátsókerekes, illetve összkerékhajtású változataiban hosszában dolgozik.
Ha a korábbinál kulturáltabb üzemű dízel nem lenne elegendő, van még néhány újítás a Transit/Transit Cutom sorozathoz. A legfontosabb, hogy ősztől hatfokozatú automata váltóval is lehet majd kérni őket. A Custom sorozat opcióként hátsó légrugózást is kaphat, megjelent egyebek mellett a távolságtartós tempomat, a gyalogosfelismerős ütközésre figyelmeztető rendszer vagy a táblafelismerő is. Az ESP immár alapáron oldalszél-asszisztenses, de akkor is elveszi a motor nyomatékát, ha egy kanyarba túlzott sebességgel érkeznénk, netán a karosszéria túlzottan dőlne. A friss, EcoBlue motorral szerelt Transitok tisztább kipufogógázaik és csendesebb motorjuk mellett lökhárítójuk alsó krómbetétjéről ismerhetőek fel. Már rendelhetők, a kiszállítások augusztusban kezdődnek meg.
Elég sok baj van a 2006-tól gyártott Peugeot Boxer és Citroen Jumper 2.2-es, Ford-motoros változataival is. A Ducato már valamivel jobb.
Na ez az a motor amivel ha baj lesz, márpedig gyanítom, hogy lesz akkor a szerelők és a tulaj is káromkodni fog. Előbbi a végtelenül túlbonyolított technológiába, utóbbi pedig a pénztárnál. kiindulva a 2.2- es TDCI EGR szelepéből ami “csak” vízhűtéses 110 ezerért és 160 000nél fogyasztom a negyediket. Akoor mibe fog fájni a hengerfejbe integrált!!!! változat és a befecskendező elemekről még nem is beszéltem. Ez már régen nem “haszongépjármű”