Trabantoktól a Saabokig – Kihalt márkák a használtpiacon

Ha különlegességre vágysz, keresd a már nem létező márkák modelljeit!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem biztos, hogy a legbölcsebb döntés olyan használt autót választani, amelynek már nem is létezik a gyártója, de az biztos, hogy egyre inkább különlegessé válik majd. Persze az sem mindegy, hogy mennyire régen szántották be a céget.

A márka megszűnése óta eltelt idő azért olyan fontos kérdés, mert ettől is függ, hogy mennyire drága egy-egy példány. A nagy klasszikusok csillagászati árakért cserélnek gazdát, ráadásul ritkák is az épségben megőrzött vagy felújított példányok: hasraütésszerűen olyan járgányok jutnak erről eszembe, mint mondjuk egy eredeti Laurin & Klement, vagy egy igazi Maybach, Horch, tán egy NSU. Elnézést, hogy ennyire „németajkú vidékek” ötlöttek fel, nagyon sok márkát említhetnék még. Az USA is megérne még egy külön misét: Packard, Studebaker, Duesenberg, hogy csak a legnevesebbeket említsem. Ám most olyan elérhető autókat kerestünk, amiket a Használtautó.hu felületén is meg lehet találni.
Közöttük is lehetőleg olyan márkákat kerestünk, amelyekből nem csak egy-két darabot kínálnak eladásra, hanem válogatni is lehet. Gyorsan szemet szúrt a Daewoo, amelyből még rengeteg, 300-nál is több autót kínálnak eladásra. Motorhibás, leharcolt Matizokkal kezdődik a sor 100 ezer forint alatt, aztán valahol 150 000 forint környékén már olyan Nexiák is akadnak, amik valószínűleg képesek kigurulni az eladó kertkapuján. Ahogy lépkedünk feljebb az árskálán, jönnek a Lanosok. 500 ezer forinthoz érve már Nubirák, Tacumák és Kalosok között is lehet válogatni. Biztosan kell még költeni ezekre a gépekre, ugyanakkor egyszerű technikájuk, olcsó alkatrészeik miatt érdemes körbenéznie köztük azoknak, akik gyorsan szeretnének egy üzembiztos autót A-ból B-be járásra.
Hirdetés
Tudom, úgy volt, hogy a néhány darabos kínálatról nem lesz szó, de mégsem lehet elmenni szó nélkül a Mercury kínálat mellett. Ugyanis a ’60-as és ’70-es évekből megmaradt, szép állapotú példányokat kínálnak eladásra, ha valakit érdekel, érdemes rákeresnie. A Hummert viszont félve írom ide, hiszen a név újjáéledt, igaz a GMC gyámsága alatt. Na, de azért mégiscsak idekívánkozik érdekességként. A katonai felmenőkkel rendelkező, aztán polgárivá váló H2-ből és H3-ból nincs ötmillió forint alatt. Pedig már mindegyik bőven 10 év felett jár, vagy inkább a húszhoz közelít. Várhatóan hamarosan csak felfelé indul az áruk, főleg, hogy az újkori Hummerekben nem lesz belsőégésű motor. Akad vagy egy tucat Moszkvics is, de kapaszkodjatok, a szép állapotú példányokért másfél millió forintot is elkérnek, egy teljesen restaurált példányért pedig akár 3-4 millió forintot is. A vállalatot 2007-ben számolták fel a 2006-os csőd után. Ugyanakkor a márka névhasználati jogát megvette a Volkswagen. Ez pont idén jár le. Vajon meghosszabbítják? Milyen menő lenne már egy olcsó, orosz villanyautó márka, nem?
Hirdetés
Ha már az NSU nevét megemlítettem az elején, akkor muszáj jelezni, hogy 3 példány eladó. Ebből kettőt felújított állapotban 2 millió forintért szeretnének elpasszolni. És ha már a Mercury neve felvetődött, az Oldsmobile se maradjon ki, bár abból sincs több. Persze ezek is szép állapotúak, sokmillió forintos árazással. Pontiacból viszont több mint egy tucat közül lehet válogatni. Főleg „Tűzmadarak” közül, a használható példányok körében egymillió forinttól, restaurált régiségeket pedig egészen 20 millió forintig. A brit autógyártás mementójaként Roverből is akad vagy félszáz darab. Igaz, ezek többnyire már a Honda rokon 25 és 45, valamint a BMW szárnyai alatt született 75-ösök. Utóbbi formája még mindig kívánatos, ára is megfizethető, hiszen egymillió forint alatt kínálják legtöbbjüket. Bár itt is érdemes megemlíteni érdekességként, hogy a Rover felszerelését, know-how-ját a kínai SAIC felvásárolta, csak épp a nevet nem tudta megszerezni, így létrehozta a Roewe nevű márkáját. A Rover név pedig kacifántos úton eljutott a Tata tulajdonába.
Hirdetés
Közeledünk a lista végéhez, de még van egy olyan márka, amiből aránylag nagy a kínálat, sőt a rajongótábora sem kicsit. Ez pedig a Saab, ami ugyan még létezik, de már csak repülőgépeket gyárt, de az autós részleg már megszűnt. Sokat látott és futott 9-3-asok és 9-5-ösök párszázezer forintért elérhetők. Viszont a megkímélt példányok már egymillió, vagy akár 2 millió forint felett járnak. A márka hattyúdalának tekinthető, átfazonírozott Opel Insignia, alias Saab 9-5-ösökért pedig 4-5 millió forintot is elkérnek, pedig már ők is 10-11 évesek és nem keveset futottak. Végül a Trabant és a Wartburg neve mellett nem mehetünk el. Szép lassan kinövik magukat kultautóvá, az árak pedig elkezdtek az egekbe szökni. Trabantból nagyobb a kínálat. Négyüteműek 200-300 ezer forintért is vannak, de hát az nem az igazi, ugye? A használható 601-esek már 300 ezer forint felett kezdődnek, és minél szebb állapotba hozzák őket, annál magasabbra kúszik az áruk. Nem ritka a másfél millió forintos Trabi sem. A Wartburgoknál ugyanez figyelhető meg, csak kisebb a kínálat, mintegy két tucat kelet-német csoda vár új gazdára. A 353-asok ára állapottól függően 100 ezer és 2,3 millió forint között változik. Az olyan ritkaságokért, mint egy csillogó-villogó 311, akár 5-6 millió forintot is elkérnek. Persze akad még több kihalt márka is a használtpiacon, főleg „cocialista” vasak, Zastavák, Zaporozsecek, Volgák ésatöbbi, de ezekből is csak egy-két darab lelhető fel. A gyűjtők szemében viszont ők is kincsnek számíthatnak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “Trabantoktól a Saabokig – Kihalt márkák a használtpiacon

  • 2021.05.04. at 09:17
    Permalink

    Ha kukacoskodni akarnék, akkor a Volga igazából sosem volt autómárka, hanem a GAZ egyik típusa volt – az anyacég természetesen él és virul…

    Szerintem sokan szívesen olvasnánk egy II. részt is az olyan márkákról, amik bár kivonultak Európából, de más kontinenseken működnek. Pl.: Daihatsu, Chevrolet, Proton, Chrysler, Dodge, Infiniti, Lada, Tata, Mahindra… Sőt, lehetne egy III. rész is az olyanokról, amiket sosem forgalmaztak Európában, de szívesen látnánk őket itt. Pl.: Lincoln, Acura, Nio, Genesis, Buick(lehetne esélyeket latolgatni, melyiknek mekkora esélye van itt felbukkanni)…

Vélemény, hozzászólás?