Nagyon sok - alaptalan - kritikát kapott az új Toyota Supra formája. Érdekes végigpörgetni galériánkat, mely a vezetett, 90 példányos A90 Edition-ről készült
Nem nehéz érdekességeket találni az új, ötödik generációs Toyota Supra kapcsán. A tavaly 40 éves modell, sőt, minden eddigi gyári (Európában forgalmazott) Toyota történetében ez a legerősebb. Fejlesztéséért ráadásul az a Gazoo Racing részleg volt felelős, ami azért jött létre, hogy egyrészt még jobb, még sportosabb autókat hozzon a Toyota kínálatába, másrészt, hogy fejlessze a sofőröket - vezetési tudásukat, meg persze rajongókat is állítson a márka mellé. Azt mondják, a Supra az első teljesen saját, így a Gazoo Racing nevet is kiérdemelt modelljük, a
Yaris GRMN, illetve a különféle GR Sport változatok pedig csak ízelítők voltak. Árnyalja azért ezt az „önálló modell” kijelentést, hogy köztudott, az ötödik generációs Supra a BMW Z4-gyel közösen készült.
Országúton és versenypályán is nagyon elemében van, de még városban is egészen élhető
Hogy miért közösködtek a BMW-vel? Mert egy Supra soros hathengeres kell legyen, s ahogyan azt a Halálos Iramban filmekből mindenki tudja, lehet turbós is. Viszont a sportautó szegmens ma már annyira szűk, hogy a Toyota előtt két választási lehetőség állt: vagy nagyon drága lesz a mai Supra, vagy valakivel összeállnak, akinek van soros hathengeres turbómotorja és hasonló autója. Utóbbira esett a választás, méghozzá azzal a trükkel, hogy a BMW az azonos alapokra épülő Z4-et csakis roadsterként kínálja, míg a Supra kupé; mindkettő kétüléses.
A Supra egyértelmű legenda, az A90 17 évnyi kiadás után tért vissza, megérte várni rá
A Supra alapjait, hajtásláncát, 3,0 literes, soros hathengeres, kettős megfúvású turbós motorját és 8 fokozatú (ZF) automata váltóját gyakorlatilag a BMW adja, de igazából az autó egészét is, a Supra ugyanúgy Grazban készül, ahogyan a Z4 is. A Toyotánál maradt persze a dizájn és a finomhangolás, a végeredmény pedig egyáltalán nem rossz, amit a Supra a spanyol Jarama versenypálya 3,85 kilométeres csíkján is bizonyíthatott. Persze le kell szögezni, a Supra annak ellenére nem egy kőkemény izomgép, hogy a gyáriak éppen azt hangsúlyozzák, hogy ez egy valódi sportkocsi. És igazából nincs is átverés, a Supra sportkocsi, de olyan, amivel azért - legalábbis a miénknél kevesebb fagyot és talán több alapanyagot látó - spanyol utakon a hétköznapi közlekedés is teljesen élhetőnek tűnt.
Versenypályán is kellően magabiztos. Elöl 235/35 ZR19, hátul 275/35 ZR19 - mindenképp Michelin Pilot Super Sport - abroncsok tapasztják az úthoz
Viszont benne van a potenciál az élményautózáshoz is. Bár az alapokat a BMW adta, a finomhangolást a Toyota Gazoo Racing végezte, s ők azt vallják, a számok világa egy dolog, de az érzés számít igazán. Így aztán azt például nem is hangsúlyozták, hogy ez minden idők legerősebb, s 4,3 másodperces 100-as sprintjével legfürgébb utcai Toyotája. Sokkalta inkább domborították az arányokat, a széles nyomtáv és a kisautós tengelytáv 1,55-ös arányát, meg persze az alacsony tömegközéppontot. A Supra esetén utóbbit még a boxermotoros GT86-osénál is alacsonyabbra tudták vinni, míg a karosszériamerevség még a Lexus LFA-nál tapasztalhatónál is jobb. A tengelyek közötti tömegeloszlás 50:50 arányú, a hajtásséma pedig a Supráktól megszokott: orrmotor, hátsókerékhajtás, mindez egy elektronikus vezérlésű önzáró differenciálművel kiegészítve. Ez fokozatmentesen, akár 100 százalékos zárásra is képes. Azt, hogy mikor zár, 6-7 paramétertől, egyebek között a tempótól, a gázpedál állásától és a motor fordulatszámától, valamint a kormánykerék helyzetétől is függ.
A kettős megfúvású turbós motor 1600-4500/perc között végig adja 500 Nm nyomatékát, így elég széles tartományban lehet rá számítani, a lengéscsillapítók adaptívok, a sport mód őket is hangolja
A Supra eggyel komolyabb sportgép, mint a GT86. Egyrészt jóval nagyobb teljesítménye, másrészt hangolása miatt is. Hátrébb vannak az A-oszlopok, kisebb a tengelytáv, utóbbi még egy Yarisénál is szerényebb, a 4,38 méteres hossz pedig kompakt autós. A kizárólag kétüléses, azok mögött az utastérből is elérhető 290 literes csomagteret adó Supra persze nem kicsi, utaskabinja hosszú, lapos, ülései jó tartásúak, s a sofőr számára egyértelmű: itt minden a vezetési élményről szól, az egyetlen utasnak sincs persze rossz dolga.
Ilyen izgalmas belteret csak a piros bőrkárpitos A90 Edition ad, a Supra alapból inkább funkcionális. A beltérben természetesen BMW részleteket találunk
Kényelmesek, jó tartásúak az ülések. A rögzítőfék elektronikus és automatikus, BMW elv szerint a nyitott ajtajú autó nem kapcsolható fokozatba, van ám iDrie is!
Az elöl MacPherson, hátul 5 lengőkaros független futóművel eléggé betonbiztos az útfogás, még versenypályán sem vérzik el, ugyanakkor a spanyol úthibákat és fekvőrendőröket meglepően jól csillapította.
Alapáron járnak a 19 colos kovácsolt alumínium felnik és a Michelin Pilot Super Sport abroncsok is, vezethetőségben tehát a Supra mindenképp elég komoly csomagot ad.
Igaz, hiába kapunk menetmód-kapcsolót is, a motor- illetve kipufogóhang semmiképp sem lesz kellően ütős.
A Supra fara meseszép, hatalmas diffúzort és látványos szárnyat is kapunk, a kipufogóhang azonban visszafogott. A Supra modellnév jelölésében az S a Norschleife egyik kanyarjára is utal
Hasonlóan kettős érzéseket kelt, hogy bár alapáron is Apple CarPlay és Android Auto funkciós, 8 hangszórós és 8,8 colos kijelzős az infotainment rendszer, sőt még navigáció és magyar nyelv is van benne alapból, az érezhetően BMW, tőlük azonban nem a legfrissebb rendszer zavaróan lassúnak bizonyult a bemutatón. Sőt, az egyik tesztautóban olyannyira ki is fagyott, hogy végül a start után kivették a flottából, s kaptunk egy másikat. De még milyet!
Az A90-es gyári kóddal érkező ötödik generációs Suprából idén 900 példány készül az európai piacra (Magyarország 10-et kap, néhány példányért még lehet versenyezni), készül továbbá egy A90 Edition nyitószéria, stílusosan 90 példányban.
Ennek egyikét sikerült megkaparintani. A matt, pontosabban inkább selyemfényű szürke szín hasonlóan elképesztően jól áll neki, mint a matt fekete felnik és a bordó bőr belső.
Alapáron kapjuk sok egyéb mellett az adaptív LED fényszórót és a távolságtartós tempomatot is
A Supra persze alapból is nagyon ütős, alcantara kárpitos, millió egyéb mellett távolságtartós tempomatos, holttérfigyelős és táblafelismerős, valamint adaptív LED fényszórós, okoskulcsos. Az Active „alapverzió” fölé a Premium szint 12 hangszórós JBL hifivel, head-up display-jel, bőr kárpitozással és vezeték nélküli telefontöltővel, valamint extra fényekkel és tárolórekeszekkel nő. Az A90 Edition természetesen utóbbin alapul. Az alapár 20,82 millió forint, ám a vevők legfőbb kérdése inkább az szokott lenni, hogy megkapják-e még idén autójukat. Az olvasók, általában a formát, érintő fanyalgására pedig egyértelmű cáfolatot kívánok adni a galériában látható, saját készítésű fotókkal. Élőben egyértelműen ütős a Supra, a 90 példányos nyitószériát vezetni pedig egyértelműen megtiszteltetés volt. Pályán és közúton is.
A Supra egy műtárgy lett, igazi gyűjtői kincs lehet, s erre példányszámával is odafigyelnek, idén 900+90 példány érkezik Európába, hazánkba 10 példány jut
Hát ez elég ronda.
Azért a motor burkolaton meghagyhatták volna a BMW jelet a korrektség kedvéért. 🙂
Nem mindennapi forma. Szerintem nagyon menő.?
Az biztos, hogy nem fog veled szembe jönni az utcán és mindenki meg fogja nézni. Szeretem a merész formaterveket. Kár, hogy a Toyota nem saját technikát pakolt bele.
Itt készül a szomszédban, ahol a Chrysler még az európai ittléte alatt több típusát is gyártatta(Voyager, PT Cruiser, 300C, stb.)? Gyártókapacitás-üresedés biztos lett az amerikai márka távozásával, bár sok más típus is készül(t) a sógoroknál(pl. G-Merci, Jeep-típusok, stb.)…
„Valami nem stimmel ezzel a BMW belsővel” érzése az embernek, kivéve a váltó környékét ami full BMW.
A neten már unalomig ismételt, hogy nem volt képes a Toyota egy saját fejlesztést / műszaki tartamot a Supra név mögé rakni, akárhogy is, tuti elfogják kapkodni az összest, pláne az itthonra szánt 10db-ot… a 10milliós Yariszokat se nagyon kellett árulni, állítólag „szétkapkodták” azt a pár db-ot. (amik itthonra jöttek)
Hát bizony soha nem lesz olyan mint a régebbi 🙁 Az egy Legenda. Miért kellett „elcseszni” BMW motorral , akkor ez is kigyullad majd 🙂 Nekem a régi kell vissza most!!! Fene ebbe a költséghatékonyságba .
Érthető a csalódottságotok. Itt van egy k. jó autó, ami az összes eddigi ócska, gyerekes dogmátokat felrobbantja. Mondjuk ahány éve firkáljátok őket, igazán lejöhettetek volna már róluk.
Tudnak ezek a németek na! 🙂 Végre csináltak egy vérbő autót a Toyotának.
Az, hogy te MINDEN LÉTEZŐ német autót ajnározol, nem „ócska, gyerekes dogma”? Csak kérdezem. Mi a különbség? Ja, és honnan tudod, hogy jó lesz? Jós vagy?
Még mindig szörnyen ostoba…