Továbbra is lejtőn az autópiac, de nagyot erősödött a Suzuki

Hazai gyártó vezeti a 2021-ben is csökkent magyar autópiacot

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A koronavírus után a chiphiány is megtörte a 2020 elejéig 10 éven át növekvő autópiacot, most második éve a lejtmenetet láthatjuk. Mutatjuk a nyerteseket és a veszteseket.


Hirdetés
Ismét tartós recesszióban az autópiac, a 2008-as válságból, ami amúgy jóval drasztikusabb visszaesést, a piac csaknem negyedére esését hozta, 2010-től egészen 2020 elejéig felfelé íveltek az eladások. Aztán jött a COVID, ami azonban csak egy-két hónapig húzott kéziféket, utána már a kereslet élénkülni kezdett, majd nem csak újabb vírushullámok, hanem nyersanyaghiányok is hátráltatták a piacot, elsősorban a kiszállításokat, de

a chiphiány tavaly már olyan helyzeteket is szült, hogy egy-egy modellt rendelni sem lehetett, nemhogy kiszállítani és forgalomba helyezni.

Ha a teljes gépjármű-szegmenst nézzük, idén nem vészes, 2 százalékos visszaesés látható csupán, ugyanakkor a 2019-es adatokhoz képest már 20 százalékos csökkenés látható, magyarán a piac ötöde hiányzik. Még rosszabb a helyzet a személyautóknál, ott 22,8%-os a visszaesés a 2019-es csúcshoz mérten. Ha csupán a tavalyi adatokat nézzük, akkor is a személyautóknál látható a legnagyobb visszaesés, éves szinten 4,8%-os, decemberben pedig a 2020-asnál 31,2, a 2019-esnél 45,8 (!) százalékkal kevesebb autó fogyott. Sokkalta jobban áll a haszonjármű-szegmens, körükben tavaly már 4,3%-os növekedés adódott, így 2019-hez mérten 12,3% a hiány. Fellendült, tavaly 38,2%-kal nőtt a nagyhaszonjármű szegmens, de a 2019-es adatokhoz mérten még ott is 14,3% a hiány. Autóbuszból és motorkerékpárból pedig már a 2019-es számoknál is jobbakat hozott a tavalyi év.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2021-ben (Forrás: DATAHOUSE)
2021 2020 Különbség (%)
Személygépkocsi 121 920 128 030 -4,8%
Kishaszonjármű 22 981 22 041 4,3%
Busz 1010 634 59,3%
Nagyhaszonjármű 4518 3269 38,2%
Motorkerékpár 4601 4292 7,2%
Összesen 155 030 158 266 -2%
Hirdetés

Nem mindenki veszített a személyautóknál sem!

Ahogyan arról már beszámoltunk, a Suzuki hatodik éve vezeti az eladásokat, ennyi idős a Vitara, de a tavalyi évben is ez a modell volt a piac kedvence. A Suzuki nem csak tartotta első helyét, a csökkenő piacon 19,4%-kal növelte is eladásait, így a személyautóknál csaknem 14,5%-os piacrészt tudhat magáénak. Nem panaszkodhat a Toyota sem a maga 9,9%-os piacrészével és több mint 12 ezer példányos eladásával és a megtartott második helyével. A harmadik helyen továbbra is a Ford, de ők a Toyotához hasonlóan kevesebb személyautót adtak el tavaly. Fontos leszögezni, hogy jelenleg az összesítetten eladott, forgalomba helyezett személyautó sorrendet vizsgáljuk, a magánszemélyek vásárlásait és a haszonjármű-személyautó, márkánkénti összesítéseket később fogjuk tudni megvizsgálni.
Személyautók márkasorrendje regisztráció szerint (Forrás: DATAHOUSE)
Helyezés Márka Regisztráció Változás
2021 2020 2021 2020 (%)
1. 1. Suzuki 17650 14783 19,4%
2. 2. Toyota 12077 12672 -4,7%
3. 3. Ford 10604 11741 -9,7%
4. 8. Kia 9125 6293 45,0%
5. 5. Skoda 7846 10184 -23,0%
6. 4. Dacia 7367 10469 -29,6%
7. 6. Volkswagen 7049 9658 -27,0%
8. 7. Fiat 6456 6510 -0,8%
9. 11. Mercedes-Benz 5680 4747 19,7%
10. 12. Hyundai 5291 4357 21,4%
11. 9. Opel 4153 6110 -32,0%
12. 13. BMW 4063 3513 15,7%
13. 14. Nissan 2831 2798 1,2%
14. 16. Jeep 2612 2243 16,5%
15. 17. Volvo 2536 2209 14,8%
16. 10. Renault 2329 5039 -53,8%
17. 15. Peugeot 2260 2738 -17,5%
18. 18. Audi 2107 1916 10,0%
19. 20. Mazda 1541 1528 0,9%
20. 19. Citroën 1433 1875 -23,6%
21. 21. SEAT 1229 1438 -14,5%
22. 22. Honda 1135 1441 -21,2%
23. 23. SsangYong 918 810 13,3%
24. 24. Lexus 780 700 11,4%
25. 26. Mini 457 366 24,9%
26. 29. Alfa Romeo 435 235 85,1%
27. 25. Mitsubishi 365 371 -1,6%
28. 30. Land Rover 311 198 57,1%
29. 28. Porsche 303 249 21,7%
30. 27. Abarth 215 267 -19,5%
31. 34. Tesla 184 72 155,6%
32. 38. Cupra 101 11 818,2%
33. 31. Jaguar 93 93 0,0%
34. 32. Subaru 82 89 -7,9%
35. 35. DS 54 37 45,9%
36. 37. Ferrari 26 15 73,3%
37. 33. smart 25 73 -65,8%
38. 39. Bentley 15 11 36,4%
39. 36. Maserati 7 17 -58,8%
40. 40. Aston Martin 7 8 -12,5%
Hirdetés

Érdekességek a változatlan dobogón túl is vannak ám! A Kia eladásait 45%-kal növelve ugrott a nyolcadik helyről a negyedik helyre a Kia. Ceedből másfélszer annyi fogyott, mint 2020-ban, a Sportage eladásai 76,6%-kal nőttek, s a villanyautóknál is hasított a márka: a vezető Niro mellé szépen jön fel az EV6. Eladásainak közel negyedét veszítette a Skoda, csaknem 30%-át a Dacia, de a Volkswagen sem áll sokkal jobban. Ehhez mérten a Fiat visszaesése minimális - a regisztrációk szerint. A Mercedes-Benz közel, a Hyundai több mint 20%-kal növelte eladásait, ugyanakkor az Opel csaknem harmadával esett vissza, a márka legkelendőbb modellje a koros Crossland X volt, egyedül az tudott ezer példány feletti eladást elérni. Kifejezetten csúfos a Renault eredménye is: eladásai több mint a felére csökkentek, náluk még mindig a Clio a sláger, de abból is csupán 719 példány fogyott. Mínusszal zárta az évet a Peugeot, a Citroën, a SEAT és a Honda, valamint az Abarth, a smart és a Maserati, továbbá az Aston Martin is, igaz utóbbi csupán egy autóval adott el kevesebbet (8 helyett 7 példány fogyott). Bár még idén is fut a nagycsaládosok 2,5 millió forintos autóvásárlási támogatása, az új autót venni képesek már tavaly is érezhetően kevesebben voltak, mint az azt megelőző másfél évben, így a tavaly nagyot nőtt egyterű szegmens csaknem minden tagja ismét veszített eladásaiból.
Személyautók modellsorrendje regisztráció szerint (Forrás: DATAHOUSE)
Helyezés Modell Regisztráció Változás
2021 2020 2021 2020 (%)
1. 1. Suzuki Vitara 8350 6882 21,3%
2. 2. Suzuki SX4 S-Cross 6261 5578 12,2%
3. 4. Fiat 500 4728 4420 7,0%
4. 6. Dacia Duster 4501 3806 18,3%
5. 11. Kia Ceed 3923 2505 56,6%
6. 3. Skoda Octavia 3793 4929 -23,0%
7. 7. Toyota Corolla 3437 3789 -9,3%
8. 8. Ford Tourneo Custom 3340 3662 -8,8%
9. 23. Kia Sportage 2360 1336 76,6%
10. 22. Suzuki Swift 2314 1401 65,2%
11. 13. Jeep Renegade 2264 1952 16,0%
12. 12. Ford Puma 1989 2101 -5,3%
13. 9. Toyota Yaris 1959 3081 -36,4%
14. 25. Hyundai Tucson 1866 1334 39,9%
15. 15. Toyota RAV4 1851 1870 -1,0%
16. 27. Nissan Qashqai 1539 1109 38,8%
17. 20. Toyota C-HR 1485 1407 5,5%
18. 5. Dacia Lodgy 1457 3915 -62,8%
19. 14. Ford Focus 1424 1871 -23,9%
20. 33. Hyundai i30 1210 1013 19,4%
21. 36. Opel Crossland X 1140 913 24,9%
22. 40. Toyota Proace City Verso 1112 825 34,8%
23. 24. Volkswagen Passat 1054 1336 -21,1%
24. 21. Dacia Sandero 1041 1403 -25,8%
25. 34. Volkswagen T-ROC 1011 936 8,0%
26. 17. Skoda Kodiaq 1006 1496 -32,8%
27. 32. Hyundai Kona 956 1050 -9,0%
28. 55. Volkswagen T-Cross 941 587 60,3%
29. 19. Opel Corsa 910 1440 -36,8%
30. 30. Skoda Scala 898 1099 -18,3%
31. 10. Volkswagen Golf 890 1722 -48,3%
32. 56. Kia Niro 854 585 46,0%
33. 26. Skoda Superb 832 1142 -27,1%
34. 43. Volvo XC40 827 684 20,9%
35. 29. Opel Astra K 825 1102 -25,1%
36. 53. Toyota Aygo 824 595 38,5%
37. 50. SsangYong Korando 769 613 25,4%
38. 47. Volvo XC60 753 633 19,0%
39. 62. Ford EcoSport 751 523 43,6%
40. 16. Renault Clio 719 2678 -73,2%
41. 59. Hyundai i20 630 552 14,1%
42. 51. SEAT Leon 606 607 -0,2%
43. 134. Fiat 500L 590 181 226,0%
44. 80. Peugeot 3008 585 369 58,5%
45. 39. Volkswagen Tiguan 583 847 -31,2%
46. 64. Kia Xceed 577 507 13,8%
47. 65. Ford Transit Custom 566 501 13,0%
48. 60. BMW 3-as sorozat 561 543 3,3%
49. 41. Mercedes-Benz GLE SUV 561 783 -28,4%
50. 31. Volkswagen Touran 551 1086 -49,3%
Jól fogytak a prémiummodellek! Nem csak a már említett Mercedes-Benz, az Audi (10%), a Lexus (11,4%), a Mini (24,9%), a Porsche (21,7%), a DS (45,9%), a Ferrari (73,3%) és a Bentley (36,4%) eladásai is nőttek. A legnagyobb ünnep talán az Alfánál lehetett, az olaszok 85%-os bővüléssel csaknem duplázták eladásaikat, de szépen érkezett meg a piacra a Tesla és Cupra is, utóbbi közel tízszer annyi autót adott el, mint egy évvel korábban, ami hatalmas szó, s ebben a teljesen elektromos, Év Autója díjra is esélyes Born eladásai még benne sincsenek. Igaz, nem hivatalos információink szerint pont utóbbi az idei évben sem fogja tudni a hazai eladásokat látványosan növelni. Az ok nem más, mint a cikk elején már citált chiphiány. Drukkolunk azért az egész piacnak, hogy törjön meg a lejtmenet, hiszen ez nem csak az autóipar, az egész gazdaság érdeke.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

19 thoughts on “Továbbra is lejtőn az autópiac, de nagyot erősödött a Suzuki

    • 2022.01.04. at 11:21
      Permalink

      Mindig megy a követelőzés, hogy tartós autókat akarunk. Ennek egyenes következménye, hogy nő az autópark átlagéletkora(józan paraszti ész – a tartós autóval sokáig jár az ember, nem?). De akkor meg ne sajnálkozzunk a idősödő autópark miatt, kéz a kézben jár a kettő…

    • 2022.01.04. at 14:10
      Permalink

      igen, volt amikor alacsonyabb volt, amikor a sok nincstelen 0 beszállóval svájci frankos hitelre vette az új skodákat és suzukikat. Talán nem sírjuk vissza azt.

    • 2022.01.05. at 06:23
      Permalink

      És?

      Te nem a legélesebb kés vagy a fiókban, ugye?

      Nem az a fő baj, hogy magas az átlagéletkor, hanem, hogy a nagyrésze rosszul karbantartott, kókányolt, vagy teljesen elhanyagolt.

  • 2022.01.04. at 13:01
    Permalink

    Renaultnál nem tudom mire gondoltak mikor elkezdték kivezetni a fél modellpalettájukat a kelet-európai piacról. Nincs se Twingo, se Kangoo, se Talisman. Azt írja az eladások 30%-áért a Clio felel – ha feltételezem, hogy a Mégane, a Captur és esetleg még a Zoé az amiből érdemi számosságút tudnak eladni akkor csak öröm az ürömben, hogy valószínűleg már átlépi a 10%-ot a villanyautó értékesítésük aránya.
    A listavezetőket meg azért nem érdemes még értékelni, mert tuti tele vannak reexporttal.

  • 2022.01.05. at 06:47
    Permalink

    Nagyjából erre a jelentésre számítottam.

    A Suzuki vezet, nőtt is idén, a Toyota 2.
    A fő csapásirány teljesült, minden ok. A világ rendje nem borult fel.

    A másodlagos kritérium, miszerint amennyire mód van rá, a vw konszernes autók száma csökkenjen itthon. Szintén megvalósulni látszik, az emberek elkezdték jobban értékelni a megbízható, kiszámíthatóan működő autókat. Ez azt jelenti összefoglalva, hogy a japán, koreai márkák nőttek, a gagyibb európai márkák néhány kivétellel csökkentek.

    • 2022.01.05. at 23:38
      Permalink

      Az híres megbízhatóság(…?) 0-5 éves autókra vonatkozik?10-15 évessel ugyan annyi gond van mint más autónál??
      Amúgy az összes Suzuki egy kiscsomagtartós,szűk utasterű (mint általában a japán autók) nyekli-nyakli széthulló ócska f.s…?

      • 2022.01.06. at 20:15
        Permalink

        A Suzukit viszik, mert jó.

        A Ladád meg a kutyának nem kell, már nem is forgalmazzák itthon, annyira nem kellett senkinek a nivád, meg a többi dácsia szintű hordalék. ?

        • 2022.01.06. at 20:47
          Permalink

          Suzukit veszik mert jó???
          Az a nyegle semmirevaló ócska sz@r?????? Azért veszik mert az embereket belekényszerítik?
          Már kb 1000X mondtam de elmondom 1001X-re is hogy a környezetvédelmi besorolás végett nem forgalmazzák?

          • 2022.01.07. at 07:58
            Permalink

            Mivel kényszerítik bele az embereket a Vitarába, Scrossba, ahelyett, hogy mondjuk Skoda kamiqot, Ford Pumát, VW Tcrosst vagy Renault capturt vennének? Hatalmas különbség nincs az árcédulában, szóval az nem lehet. 🙂

            A Lada Európában nem üti meg a szintet… ezért nincs. A környezetvédelmi dolog csak alibi. Amikor még lehetett venni, akkor se vette senki, néhány nosztalgiázó ávós komcsi nyuggeren kívül. 🙂

          • 2022.01.08. at 04:57
            Permalink

            Aurelius
            Még hogy nem vette senkí??
            17 kereskedés volt összesen az egész országban és úgy hozták az évi 1000db-t?
            Átlag vásárló 30-55év közötti tehát még nagyon messze vannak a nyuggerségtől?
            De szerinted a Ládát ávós komcsi nyuggerek vették akkor szerintem a szutyokikat meg LMBTQ-s aktivisták?
            Elmondom neked pl: Németországban is petíciót nyújtottak be a forgalmazás folytatása végett? Suzuki autókat szinte nem is ismerik nyugaton…?Angliában is újra árusítják és még sorolhatnám. De Japánban is pl. egyre népszerűbb az UAZ (igaz nem Lada) mert kezdenek rájönni hogy az legalább nem nyaklik szét a 30kg-os valaguk alatt?
            Amúgy 2024-ben visszatér a Lada teljes erőbedobással Európába??

  • 2022.01.05. at 09:55
    Permalink

    Golf 31.??? 😀 Hazánk népe, miért hagyjátok a kompaktok makulátlan királyát lecsúszni? Hisz’ még szinte új a 8-as Golf! Ne okozzatok már csalódást! Ha nem lehet rajta fogást találni, akkor miért nem veszitek!? 😀

    A Sportage 9., úgy, hogy az új generáció még nem is kapható? Főhajtás, kalapemelés, csak így tovább, Korea…

  • 2022.01.06. at 11:28
    Permalink

    Amit belinkeltél kapásból több sebből vérzik: egyrészt 2015-ben íródott,németországban (tehát eleve más a mentalitás,útminőség stb…) volt felmérés,és valóban nagyon kevés futásteljesítményű autókról írnak…
    Az sem derült ki hogy vidéken vagy városban vannak használva az autók!
    Azért ha valaki ténylegesen használja az autót (mint én) éves szinten min.20-25ezer km-et nem csak hétvégente elmenni a Tescoba hanam utánfutót húz néha öt személlyel néha földesutakon (ez mind a munka végett) hidd meg 10-15éves korára lesznek vele gondok…

  • 2022.01.08. at 08:29
    Permalink

    Brit1980

    Évi 1000 darab persze.. annak a fele reexport.

    Milyen lmbtq? Milyen körökben mozogsz te, jóember?? ??? Én eddig csak 3-4 fős családokat, melósokat, rendőröket, katonákat, mentősöket láttam Suzukival. Olyan embereket, akik működtetik ezt az országot.

    A petíció egy dolog, de a németek úgy is elkaszálják majd… meg gondolj bele, minek még egy dácsia Európába? Ez a renaulttól függ… és ő neki már van egy budget márkája Európában, a dákó… butaság neki konkurenciát csinálni, mégha házonbelülről jön, akkor is.

    Dehogy népszerű az Uaz… ??? viszont a Toyota 93 év után leverte a GM-t az Usabán. Na ez a teljesítmény, nivássrác… nem az, hogy Japánban 70 Uaz helyett 80at adtak el tavaly.

  • 2022.01.08. at 18:42
    Permalink

    Hát abszolut nem reexport?nagy többségük magánemberként vásárolta ha nem tudnád…
    ÉN nem mozgok olyan körökben megnyugodhatsz?? Csak egy volt kollégám jutott erről eszembe…???Neked van egy csőlátásod mert Suzuki,Toyota imádó vagy?
    De van egy rossz hírem abszolút nem kaszálták el mert már értékesítik őket?
    Abszolút nem butaság mert egyrészt nagyon elszaladtak az árak a Daciaval (is) még hát üzletben nincs olyan hogy „minek…”
    De akkor Oroszországban sem lenne értelme árulni a Renault Logant nemde bár?Szutyokis batátom??
    Itt pontosan a Suzuki végett (sem) erőltetik az értékesítést
    Az se nagy teljesítmény legyőzni egy olyan konszert ami valójában a halálán van???

Vélemény, hozzászólás?