Nincsenek könnyű helyzetben az európai autógyárak
Érdekes dologra hívta fel a figyelmet a Reuters a napokban. A hírügynökség kezébe jutott ugyanis egy tervezet, amelyben arról van szó, hogy a szén-dioxid kibocsátást még nagyobb ütemben kellene csökkenteniük az autógyáraknak. Pedig a 2030-ig előirányzott tervek sem piskóták, ugyanis 37,5 százalékos csökkenést kellene elérniük a jelenlegi szinthez képest. És már a jelenlegi 95 grammos érték is nehezen tartható. Márpedig az új tervezet 50 százalékos csökkentést irányoz elő.
Az Európai Bizottság szóvivője azonban még nem erősítette meg, hogy valóban a szabály átírására készülnek-e. Viszont, amennyiben valós a Reuters értesülése, akkor az európai autógyártók elég nagy pofont kell, hogy elviseljenek. A német autóipari szövetség korábban nyilatkozta is, hogy határozottan elutasítják a szén-dioxid kvóta további szigorítását, ám most úgy tűnik, hogy a döntéshozókat ez nem hatja meg.
Ha túl szorosra húzzák a hurkot az autógyárak nyaka körül, abból hatalmas elbocsátási hullám lehet, a piacon pedig drasztikus drágulás
Eközben az autógyártók folyamatosan dobják piacra a részben vagy teljesen elektromos hajtású járműveket, de az EU környezetvédelmi ügynökségének a számításai alapján tavaly 122,4 g/km volt az Európában regisztrált új autók kibocsátása, ami 1,6 g/km növekedés 2018-hoz képest. Ha az autógyártók szeretnék elkerülni a gigabírságokat, akkor idén körülbelül 22 százalékkal kellene csökkenteniük az emissziót 2019-hez képest.
Mindenkinek sokkal jobb lenne, ha visszatérnénk az alap Euro6hoz (minusz 1-2 millió a belépő kategóriában + Suzuki Jimny), és közben letakarítanánk az utakról a 15+ éves romokat, amikből senki sem tudja, mi jön ki (többségében égett motorolaj). Ha feltoljuk az új autók árát, akkor tovább életben kell tartanunk azokat az autókat, amik a szennyezés túlnyomó részéért felelősek. Mindez Magyarországra vonatkozik, lehet a finneknek pont a fentiekre van szüksége.
Itt a szén-dioxid kibocsátásról van szó, ami kizárólag a fogyasztástól függ. Ha a vásárlók méltóztatnának kevesebb tankot vásárolni, mindjárt kisebb lenne a probléma.
„tavaly 122,4 g/km volt az Európában regisztrált új autók kibocsátása”
Érdekes módon, a Toyotának sikerült 97,5 g/km értéket produkálni, pedig se dízel, se elektromos, se tölthető hibrid nincs a kínálatban, leszámítva a plug-in Priust, amiből ugyan volt kínálat, csak eladás nem.
Ha a vásárlók méltóztatnának kisebb autókat vásárolni VAGY az autógyártók méltóztatnának K+F-be fektetni. Kevésszer hangoztatott érv, hogy az EU nem ellehetetleníteni akarja az autógyártóit, hanem pont a kontinensen folyó fejlesztéseket szeretné serkenteni. Egy normális világban az európai autóipar válasza az lenne a CO2 kvótára, hogy felvesz egy csomó kutatót meg szakembert és ugyanúgy, mint a Toyota szépen kidolgoz saját módszereket a csökkentésre. Sajnos túl erős a szektor lobbija ahhoz, hogy eddig joggal bízhattak az „inkább nem csinálunk semmit, majd Angela lecsitít mindenkit” opció sikerében.
Nyugat-Európában nem sok 15 éves romot látsz. A hasonló méretű lakossággal bíró belgák évi 5-600.000 új autót vásárolnak és nekik sosem a foghíjas alapbenzinesek voltak a kedvenceik. Sose vettek Suzukikat és a benzinesek piaci részesdése sem azért nő most mert szeretik őket, hanem mert megjelent a sajtóban hogy esetleg pont azt fogják kitiltani amit megvásárláskor fokozottan környezetkímélőnek adtak el, és a teljes szabályozás még mindig azt támogatja.
Viszont az ország fele akkora (és igazából annak az északi felén lakik a népesség 75%-a). Hollandok sem a ritka népességről híresek, a két Pest Megye mérető Ile de France lakossága meg 10 millió.
Az hogy milyen roncsokat engednek be nálunk irreleváns a fenti szabályozás szempontjából, mert nem a használt autókra vonatkozik.
Viszont az nagy igazság hogy itthon a mad max buhera a divat, ami nem tetszik azt kiütik, és olyan kormoló dízeleket látok, amit nyugaton sosem.
Ezért írtam, hogy mindez erre a csóró elbaszott országra vonatkozik. Itt egyszerűen káros ugyanazt a szabályozást erőltetni, mint egy fejlett országban. Olcsóbb új autókkal nyilván kevesebb használtra lenne szükség (aminek az ára szintén lejjebb szorulna), amik még mindig sokkal jobbak, hiába csak az alap Euro6d-t tudják.