Történelmi sportgép a Jaguar CX-75

Egyre több az esély a Jaguar CX-75 szuper-sportautó megépítésére

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ősszel még prototípusként ismerhettük meg, de egyre sanszosabb, hogy gyártásba kerül a CX-75.


Idén ősszel, a Párizsi Autószalonon még egyértelműen tanulmányként jelent meg a CX-75, azonban egyre több jel utal arra, hogy megvalósul. A Jaguar-Land Rover csoport feje, Carl Peter Forster példaképp a várkozásokon felüli fogadtatás után diplomatikusan, sokat sejtetően, de semmit sem ígérően jelentette ki: „Örömmel megépítenénk a komoly befektetéseket kívánó tanulmányt. Végső döntést azonban még nem hoztunk.” A Jaguar vezető dizájnere, Ian Callum még tovább ment, állítása szerint a most főként limuzinokat kínáló modellsor csúcsára mindenképp kellene egy szuper-sportautó, mely az idén 75 éves márka tradicionális gyökereire is utal.

Pont ilyen a CX-75, hiszen formáját az 1966-os, mindössze egyetlen példányban létező XJ13 ihlette, lemezei alatt pedig igazán jövőbe mutató technikai töltet lapul. Már maga a 4,65 m hosszú, 2,02 széles és 1,2 magas, 2,725 m tengelytávú karosszéria is különleges, alumínium, ráadásul 50 százalékban újrahasznosított. A tömeget nem csak ez, hanem a különleges hajtáslánc is jelentősen csökkenti a hasonszőrű szuper-sportautókhoz mérten. Belső égésű motor nincs, helyette mindegyik kereket egy-egy, 195 lóerős villanymotor hajtja, az összesített teljesítmény 778 lóerő, a teljes nyomaték 1600 Nm.

Letaglózóak a menetteljesítmények: a mindegyik kerekét villanymotorral forgató CX-75 álló helyzetből 2,3 másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót, az indulástól számított 15,7 s múlva pedig már 300 km/órával robog. Végsebessége 330 km/óra , menetdinamikájáról sokat elmond még, hogy 80-ról 145-re 2,3 s alatt ugrik.


Hálózati konnektorból 6 óra alatt telíthető lítium-ion akkumulátorok táplálják a villanymotorokat, emissziómentesen 110 km lehet a hatótáv. Persze nem a teljes menetteljesítményt lehívó „versenypályás” módban, akkor ugyanis szükség van a hátsó ülések mögé, hosszában épített, áramtermelő gázturbinákra is. Az akár percenként 80 000/perces fordulatszámmal forgó két turbina egyenként 70, összesen 140 kW energiát termel. Ezzel táplálják a villanymotorokat - vagy töltik az akkumulátorokat -, és így akár 900 km-re növelhetik a hatótávot a 60 literes üzemanyagtartállyal. Érdekesség, hogy a CX-75 kilométerenkénti szén-dioxid emissziója mindössze 28 g/km.
Versenyautósan kiegyenlített a tömegelosztás, a világ legkönnyebbjeinek számító, egyenként 35 kg-os gázturbinák hátra, a 19,6 kWh kapacitásához mérten szintén viszonylag karcsú, 230 kg-os akku-csomag előre került. A kétüléses, előre és felfele billenő ajtókon keresztül megközelíthető utastér a hajtáslánchoz hasonlóan futurisztikus, az ülések fixen rögzítettek, a vezető a kormány és a pedálok tologatásával „helyezkedhet”. A műszereket folyadékkristályos kijelző helyettesíti. A fordulatszámmérőt a lehívott teljesítményt mutató kijelző váltotta le. Nem csak az utasteret, a turbinákat is kékes LED-fények világítják meg, természetesen a külső lámpák is diódásak. Ha megvalósul az elöl 21, hátul 22 colos alufelnikre, és a Pirelli által kifejezetten e modell számára gyártott abroncsokra állított tanulmány, a CX-75 hajtásláncával mindenképp beírja magát a versenyautók történelmébe.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?