Az ennyire összetört Teslákat is roncstelepre küldhetik a biztosítók Észak-Amerikában
Meglepődve tapasztalta nemrég a kanadai Max, hogy a hónapokkal ezelőtt összetört Teslája értesítést küldött az okostelefonjára, miszerint éppen szerviz üzemmódba kapcsolták - Ukrajnában. A
Wired írása szerint az úriember nem számított erre, hiszen a biztosítója szerint a Model Y-ja javíthatatlan volt, roncstelepre küldték. Szerelőként ő is tudta, hogy a behorpadt, az akkumulátortérbe hűtőfolyadékot eresztő autóhoz Kanadában nem sok szerelő merne hozzányúlni, ő sem próbálkozott vele. A roncstelepről azonban továbbértékesítették egy exportőrön keresztül Ukrajnába, ahol egyes szerelőműhelyek kifejezetten a Nyugatról importált, törött Teslákat keltenek új életre.
Majdnem egy új autó áráért árulják a megjavított darabokat, de így is elkelnek
Ukrajnában az autóeladások kb 9%-át teszik ki az elektromos modellek, pedig új autóként nem sok gyártó kínál ott emissziómentes modellt. Az eladások jelentős része a fent említett, javíthatatlannak ítélt darabokból származik, melyeket mégiscsak megjavítanak. A háború sem okoz problémát ezeknek a műhelyeknek, Max Tesláját éppen Dnyipróban javították meg, nem messze a frontvonaltól. Sőt, a konfliktus éppenhogy megnövelte a fosszilis üzemanyagok árát, ezért egyre többen térnek át elektromos modellekre. Szóbeszéd szerint Ukrajnában a szegények használnak villanyautót, a gazdagok meg belsőégésű motorosat.
Az első generációs Nissan Leafek is népszerűek Ukrajnában
Az ukrán szerelőműhelyek persze nem csak Teslákat, hanem Volkswagen ID.-ket, e-Golfokat és Nissan Leafeket is importálnak. Van, hogy egy működő autó csak több roncsból rakható össze, néha pedig kínai utángyártott alkatrészeket is használnak. Ha pedig ép autót már nem tudnak varázsolni egy-egy törött darabból, alkatrésznek akkor is felhasználható - akár még harci drónokhoz is. Mindehhez az is hozzájárul, hogy Észak-Amerikában a használt villanyautók exportja nincs szigorúan szabályozva. Az EU-ban ez már nem megy ilyen könnyen, a használt elektromos autók és alkatrészeik így nagyobb arányban maradnak itt. Ukrajna villanyautó-piaca viszont virágzik a használt, törött darabok felújításából adódóan, ami a töltőpontok sűrűségéből is látszik: ott körülbelül duplaannyi van, mint Lengyelországban. Az Ukrajnába tartó amerikai villanyautókkal akár itthon is találkozhatunk, a háború miatt már nem Odesszában érnek partot, hanem többek között Szlovéniában, ahonnan kamionokkal szállítják őket tovább.