TOP 10: ezeket a modelleket gyártották a leghosszabb ideig
Egy-egy jól sikerült modell akár évtizedekig is vonzó maradhat - íme a legtovább gyártott autók
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A technikai fejlődés gyorsasága nem kedvez a hosszú modellciklusoknak, ám visszatekintve jó néhány olyan autó akad, amely évtizedeken át piacképes maradt.
Szép karriert futott be a Peugeot 504, a világ minden szegletét bejárta a középkategóriás modell. A legendás megbízhatósága miatt a bolygó nehezebbik felén is kedvelték, mind az öt kontinensen, összesen 15 országban készültek az 504-esek. A Peugeot szedánként, kombiként, kupéként, kabrióként és platósként is létezett, 1969-ben az Év Autója díjat is bezsebelte. A gyártás ebben az esetben is hosszúra nyúlt, 1968 és 2006 között készült a típus.
Nagyon úgy tűnt, hogy a G-osztály örökké az első generációnál ragad, a folyamatos fejlesztéseknek hála nem csökkent, inkább egyre csak nőtt a kereslet a szögletes terepjáró iránt az utolsó években. Az első nemzedék 1979 és 2017 között készült, ami 38 évet jelent. A hosszú gyártás egyik előnye, hogy egy régebbi darab könnyebben modernizálható, egy újabb lámpa például simán passzol egy húszéves modellre is. A második generáció sem hódolt be a divatnak, maradt kőkemény terepjáró, persze luxus körítéssel - lásd a tesztjét itt.
A Land Cruiser pont abban a kategóriában versenyzik, ahol nem a kütyük és a dizájn számít, hanem a strapabíróság, a megbízhatóság és a terepjárási képesség. Utóbbi három tulajdonság terén jól áll a Toyota, és mivel ezek a kvalitások sosem avulnak el, ezért még mindig piacképes a J70. Az európai piacon persze a törvényi szabályozás miatt eladhatatlan egy ilyen korú autó, de a dél-afrikai változatot nem hogy temetnék, hanem még fejlesztik is. A széria 1984-ben indult, így most 38 évet tudhat maga mögött, de lesz ez még több is.
Globális modellként indult hódító útjára a Renault 12, ami még a vasfüggöny mögé is eljutott Dacia 1300 néven. Sajnos a hazai vásárlók nem tapasztalhatták meg az eredeti minőséget, csak egy sokkal silányabb “utánzatot”. A franciák négyajtós, kombi és furgon formában gyártották, ám a románok kupét is készítettek belőle. A keleti blokk pénzhiánya egészen kitolta a gyártást, Dacia formában egészen 2006-ig kínálták, azaz még a Logan első generációjával is találkozott.
A listában a Mini az egyik olyan modell, amit autókért egyáltalán nem rajongók is egyből felismernek. Az 1959-ben bemutatott kisautó túlélte a brit márkák összeolvadását és összeomlását, majd a kevés megmaradt angol gyártó közül a megmentésre érdemesek csoportját gyarapította, végül a BMW ölében kötött ki a Mini. A keresztmotor-fronthajtás újdonsága, a jó helykihasználás, az aranyos külső, a filmes szerepek és a sportsikerek mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy egészen 2000-ig gyártásban maradhasson a típus. Az apróságból 5,3 millió készült 41 év alatt, így ha valaki megkívánja, nem olyan nehéz a beszerzése, ráadásul az alkatrész ellátottsága is átlagon felüli.
A második világháború utáni Franciaországban csak egy egészen olcsó autót lehetett nagy szériában értékesíteni, a Citroën a Kacsát kínálta a kispénzű vásárlóknak. A bohókás külsejű autó a minimumok minimumát nyújtotta, ám a stílus és a kényelmes futómű alapáron járt. A 375 köbcentis léghűtéses kéthengeres mindössze 9 lóerőt termelt, ami 1948-ban sem volt sok, de azért elbírt a 600 kilós tömeggel. Az autót az igénytelensége és a stílusa tette népszerűvé, egészen 1990-ig készült.
A terepjárás állócsillaga a Lada Niva. A “kit gyártanak hosszabb ideig” párbajt a Mercedes G-osztály és a Land Rover Defender is kénytelen volt feladni, a ma már 4x4 néven futó terepjáró még mindig gyártásban van. A típussal minőségi problémák akadnak ugyan bőven, de a terepen az egyik legjobb választás az orosz vas. A “győztes csapaton” nem sokat változtatott a Lada, a Niva immár 45 éve a piac része.
A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a VW Transporter második nemzedéke gurulhat fel. Az első kiadással egyetemben hippik jelképé vált a T2-is, ami ugyanúgy egy végtelenül aranyos farmotoros kisbusz, ami szintén bejárta az egész világot (lásd bővebben itt). Ahogy több más modell esetében, itt sem a hazai gyártás nyúlt hosszúra, hanem a világ egy távoli pontján töltötte nyugdíjas, ám mégis aktív éveit. Az 1967-ben debütált típus 46 évig húzta, Brazíliában 2013-ban gördült ki az utolsó példány. A gyártás végét a biztonsági előírások szigorodása hozta el, noha kereslet még mindig volt a koros Volkswagenre.
Az angol befolyás rányomta a bélyegét az indiai autógyártásra, ennek köszönhető a Hindustan Ambassador megjelenése. A modell az ötvenes években készült Morris Oxford indiai változata, a típus 1956 és 2014 között készült. A hosszúra nyúlt gyártás extrém darabszámot nem eredményezett, lévén a típus már a komolyabb, drágább autók ligájában játszott, így leginkább állami autóként és taxiként vásárolták. A helyi piacon legendának szántó modellből 900 ezer példány készült.
Az első hely nem lehet másé, mint az ős Bogáré. A német népautó a 20. század egyik legjelentősebb modellje, ha a legyártott darabszámot és a modell ismertségét vizsgájuk. A faros háromajtós a korai Transporterekhez hasonlóan a hippi korszak jelképe lett, ezt még a náci gyökerek sem tudták elhomályosítani. A Bogár szintén Dél-Amerikának köszönheti a hosszú gyártást, az utolsó darab 2003-ban gurult át a gyárkapun, az első példány pedig 1938-ban készült.
„Crusier” – egyszer sem sikerült jól leírni. Nem segítek. 😉
Köszönjük az észrevételt, segítség volt!
A Vw bogáron hol van a 3. ajtó?
Azért annyit hozzátennék,hogy a Lada 4X4 már ismét Niva vagyis: Lada Niva Legend ugyanis visszavásárolták a GM-től a „Niva” névhasználati jogot. MInőségi problémák… van mással is elég sok pl: Nissan Navara (de ezt most inkább hagyjuk már vagy 1000X kiveséztük…)
Amúgy érdemes megemlíteni az Uaz 3309 (ex 452) amit 1966óta gyártanak (ami orosz értékesítési lista 3.-ik helyen áll, első a GazElla) vagy Uaz Hunter (lánykori nevén: 469 azaz parancsnokiuaz) ami 1972 óta készül töretlenül.
Uazt magyarországon is lehet kapni újan Ladát európában is lehet kapni pl:
http://www.madeinrussia.cz
Egyébként aki kicsit is ért (nyomon követi) a Niva evolucióját az tudja hogy a külcsín ellenére rengeteget változott a Niva 1977-óta…