Told be a kukacot, aztán használd 210 km/órás tempóig

Gumijavítás nem egész 600 forintért? Megnéztük!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A gumikukac az obszcén szóviccek egyik legjobb táptalaja, de próbánk szerint - eredeti céljára - a defekt javítására is alkalmas.


Nyáron, hosszabb utazások előtt különösen fontos kérdés a pótkerék. Ha van az autóban, akkor érdemes időnként (annak is) ellenőrizni a nyomását, ha pedig nincs, akkor minden esetben érdemes felkészültnek lenni, hogy merre van a legközelebbi (nyitva is tartó) gumis, fokozottan ajánlott az assistance, illetve itt a gumikukac, ami még azok számára is érdekes lehet, akiknek csak szükségpótkerék lapul autójukban. Bár korábban is láttunk már ilyen eszközt, a Kauffer.hu webshopjában most feltűnően olcsó, ragasztóanyagot is tartalmazó készletet találtunk.
Hogy a szükségpótkerék valóban csak szükségből jó, azt mutatja, hogy jellemzően 80 km/órás sebességmaximummal használható, és mivel a hagyományosnál kisebb mérete miatt hajtott tengelyhez (a differenciálmű károsodásának elkerüléséért) nem helyezhető, akár dupla szerelést is igényelhet. Még körülményesebb a ma temérdek autóra jellemző gyári, ugyanis jellemzően az is 100 km/óra alatti sebességmaximummal és 100-nál nem is több kilométerre használható, azaz nagyon időszakos. Vele szemben a mindennél olcsóbb, nem egész 600 forintos gumikukac tartósabb, akár permanens javításnak mondható, nem mellesleg H-s sebességindexig, azaz 210 km/órás tempóig megfelelő.
Hirdetés

Fontos azonban hangsúlyozni az akár szót, ugyanis nagyon sok múlik a sérülésen. Leginkább lyukszerű, csavar vagy szög által okozott defekthez jó. Ha például üvegszilánk okozta a lyukat és a szilánkból jutott a gumi belsejébe is, az ott később további sérülést okozhat, akár az abroncsot végigszakítva durchdefektet okozhat. Jellemzőbb azonban, hogy csak egy szög vagy még inkább csavar szorul a gumiba. Utóbbi előnye, hogy addig viszonylag el is zárja azt, amíg benne van. Legalábbis egy ideig. Aztán mozog, tágul a lyuk, a levegő pedig szökni kezd.
A gumikukac legfeljebb 6 mm átmérőjű lyukakhoz használható, ez nem is kicsi. Mivel azonban a javítás második lépése a sérülést okozó tárgy (szög/csavar) eltávolítása után a készlethez adott dörzs-szárral a furat előkészítése, a kisebb lyukakból is ekkorát kell készíteni. Ekkoránál már jellemzően beletalálunk az abroncs valamelyik fémszálába is. A javítás tehát lehetséges, hogy hibátlan lesz, a gumiabroncs azonban hosszú távon nem feltétlenül. Itt tehát van egy kis kompromisszum, de egy nyaralás során lehet, hogy az azonnali és hosszú távú javítást fogjuk preferálni a gumi hosszú élettartamával szemben.

És akkor jöjjenek az obszcén szóviccek: a lyuk tágítása után a befűzőbe rakott gumikukacot a készlethez adott ragasztóval (síkosító) bekenve kell az abroncsba tornászni. Bár a leírás szerint nem kell befűzőt forgatni, úgy azért jobban megy be. Maga a gumikukac amúgy egy viszonylag puha, ragacsos anyag. Már a befűzőnek mondott célszerszámba tolása sem egyszerű, az abroncsba gyömöszkélése még kevésbé az. Ha viszont bent van, akkor már semmi egyéb teendő nincs: maradjon kint nagyjából 1 centinyi a gumikukacból (hogy nehogy beessen), majd egy határozott mozdulattal ránthatjuk is ki a befűzőt. A gumikukac összeugrik, tömíti a lyukat. A kilógó részt levágva már csak 15-30 perc türelemre van szükség, és már fújhatjuk is fel a gumit, majd használhatjuk. Kipróbáltuk, működött, a csavar okozta lyukat légvesztés nélkül tömítette a kukac.
A gumikukaccal mindenképp megússzuk az abroncs le-fel szerelését, de akár azt is, hogy magát a kereket levegyük autónkról, bár utóbbit talán csak terepjáróknál és esetükben is csak úgy lehet megjátszani, hogy az autót azért érdemes felemelni a lyukas keréknél, különben nemigen fogunk hozzáférni. Off-roadozás esetén azonban simán előfordulhat ez a felállás, egyszerűbb emelni, mint kereket le-fel szerelni. A lyuk tágítása és a kukac betolása komoly izommunka, férfias teendő. Az is igaz még, hogy jobb, ha van társaságunk a szereléshez, ugyanis a művelet közben (leszerelt kerékkel) sokszor jól jön hozzá a harmadik, negyedik kéz. Az azonban biztos, hogy némi erő- és időbefektetéssel a nem egész 600 forintos, ráadásul 5 darab kukacot is tartalmazó készlet a világ legolcsóbb defektjavítója. Temérdek helyzetben árától függetlenül is megváltás a defektjavítóhoz vagy akár a mankókerékhez mérten.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 04:05
    Permalink

    Annyi eszed van csak, hogy a kis híg agyaddal végérvényű szentenciákat mondj ki, de ezek meg kb. 5 perc alatt megdőlnek. Még visszaszólni sem tudsz érdemben, ellenben látszik, hogy rápörögtél erre a homokozásra, nem tudsz tőle szabadulni :D. Ej-ej Sztancs Tibike, büszke lenne rád apád :D.

  • 2017.10.28. at 04:05
    Permalink

    Látom, nagyon aktív vagy ennél a cikknél, Milike. Ahogy Görény is. Ennyire izgat titeket a “kukac”?:)

    Ha ennyire “be akarod tolni a kukacot”, akkor megtalálod a görénylyukban:)

    Én pedig megyek hányni…

  • 2017.10.28. at 04:05
    Permalink

    Az ostobaság se, mégis itt vannak páran, akiknek nem kéne. Csalfa encore, vidi …biztos kihagytam valakit. Tényleg, menőmanó az internet hőse, minden honlapok hülyéje. A teljesség igénye nélkül. 🙂

  • 2017.10.28. at 04:05
    Permalink

    Ja, meg egy korábbi cikkben is olvastam, hogy akkor tedd a hátsót előre (fronthajtás),, és hátra a mankót!
    Na, ezt bűvészkedje valaki össze 1 db emelővel az út szélén! Természetesen nem lehetettlen, de elég macerás.
    Kevesen tudják, de a legtöbb autót elől emelve (jó magasra) a saját emelővel, picit felemelkedik a hátsó is.

  • 2017.10.28. at 04:05
    Permalink

    ezt én nem hittem volna, hogy a mankókerék kisebb (külső) átmérőjű lenne.
    Most se nagyon hiszem. Mi van ha hátsókerekes az autó, akkor előre teszek eltérő abroncsot? Egyenesen fog az futni?
    Ezt a difi károsodást sem nagyon értem, ezek szerint, ha valakinek néhány tizeddel alacsonyabb a légnyomása a normál kerékben, akkor is tönkremegy a diffi? Mert hogy az is úgy működik, mintha eltérő átmérőjű lenne.

  • 2017.10.28. at 04:05
    Permalink

    Gyors javításnak tökéletes megoldás, én ritkán jártam vele 130 felett, de egy évig (amíg le nem cseréltem a gumikat) hibátlan volt. Pont a fémszál mellett volt, tartottam is a szálszakadástól, ezért csak hátsó keréknek használtam. Ezt ajánlom másnak is. Régebben is volt egy ilyen javított gumim, kb 10 éve, teszt jelleggel javították nekem a munkatársaim. És nem volt akkor se gondom, de csak 1- két hónapig használtam azt az autót. Azért ha tehetjük, biztosabb megoldás ha a gumit szakszerűen, belülről foltozza meg a gumis.

  • 2017.10.28. at 04:05
    Permalink

    Már 5-6 éve használom, nagyon szuper és megbízható a gumikukac.Volt,hogy lesem vettem a kocsiról a kereket, és simán meg lehetett javítani és egész a gumi elhasználódásáig jó volt.Még fűnyíró traktornál is bevált, mikor tüskebokor okozta lyukat kellett befoltozni a helyszínen.

  • 2017.10.28. at 04:05
    Permalink

    A mai pótkerék mentes autóknál valóban hasznos lehet, de így is életveszélyes megoldás. Pláne 210-el.
    Sok defektnél a lapos gurulás miatt sérül az abroncs,de sokszor a szög vagy a csavar okoz olyan belső sérülést ami kívülről nem látszik.Ha ezeket javítjuk Kukaccal vagy defekt sprével akkor az akár durrdefektet is kaphatunk.Nem is beszélve ha a felni vagy a gumi oldala sérül.Biztos megoldás a pótkerék,még ha virsli is.
    Szervizekről:
    A gumisok szégyene hogy kb 90% ezzel a módszerrel javít.
    Mivel a lyukat belülről nem biztosan tömíti el gyakori jelenség hogy a gumi szövetszerkezete fújódik fel és okoz szövetszakadást. A szövet szerkezetben a 6mm-es lyuk nagy. Abroncsot csak úgy lehet javítani hogy 100%-os maradjon. Tehát belülről tapaszolni kell.Mindig belülről ellenőrizni kell az abroncsot!

Vélemény, hozzászólás?