Bruno Sacco formavilága az S-osztály W 140-es generációját is meghatározta
A presztízsért vívott harcban úgy tűnt, hogy a Mercedes alulmarad a ’80-as évek végén. A BMW 1986-ban bemutatta az új 7-est a világháború után készült első tizenkéthengeres benzinmotorral, amire a Mercedesnek válaszolnia kellett, ha a csúcson akar maradni. Az új Mercedes limuzin fejlesztését 1981-ben már elkezdték és az évtized végén tervezték bemutatni, ám a BMW lépése miatt visszahátráltak. Az S-osztályban ugyanis nem készült volna el az új V12-es a bemutatóra, csak később, a demonstráció miatt viszont erre szükség volt. Wolfgang Peter, a Mercedes vezető fejlesztője halasztást kért az új csúcsmodell bemutatására, amit végül csak 1991-ben ejthettek meg. A csúszás rengeteg plusz költséget jelentett, valamint a plusz évek alatt további felszereltségekkel rukkoltak elő, amik még többet jelentettek.
A W 140 fejlesztésének költsége megközelítette az egymilliárd dollárt, de a gyártó presztízsének mindenképp jót tett.
A Mercedes első V12-es motorjával debütált személyautó, emiatt késett a bemutatója éveket
Annyit költhettek a fejlesztésekre, amennyit akartak, sokak szerint a W 140-es a mérnökök Mercedese, mivel minden ötletüket megvalósíthatták rajta.
Nem igazán foglalkoztak a költségekkel, csak a fejlesztés vége felé realizálták, hogy ez minden eddiginél komolyabb kiadás, Wolfgang Petert a bemutató után el is bocsátották miatta. A soha nem tapasztalt mértékű fejlesztési költségek ugyanakkor a Mercedes addigi és sokak szerint máig is a legkomolyabb modelljét eredményezték. A W 140-nel számos ponton mutatták meg a mérnökök, mire képes az autóipar, ha a költségekkel nem kell foglalkozniuk. Biztonság, kényelem és mechanikai elemek terén is mérföldkőnek számító extrákkal szerelték fel az új luxuslimuzint, ami a kategória királyává emelte az S-osztályt 30 évvel ezelőtt. A külsőért Bruno Sacco felelt, aki a Jaguar XJ40 és a kor 7-es BMW-jéből kiindulva egészen egyedi formatervet rajzolt a W 140-nek. Kétféle hűtőrácsot rajzolt hozzá, hogy megkülönböztethetőek legyenek a nagyobb motorral szerelt kivitelek. A formavilág elegáns és fölényes, mintha az ihletet adó autókat épp ellenpéldaként használta volna fel, sikerült könnyen felismerhető és maradandó, hosszan tartóan tekintélyes formát adni az új csúcs Mercedesnek.
Karosszériáját szélcsatornában finomhangolták, súlya több mint 2 tonna lett, futóműve forradalmi adaptív rendszert kapott
Soft close ajtózárást és parkolást segítő motorosan kinyúló pálcikákat kapott
A hatalmas karosszériát kétféle hosszal tervezték, SE és SEL jelöléssel látták el őket. A fejlesztések során számos olyan extrát terveztek, amiket a sztenderd elektronikai megoldásokkal már nem lehetett volna biztonsággal üzemeltetni. Az S-osztályban már CAN BUS rendszert alkalmaztak, melyen az összes elektronikai felszerelést egy rendszeren belül tudták irányítani közös fedélzeti elektronikával.
A késleltetett bemutatásra főleg a V12-es motor elkészítése miatt volt szükség, ám a nagyobb teljesítmény a biztonságot is megkérdőjelezte.
A plusz időt nagyteljesítményű fékrendszer fejlesztésére is fordították, amit a V8-as és V12-es modellek esetében alkalmaztak. A V12-es 600 SE és 600 SEL modellek voltak a legfontosabbak a bemutató szempontjából. A 6,0 literes tizenkéthengeres motor 408 lóerőre képes, a kétajtós kupéban pedig AMG csomaggal is elérhető volt a sportrészleg optimalizálásával, 445 lóerővel. Az AMG 7,3 literes verziót is készített a V12-es limuzinból 532 lóerővel, az S 73-ból csupán 112 darab készült, mindegyik fekete színben.
Fejedelmi helykínálat, minőségi anyagok és összeszerelés, dupla üvegezés és komoly hangszigetelés
Memóriás, motoros állítású ülések, akár négyzónás klíma is lehetett a W 140-ben
1991-ben több felszereltség is forradalminak tekinthető, ilyen az adaptív futómű, valamint a finom működésű és elegáns megérkezést lehetővé tevő
soft close ajtózárás, apró villanymotorok húzták be az ajtókat egy kattanás után. Dupla lengőkaros első futóművét egy bölcsőhöz erősítették, melyen keresztül a legapróbb rezgések sem jutnak el az utastérig. Emellett zajszigetelés szempontjából is a legtöbbet hozták ki belőle, dupla első üvegezést kapott, de akár golyóálló üvegekkel is rendelhető volt, valamint a teljes páncélozott kivitel Pullman karosszériával is elérhető volt hátul négy üléssel.
A kupé karosszériája teljesen egyedi, padlólemeze és motorkínálata a W 140-é, a V12-es motor 445 lóerővel is elérhető volt
Bemutatásakor érdekes extrákkal tették könnyebbé a használhatóságát, a korai parkolássegítő-rendszer például az autó sarkain teleszkóposan kiemelkedő pálcákat jelentett, de a csomagtérajtó fogantyúja is behúzódott induláskor, hogy ne koszolódjon össze az út során. A ’90-es évek közepén komoly fejlesztések történtek, a parkolópálcákat ultrahangos szenzorokra cserélték, megérkezett a kipörgésgátló, a forradalminak számító szintszabályzós futómű, a xenon izzók, az oldallégzsákok és az automata ablaktörlő is. Elektromosan állítható tükrökkel, változó áttételezésű kormányművel, 12 irányban elektromosan állítható és memóriás ülésekkel, kétzónás, a hosszított kiviteleknél négyzónás klímával, valamint utóbbinál hátul is fűtött ülésekkel fokozták a sofőr és utasai kényelmét.
Korabeli szemmel komoly technológiának számított, hogy 1996-ban az SEC kupéban megjelent az első GPS alapú navigációs rendszer, ma pedig meglehetősen ironikusnak tűnik, hogy Auto Pilot System névre keresztelték.
Szintszabályzós futóműve a komoly oldaldőléseket is kimozogja, a V8-as és V12-es modellek erősített fékrendszert kaptak
A hosszított S-osztályban hátul két különálló ülés is lehetett
Motorok terén a legfontosabb mindenképp a Mercedes első V12-ese volt, ami a presztízsértéket jelenti, a vásárlók szempontjából viszont elérhetőbb volt a 4,2, valamint 5,0 literes V8-as 278-320 lóerő közötti teljesítményszintekkel, az M 119-es kódú motorok pedig a W 140-es teljes gyártási periódusában elérhetőek voltak. Soros hathengeres benzines motorok jelentették a belépő szintet, ugyanakkor a W 126-ból örökölt 3,5 literes, hengerenként kétszelepes turbódízel motor is elérhető volt 1995-ös nyugdíjazásáig, helyére a 3,0 literes új fejlesztésű 24 szelepes hathengeres dízel került 170 lóerős teljesítménnyel. A soros hathengeres benzinmotorokhoz még ötfokozatú kézi váltót csatolt alapból a gyártó, de kérhető volt négy- és ötfokozatú automata is, a dízelekhez és a nagyobb benzinesekhez pedig mindenképp automata váltó járt. A W 140-es S-osztályba sosem került 4Matic összkerékhajtás, a W 124-ben bemutatott rendszer először csak a W 140-es utódjaként érkező W 220-ba került opciós extraként az S-osztályok közül.
6,3 másodperc alatt gyorsult 100 km/h-ra a 600 SE, AMG is készült 7,3 literre növelt térfogatú motorral
A W 140 elektronikai rendszere számos további fejlesztésnek is lehetőséget adott, a márka első önvezető rendszerét is egy 500 SEL-en tesztelték. Egy számítógép kezelte a kormányzást, a gázpedált és a féket két széles látószögű kamera képe alapján. A rendszert 1994-ben élesben tesztelték valós forgalomban, ahol 1000 kilométert tettek meg vele egyhuzamban, sávtartásra és sávváltásra is képes volt 130 km/h-s tempó mellett. Az S-osztály modellmegjelölése 1993-ban változott, az S a motorméretet jelölő szám elé került, így a kupék esetében meglehetősen kevés az SEC jelölésű, kétajtósból összesen 26 022 darab készült. A sindelfingeni gyártósorról legördült 406 717 limuzinból alig több mint 28 000 példányt rendeltek dízelmotorral, egy ilyen presztízsmodellt a legtöbben benzinmotorral választottak. Egyrészt a dízelt sokan idegennek tartották a kategóriában, másrészt sokak számára fontos volt a sebesség, az 500 SE 7,0, a V12-es pedig 6,3 másodperc alatt gyorsult fel 100 km/h-ra, ami bizonyos ügyfélkör számára életbevágó pár másodperc is lehetett. A tehetős üzletemberek, politikusok és közszereplők mellett alvilági személyek körében is népszerű választás volt a W 140 új és használt korában is. 30 éves korára a jó állapotú, pláne V12-es 600 SE és SEL, vagy S 600 és S 600 L modellek kimondottan ritka és keresett példányok, de már csak egy megkímélt V8-asra is sokan vágynak, viszont még a törődést igénylő darabokba is több millió forint a beugró, míg kisebb motorral akár 900 ezer forintért is találhatunk már W 140-est a Használtautón.
Szabadkezű mérnökök munkája komoly presztízsértékkel és minőséggel, a W 140 joggal lett az autók királya