Több mint százezer autó kelt el 2017-ben
Tizedével nőtt az autópiac, ismét vezet a Suzuki. Mutatjuk a további helyeket is!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Jó évet zárt tavaly a hazai autópiac. Változatlanul az esztergomi gyártású Suzuki Vitara a legkelendőbb modell, vannak azonban meglepetések a népszerűségi listán.
Ismét jelentősen, 2017-ben 15 százalékkal nőtt a hazai gépjárműpiac, csak a személyautók eladásai több mint 20 százalékkal bővültek, s a 2016-os esztendőhöz hasonlóan Suzukiból fogyott a legtöbb, a piac vezetője ugyanakkor személyautó és kishaszonjármű összesített eladással továbbra is a Ford.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2017-ben (Forrás: DATAHOUSE)
2017 | 2016 | Különbség (%) | |
Személygépkocsi | 116 265 | 96 594 | 20,4% |
Kishaszonjármű | 19 941 | 21 332 | -6,5% |
Busz | 643 | 413 | 55,7% |
Nagyhaszonjármű | 5854 | 5512 | 6,2% |
Motorkerékpár | 2304 | 2213 | 4,1% |
Összesen | 145 007 | 126 064 | 15% |
Míg a személyautóknál 20%-os bővülés látható, a tavaly a növekedési hitelprogram által már nem pörgetett kishaszonjármű-szegmens az előző évhez mérten csökkent. Nőtt ugyanakkor az összes többi, a legszerényebb példányszámú buszoké másfélszeresére hízott, igaz, ehhez nyilván a fővárosi metrófelújításnak is van köze. A nagyhaszonjármű-szegmens 6,2, a motorkerékpároké 4,1 százalékkal nőtt.
Bár a piacvezetők változatlanok és változatlan a Ford második helye is a személyautók között, a többi márka sorrendje kapcsán már látható ugrálás. A Skoda beelőzte a két évvel ezelőtt még vezető Opelt, utánuk viszont tavaly előttről ismert a Volkswagen, Dacia, Renault, Kia, Nissan, Hyundai sor, a 12. helyre azonban feljött a Mercedes-Benz. A Fiat ugyanis a piaci átlagnál szerényebb mértékben növelte eladásait, a stuttgartiak pedig jelentősebben. Hazánk kedvenc prémiummárkája a Mercedes, amit az Audi követ, ugyanakkor az utánuk következő BMW alighanem több vevőt győzött meg, ugyanis az előző két márkánál nem titok, hogy igen jelentős volt a kormányzati (rendőrségi) vásárlás. A márkák között előre tudott lépni a Mazda, lemaradt azonban a Honda és a Peugeot, míg a Citroën két helyet is javítani tudott, igaz, piacrészét nem növelte. Növelte azonban a továbbra is a 25. (a prémiummárkák között 5.) helyen álló Lexus, illetve annak anyamárkája, a 6. Toyota is - utóbbi immár 7 százalékos piacrészt tudhat magáénak, s ezzel a tömegmárkák között a legdinamikusabb fejlődést mutatta, nem mellesleg a hazai piacon immár eladásainak harmadát adják a hibrid modellek (a Lexusénak 97%-át).
Személyautók márkasorrendje és piacrésze 2017-ben (Forrás: DATAHOUSE)
Márka | 2017-es példányszám | Piacrész | 2016-os példányszám | Piacrész | |
1. | Suzuki | 15 161 | 13,04% | 11 266 | 11,66% |
2. | Ford | 11 372 | 9,78% | 9 522 | 9,86% |
3. | Skoda | 10 523 | 9,05% | 8 755 | 9,06% |
4. | Opel | 10 189 | 8,76% | 9 379 | 9,71% |
5. | Volkswagen | 8 546 | 7,35% | 7 534 | 7,80% |
6. | Toyota | 8 139 | 7,00% | 5 517 | 5,71% |
7. | Dacia | 7 329 | 6,30% | 5 120 | 5,30% |
8. | Renault | 5 686 | 4,89% | 4 896 | 5,07% |
9. | Kia | 4 507 | 3,88% | 3 920 | 4,06% |
10. | Nissan | 4 257 | 3,66% | 3 400 | 3,52% |
11. | Hyundai | 3 739 | 3,22% | 3 174 | 3,29% |
12. | Mercedes-Benz | 3 733 | 3,21% | 2 751 | 2,85% |
13. | Fiat | 3 221 | 2,77% | 3 039 | 3,15% |
14. | Audi | 2 773 | 2,39% | 2 502 | 2,59% |
15. | BMW | 2 698 | 2,32% | 2 388 | 2,47% |
16. | Mazda | 2 196 | 1,89% | 1 943 | 2,01% |
17. | Peugeot | 1 796 | 1,54% | 1 589 | 1,65% |
18. | Honda | 1 738 | 1,49% | 1 990 | 2,06% |
19. | SEAT | 1 521 | 1,31% | 1 093 | 1,13% |
20. | Volvo | 1 437 | 1,24% | 1 353 | 1,40% |
21. | Citroën | 1 077 | 0,93% | 898 | 0,93% |
22. | Lada | 980 | 0,84% | 1 155 | 1,20% |
23. | Jeep | 704 | 0,61% | 496 | 0,51% |
24. | Mitsubishi | 670 | 0,58% | 1 329 | 1,38% |
25. | Lexus | 656 | 0,56% | 417 | 0,43% |
26. | Land Rover | 307 | 0,26% | 310 | 0,32% |
27. | Mini | 224 | 0,19% | 141 | 0,15% |
28. | Alfa Romeo | 214 | 0,18% | 54 | 0,06% |
29. | Subaru | 170 | 0,15% | 148 | 0,15% |
30. | Infiniti | 143 | 0,12% | 137 | 0,14% |
31. | Jaguar | 140 | 0,12% | 106 | 0,11% |
32. | SsangYong | 126 | 0,11% | 86 | 0,09% |
33. | Porsche | 124 | 0,11% | 71 | 0,07% |
34. | smart | 60 | 0,05% | 22 | 0,02% |
35. | DS | 21 | 0,02% | 22 | 0,02% |
36. | Maserati | 19 | 0,02% | 14 | 0,01% |
37. | Tesla | 14 | 0,01% | 13 | 0,01% |
38. | Ferrari | 6 | 0,01% | 7 | 0,01% |
39. | Bentley | 4 | 0,00% | 1 | 0,00% |
40. | Lancia | 1 | 0,00% | 3 | 0,00% |
A piac egyértelműen SUV/crossover-piac lett, az eladások több mint harmadát adta az utóbbi szegmens.
Második helyen áll (28,4%-kal) az alsó-középkategória, 15 százalékkal harmadik a kisautók kategóriája, 7,43 százalékkal negyedik a középkategória, míg 7,23 százlékkal ötödik az egyterűek szegmense. Ez a preferencia a modellek népszerűségi listáján is egyértelműen visszaköszön, bár a top 10-be egy kisautó (a Renault Clio) és egy középkategóriás modell (VW Passat) is belefért. Igen, a Clio lett a legnépszerűbb kisautó (legalábbis a regisztrációs adatok alapján, a reexport kivonása előtt) és persze a legkelendőbb Renault, a Passat pedig a legnéépszerűbb Volkswagen és a listavezető középkategóriás modell.A piac kedvence egyértelműen a Suzuki Vitara, második a Skoda Octavia - persze rendőrautókból is ezekből került a legtöbb az utakra, a Dacia Duster harmadik helye azonban kozmetikázatlan és a tavaly rendszámozott Dusterek még mind az első generációsok, az új csak idén érkezik. A Suzukinál nem csak a piac kedvencének számító Vitara fogyott jól, a ráncfelvarrott SX4 S-Cross is nagyon jelentősen bővítette eladásait, a modellek közötti sorrendben a tizenegyedikről a negyedik helyre jött fel. Bár az Opel Astra aktuális (K) szériája és a már tavaly is csak szedánként kínált H összesített számaival a harmadik legnépszerűbb modell lenne, valójában más autók, így az Astra inkább egy hatodik és egy 15. helyet tudhat magáénak. Az idén már búcsúzó Ford Focus a negyedikről az ötödik helyre csúszott, a friss Kuga viszont feljött a hetedikre (a 15. helyről). Jót tett a frissítés a Nissan Qashqai-nak is, a 17. pozícióról a 10. helyre ugrott. Egy helyet jött előre az Opel Corsa, a Volkswagen Golf azonban hiába újult meg, lemaradt, ahogyan a Toyota Yaris is. Erősített ugyanakkor a Kia cee'd, a Skoda Rapid vagy a Renault Megane is.
Modellek népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
Modell | Példányszám | |
1. | Suzuki Vitara | 8786 |
2. | Skoda Octavia | 6105 |
3. | Dacia Duster | 4018 |
4. | Suzuki SX4 S-Cross | 3407 |
5. | Ford Focus | 3260 |
6. | Opel Astra K | 2716 |
7. | Ford Kuga | 2414 |
8. | Renault Clio | 2294 |
9. | Volkswagen Passat | 2066 |
10. | Nissan Qashqai | 1999 |
11. | Opel Corsa | 1883 |
12. | Fiat 500 | 1795 |
13. | Volkswagen Golf | 1791 |
14. | Hyundai Tucson | 1627 |
15. | Opel Astra J | 1601 |
16. | Toyota Yaris | 1520 |
17. | Kia cee'd | 1429 |
18. | Skoda Rapid | 1362 |
19. | Renault Megane | 1361 |
20. | Opel Mokka X | 1335 |
21. | Toyota RAV4 | 1292 |
22. | Ford Fiesta | 1207 |
23. | Kia Sportage | 1182 |
24. | Ford Mondeo | 1153 |
25. | Skoda Superb | 1151 |
26. | Toyota C-HR | 1135 |
27. | Skoda Fabia | 1125 |
28. | Dacia Logan | 1051 |
29. | Toyota Corolla | 998 |
30. | Renault Captur | 962 |
31. | Hyundai i30 | 948 |
32. | Suzuki Ignis | 920 |
33. | Toyota Verso | 864 |
34. | Suzuki Swift | 853 |
35. | Volkswagen Jetta | 844 |
36. | Toyota Auris | 806 |
37. | Volkswagen Tiguan | 778 |
38. | Suzuki Baleno | 770 |
39. | Nissan Juke | 747 |
40. | SEAT Leon | 724 |
41. | Mazda3 | 707 |
42. | Ford Tourneo Custom | 697 |
43. | Opel Insginia | 689 |
44. | Hyundai i20 | 670 |
45. | Jeep Renegade | 630 |
46. | Volvo XC60 | 596 |
47. | Honda Jazz | 592 |
48. | Nissan Micra | 573 |
49. | Mazda6 | 571 |
50. | Audi A3 Limousine | 563 |
Vannak természetesen teljesen új szereplők is, ilyen az első teljes évét több mint ezer példánnyal záró Toyota C-HR, amiből több fogyott, mint Aurisból vagy Corollából. Érthető, hiszen crossover, a piacnak pedig (már említetten) az kell. Apró meglepetés, hogy a vagány Suzuki Ignis népszerűbb volt, mint az év derekán új generációval érkezett Swift. Csodálkozásra adhat okot, hogy a győri gyártású Audi A3 Limousine az 50. helyével népszerűbbnek bizonyult mint az ötvenes listára épp fel sem férő Volkswagen Polo, de számai mögött valójában nem magánvásárlók állnak. Illetve de, sok-sok rendőrautó, azaz adóforintok által.