Több mint százezer autó kelt el 2017-ben

Tizedével nőtt az autópiac, ismét vezet a Suzuki. Mutatjuk a további helyeket is!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jó évet zárt tavaly a hazai autópiac. Változatlanul az esztergomi gyártású Suzuki Vitara a legkelendőbb modell, vannak azonban meglepetések a népszerűségi listán.


Ismét jelentősen, 2017-ben 15 százalékkal nőtt a hazai gépjárműpiac, csak a személyautók eladásai több mint 20 százalékkal bővültek, s a 2016-os esztendőhöz hasonlóan Suzukiból fogyott a legtöbb, a piac vezetője ugyanakkor személyautó és kishaszonjármű összesített eladással továbbra is a Ford.
Hirdetés

Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2017-ben (Forrás: DATAHOUSE)
2017 2016 Különbség (%)
Személygépkocsi 116 265 96 594 20,4%
Kishaszonjármű 19 941 21 332 -6,5%
Busz 643 413 55,7%
Nagyhaszonjármű 5854 5512 6,2%
Motorkerékpár 2304 2213 4,1%
Összesen 145 007 126 064 15%

Míg a személyautóknál 20%-os bővülés látható, a tavaly a növekedési hitelprogram által már nem pörgetett kishaszonjármű-szegmens az előző évhez mérten csökkent. Nőtt ugyanakkor az összes többi, a legszerényebb példányszámú buszoké másfélszeresére hízott, igaz, ehhez nyilván a fővárosi metrófelújításnak is van köze. A nagyhaszonjármű-szegmens 6,2, a motorkerékpároké 4,1 százalékkal nőtt.

Bár a piacvezetők változatlanok és változatlan a Ford második helye is a személyautók között, a többi márka sorrendje kapcsán már látható ugrálás. A Skoda beelőzte a két évvel ezelőtt még vezető Opelt, utánuk viszont tavaly előttről ismert a Volkswagen, Dacia, Renault, Kia, Nissan, Hyundai sor, a 12. helyre azonban feljött a Mercedes-Benz. A Fiat ugyanis a piaci átlagnál szerényebb mértékben növelte eladásait, a stuttgartiak pedig jelentősebben. Hazánk kedvenc prémiummárkája a Mercedes, amit az Audi követ, ugyanakkor az utánuk következő BMW alighanem több vevőt győzött meg, ugyanis az előző két márkánál nem titok, hogy igen jelentős volt a kormányzati (rendőrségi) vásárlás. A márkák között előre tudott lépni a Mazda, lemaradt azonban a Honda és a Peugeot, míg a Citroën két helyet is javítani tudott, igaz, piacrészét nem növelte. Növelte azonban a továbbra is a 25. (a prémiummárkák között 5.) helyen álló Lexus, illetve annak anyamárkája, a 6. Toyota is - utóbbi immár 7 százalékos piacrészt tudhat magáénak, s ezzel a tömegmárkák között a legdinamikusabb fejlődést mutatta, nem mellesleg a hazai piacon immár eladásainak harmadát adják a hibrid modellek (a Lexusénak 97%-át).
Személyautók márkasorrendje és piacrésze 2017-ben (Forrás: DATAHOUSE)
Márka 2017-es példányszám Piacrész 2016-os példányszám Piacrész
1. Suzuki 15 161 13,04% 11 266 11,66%
2. Ford 11 372 9,78% 9 522 9,86%
3. Skoda 10 523 9,05% 8 755 9,06%
4. Opel 10 189 8,76% 9 379 9,71%
5. Volkswagen 8 546 7,35% 7 534 7,80%
6. Toyota 8 139 7,00% 5 517 5,71%
7. Dacia 7 329 6,30% 5 120 5,30%
8. Renault 5 686 4,89% 4 896 5,07%
9. Kia 4 507 3,88% 3 920 4,06%
10. Nissan 4 257 3,66% 3 400 3,52%
11. Hyundai 3 739 3,22% 3 174 3,29%
12. Mercedes-Benz 3 733 3,21% 2 751 2,85%
13. Fiat 3 221 2,77% 3 039 3,15%
14. Audi 2 773 2,39% 2 502 2,59%
15. BMW 2 698 2,32% 2 388 2,47%
16. Mazda 2 196 1,89% 1 943 2,01%
17. Peugeot 1 796 1,54% 1 589 1,65%
18. Honda 1 738 1,49% 1 990 2,06%
19. SEAT 1 521 1,31% 1 093 1,13%
20. Volvo 1 437 1,24% 1 353 1,40%
21. Citroën 1 077 0,93% 898 0,93%
22. Lada 980 0,84% 1 155 1,20%
23. Jeep 704 0,61% 496 0,51%
24. Mitsubishi 670 0,58% 1 329 1,38%
25. Lexus 656 0,56% 417 0,43%
26. Land Rover 307 0,26% 310 0,32%
27. Mini 224 0,19% 141 0,15%
28. Alfa Romeo 214 0,18% 54 0,06%
29. Subaru 170 0,15% 148 0,15%
30. Infiniti 143 0,12% 137 0,14%
31. Jaguar 140 0,12% 106 0,11%
32. SsangYong 126 0,11% 86 0,09%
33. Porsche 124 0,11% 71 0,07%
34. smart 60 0,05% 22 0,02%
35. DS 21 0,02% 22 0,02%
36. Maserati 19 0,02% 14 0,01%
37. Tesla 14 0,01% 13 0,01%
38. Ferrari 6 0,01% 7 0,01%
39. Bentley 4 0,00% 1 0,00%
40. Lancia 1 0,00% 3 0,00%

A piac egyértelműen SUV/crossover-piac lett, az eladások több mint harmadát adta az utóbbi szegmens.

Második helyen áll (28,4%-kal) az alsó-középkategória, 15 százalékkal harmadik a kisautók kategóriája, 7,43 százalékkal negyedik a középkategória, míg 7,23 százlékkal ötödik az egyterűek szegmense. Ez a preferencia a modellek népszerűségi listáján is egyértelműen visszaköszön, bár a top 10-be egy kisautó (a Renault Clio) és egy középkategóriás modell (VW Passat) is belefért. Igen, a Clio lett a legnépszerűbb kisautó (legalábbis a regisztrációs adatok alapján, a reexport kivonása előtt) és persze a legkelendőbb Renault, a Passat pedig a legnéépszerűbb Volkswagen és a listavezető középkategóriás modell.

A piac kedvence egyértelműen a Suzuki Vitara, második a Skoda Octavia - persze rendőrautókból is ezekből került a legtöbb az utakra, a Dacia Duster harmadik helye azonban kozmetikázatlan és a tavaly rendszámozott Dusterek még mind az első generációsok, az új csak idén érkezik. A Suzukinál nem csak a piac kedvencének számító Vitara fogyott jól, a ráncfelvarrott SX4 S-Cross is nagyon jelentősen bővítette eladásait, a modellek közötti sorrendben a tizenegyedikről a negyedik helyre jött fel. Bár az Opel Astra aktuális (K) szériája és a már tavaly is csak szedánként kínált H összesített számaival a harmadik legnépszerűbb modell lenne, valójában más autók, így az Astra inkább egy hatodik és egy 15. helyet tudhat magáénak. Az idén már búcsúzó Ford Focus a negyedikről az ötödik helyre csúszott, a friss Kuga viszont feljött a hetedikre (a 15. helyről). Jót tett a frissítés a Nissan Qashqai-nak is, a 17. pozícióról a 10. helyre ugrott. Egy helyet jött előre az Opel Corsa, a Volkswagen Golf azonban hiába újult meg, lemaradt, ahogyan a Toyota Yaris is. Erősített ugyanakkor a Kia cee'd, a Skoda Rapid vagy a Renault Megane is.
Modellek népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
Modell Példányszám
1. Suzuki Vitara 8786
2. Skoda Octavia 6105
3. Dacia Duster 4018
4. Suzuki SX4 S-Cross 3407
5. Ford Focus 3260
6. Opel Astra K 2716
7. Ford Kuga 2414
8. Renault Clio 2294
9. Volkswagen Passat 2066
10. Nissan Qashqai 1999
11. Opel Corsa 1883
12. Fiat 500 1795
13. Volkswagen Golf 1791
14. Hyundai Tucson 1627
15. Opel Astra J 1601
16. Toyota Yaris 1520
17. Kia cee'd 1429
18. Skoda Rapid 1362
19. Renault Megane 1361
20. Opel Mokka X 1335
21. Toyota RAV4 1292
22. Ford Fiesta 1207
23. Kia Sportage 1182
24. Ford Mondeo 1153
25. Skoda Superb 1151
26. Toyota C-HR 1135
27. Skoda Fabia 1125
28. Dacia Logan 1051
29. Toyota Corolla 998
30. Renault Captur 962
31. Hyundai i30 948
32. Suzuki Ignis 920
33. Toyota Verso 864
34. Suzuki Swift 853
35. Volkswagen Jetta 844
36. Toyota Auris 806
37. Volkswagen Tiguan 778
38. Suzuki Baleno 770
39. Nissan Juke 747
40. SEAT Leon 724
41. Mazda3 707
42. Ford Tourneo Custom 697
43. Opel Insginia 689
44. Hyundai i20 670
45. Jeep Renegade 630
46. Volvo XC60 596
47. Honda Jazz 592
48. Nissan Micra 573
49. Mazda6 571
50. Audi A3 Limousine 563

Vannak természetesen teljesen új szereplők is, ilyen az első teljes évét több mint ezer példánnyal záró Toyota C-HR, amiből több fogyott, mint Aurisból vagy Corollából. Érthető, hiszen crossover, a piacnak pedig (már említetten) az kell. Apró meglepetés, hogy a vagány Suzuki Ignis népszerűbb volt, mint az év derekán új generációval érkezett Swift. Csodálkozásra adhat okot, hogy a győri gyártású Audi A3 Limousine az 50. helyével népszerűbbnek bizonyult mint az ötvenes listára épp fel sem férő Volkswagen Polo, de számai mögött valójában nem magánvásárlók állnak. Illetve de, sok-sok rendőrautó, azaz adóforintok által.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?