Magabiztos kiállás, 220 milliméteres hasmagasság, első ránézésre könnyű rájönni, ezt nem csak városi cirkálásra tervezték
Le sem tagadhatná a Subaru, hogy amerikai piac a fővadászterülete, ám a Crosstrek az öreg kontinensen is fontos típus. Amit persze mifelénk teljesen máshogy neveztek eddig, hiszen a 2011 óta forgalmazott autót itthon XV néven lehetett megtalálni a katalógusban. A Subaru bő tíz év után döntött úgy, hogy megszünteti a képzavart, és az új generációt már globálisan Crosstrek néven értékesíti. És, hogy mennyire fontos modell? Nos, például az idei év augusztusáig 127 ezer példányt adtak el belőle Európában, ami az összes 2023-ban itt értékesített Subarunak a 40 százaléka.
Hátulról nézve „adja ki” igazán a terepjárós vonalakat: a magasra húzott hátsó lökhárító 31,3 fokos hátsó terepszöget enged, elöl ugyanez a szám 19,3 fokos, míg a rámpaszög 20,8 fok. Emellett 220 milliméteres a hasmagasság, így már az adatok ismeretében nem is olyan ördögtől való gondolat letérni vele az aszfaltról
A fényszórókat a Subaru aktuális formanyelve alapján rajzolták
Szépen ereszkedik a tetővonal, az ajtókon lévő fény-árnyék vonalak pedig változatosságot csempésznek a nagy felületetre
A nappali menetfényeket egy díszcsík köti össze, ami végigfut a hűtőmaszkon is. Hátul diffúzort utánzó díszbetéttel próbálták megvadítani a látványt
Kereken 1,8 méter széles, és 1,6 méter magas a Crosstrek
Kívülről vizsgálva le sem tagadhatná, hogy melyik modell utódja, hiszen az alapkoncepció nem sokat változott. Azonban az elődjéhez képest jobban felismerhető, karakteresebb vonalakat kapott. A fényezéstől függően feltűnő jelenség is lehet, hiszen az újonnan bevezetett Saphire Gyöngykék, a Pure Piros, vagy az Oasis Kék árnyalatok kitűnnek a tömegből. Persze, akad kevésbé rikító szürke, vagy éppen fekete is, ha valaki nem szeretne feltűnősködni.
A Pure piros árnyalat szépen kiadja az autó vonalait
Természetesen az utastér is megújult. Az anyaghasználat minőségi, a kormány és a váltó fogása kifejezetten kellemes, sőt, még karbonbetét is jutott a tesztpéldányokba. A műszerfalat a 11,6 colos érintőképernyő uralja, amelyet függőlegesen helyeztek el, pedig ez nem túl szerencsés, mert a képernyő alsó részét nyomkodva bizony le kell venni a szemünket az útról, de a legfontosabb funkciók azért a fűthető kormánykerékről is elérhetők. Örvendetes, hogy az elődjével ellentétben itt már vezeték nélkül is működésre bírható az Android Auto és az Apple CarPlay.
A multimédiás képernyőt egy okostelefon mintájára alkották meg, így függőlegesen került az autóba, sajnos a klímát is erről lehet nagyrészt vezérelni, amihez már huzamosabb ideig le kell nézni az útról
Jobboldalra kerültek a vezetéstámogatók gombjai valamint a kormányfűtés kapcsolója, míg a másik oldalra a multimédia kezelőszervei
A csomagtér alapból 315 literes, de a hátsó ülések ledöntésével 1314 literig is bővíthető
Aranyos piktogramok a csomagtér küszöbén. Szerinted mit ábrázolnak?
Az erőforrás pedig mi más lenne, mint egy boxermotor? 1966 óta a folytonosság jellemzi a Subarut, hiszen azóta minden autójukat boxermotorral kínálják. Persze, az elmúlt szűk 60 évben történt „némi” változás az autóiparban, ezért már a Crosstrek is villanyosított hajtáslánccal érkezik, de azért a régi értékek továbbra is megmaradtak. A szimmetrikus összkerékhajtás továbbra is adott, ezen is finom hangoltak azért, hiszen az előd 50-50-es arányához képest az új modellben már 60-40 százalékban is elosztható a nyomaték, amit a négyhengeres, kétliteres lágy hibrid nyújt. Az Uniós környezetvédelmi előírások miatt vesztett némi teljesítményt, hiszen az új crossoverben már csak 136 lóerőt kínál a Subaru (ez 11 százalékos visszalépést jelent), de a százas sprint mindössze 0,1 másodperccel lassult – hivatalosan 10,8 másodperc alatt tudja álló helyzetből, a végsebesség pedig 198 km/óra. A vezetési élményt tehát nem az eszeveszett gyorsulás, vagy az őrült kanyarvadászat adja, hanem a biztos úttartás, amire csúszós útfelületeken is számítani lehet. A Lineartronic automatikus sebességváltó is inkább a higgadt, kulturált közlekedés barátja a maga fokozatmentes kialakításával.
Nem száguldozásra tervezték, ez pedig az első padlógáz után érezhető
A boxermotor elektromos rásegítést is kap, amellyel akár 1500 métert is képes megtenni tisztán villannyal. Szép eredmény egy lágy hibridtől
A Crosstreckben a biztonságról a Subaru saját fejlesztésű EyeSight rendszere gondoskodik. A szoftver akár 50 km/óráról is képes megállítani az autót, ha azt érzékeli, hogy a sofőr nem ura a helyzetnek. Újdonság, hogy mostantól ez a funkció hátramenetben is működik, csakúgy, mint az X-drive, amely a terepen hivatott segítő kezet nyújtani. Az ereszkedés-szabályozás mindkét irányban remekül működik, akár üres sebességi fokozatban is.
Hatalmas bizalom az autó irányába: kevesen mernének az 50 km/órával közeledő jármű elé kisétálni, de a Crosstrek minden esetben időben megállt
A 23 fokos oldaldőléssel könnyedén elboldogult a menetpróbán, ennél meredekebbet is vígan megmászna
De mennyit kérnek a Crosstrekért? A Subaru négy felszereltségi szinttel kínálja itthon: a legolcsóbb Trend szűk 14 millió forintról indul, míg a legjobban felextrázott Platinumért már 15 milliónál is többet kérnek. A különböző csomagok ártól függetlenül minden biztonsági felszereltést tartalmaznak már alapszinten is.Viszont hajtásláncból kizárólag a kétliteres e-Boxer elérhető.
A Subaru pontosan tudja, hogy kevesen fognak extrém terepre hajtani a Crosstrekkel, de az autó terepjáró képességei jobbak, mint egy átlag SUV modellé