Több mint 350 ezer kilométert futottak a GreenGo villanyautói

Villanyautózás percdíjért? Úgy tűnik, Budapesten is működik

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már 10 hónapja használható Budapesten a közösségi villanyautó-megosztás, azaz a GreenGo. Működőképesnek, sőt, szerethetőnek tűnik.


Egyértelmű, hogy a villanyautó fő terepe a város, ennek ellenére a legtöbben még azok közül sem szívesen váltanak rá, akik zömében városban használják autójukat, inkább kitartanak a hagyományosabb hajtásláncok mellett. Nekik, illetve az autóval nem rendelkezőknek is hatalmas lehetőség a tavaly november óta hazánkban is elérhető villanyautó-megosztás, azaz a GreenGo. Mindez persze csak a Budapesten élőknek, illetve autózóknak alternatíva. Igen ám, de ha egy kellően modern társadalomban élnénk, ahol a hosszú távú közlekedés jó alternatívája lenne a vasút, akkor elképesztően jó lehetőség lenne, hogy a három legnagyobb (Déli, Keleti, Nyugati) budapesti pályaudvar egyaránt a GreenGo zöld zónájába tartozik, azaz azok környékén felvehetőek, lerakhatóak a GreenGo autói. De ne legyünk ennyire borúlátóak, azért számos esetben használhatóak a hazai, pláne az InterCity vonatok, de hozzájuk képest az e-car-sharing egy hipertérugrás, egy falatnyi Nyugat-Európa.
Hirdetés

Az elmúlt 10 hónapban megszokhattuk a zöld-fekete csíkos, zömében ezüst, fehér, kék alapszínű Volkswagen e-up!-okat Budapest útjain. Zöld rendszámaikkal a főváros bármely pontján ingyenesen parkolhatnak, 210 Nm nyomatékukkal 12,4 másodperc alatt 100 km/órára gyorsulnak és még a 130 km/órás tempót is megfutják. Ha valaki a környékbe ruccanna velük, nem gond, Pest megyei matrica ugyanis mindegyiken van. Elsősorban azonban a belvárosi használatra vannak kitalálva, a GreenGo szolgáltatás sajátossága, hogy csak az üzemeltetők által ésszerűen rajzolt bel-budapesti zónán belül vehetőek fel és adhatóak le az autók. A regisztrációhoz jogosítvány, személyi szükséges, a használathoz is nyilván kell a vezetői engedély, de az azért futurisztikus, hogy személyes kódunkkal, illetve az okostelefonunk (és a GreenGo applikáció) nyomkodásával, valamint az autó szélvédője mögé épített kijelzőre írt megerősítő-kóddal nyithatjuk az autót.
Túl a 350 ezredik kilométeren
Hogy a GreenGo működőképes, azt mutatja, hogy a tavaly novemberben 45 autóval indított szolgáltatás flottáját idén először 75, majd 100 tagúra bővítették. Az autók csakis Volkswagen e-up! villanyautók, amelyek - miként azt kérdésünkre a szolgáltató elárulta - eddig összességében 350 ezer kilométert futottak, mintegy 50 ezer bérlés által. A bérlésenkénti átlagfutás tehát 7 kilométer. Ez pont az a táv, amire egy belső égésű motoros autót műszaki szemmel még nem feltétlen érdemes beindítani, hiszen e távon még egy benzines is zömében bemelegedési ciklusában fut, egy modern dízel pedig végig. Egyáltalán nem rossz adat, hogy 50 ezer bérlésre 42 káresemény jutott, azaz több mint ezer bérlés múlik el káresemény nélkül, oké, ha hozzávesszük a tucatnyi defektet, akkor már számolhatunk ezer bérlésenként egy malőrrel, de az még mindig minimális. Ha galiba van, akkor amúgy van casco, az önrész logikusan a használót terheli, de ez bármely egyéb esetben is így lenne. Ami viszont meglepőbb, az a GreenGo fogyasztási adata: a teljes flotta átlaga 20,5 kWh/100 km, ami jóval nagyobb, mint az e-up! 12 kWh/100 km gyári vegyes értéke. Nem a modell, hanem a felhasználási mód a ludas: mivel nem a sofőrök töltik az autókat, ők nyomják, mint süket a csengőt. Összehasonlításul nálunk ez a modell 11,5-13,5 kWh/100 km fogyasztást hozott rövidke tesztje alatt. Utóbbival akár elérhető a gyárilag megadott 160 kilométeres hatótáv, a közösségi használatban azonban 100 kilométeres sem adódik. De még ez utóbbi is bőségesen elég a városi használathoz, még ahhoz is, hogy a közeljövőben a GreenGo zöld térképe, az autók területi elérhetősége bővüljön; hamarosan az Etele térig, azaz a Kelenföldi pályaudvarig húzzák ki a határt. Nem sokára a flotta frissítését is elkezdik, 10 ezer kilométer után eladják az autókat, hogy nagyjából azonosan újszerűek legyenek a parkban, az első példányok némelyike már most közelíti ezt az értéket, azaz lassan lehet vadászni a használt e-up!-okat.
A telefonnal nyitott autó kesztyűtartójában találjuk annak indítókulcsát és forgalmi engedélyét, bár utóbbira nemigen lesz szükségünk. Indítás előtt kell még egy kód az indításgátlónak is, utána a GreenGo Volkswagen up!-jai ugyanúgy vezethetőek, mint egy normál villanyautó. Dohányozni, enni nem szabad bennük, s úgy tűnik, ezt tökéletesen tiszteletben is tartják a felhasználók, akik a fenti statisztikai adatok szerint biztonságosan is vezetnek. Parkolni mondjuk nem kunszt a tolatóradaros, meg egyébként is csupán 3,54 méter hosszú miniautókkal.
Mi céges szinten és magánszemélyként is többször próbáltuk a szolgáltatást, negatív tapasztalatunk nem volt, pozitív annál inkább, főként a villanyautót korábban nem vezetőket lepte meg, hogy mennyire tud menni a kis up!, miközben használata nem vészesen drága. A taxinál mindenképp olcsóbb, de ha négyen megyünk vele (az up! ugyanis csak négyszemélyes), akár még a BKV-nál is olcsóbb. Míg a taxik esetén kilométer (Budapesten 280 Ft/kilométer + 450 Ft alapdíj) szerint, itt perc alapján kell fizetni, a havidíjmentes csomagban percenként 80, 990 forintos havidíj mellett 65 forintot.
A nyitás-zárás az első próba után gyerekjáték, addig sem túlzott koncentrációt igénylő. A felhasználói kényelem sok szempontból jobb, mint a taxi esetén: nem vagyunk kitéve a sofőr vezetési stílusának, beszélgetési kényszerének, ugyanakkor - főként a GreenGo zöld zónájában - hasonló, vagy akár még jobb kényelemmel használhatjuk. Az autók légkondicionálóval, első ülésfűtéssel és rádióval szereltek, az általam próbáltban még tempomat is volt, ami a városi közlekedésben mondjuk nem túl fontos, de jól jöhet. Ami viszont a lényeg: a bemelegedési ciklust hírből sem ismerő, azonnal terhelhető villanyautó pont a rövid távú városi utaknál hozza a legjelentősebb emissziócsökkentést a belső égésű motorosokhoz mérten. Egy 10 perces út 800 forintért még úgy is elviselhető, ha egyedül megyünk, pláne, ha a célban normál autóval a parkolásért is fizetnünk kellene. Magam például volt, hogy a garázsban álló autó helyett azért mentem a nem egész 5 kilométeres utamra GreenGóval, mert nem volt szívem beindítani egy 2,0 literes turbódízelt.
Miként az e-up! könnyen vezethető, a GreenGo használata is egyszerű. A telefonunkon található applikációval megkeressük a hozzánk legközelebbi autót, elsétálunk hozzá, nyitjuk, indítjuk, megyünk vele, a zöld zónán belül az utazást (az applikáción keresztül) lezárva búcsúzhatunk tőle, de akár parkoltathatjuk is. A zónán kívül csak utóbbira van módunk (percenként 20, előfizetéssel 15 forintért), de ez esetben biztosak lehetünk benne, hogy dolgunk végeztével ott van az általunk odavitt autó, ellenkező esetben bárki (aki regisztrált felhasználó) elviheti azt, hacsak nem élünk a 30 percre szóló (ingyenes) foglalási lehetőséggel.
A GreenGo használata nyilván azoknak alternatíva csak, akik a jelenleg csupán Budapesten elérhető szolgáltatás zónájában laknak, illetve oda tömegközlekedéssel járnak. Ők viszont kiszámolhatják, nekik megéri-e. A kalkulációhoz érdemes azt is alapul venni, hogy a GreenGót használva nincs parkolási díj, hiszen az autók zöld rendszámot viselnek. Aztán ha valaki végigszámolta, hogy most mennyiért autózik, mennyibe kerülne számára a GreenGo használata, vethet egy pillantást a villanyautók áraira is. Az e-up! újonnan és a 1,5 millió forintos állami támogatással 6 millió forintról startol, használtan alig olcsóbb a legolcsóbb példány. A PSA elektromos - Mitsubishi i-MiEV alapú - miniautói (Citroën C-Zero, Peugeot iOn) újonnan kicsit, használtan pedig sokkal olcsóbbak, már 2,4 millió forinttól elérhetőek. Igaz, hatótávjuk kisebb, mint az e-up!-é, de azért azok is tökéletesek városi használatra. Az e-up! persze picit tágasabb, picit komolyabb, illetve a GreenGo használatának van még egy, illetve két előnye, az autókat sem tölteni, sem mosni vagy takarítani nem kell, azok is a szolgáltatás részei, így aztán pláne jutányosnak tűnik az azért kért összeg, de ezt persze mindenkinek egyéni preferenciarendszere dönti el.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

4 thoughts on “Több mint 350 ezer kilométert futottak a GreenGo villanyautói

  • 2017.10.27. at 14:52
    Permalink

    Egyetértek az általad leírtakkal. Nem írtad, hogy mekkora robogót használsz. Meggyőződésem, hogy 50 ccm-es semmi esetre. 2 ekkorával próbálkoztam, nem jött be. Az a 3-4 esetleg 5 LE semmi. Minimum 125-ös, ott legalább már van ezekhez képest menetdinamika is. Fogyasztása viszont nem több, mint a hitvány kis 50-eseknek.

  • 2017.10.27. at 14:52
    Permalink

    Én meg vettem ABS-es robogót (ha blokkolnának a kerekek főleg vizes úton vészfékezéskor, akkor nincs eltaknyolás mert ABS közbelép), amihez jó a B125-ös jogsi is, elfér benne 2 bukósisak, és még van extra hátsó doboz is.
    1km-en belül üzemmeleg lesz, télen a -10fokban 1,5km kell neki.
    2,2litert eszik 100-on alattam.
    Pikk-pakk kilő a zöld lámpánál, akár egy elektromos autó.
    Kell extra 3-3 perc a fel-leöltözéshez, ill. nem árt egy tuti motoros ruházat sem a téli hónapokra.
    Nincs dugó, csak kocsikerülgetés, nincs lerobbant busz, villamos meg a hozzá társuló sok göthös beteg és piszkos ember (2 éve nem voltam beteg, pedig csak leálltam a bkv-val, minden más ugyanaz).
    Ami kocsival azonos időben 45 perc volt, robogóval megjártam 15 percen belül.
    Parkolási díj nincs, mert járdán kb. mindenhol elférni.
    Legdurvább esetben is 2m Ft-ból meg kell h legyen az egész beruházás egy prémium 125ös robogó + fullos ruházat + motorzár esetén úgy, hogy minden zsír új, és nem használt cuccról beszélünk.

    Ami negatív dolog:
    Folyton résen kell lenni, havi 1-2 furcsa szitu adódik az autósok miatt, de ha úgy veszed, hogy mindenki el akar ütni, akkor nem igazán érhet baj, csak motoros és motoros között is van különbség, én a nyugis táborba tartozom.
    Nyáron annyira meleg van, hogy nem tudsz rendesen felöltözni, bár láttam olyat aki csak protektorokat vett fel kb. mint a görkorisok, de a nap eleve megpirít, elég jól nézhetnek ki utána, szóval nyáron csak ruházat nélkül lehet kibírni, de akkor elég nagy para van, ha baleset adódik.
    Ősztől tavaszig viszont be lehet öltözni, téli hónapokra jöhet a belső bélés is. Eső sem zavaró, mert minden vízlepergető, viszont ha leesik a hó vagy be van fagyva az út (ezek BP-en max 2 napig ha így szoktak maradni), akkor olyankor azért már én sem erőltettem inkább a motorozást, arra a pár napra elő a kocsival v. bkv.
    15perces út alatt a téli hónapokban még a markolatfűtés és a drága kesztyű ellenére is áthűlnek az ujjaim, mert a hideg menetszél szimplán áthűti az ujjaimat, amik folyamatosan készenlétben állnak a féken (ezért idén belebújós kéztakarót szerelek fel).
    Ha utast szeretnél vinni, kéne neki is védőruházat.
    Értelem szerűen nagyobb cuccokat nem tudsz elvinni mint a kocsival.
    A bukósisak lenyomja a sérót 🙁
    Veszélyes.

    Heti 1-2 bevásárlásomat is robogóval intézem, mert elférnek benne a cuccok.
    Érdemes lehet robogót bérelni és kipróbálni, én is úgy csináltam, hogy bejön-e a dolog, meg vhogy le kellett küzdeni a kezdeti félelmeket, végül szépen lassan jött a gyakorlat, max. 2 hétről beszélek itt.

    Más meg fizesse a percdíjait a kocsira és cumizzon a dugóban. Úgy örülök h váltottam, minden nap látom a szenvedő autósokat. Brutális néha milyen dugók vannak.

  • 2017.10.27. at 14:52
    Permalink

    Rövid távra Budapesten még mindig versenyképes a BKK. Tudom, egy autós újságban illik cikizni, de a VT buszok kifejezetten igényesek 4 évesen is, a csuklósokat most cserélték le. Nyáron mindig megy a klíma, télen a fűtés.
    Budapesten belül munkába járásra én sem ülök már autóba hétköznap, pedig külvárosból-külvárosba megyek (a benzinessel még csak-csak lehetett volna, de a dieselt biztos nem fogom így kínozni)

    A másik, hogy ezek az UP!-k ott vannak, ahol főleg használják is őket: a belvárosban. Úgyhogy egy ilyen autóért nekem legalább 40percet kellene tömegközlekednem, akkor meg már úgyis mindegy mivel megyek tovább.

  • 2017.10.27. at 14:52
    Permalink

    Nézzünk egy példát: hasonlítsuk össze a fenti C-Zero-t, mondjuk egy Prius 3-al, mert annál nem kell váltani, és megbízható, bírja a rövid városi utakat, 2,5 M-ért már kapni. A fogyasztásokat vegyük: 13 kwh és 6 l/100 km a rövid városi utak miatt. Az ingyenes töltés lassan megszűnik, így vegyük azt, hogy 1 kwh=40 Ft, és 1 l benzin 350 Ft. Tehát a 100 km-re jutó költség: 520 Ft — 2100 Ft. Teljesítményadó: 0 Ft — 22770 Ft/év. Éves szerviz: 25e — 50e Ft. Tartsuk meg 5 évig mindkét autót, amikkel 15e km-t mentünk évente, tehát összesen 75 e km: Üa. ktg: 390e Ft — 1575e Ft, telj adó: 0 Ft — 113850 Ft, szervizek: 125e Ft — 250e Ft, tehát a végeredmény: 515.000 Ft — 1.938.850 Ft A különbség: 1.423.850 Ft
    De mit fog érni egy most kb. 2,5 M-ért vett használt 5-6 éves C-Zero majd 10-11 éves korában, amikor télen fűtéssel elmegy majd kb. 30-40 km-t? Egy most 8 éves Prius 3, 13 évesen is eladható 1-1,5 M Ft-ért, és ha a C-Zero értékét 0 Ft-nak veszem, akkor is már egálban vagyok. Tudom, hogy ez egy rettentően leegyszerűsített számolás, és nincsen belekalkulálva az ingyenes parkolás sem, és a két autó sem vethető össze, mind komfortban, mind megtehető távolság tekintetében, de talán arra jó, hogy megmutassa, hogy már az átlagautósnak is megéri bizonyos használati körülmények között, amennyiben van másik messzire is menő autója. Az pedig nem is olyan ritka…

Vélemény, hozzászólás?