Több az új autó, de a használtak cascója is drágult
Tavaly 9 százalékkal nőtt a casco biztosítások átlagdíja
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Netrisk.hu adatai szerint az autósok 2016-ban átlagosan 78 ezer forintért kötöttek teljes körű casco biztosítást, ami közel 9 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet.
A Netrisk.hu statisztikája szerint a tavaly kötött casco-biztosítások éves átlagdíja 78 000 forint volt, ami 9 százalékos drágulást jelent a megelőző év - 71 600 forintos - átlagdíjához mérten. A vezető online biztosításközvetítő portál statisztikái azt mutatják, hogy a szerződések csaknem ötödét új autókra kötik, ugyanakkor több mint a felük a megkötéskor legalább 6 éves autókhoz kapcsolódik - ez csöppet sem meglepő hiszen az autópiac forgalmának zömét a használt autók piaca adja, a hazai autópark átlagos életkora pedig immár 13,7 év. Miközben az autóvásárlások során kötött úgynevezett azonnali cascokötések díja alig 2-3 százalékot emelkedett egy év alatt, az évfordulós váltók átlagdíja nem kevesebb, mint 12 százalékkal került feljebb. Ezzel együtt az évfordulós váltók átlagosan továbbra is jóval kedvezőbb összeget fizetnek a cascóra: az új autók átlagdíja jelenleg 90 100 forint, ami több mint 55 százalékkal magasabb, mint az évfordulós váltók 58 000 forintos éves összege. 2015-ben azonban ez az eltérés még meghaladta a 70 százalékot is.
„A casco átlagdíjának 9 százalékos emelkedése két tényezőnek is köszönhető. Egyrészt nőtt a kárkifizetések összege, amit a biztosítók a díjakban tudtak kompenzálni. Másrészt 2016-ban a márkakereskedők 25 százalékkal több új autót adtak el, és a használtautó-import is 16 százalékkal nőtt. Ezáltal az eleve magasabb díjú azonnali kötések aránya az előző évi 61 százalékról 67 százalékra nőtt” – magyarázza Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója.
Egyre többen választanak kiegészítő fedezetet is
A 2016-ban megkötött casco biztosítások 26 százalékához további kiegészítő fedezeteket is választottak az autósok. A leggyakoribb ilyen fedezet az üvegkárokhoz kapcsolódó önrész biztosítás (11%), az autósegély (7%) és a kiegészítő élet- és balesetbiztosítások (4,4%) voltak.
A 8-9 éves autókra is sokan kötöttek cascót
A casco biztosításokat tavaly átlagosan 6 év 2 hónapos autókra kötötték. Ha e szerződéseket az autók életkora szerinti megoszlásban vizsgáljuk, két fontos megállapítást is tehetünk. Egyrészt jelentősen megnőtt az új autókra kötött szerződések aránya (amit magyaráz az újautó-piac számainak emelkedése), másrészt a 2007-2008-as újautó-értékesítési csúcsidőszak továbbra is alapvetően érezteti hatását: a szerződések több mint 20 százalékát tavaly 8-9 éves autókra kötötték. Ebben szerepe van annak, hogy a biztosítók egyre kedvezőbb termékekkel igyekeznek a korosabb járműveket is fedezetben tartani, emellett ebben a körben még sok autót 8-10 éves futamidőre szóló hitellel finanszíroztak, amihez a hitelező folyamatosan megköveteli a casco fenntartását.
Egyre több önrészt vállalunk
A korábban szinte egyeduralkodó módozatnak számító 10 százalék, de minimum 50 ezer forint önrész mellé hosszú évek óta fokozatosan zárkózik fel a 10 százalék, de minimum 100 ezer forintos verzió, amelynek a választása mintegy 10 százaléknyi diszkontot jelent a díjban. 2016-ban a casco szerződéseknek már mindössze 43 százalékát kötötték a magasabb fedezetet jelentő 10 százalék/50 ezer forint önrésszel, amelyet szinte utolért a 10 százalék/100 ezer forintos önrészt tartalmazó konstrukció (41 százalék). Ez az arány 2013-ban még 52/29 százalék volt.
„Bár a magasabb önrésszel valóban megspórolhatunk évi néhány ezer forintot, cserébe azonban a kisebb (félmillió forint alatti) károknál kétszer akkorra önerőt vállalunk, és így csak a nagyobb káresemények esetén kapunk valódi védelmet” – figyelmeztet a Netrisk.hu vezetője. Meg kell jegyezni: mindkét módozat komoly védelmet jelent ahhoz képest, mintha egyáltalán nem rendelkezünk casco biztosítással. Ha olcsón kívánunk biztosítást kötni, kisebb töréskárokra, csak lopásra a teljes fedezetet nyújtó cascóhoz képest töredék összegért is köthető biztosítás.
én szedek itt csak béres cseppet? najó, szóval aegon smartcasco? nah? logikus,korrekt és jó. az mellett, minden más cég cascoja SZIMPLA RABLÁS, ha nem 50-100ezer/év futású cégautóra nézzük.