Vidám, kellemes formát kapott a legkisebb Lexus, az LBX crossover
Elöl és hátul is megjelenik a Lexus legfrissebb fényszóró-dizájnja
A hűtőrács megoldása is az új RX-re emlékeztet
A Lexus LBX egy teljesen új irányt képvisel a japán prémiumgyártónál. Mindez nem csak a vonalvezetésén, a játékos, kreatív vonásain és az új, hangulatokat kifejező felszereltség-opcióin mutatkozik meg, ennél mélyebbről ered a különc mivolta. Az LBX ugyanis egy alkalmazkodás az európai piachoz, ahol teljesen más szelek fújnak, mint globális viszonylatban. Amíg ugyanis máshol mindenütt a legnagyobb Lexus modellekből fogy a legtöbb, addig Európa látványosan a kisautókban, azon belül is a kis crossoverekben utazik, így az UX alá is érkezett egy Lexus modell az itteni kínálatba.
Hátulról hagyományosabb Lexus látványt nyújt
A modern fényjáték és a króm sem maradt le
A hátsó lámpatesteket összekötő fényhíd színválasztásól függetlenül elegáns
Ez a modell pedig nem más, mint a mai próbakör alanya, az LBX, ami éppen ebben kimondottan jó. Hogy kicsi és crossover, és - ha tetszik, ha nem - igazi Lexus. Mert persze, közösek az alapjai a Yaris Cross modellel, emiatt pedig magam is hitetlenkedve álltam hozzá, ám amint testközelbe került, egyértelművé vált, hogy miért volt szükség erre az autóra a Lexus kínálatában. De erre még később visszatérünk.
4,19 méteres hosszához 2,58 méteres tengelytávolság társul
1,83 méter széles, mellé 1,55 méter magas, ezzel a crossoverek között alacsonynak számít
Kezdjünk viszont inkább az alapokkal és a méretekkel. Azok ugyanis nem egyeznek a már emlegetett Toyota crossoverrel, még akkor sem, ha közös a platform. Az LBX ugyanis hosszabb tengelytávot és szélesebb nyomtávot kapott, ezáltal stabilabb, vezetési élmény terén is egy valamelyest komolyabb autó érzetét kelti. Mindezt a felszereltségtől, akarom mondani hangulattól függetlenül. A megszokott, feláras extrák mennyiségén alapuló felszereltségi szintek helyett ugyanis itt a külső dizájnt és a beltér színvilágát, hangolását, konkrétan a hangszigetelés mennyiségét is meghatározó
"atmoszférák" közül lehet választani, a leginkább kifinomult Relax változattól az Elegant és Emotion csomagokon át egészen a legvagányabb Cool összeállításig. Ezeken a hangulatokon felül jönnek a különböző extracsomagok, amelyek a hagyományos értelemben vett felszereltségét adják az autónak.
A fontosabb helyeken kiváló az anyagminőség, a beltér általános színvonala is jobb, mint amit vártam
A digitális műszeregységen többféle különböző grafikából választhat a sofőr, a központi képernyő menürendszere egyszerűen kezelhető
A fizikai gombok sem maradtak el
A beltérben is igyekeztek megtalálni az egyensúlyt az LBX mérnökei. Nyilván nem érdemes vérbeli luxusautóra számítani, de a Toyotánál egy jó másfél-két méretosztállyal feljebb kapunk ehhez hasonló anyagminőséget, ha az összképet nézzük. Ám az átlag ápol, s eltakar: a hangsúlyos részletek kiváló minősége mellett azért akadnak olyan pontok - például a kesztyűtartó, az alapáras, mechanikus ülésállító karok, vagy a ritkábban tapintott műanyagok - amelyek egy az egyben a Yaris Cross színvonalát képviselik.
Az érintőgombos ajtókilincset az LBX is tudja
Az ajtókárpitok minősége magasabb felszereltségi szint esetén valóban prémiumautós
Az elektromos ülésállítás és a memóriafunkció megéri a felárát, főleg a kézi megoldás puritánabb mivolta miatt
Kárpótol viszont mindezért a 12,3 colos műszeregység, illetve az alacsonyabbra helyezett multimédiás egység, mindkettő tucatnyi módon testreszabható. Illetve ami számomra felüdülés volt: rengeteg gomb került a képernyő alá, amellyel szinte minden funkció legalább részben vezérelhető, hogy ne kelljen lenézni az útról egy-két gyors állítgatáshoz.
Minden felszereltségi szinten korrekt az anyagminőség, ám Relax és Cool szinteken az igazi
A helykínálat csak a városi kisautók és a kis crossoverek mezőnyében számít jónak
A helykínálat a városi kisautók színvonalát remekül hozza, amire ebben a kategóriában kell, arra elég a hátsó fej- és lábtér is. Az üléspozíció azonban inkább a szedánokhoz hasonló, egyáltalán nem crossoveres, SUV-szerű. Mindez hozzájárul a stabilabb, sportosabb, ám egyben kifinomultabb érzethez is, ami megkülönbözteti a Toyota testvérétől. A csomagtartó sem túl kicsi a hétköznapokra, egymásra pakolva akár két nagyobb bőröndöt is elbír, ám ülésdöntéskor a sík padló már valóban merész álom ebben a méretosztályban.
A csomagtartó alapesetben 332 literes, ráadásul a formája is egyszerű, hogy még jobban kihasználható legyen a tér
A 60:40 arányban dönthető hátsó üléstámlákkal akár 994 literes raktér is kialakítható
A legnagyobb kérdőjel számomra azonban nem a csomagtartó vagy az utastér volt. Ezekről a részletekről ugyanis mindenki tudja, hogy miként lehet kellően prémium érzetűvé varázsolni őket, egyértelmű volt, hogy a Lexus mérnökei sem lőnek majd mellé. A motortérben azonban megmaradt a háromhengeres motorra alapuló hibridrendszer az e-CVT osztóművel. Ez pedig a Yaris Cross egyik nagy negatívuma azok számára akik nem szeretik a háromhengeresek hangját és rezonanciáját, vagy a CVT megoldásokra jellemző monoton felbőgéseket.
Szerencsére az LBX már az első métereken megnyugtatott, egyáltalán nem zavaró sem a rezonancia, sem pedig a motorzaj az utastérben.
Sokkal komolyabb ugyanis a hangszigetelés, és ami jóval fontosabb, a motortartó bakokat is egyértelműen más anyagból készítették a Lexus mérnökei. Igazán kemény odalépéseknél érződik csak a 136 lóerős hajtáslánc háromhengeres mivolta, a fogyasztás pedig még ilyenkor is alacsony a Toyota kis méretű, bipoláris NiMH akkuval dolgozó, 5. generációs hibridrendszerének köszönhetően. Az LBX persze nem lesz versenyautó, ám aligha lehet ok panaszra a teljesítményével kapcsolatban: 9,2 alatt futja a nullaszázat, illetve 170 km/órás végsebességgel büszkélkedhet, ami egy városi autónak bőven több, mint elegendő.
Kizárólag hibridként kapható, ám sokkal kulturáltabb, mint ugyanez a hajtáslánc a Toyotákban
Összegezve tehát az élményt, aki azt állítja, hogy a Lexus újdonsága egy álruhás Yaris Cross, az egyszerűen nem mond igazat. Az LBX-nek saját egyénisége van, érezhetően más célközönséget próbál megfogni. Ha valakinek a prémiumérzet és a jobb anyagminőség számít, akkor az LBX már alapáron is jóval többet ad egy magasan extrázott Toyotánál, a legmagasabb felszereltségi szinten pedig konkrétan nincs miért szégyenkeznie még a nagyobb testvérek, mondjuk egy NX mellett sem. Arról nem is beszélve, hogy nekem személy szerint egyenesen jobban tetszett, mint a frissített UX, amelyet szintén kiállítottak ezen a rendezvényen:
az LBX kreatívabb, játékosabb, szórakoztatóbb, míg az UX a letisztult és steril.
Persze, ez már csak az én véleményem a két crossoverről, ám amit kőkemény tényként kezelhetünk, az nem más, mint az árak. Az LBX 12,29 millióról indul, ami még bőven a Toyota testvér árkategóriája, a lehető legdrágább Yaris Crossnál pedig még az Elegant és az Emotion szintek 14,3 illetve 14,8 milliós alapára is kevesebb. Mindezek fényében szerintem kiválóan mérte fel a Lexus a piacot, és korrektül is árazták be a legkisebb crossoverüket.
Az elegáns borászat és a kanyargós országút is jól állt az LBX-nek
Az van hogy a yaris cross egy rémes egérkamion, kifejezetten csúnya autó,
ez viszont -bár élőbe nem láttam még- így egész pofás, az ára pedig….
bármennyire is borzasztó leírni-kimondani, teljesen korrekt, ahol 10millió egy jól felszerelt yaris hibrid…..