Az autópályázás is jóval drágább lett 2023-ra, úgyhogy itt az ideje logikával, tudatossággal és előre gondolkodással védekezni a magas árak ellen
A sofőrök helyadatait a hozzájárulásukkal összegyűjtő Cristo autós alkalmazás közzétett egy érdekes adatsort az autópálya-használati szokásainkról. A felhasználóik átlagosan közel harmadával, azaz fejenként több mint tízezer forinttal fizethettek volna kevesebbet az autópálya-használatért tavaly némi logikus tervezéssel, ráadásul úgy, hogy még az útvonalaikon sem kellett volna változtatniuk: ugyanakkor és ugyanarra mehettek volna, csak épp olcsóbban. A felhasználók között a rekorder több min 35 ezer forintot fizetett ki feleslegesen az útdíjakra.
A probléma forrása a nem megfelelő matricavásárlás volt, ezért összegyűjtöttük, hogy milyen trükkökkel minimalizálhatod ezt a kiadást.
Mindezt tetézi ugyanis 2023-ban a személyautókra vonatkozó országos és vármegyei matricák 5, vagy a heti és havi matricák még drasztikusabb, 44 és 71 százalékos áremelkedése. Éppen ezért minden eddiginél fontosabb, hogy mire és mennyi matricát veszünk, íme az összes lehetséges spórolási módszer és a matricavásárlás leglogikusabb megoldásai, minimális kompromisszumokkal.
Mindennek az alapja a jelenlegi matricaárak táblázata, ami a következőképpen néz ki 2023-ban (Forrás: Nemzetiutdij.hu)
Az első lehetséges megoldás előre kiszámolni, hogy nagyjából mennyit és mely szakaszokon kívánunk autópályázni, majd ehhez igazítva megvenni a szükséges megyei matricákat a 10 naposak helyett. Saját példával szemléltetve: szegedi lakosként előfordul, hogy Budapestre kell mennem autóval, általában még aznap jövök vissza, amikor megyek. Ehhez alkalmanként egy darab, 10 napos, 5500 forintért kínált matricát kell vennem, vagy oda és vissza összesen 3-4 órával hosszabb az utam, ami sokszor egyszerűen bele sem fér az adott napba. Ezzel szemben a megyei matricának darabja 5720 forint, azaz a három megyére összesen 17 160 forint. Ez azt jelenti, hogy amennyiben az egész év során csak 4 alkalommal utazom fel, máris megéri inkább a vármegyei matricákat megvenni. Arról nem is beszélve, hogy 10 alkalomnál - ami még mindig nincs meg havonta egy utazás az év során - máris 37 840 forintot spóroltam, vagy más szemszögből nézve
olyan, mintha alkalmanként 1716 forintért vettem volna a matricámat 5500 forint helyett.
De persze nem csak Szeged létezik a világon, nagyobb, Budapesttől távoli településeket nézve a következőképp alakul mindez: 5db megyei matrica, azaz 28 600 forint egyedül Szombathelyről és Nyíregyházáról szükséges, ebben az esetben a 6. alkalomtól spóroltunk a matricákon, 4db vignettát pedig a Győrben, Sopronban, Debrecenben és Pécsett élőknek kell váltaniuk 22880 forintért, így az ötödik utazással billen át a mérleg. 3 darab vármegyei matricára a szegedieken kívül a Miskolcról, Szekszárdról illetve Zalaegerszegről indulóknak lesz szükségük, két vármegyei matricával, összesen 11 440 forintból pedig többek között Eger, Kecskemét, Székesfehérvár, Veszprém és Tatabánya tudható le egész évre, itt már a harmadik úttól megtérül az autópályadíj.
A tervezéshez a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. matricatérképe is nagy segítség lehet (Forrás: Nemzetiutdij.hu)
A térképet megnézve jól látszik, hogy a vidékieknek miért kedvez mindez: Magyarország autópálya-térképe meglehetősen Budapest-centrikus. Éppen ezért egymástól relatíve távol eső vidéki városok közt ugyanez a kérdés értelmét veszti: Pécs és Szeged között például összesen nagyjából 10 percet lehet spórolni az autópályával, Zalaegerszeg és Pécs, illetve Szeged és Debrecen között pedig egyaránt nagyjából 2 percet nyerhetünk, ami azonnal el is veszhet a városba beérve. Ezekre a szakaszokra egyszerűen nem éri meg a matricavásárlás, hiszen ha minden egyes héten megtesszük ezeket az utakat, és esetenként egy alig néhány kilométeres szakasz pár perces használatáért kifizetjük a díjat, akkor sem töltünk egész évben összeadva két órát
"felesleges" utazással.
Ez azonban csak a vidék, ám a Budapesten élőknek is van lehetőségük a spórolásra.
Nyilván, ha mindig csak ugyanoda kell vidékre autózni, akkor pontosan ugyanúgy jön ki a matek, mint az adott városból Pestre furikázóknál, ám itt a csavar a történetben, hogy több, különböző irányban elhelyezkedő úticél esetén két új tényezőt is figyelembe kell venni. Az egyik a már meglévő Pest vármegyei matrica az összes többi útvonalhoz, a másik pedig az éves országos jogosultság lehetősége. Az egész éves, teljesen szabad autópályázáshoz ugyanis 49 190 forintot kell fizetni egy személyautóra, ami nem egész 9 darab vármegyei matrica ára. Ha tehát több mint 8 megyére kellene jogosultságot váltani (például a Szombathelyen és Nyíregyházán élő rokonok rendszeres látogatásához) akkor mindenképp egy országos matrica a leggazdaságosabb. Ám ha a példában a Szombathelyet mondjuk Pécsre cseréljük, és így 8 matricával már olcsóbbra jönne ki a megyei csomag, mint az országos, akkor is elég egyetlen extra 10 naposat venni (mondjuk egy Balatoni nyaraláshoz), hogy átlépjük a 49 190 forintos korlátlan éves autópálya-használat díját.
Egy másik opció átgondolni, hogy biztosan kell-e a háztartás összes autójára matrica, nálam is csak az A6-ra éri meg kifizetni, még akkor is, ha egyébként a Golfot is tudnám a sztrádán használni
További spórolási lehetőségeket nyit, ha több autó is van a háztartásban, hiszen ekkor újabb variációk válnak elérhetővé. A legegyszerűbb eset, amikor meg lehet oldani, hogy csak a leggyakrabban autópályázásra használt autó kapjon matricát, és ha éppen a másik autót használó családtagnak kellene messzire mennie, akkor arra az egy napra autót cseréljenek a sofőrök. Ez a legtöbb olyan háztartásban megoldható, ahol mindenki csak alkalmanként használ fizetős utakat, hiszen kicsi az esélye, hogy a havi legfeljebb néhány alkalom ugyanarra a napra essen mindkét sofőrnek. Ráadásul még ilyen esetben sem kizárt a legkisebb kompromisszummal járó alternatív megoldást megkeresni, mondjuk azonos irány esetén bevárni egymást és egy autóval megoldani a két utat. Ha mindenképp kell mindkét autóra a vignetta, akkor azt kell észben tartani, hogy a két autóra különböző matricákat is vehetünk annak figyelembevételével, hogy melyik autó általában merre jár. Ennek fényében pedig az mérlegelhető, hogy az első számú családi autóra vajon azon vármegyei matricákat is meg kell-e venni, amelyekre a másik, kisebb autónak már amúgy is van jogosultsága. Persze, sokaknak lehetnek magától értetődő gondolatok ezek, ám a Cristo felmérése egyértelműen bizonyítja, hogy még többen akadtak, akik nem látták az erdőtől a fát 2022-ben az autópályamatricák megvásárlásakor. Ha tehát még nem vettél 2023-ra matricákat, akkor jól gondold át, hogy mi a logikus, mert akár több tízezer forintot is spórolhatsz vele.
Ha találsz olyan pontot, amelyikkel valóban spórolhatsz, akkor akár olcsóbbra is kijöhetsz, mintha tavalyi áron vetted volna az idei matricáidat
Szerintem Sopronból ,Győrből , tehát Győr Moson Sopron megyéből 4 megyei matrica kell, mert Fejér megyének 2 lehajtója van az M1 autópályán és szabály szerint ha az első kihajtóig lehet ingyen használni a megye autópályányit ! Vagy rosszul tudom?
Jól tudod,” Felcsút felé” megépült még egy lejáró, khm, khm, elnézést feljáró ezért 2021-ben még elég volt 3 matrica, azóta 4 kell.
Jogos, köszönjük az észrevételt! Javítottuk a cikkben is.
BP-Győr esetében a 4. matrica (GyMS megyei) 5 perc spórolást jelent, tehát teljesen felesleges megvenni Győr miatt. Győrszentivánig elegendő a Komárom-Esztergom matrica. Lásd:
https://www.autopalyamatrica.hu/Content/terkep/Komarom-Esztergom-megye-fizetos-utszakasz.jpg